532
szerkesztés
Módosítások
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell bekerülni a médiába? == rightAz egyre növekvő médiazaj és az egekbe emelkedő ingerküszöb komoly kihívás elé …”
== Hogyan kell bekerülni a médiába? ==
[[Fájl:Bekerulni-a-mediaba.jpg|right]]Az egyre növekvő médiazaj és az egekbe emelkedő ingerküszöb komoly kihívás elé állítja a kommunikációs szakembereket. Ha azt szeretnénk, hogy egy sajtóközlemény bekerüljön a médiába, már nem elég a hagyományos eszközöket alkalmazni, egy jó nagy adag kreativitásra is szükség van. A következőkben ahhoz adunk tippeket, hogy hogyan lehet kreatívan hírt csinálni.
== Lépések ==
# '''Ha nem történik semmi érdemleges, generálj témákat!''' Érdemes folyamatosan jelen lenni a médiában, ehhez azonban valódi hírértékkel bíró témákra van szükség. Viszonylag kevés azonban az olyan cég, amely körül folyamatosan zajlanak az események. Jó hír azonban, hogy témákat mi magunk is generálhatunk, például:
## Karrierhírek, együttműködések bejelentése: Viszonylag hagyományos témák, de sok cég továbbra sem használja ki ezeket a kommunikációs lehetőségeket. Pedig ha egy ígéretes jelentkező helyezkedik el a cégünknél, akkor érdemes róla kommunikálni. Persze az ilyen típusú hírek esetében nem szabad túl sok médiamegjelenésre számítani, de a szakmai közönséget hatékonyan elérhetjük vele.
## Díjak, elismerések kommunikálása: Ehhez persze az is kell, hogy a cégünk szerezzen ilyen elismeréseket. Ennek érdekében érdemes felmérni a piacot, hogy milyen pályázatok vannak, mik azok, amelyeken eséllyel indulhatnánk, és melyek azok, amikkel valódi értékkel bírnak. A díjak esetében sokat lendíthet a megjelenésszámon, hogy a pályázatokat kiíró szervezetek sokszor maguk is kommunikálnak az eredményekről, és amennyiben neves szervezetről van szó, ezt szívesen átveszik a médiumok.
## Nincs pályázat, amin elindulhatnál? Írj ki saját versenyt! Lehet versenyt kiírni a partnerek, ügyfelek számára, de akár külső versenyt is hirdethetsz. Például szerelvényekkel foglalkozol? Írd ki a Magyarország szakija pályázatot! Természetesen fontos, hogy kidolgozott koncepciód legyen, emellett legyen értéke a versenynek. Egy fotópályázattal például biztosan (legalábbis ha nem találsz ki semmi egyedit hozzá, biztosan) nem fogsz bekerülni a médiába.
## Események: Rész vehetsz például szakmai rendezvényeken előadóként. Ha a média nem is feltétlen a te előadásodat fogja kiemelni, saját felületeken (pl. céges blog) lehet róla kommunikálni. Szakmai rendezvények támogatójaként is lehetőség van a médiába való bekerülésre. Ha pedig nincsenek események, csinálj magadnak! Egy nívós szakmai eseménnyel vagy egy izgalmas rendezvénnyel biztos lehetsz benne, hogy a média is foglalkozik. Pl. egy fontos ügyre szeretnéd felhívni a figyelmet? Szervezz szabadtéri fotókiállítást!
## Big data: Számos statisztika, felmérési adat várja, hogy végre publikálják. Ráadásul a sajtó kifejezetten szereti a számokat, ezért egy jó kutatás bemutatásával szinte biztos a siker. Ebben az esetben is több lehetőség kínálkozik.
### Használhatsz szekunder adatokat, vagyis korábbi felmérések eredményeit is felhasználhatod a saját kommunikációd során (pl. KSH, Eurostat adatok stb.).
### Készíthetsz saját kutatást is piackutató bevonásával vagy önállóan, az ügyfeleid, partnereid körében. Utóbbi ugyan költséghatékonyabb, de persze kevésbé releváns, hiszen egy szűkebb réteg véleményét fedi le, emellett nem lesz reprezentatív, ugyanakkor ha a piacon jelentős szereplő vagy, és jókora adatbázist tudsz lekérdezni, akkor kommunikációs célra bátran felhasználhatsz hasonló felméréseket. Persze azt minden esetben tisztázd, hogy milyen módon készült a kutatás!
### Emellett az ügyfeleidről felgyülemlett adatokat is hasznosíthatod. Pl. ha autókölcsönzéssel foglalkozol, nézd meg, mik a leggyakoribb úti célok, legkeresettebb autótípusok stb.!
## Bízd magad egy ismert arcra! Még mindig igaz, hogy egy jó névvel ha nem is mindent, de szinte mindent el lehet adni. Kérj fel egy ismert embert céged képviseletére, használd fel a kommunikáció során. Persze itt sem elég annyi, hogy XY lett a Z cég arca, de például a saját rendezvényed körüli hírverésben sokat segíthet, ha egy celebet választasz házigazdának.
## Gerillaharcra fel! Egy jól felépített gerillakampánnyal is biztosan fel tudod magadra hívni a figyelmet. Ebben az esetben nagyon fontos a kreativitás, de egy jó ötlet birtokában nem kell milliókat sem költened ahhoz, hogy fókuszba kerülj.
# Használd ki az uborkaszezont! A megfelelő téma mellett a jó időzítéssel is sokat nyerhetsz. Vannak olyan hírek, amik egy szeptemberi főszezonban biztosan nem számíthatnak megjelenésre, de a nyári uborkaszezonban pl. sikeresek lehetnek. Az időzítésről még több hasznos tanácsot találtok a [http://www.hogyankell.hu/Sajt%C3%B3k%C3%B6zlem%C3%A9nyt_id%C5%91z%C3%ADteni Hogyan kell sajtóközleményt időzíteni] cikkben.
# Szervezz háttérbeszélgetéseket, biztosíts exkluzív anyagokat! A tematikus médiumok esetében jó út lehet, ha exkluzív tartalmakat biztosítasz számukra, esetleg egy szakértővel háttérbeszélgetést szervezel. Ilyenkor persze csak egyetlen megjelenésed lesz, de ez sokszor nagyon sokat ér, főleg, ha egy jól ismert, a célközönséged által olvasott lapról van szó.
== Tippek ==
* Légy bátor! Ha szeretnél a médiában szerepelni, megtörténhet, hogy be kell vállalnod néhány olyan témát is, amit kicsit kényelmetlennek érzel. Tipikusan ilyenek a szexualitással foglalkozó témák, de sok cég a negatív színezetű (pl. gazdasági visszaesésről beszámoló) híreket is ilyennek érzi. Természetesen mérlegelni kell, hogy a cég imázásra nézve kockázatot jelent-e az adott téma publikálása, de sok esetben egyáltalán nem, sőt!
* Ápolj jó kapcsolatot az újságírókkal! Persze ettől az érdektelen hírek nem fognak bekerülni a médiába, de ha van egy jó témád, könnyebben el tudod érni, hogy megjelenjen, illetve az újságírók is sokat segíthetnek abban, hogy aktuálisan mi az érdekes a sajtó számára.
== Figyelmeztetések ==
* Ne merítsd ki a sajtót! Tipikus csapda, hogy ha egy téma jól szerepel, egy cég megpróbálja azt újra és újra meglovagolni. Ez nem jó út, egy idő után elveszíted a média figyelmét, és az érdekesebb híreiddel sem fognak foglalkozni.
* Szolgáld ki az újságírókat! A piacon számos cég található, így ha te nem tudod kiszolgálni az újságírók híréhségét, a versenytársaidhoz fognak fordulni.
== Amire szükséged lehet ==
* Jó téma
* Íráskészség
* PR ügynökség
* Sajtóadatbázis
* Sajtóközlemény kiküldő rendszer
* Jó ötletek
* Kreativitás
* Kitartás
== Felhasznált források, kapcsolódó webcímek ==
* [http://www.sakkom.hu/blog SAKKOM Interaktív blog]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Fájl:Bekerulni-a-mediaba.jpg|right]]Az egyre növekvő médiazaj és az egekbe emelkedő ingerküszöb komoly kihívás elé állítja a kommunikációs szakembereket. Ha azt szeretnénk, hogy egy sajtóközlemény bekerüljön a médiába, már nem elég a hagyományos eszközöket alkalmazni, egy jó nagy adag kreativitásra is szükség van. A következőkben ahhoz adunk tippeket, hogy hogyan lehet kreatívan hírt csinálni.
== Lépések ==
# '''Ha nem történik semmi érdemleges, generálj témákat!''' Érdemes folyamatosan jelen lenni a médiában, ehhez azonban valódi hírértékkel bíró témákra van szükség. Viszonylag kevés azonban az olyan cég, amely körül folyamatosan zajlanak az események. Jó hír azonban, hogy témákat mi magunk is generálhatunk, például:
## Karrierhírek, együttműködések bejelentése: Viszonylag hagyományos témák, de sok cég továbbra sem használja ki ezeket a kommunikációs lehetőségeket. Pedig ha egy ígéretes jelentkező helyezkedik el a cégünknél, akkor érdemes róla kommunikálni. Persze az ilyen típusú hírek esetében nem szabad túl sok médiamegjelenésre számítani, de a szakmai közönséget hatékonyan elérhetjük vele.
## Díjak, elismerések kommunikálása: Ehhez persze az is kell, hogy a cégünk szerezzen ilyen elismeréseket. Ennek érdekében érdemes felmérni a piacot, hogy milyen pályázatok vannak, mik azok, amelyeken eséllyel indulhatnánk, és melyek azok, amikkel valódi értékkel bírnak. A díjak esetében sokat lendíthet a megjelenésszámon, hogy a pályázatokat kiíró szervezetek sokszor maguk is kommunikálnak az eredményekről, és amennyiben neves szervezetről van szó, ezt szívesen átveszik a médiumok.
## Nincs pályázat, amin elindulhatnál? Írj ki saját versenyt! Lehet versenyt kiírni a partnerek, ügyfelek számára, de akár külső versenyt is hirdethetsz. Például szerelvényekkel foglalkozol? Írd ki a Magyarország szakija pályázatot! Természetesen fontos, hogy kidolgozott koncepciód legyen, emellett legyen értéke a versenynek. Egy fotópályázattal például biztosan (legalábbis ha nem találsz ki semmi egyedit hozzá, biztosan) nem fogsz bekerülni a médiába.
## Események: Rész vehetsz például szakmai rendezvényeken előadóként. Ha a média nem is feltétlen a te előadásodat fogja kiemelni, saját felületeken (pl. céges blog) lehet róla kommunikálni. Szakmai rendezvények támogatójaként is lehetőség van a médiába való bekerülésre. Ha pedig nincsenek események, csinálj magadnak! Egy nívós szakmai eseménnyel vagy egy izgalmas rendezvénnyel biztos lehetsz benne, hogy a média is foglalkozik. Pl. egy fontos ügyre szeretnéd felhívni a figyelmet? Szervezz szabadtéri fotókiállítást!
## Big data: Számos statisztika, felmérési adat várja, hogy végre publikálják. Ráadásul a sajtó kifejezetten szereti a számokat, ezért egy jó kutatás bemutatásával szinte biztos a siker. Ebben az esetben is több lehetőség kínálkozik.
### Használhatsz szekunder adatokat, vagyis korábbi felmérések eredményeit is felhasználhatod a saját kommunikációd során (pl. KSH, Eurostat adatok stb.).
### Készíthetsz saját kutatást is piackutató bevonásával vagy önállóan, az ügyfeleid, partnereid körében. Utóbbi ugyan költséghatékonyabb, de persze kevésbé releváns, hiszen egy szűkebb réteg véleményét fedi le, emellett nem lesz reprezentatív, ugyanakkor ha a piacon jelentős szereplő vagy, és jókora adatbázist tudsz lekérdezni, akkor kommunikációs célra bátran felhasználhatsz hasonló felméréseket. Persze azt minden esetben tisztázd, hogy milyen módon készült a kutatás!
### Emellett az ügyfeleidről felgyülemlett adatokat is hasznosíthatod. Pl. ha autókölcsönzéssel foglalkozol, nézd meg, mik a leggyakoribb úti célok, legkeresettebb autótípusok stb.!
## Bízd magad egy ismert arcra! Még mindig igaz, hogy egy jó névvel ha nem is mindent, de szinte mindent el lehet adni. Kérj fel egy ismert embert céged képviseletére, használd fel a kommunikáció során. Persze itt sem elég annyi, hogy XY lett a Z cég arca, de például a saját rendezvényed körüli hírverésben sokat segíthet, ha egy celebet választasz házigazdának.
## Gerillaharcra fel! Egy jól felépített gerillakampánnyal is biztosan fel tudod magadra hívni a figyelmet. Ebben az esetben nagyon fontos a kreativitás, de egy jó ötlet birtokában nem kell milliókat sem költened ahhoz, hogy fókuszba kerülj.
# Használd ki az uborkaszezont! A megfelelő téma mellett a jó időzítéssel is sokat nyerhetsz. Vannak olyan hírek, amik egy szeptemberi főszezonban biztosan nem számíthatnak megjelenésre, de a nyári uborkaszezonban pl. sikeresek lehetnek. Az időzítésről még több hasznos tanácsot találtok a [http://www.hogyankell.hu/Sajt%C3%B3k%C3%B6zlem%C3%A9nyt_id%C5%91z%C3%ADteni Hogyan kell sajtóközleményt időzíteni] cikkben.
# Szervezz háttérbeszélgetéseket, biztosíts exkluzív anyagokat! A tematikus médiumok esetében jó út lehet, ha exkluzív tartalmakat biztosítasz számukra, esetleg egy szakértővel háttérbeszélgetést szervezel. Ilyenkor persze csak egyetlen megjelenésed lesz, de ez sokszor nagyon sokat ér, főleg, ha egy jól ismert, a célközönséged által olvasott lapról van szó.
== Tippek ==
* Légy bátor! Ha szeretnél a médiában szerepelni, megtörténhet, hogy be kell vállalnod néhány olyan témát is, amit kicsit kényelmetlennek érzel. Tipikusan ilyenek a szexualitással foglalkozó témák, de sok cég a negatív színezetű (pl. gazdasági visszaesésről beszámoló) híreket is ilyennek érzi. Természetesen mérlegelni kell, hogy a cég imázásra nézve kockázatot jelent-e az adott téma publikálása, de sok esetben egyáltalán nem, sőt!
* Ápolj jó kapcsolatot az újságírókkal! Persze ettől az érdektelen hírek nem fognak bekerülni a médiába, de ha van egy jó témád, könnyebben el tudod érni, hogy megjelenjen, illetve az újságírók is sokat segíthetnek abban, hogy aktuálisan mi az érdekes a sajtó számára.
== Figyelmeztetések ==
* Ne merítsd ki a sajtót! Tipikus csapda, hogy ha egy téma jól szerepel, egy cég megpróbálja azt újra és újra meglovagolni. Ez nem jó út, egy idő után elveszíted a média figyelmét, és az érdekesebb híreiddel sem fognak foglalkozni.
* Szolgáld ki az újságírókat! A piacon számos cég található, így ha te nem tudod kiszolgálni az újságírók híréhségét, a versenytársaidhoz fognak fordulni.
== Amire szükséged lehet ==
* Jó téma
* Íráskészség
* PR ügynökség
* Sajtóadatbázis
* Sajtóközlemény kiküldő rendszer
* Jó ötletek
* Kreativitás
* Kitartás
== Felhasznált források, kapcsolódó webcímek ==
* [http://www.sakkom.hu/blog SAKKOM Interaktív blog]
[[Kategória:Üzlet-jog]]