Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Módosítások

Biztonságosan motorozni

7 760 bájt hozzáadva, 2011. április 28., 09:53
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell {{PAGENAME}}? == right|200pxHa letetted a motoros vizsgát, az még nem jelenti azt, hogy biztonságosa…”
== Hogyan kell {{PAGENAME}}? ==

[[Fájl:biztonsagos-motorozas-kep-hogyan-kell.jpg|right|200px]]Ha letetted a motoros vizsgát, az még nem jelenti azt, hogy biztonságosan tudsz motorozni. A biztonságos motorozás szerencsére elsajátítható, a legfontosabb pedig, hogy mindig légy körültekintő, tartsd be a sebességkorlátozásokat és viselj megfelelő védőfelszerelést!

== Lépések ==

# '''Indulás előtt mindig ellenőrizd a motorodat!''' Ennek során a következőket érdemes végigvenni:
## Gumik: Megfelelő-e a nyomás, nincsenek-e a gumin sérülések.
## Fékek: Próbáld ki az első és hátsó féket, gurítsd előre a motort, majd húzd be, nyomd le a fékeket.
## Kormány: Akadálymentesen fordítható-e a kormányszerkezet (ütközéstől ütközésig), az első fék behúzásakor a teleszkópszár mozgatásával nem kotyog-e a kormánycsapágy.
## Ellenőrizd a világító és jelzőberendezéseket.
# '''Mindig viselje megfelelő védőruházatot!''' A motorozás során szinte közvetlen kapcsolatba kerülsz a természettel, többek közt ez teszi olyan vonzóvá és élvezetessé ezt a közlekedési formát. Ám szemben az autóval, egy esetleges baleset során nincs karosszéria, biztonsági öv, légzsák, ami csökkenti a sérülési veszélyt. Az egyetlen lehetőség, hogy megfelelő ruházattal segítsd a baleset okozta sérülések fokát. A megfelelő ruházat részei:
## Bukósisak: Legyen könnyű, ugyanakkor komoly ütéseknek is álljon ellen. A bukósisak akkor véd megfelelően motorozás közben, ha nem lötyög a fejeden, hanem kicsit szorul, de még nem kellemetlen a viselete. A sérült bukósisakot mindig érdemes megvizsgáltatni, szükség esetén cserélni. A deformálódott hélyszerkezet egy következő esésnél már nem nyújt tökéletes védelmet a motorozás során.
## Dzseki: Vastag, jó minőségű bőrből készüljön. A kritikus helyeken tartalmazzon protektort.
## Nadrág: Szintén vastag, jó minőségű bőrből készüljön. A kritikus helyeken tartalmazzon protektort.
## Csizma: Több féle csizma létezik versenyzéshez, túrázáshoz. A csizma esetében is fontosak a protektorok, különösen a bokánál, illetve sípcsontnál.
## Gerincvédő: Ezek általában külön kaphatok, a protektorok a gerincedet védik. Ha egyszer már erősebb ütés érte, érdemes új gerincvédőt vásárolni.
## Kesztyű: Megfelelő anyagból, pl. bőrből készült kesztyű, melyben protektorok találhatók.
## '''Gondolkodj előre!''' Mielőtt elindulsz gondold végig, hogyan jutsz el a célpontba. Az előregondolkodás a motorozás közben is fontos, játssz el a gondolattal, hogy mi történne, ha például hirtelen ki kéne kerülnöd egy akadályt, vagy az előtted guruló autó hirtelen lefékezne. A vészhelyzetekre történő folyamatos készenlét nagy mértékben segíti a balestek elkerülését.
# '''Soha ne hajts gyorsan!''' A legtöbb balesetet a gyorshajtás okozza, soha ne feledd, lassan jársz, tovább élsz. Ha tövig akarod húzni a gázt, menj el pálya motorzni, erre Magyarországon is számos lehetőség adódik. A sebesség meghatározása során ne csak az érvényben lévő szabályokat vedd figyelembe, hanem a látáskörülményeket, a forgalmi helyzetet, valamint az út állapotát.
# '''Légy feltűnő!''' Válassz olyan ruházatot, ami erőteljes, rikító színű, egy fekete motoros szerkó kevésbé látható a forgalom többi résztvevője számára. Jelenlétedet a motor felpörgetésével is jelezheted, nem árt a kipufogót is erőteljesebbre hangolni.
# '''Csoportos motorozás esetén megfelelő alakzatban hajtsatok!''' A csoportos motorozás során számos szabályt érdemes betartani. A megfelelő alakzat lényege, hogy a motorosok egymás után, de egymáshoz képest „cikk-cakkban”, kb. fél méterrel eltolva haladjanak. Így minden résztvevő megfelelő számára biztosított, hogy kellő távolságra figyelni tudja a forgalmat. Figyelj a társaidra, beszéljétek meg előre a sorrendet.
# '''Tanuld meg a progresszív fékezést!''' A motoros vizsga megszerzése során pusztán a motor alapvető kezelését oktatják. A progresszív fékezés segítségével kritikus helyzetben a lehető leggyorsabban tudsz megállni. Ennek a lassítási módnak a lényege, hogy a fékerőt fokozatosan, de egyre erőteljesebben „alakítod ki”. Mivel fékezéskor a motor első villája összemegy, így egyre nagyobb teher nehezedik az első kerékre, ami ennek köszönhetően fokozatosan növekvő tapadást jelent.
# '''Mindig arra néz, amerre menni akarsz!''' Agyunk úgy irányítja kezünket, hogy arra kanyarodunk, amerre nézünk. Ezért fontos, hogy minél kevesebbet „bámészkodjunk”, koncentráljunk arra, amerre menni akarunk, ez a különösen a kanyarodás során, a megfelelő íven történő haladás segítése kapcsán fontos.


== Tippek ==

* Óvatosan és lehetőség szerint a sínekre merőlegesen haladj át a síneken, így csökkentheted a megcsúszás veszélyét.
* Ismeretlen útvonalon mindig légy óvatos! Különösen fontos ez a kanyarok miatt, hiszen előfordulnak befelé szűkülő kanyarok, melyeknél a még meglévő tartalékból kell növelned a motor dölési szögét.
* Ha friss motoros vagy, mindenképpen menj el egy motoros kurzusra, vagy motoros vezetéstechnikai tréningre. Ezek ugyan pénzbe kerülnek, de ha figyelembe veszed a motor árát, no és persze azt, hogy egy ilyen tréning elvégzése akár az életedet mentheti meg, mindenképpen érdemes jelentkezni. A rendőrök is rendszeresen tartanak többnyire díjmentes oktatásokat.
* Az első tavaszi motorozásnál különösen légy óvatos. Ekkor érdemes a motort alaposabban, akár szakszervizben is átvizsgáltatni. Mivel jó pár hónap telt el motorozás nélkül, így valószínűleg a reflexeid is beragadtak kicsit, nem beszélve arról, hogy a forgalom egyéb résztvevői is elszoktak attól, hogy a motorosokra kelljen figyelniük.


== Amire szükséged lehet ==

* Megfelelő védőruha
* A tudásnak és tapasztalatnak megfelelő, kifogástalan műszaki állapotban lévő motor
* Belső béka, nyugalom
* Tapasztalat

== Figyelmeztetések ==

* Ha fáradt, dekoncentrált vagy, ne ülj motorra! A balesetmentes motorozás maximális odafigyelést kíván!
* Sérült ruházattal, különös tekintettel a repedt vagy horpadt bukósisakra, soha ne indulj motorozni.
* Mindig a képességeidnek, tapasztalatodnak megfelelő motort válaszd. Nem érdemes mindjárt 600-as, vagy annál nagyobb motorral kezdeni, inkább válassz 125-ös, vagy 250 cm3-es kétkerekűt első motornak. Ha már kellő tapasztalatot szereztél ezekkel a járművekkel, utána jöhetnek a nagyobb és erősebb motorok.
* Még ha elsőbbséged van, akkor is légy körültekintő! Sok beleset abból adódik, hogy a motorosnak nem adják meg a jobbkezet, vagy nem veszik figyelembe, esetleg nem látják az éppen holttérben lévő járművet. Motorosként légy sokkal óvatosabb, mint ha autót vezetnél.
* Rendszeresen ellenőrizd a motorodat. Még ha kisebb esés is történt, akkor is vidd el szakszervizbe, hogy pontosan megállapítsák a sérülés mértékét.

== Kapcsolódó videók ==

=== A motorozás veszélyhelyzetei (1978-as oktatófilm motorosoknak) ===

<youtube>lHZ6CHC3hMY</youtube>

=== Látni látszani motorkerékpáron is! (1980-as oktatófilm motorosoknak) ===

<youtube>lgWAjsPLmcM</youtube>


== Kapcsolódó források, hivatkozások ==

* [http://www.motorostura.hu/ Motorostúra.hu]
* [http://www.origo.hu/motor/20080723-motoros-baleseti-statisztikak.html Motoros baleseti statisztikák az origón]

[[Kategória:Autó-motor-járművek]]
3 568
szerkesztés