1 100
szerkesztés
Módosítások
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell ROI-t számolni? == right A ROI (Return On Investment), azaz a beruházás megtérülése az egyik legfontosabb mutató egy vállalkozá…”
== Hogyan kell ROI-t számolni? ==
[[Fájl:ROI.jpg|right]]
A ROI (Return On Investment), azaz a beruházás megtérülése az egyik legfontosabb mutató egy vállalkozás életében. Segítségével kiszámolható, hogy mibe érdemes befektetni, vagy érdemes-e folytatni egy korábbi üzleti vagy marketing tevékenységet.
== Lépések ==
# Összegezd, hogy mennyi nyereséget hozott az adott kampány vagy tevékenység.
# Ezután számold ki, hogy mennyit költöttél ezzel kapcsolatban (hirdetési költség, munkadíjak stb.)
# Az első számból, a nyereségből vond ki a második összeget, a költségeket.
# A különbözetet ezután oszd el a költségeket mutató számmal, és szorozd meg százzal.
# Az így kapott érték (százalékos arány) mutatja meg, hogy hányszorosan térül meg a befektetés.
== Tippek ==
* A pontos, egyszerűsített képlet:
bevétel - költség
ROI=--------- * 100
költség
* Példa: Egy webáruház kétféleképpen hirdeti az interneten a termékeit: egy héten keresztül bannerrel, majd egy héten keresztül rövid szöveges hirdetésekkel. A banner megjelentetése és elkészítése 100 000 Ft-ba került, és összesen 120 000 forint értékű megrendelést hozott. A megtérülés tehát 20 százalékos volt (120 000-100 000/100 000*100). A rövid szöveges hirdetésekért a hirdetőnek átkattintás alapon kellett fizetnie, így 32 500 forintot költött el, ugyanakkor a hirdetésekből 50 000 forint megrendelés származott. A szöveges hirdetés ROI-ja így 53,8 százalék volt, ami magasabb, mint a banner megtérülése. Annak ellenére tehát, hogy a banner hozott nagyobb összegű megrendelést, hosszabb távon a szöveges üzenetekbe érdemes fektetnie a webáruháznak a hirdetésre szánt összeget, hiszen ennek nagyobb a megtérülése.
== Amire szükséged lehet ==
* számológép
* a bevételek és költségek pontos ismerete
== Figyelmeztetések ==
* A ROI-t akkor érdemes figyelembe venni, ha az elsődleges szempont a bevétel növelése, a profit maximalizálása. Egy befektetés értéke, egy marketing kampány haszna ugyanakkor más szempontok alapján is megítélhető – ha például az imázsépítés a cél, más szempontok és mutatók alapján kell értékelnünk.
== Források, hivatkozások ==
* [http://mediapedia.hu/roi A Médiapédia cikke a ROI számításáról]
* [http://www.sakkom.hu/blog/2011/05/04/cpc-impressions-ctr-konverzio-%E2%80%93-fogalommagyarazo/ Online marketing fogalmak]
[[Kategória:Befektetés-pénzügyek]]
[[Fájl:ROI.jpg|right]]
A ROI (Return On Investment), azaz a beruházás megtérülése az egyik legfontosabb mutató egy vállalkozás életében. Segítségével kiszámolható, hogy mibe érdemes befektetni, vagy érdemes-e folytatni egy korábbi üzleti vagy marketing tevékenységet.
== Lépések ==
# Összegezd, hogy mennyi nyereséget hozott az adott kampány vagy tevékenység.
# Ezután számold ki, hogy mennyit költöttél ezzel kapcsolatban (hirdetési költség, munkadíjak stb.)
# Az első számból, a nyereségből vond ki a második összeget, a költségeket.
# A különbözetet ezután oszd el a költségeket mutató számmal, és szorozd meg százzal.
# Az így kapott érték (százalékos arány) mutatja meg, hogy hányszorosan térül meg a befektetés.
== Tippek ==
* A pontos, egyszerűsített képlet:
bevétel - költség
ROI=--------- * 100
költség
* Példa: Egy webáruház kétféleképpen hirdeti az interneten a termékeit: egy héten keresztül bannerrel, majd egy héten keresztül rövid szöveges hirdetésekkel. A banner megjelentetése és elkészítése 100 000 Ft-ba került, és összesen 120 000 forint értékű megrendelést hozott. A megtérülés tehát 20 százalékos volt (120 000-100 000/100 000*100). A rövid szöveges hirdetésekért a hirdetőnek átkattintás alapon kellett fizetnie, így 32 500 forintot költött el, ugyanakkor a hirdetésekből 50 000 forint megrendelés származott. A szöveges hirdetés ROI-ja így 53,8 százalék volt, ami magasabb, mint a banner megtérülése. Annak ellenére tehát, hogy a banner hozott nagyobb összegű megrendelést, hosszabb távon a szöveges üzenetekbe érdemes fektetnie a webáruháznak a hirdetésre szánt összeget, hiszen ennek nagyobb a megtérülése.
== Amire szükséged lehet ==
* számológép
* a bevételek és költségek pontos ismerete
== Figyelmeztetések ==
* A ROI-t akkor érdemes figyelembe venni, ha az elsődleges szempont a bevétel növelése, a profit maximalizálása. Egy befektetés értéke, egy marketing kampány haszna ugyanakkor más szempontok alapján is megítélhető – ha például az imázsépítés a cél, más szempontok és mutatók alapján kell értékelnünk.
== Források, hivatkozások ==
* [http://mediapedia.hu/roi A Médiapédia cikke a ROI számításáról]
* [http://www.sakkom.hu/blog/2011/05/04/cpc-impressions-ctr-konverzio-%E2%80%93-fogalommagyarazo/ Online marketing fogalmak]
[[Kategória:Befektetés-pénzügyek]]