Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Módosítások

Új oldal, tartalma: „ =='''Acceptance criteria és definition of done különbségei'''== 600px Ha találkoztál…”


=='''Acceptance criteria és definition of done különbségei'''==

[[Fájl:Sprintconsulting.hu_-_2025_augusztus_-_LinkMarketing_-_4.jpg | 600px]]

Ha találkoztál már az agilis fejlesztés világával, biztosan belefutottál olyan fogalmakba, mint az "acceptance criteria" (AC) és a "definition of done" (DoD). Elsőre hasonlónak tűnhetnek, de valójában teljesen más célt szolgálnak. Fontos, hogy tisztán lássunk ezen a téren. Egyes szervezetek zavarba ejtően összemossák ezeket, ami könnyen vezethet félreértésekhez és problémákhoz a projektek során.

==='''User story: A felhasználói történetek szerepe'''===

Az agilis fejlesztési folyamat középpontjában a user story, azaz a felhasználói történet áll. Ez a módszer az Extreme Programmingból ered. Célja, hogy a végfelhasználók szemszögét tükrözze. Mi is ennek a gyakorlati haszna? Elsősorban az, hogy minden érintett – legyen szó fejlesztőről, ügyfélről vagy bármely más részlegről – egyértelmű képet kapjon arról, milyen feladatokat kell megvalósítani. Az [https://www.sprintconsulting.hu/online-trening/ agilis képzéseken] tanulhatunk ezekről is bővebben.

A user story általában három fő elemből épül fel

1.
Persona és igény: Ki használja, mit akar elérni, és miért? Például: „Én, mint kezdő zongorista, szeretnék mindkét kulcsban, azaz a violinkulcsban és basszuskulcsban is gyakorolni, hogy jobban megértsem a kottaírást.”
2.
Leírás: Itt találjuk a részleteket, például milyen jellemzőkkel kell a terméknek rendelkeznie.
3
Elfogadási kritériumok: Röviden fogalmazott elvárások, amelyek alapján eldönthetjük, hogy egy feladat teljesült-e.

==='''Elfogadási kritériumok: a specifikáció alapjai'''===

Az acceptance criteria, magyarul elfogadási kritériumok célja, hogy konkrétan meghatározza a felhasználói igényeket és segítsen eldönteni, mikor tekinthető egy feladat befejezettnek. Ezt leginkább egyfajta listaként képzelhetjük el, amely ellenőrzi, hogy a készített funkció valóban találkozik-e az elvártakkal.

A legjobb példa erre, ha egy receptet követünk. Ha minden összetevő megvan, a végeredmény is garantált. Az AC követése lényeges a fejlesztők és tesztelők számára, mivel biztosítja a megfelelő kereteket a funkcionalitás eléréséhez.

==='''Definition of done: a teljesség mércéje'''===

Az acceptance criteria egy adott user story kimenetelére vonatkozik, míg a definition of done a projekt szintű követelményeket rögzíti. Az összes elvégzett feladatnak át kell esnie ezen a szűrön ahhoz, hogy késznek nyilváníthassuk.

Olyan átfogó követelményeket tartalmaz, mint a kódminőség vagy a fejlesztői tesztek szempontjai. Például minden kódváltoztatásnak el kell érnie a fő ágat, és minden módosításnak követnie kell a UX irányelveket. Ezek az elvárások megbízható alapot adnak a projektek kezeléséhez.

==='''Miért fontos megérteni ezeket a különbségeket?'''===

Az agilis munkában kulcsfontosságú a világos kommunikáció, és ennek része az acceptance criteria és a definition of done megkülönböztetése is. Az előbbi specifikus funkcionális elvárásokra vonatkozik, míg az utóbbi minden feladatra érvényes, általános kritériumok betartását biztosítja.

A Sprint Consulting az agilis képzések egyik piacvezető szakértője. Több ezer szervezetnek segítettek abban, hogy tisztán lássák és helyesen alkalmazzák ezeket a fogalmakat, így biztosítva a hatékony munkafolyamatokat. Az agilis fejlesztés így nemcsak egy megközelítés, hanem egy olyan eszközkészlet is, amely a szervezetek erősségévé válhat, ha jól használják.
2 623
szerkesztés