Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Módosítások

Vészfékezni

4 228 bájt hozzáadva, 2011. szeptember 27., 08:10
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell {{PAGENAME}}? == 250pxA vezetők többsége, bármily meglepő vagy hihetetlen nem tud vészfékezni, pusztá…”
== Hogyan kell {{PAGENAME}}? ==

[[Fájl:hogyan-kell-veszfekezes-autoval.jpg|250px]]A vezetők többsége, bármily meglepő vagy hihetetlen nem tud vészfékezni, pusztán azon oknál fogva, hogy nincs gyakorlata. Éves szinten közel 20 000 alkalommal lépünk a fékpedálra és ebből 2-3 alkalom a tényleges vészfékezést igénylő helyzet. Ebből következik, hogy túl sok gyakorlata az átlag sofőrnek nincs a vészfékezésben, ezért érdemes ezt gyakorolni, akár vezetéstechnikai tréningen részt venni.


== Lépések ==

# '''Miért fontos a vészfékezés?''' Nézzünk meg egy-két példát a sebességekre és a hozzá tartozó fékutakra! Minden esetben jó reakcióidejű a sofőr, új gumikkal szerelt az autó és száraz az út.
## 65 km/h sebességnél a féktávolság 26 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 9 méter, a fékút 17 méter.
## 50 km/h sebességnél a féktávolság 17 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 7 méter, a fékút 10 méter.
## Ez azt jelenti, hogy még 9 métert halad a gépkocsi ahhoz a képest, ahol meg kellett volna állni, hogy elkerüljük balesetet. Ugyanez a távolság 50km/h helyett 75km/h sebességnél már 16 méter, 130 km/h helyett a 150 km/h esetében 25 méter.
## A 9 és 16 méteres távolság megfelel egy 3. emeletről, illetve 5. emeletről történő esésnek. Ezeken a távolságokon belül ne felejtsük el, hogy bármi lehet: óvodás gyermekcsoport, egy másik autó vagy egy kamion is!
# '''A vészfékezés teljes erőbedobást kíván!''' Meg kell különböztetnünk lassító fékezést és vészfékezést. Az előbbinél finoman, kis-közepes erővel nyomjuk a fékpedált, az utóbbinál úgy kell taposni, hogy az életünk függ tőle!
# '''Vészfékezéskor legalább 100-140 kg-mal kell taposni a pedált a megfelelő hatás eléréséhez, és ez komoly fizikai feladat.''' A jó vészfékezés titka, hogy azonnal, teljes erőből meg kell rúgni a pedált úgy, hogy azonnal elérje a fékpedál a végpontját és ebben a helyzetben kell a megfelelő erővel folyamatosan taposni a pedált, mintha át akarnák tolni a lemezen. Lassító fékezést átfordítani vészfékezéssé nehéz – mint ahogy a focista sem tud belebikázni a labdába, ha egy óvatos vagy akár közepes passzra készül, hiszen nem kellő ütemmel/tempóval indul neki, így nem lesz meg a kellő lendület. Széttaposva a pedált méterekkel rövidíthető a fékút: inkább előbb álljunk meg az autónkkal, minthogy baleset történjen!
# '''Tartsuk fent a vészfékezés pillanatában kifejtett erőt!''' Ha már vészfékezünk, ne engedjünk fel kicsit sem a pedált azért, mert úgy gondoljuk, hogy valószínűleg meg fogunk állni. Sokszor éppen ez okozza, hogy mégis belecsúszik az autó.



== Tippek ==

* A jó reakcióidő – s így a vészfékezés gyorsaságának - kulcsa, hogy csak kipihenten üljünk autóba. Fáradtság esetén jelentősen csökken a reakcióidő.
* Nem megfelelő gumiválasztás esetén, vagy erősen kopott futófelülettel rendelkező gumiknál a féktávolság jelentősen nő. Ha a gumi állapota nem megfelelő, azonnal cseréljük le. Télen mindig téli-, nyáron mindig nyári gumit válasszunk. A négy évszakos gumi is jó megoldás lehet, habár ezek a gumik mindig kompromisszumot képeznek a két szélsőség között.
* Az újabb autók esetében a vészfékezés pillanatában alkalmazott „berúgást” az autó érzékeli, és segít fenntartani a megfelelő fékerőt.



== Amire szükséged lehet ==

* Erős lábak
* Némi gyakorlat

== Figyelmeztetések ==

* Egy baleset esélyét úgy tudjuk nagymértékben csökkenteni, ha mindig betartjuk a sebességkorlátokat, elsajátítjuk a helyes vészkékezést, a gyors és helyes elkerülési manővereket.

== Kapcsolódó videók ==


<youtube>IDE</youtube>


== Kapcsolódó források, hivatkozások ==

MEGJEGYZÉS: Az alábbi minta alapján add meg azokat a webcímeket és a hozzájuk tartozó rövid leírást, amit forrásként használtál, illetve szorosan a témához kapcsolódnak. Ezt a sort kérlek, töröld, csak magyarázatként szolgál!


* [http://www.hogyankell.hu Hogyan kell?]
3 608
szerkesztés