Balsafa modellrepülőt készíteni
Szerkesztés Hogyan kell balsafa modellrepülőt készíteni?
Ha már tudsz modellrepülőt vezetni és szeretsz barkácsolni, akkor az interneten fellelhető tervrajzok alapján saját repülőt is készíthetsz. Cikkünkben egy 1 méteres fesztávú, elektromos hajtású balsa Telemaster 400 építési munkái kapcsán foglaltuk össze a legfontosabb tudnivalókat.
Szerkesztés Lépések
- Válassz viszonylag egyszerű tervrajzot és nyomtasd ki 1:1 méretben. Célszerű valamilyen elektromos hajtású tréner gépet elsőként elkészíteni, minél részletesebb a tervrajz, annál jobb. Tervrajzokat itt találhatsz:
- Szerezd be a szükséges szerszámokat és a tervrajz alapján készíts egy listát a szükséges anyagokról (lásd. még az Amire szükséged lesz részt). Rendezd be a műhelyt! A műhely egyik fontos része egy asztal, amire a tervrajzot ki tudod teríteni.
- Kezdd a törzzsel! A repülőgép építésének talán ez a legkönnyebb része, ráadásul gyorsan is tudsz haladni vele, így hamar látványos eredményt kapsz. A tervrajzot használva pauszpapír segítségével másold ki a törzs fő elemeit. Ezt követően a pauszpapírból vágd ki a sablont, amit a fa kivágása során használsz majd. Nagyon fontos a pontosság, 1 milliméter eltérés is később komoly torzulást okozhat. Amikor kész vagy a törzs kialakításához szükséges elemekkel, helyezd azokat a tervrajzra, hogy lásd, pontosan illeszkednek-e.
- Ragaszd össze a törzset! Ha megfelelő az illeszkedés, akkor terítsd egy átlátszó fóliát a tervrajzra (így nem lesz ragasztós), majd helyezd az egyes darabokat a megfelelő helyekre. Utána rögzítsd gombostűvel egymáshoz az elemeket, majd ragaszd össze (a tervrajt alá célszerű egy fenyődeszkát rakni, így könnyebb a gombostűk beszúrása, és persze az asztal sem lesz lyukacsos). Ha megvagy a törzs két oldalával, akkor jöhet az újabb ragasztás. Használj szorítócsipeszt, de a balsafával óvatosan, mert könnyen sérül. Végül jöhet a merevítés, illetve a tűzfal kialakítása. A vízszintes és függőleges kormánylapátok mozgatását végző szervók jellemzően a törzsben helyezkednek el, előfordult, hogy ezt a tervrajz nem is jelöli.
- Készítsd el a szárnyat! Jöhet ismét a pauszpapír (vagy átlátszó sütőpapír). A bordák elkészítéséhez szükséged lesz két darab kemény és tartós sablonra, ezeket célszerű 3mm-es rétegelt falemezből elkészíteni, ellenőrizd a tervrajzon, hogy pontosak-e. Csinálj rájuk két lyukat, majd a mintát használva vágd ki a bordákat a balsalapból (a lyukak helyét se felejtsd el megjelölni). Ügyelj arra, hogy a borda hosszanti része a balsalap száliránnyal párhuzamos legyen, így kellően erős lesz. Érdemes legalább a szükségesnél 3-4 bordával többet készíteni (későbbi sérülések javítása). Ha megvannak a bordák, akkor finoman lyukaszd át mindegyiket a jelölt helyeken, majd fűzd fel egy-egy acélszálra úgy, hogy az első és utolsó borda a két, korábban rétegelt falapból készített sablon legyen. Reszeld a tömböt satuba fogva addig, míg minden balsa borda egyforma nem lesz. Alakíts ki a szárnymerevítő réseket! Utána helyezd a szárnymerevítőt a fóliával borított a tervrajzra, majd illeszd bele a bordákat. Ne feledkezz meg a belépő és kilépő élekről, valamint a szervótartókról sem (ez utóbbit a tervrajzok nem mindig jelölik). Ha minden stimmel, rögzítsd a darabokat gombostűvel, majd ragaszd össze a szárnyat, ezt követően borítsd vékony balsalappal a tervrajzon jelölt helyeken (ez segít a merevítésben). Ebben a fázisban érdemes elkészíteni a kormánylapátokat is, illetve még a bevonás, fóliázás előtt célszerű kialakítani a zsanérozást.
- Készítsd el a függőleges és vízszintes vezérsíkot! Ezek általában egyszerűbbek, mert lécekből épül fel, nincs szükség külön bordák kialakítására. Amennyiben a vezérsíkok bordázottak, úgy kövesd a szárny elkészítésénél leírtakat.
- Csináld meg a futókat! A futókhoz szükséged lesz a tervrajzon előírt méretű kerekekre, illetve acélhuzalokra, melyekből a futó vázszerkezetét hajlítással tudod kialakítani. Habár az acélrugók egy-egy erőteljesebb leszállás során elhajolnak, előnyük is éppen ebből fakad: rugózásuknak köszönhetően egy kevésbé jól sikerült leszállásnak sem lesz mindjárt törés az eredménye. Nehezebb, 1 kg feletti modelleknél már érdemes karbon, illetve alumínium futószárat használni.
- Alakítsd ki a törzsben a kormányrudazatot, illetve az elektronika helyét. Még a bevonás és fóliázás előtt alakítsd ki a kormánylapátok mozgatásához szükséges rudazatot, ami a törzsben fut. Használhatsz vékony, 1-2 mm-es acélszálat, illetve a meghajlás elkerülésére vékony, de erős műanyagcsövet az elvezetésre. A motor felfogatásánál kövesd a tervrajzon javasolt fel- és elhúzatási értékeket.
- Fóliázd be a szárnyat, illetve a függőleges és vízszintes vezérsíkot. Alul kezdd, használj modellvasalót a fólia felvitelére és persze óvatosan, nehogy eltörjön közben valami.
- Állítsd be a súlypontot (CoG – Center of Gravity jelzés a tervrajzokon). Amennyiben a tervrajz nem jelöli, a súlypont jellemzően a szárny belépő élétől a szárnyhúr 1/3-nál helyezkedik el. Rakd össze a modellt, helyezz el benne akár ragasztóval minden elektronikát és ellenőrizd a súlypontot. Ezt a legkönnyebben úgy teheted meg, ha az előbb leírt helyen a szárny két oldalát ujjaiddal alátámasztva a repülő egyensúlyban van. Ha jó a súlypont, akkor fóliázd be a gépet is.
- Kösd be a kormánylapátokat. A zsanéroknak kialakított helyre ragaszd be a kormánylapátokat. A szervókat állítsd középállásba, majd ezt követően készítsd el a kormányösszekötőket úgy, hogy a kormánylapátok szemre középállásba kerüljenek. Érdemes olyan kialakítást alkalmazni, melynél a kormányrudazat hossza menetes csatlakozó segítségével állítható.
- Kész vagy! Mivel még nem ismered az új repülő tulajdonságait, az első repülés időpontja essen szélmentes napra, így könnyen hozzászoksz és a trimmelés – a modellrepülő egyenesfutásának pontos beállítása – is sokkal egyszerűbb.
Szerkesztés Tippek
- Inkább mérj kétszer, s csak utána vágj. Így sok időt, no és persze alapanyagot takaríthatsz meg.
- Figyelj a súlyra, a szárny tömegközéppontja középen kell, hogy legyen, ha valamelyik oldal nehezebb, apró súlyok elhelyezésével egyensúlyozd ki.
- Légy türelmes, a modellrepülő-építés nem a kapkodásról szól. Egy egyszerűbb gép megépítése kezdőként minimum 50 munkaóra.
- Érdemes csatlakozni modellező egy modellező klubhoz, így sok „zsákutcától” megkímélheted magad.
- Ezen kívül nem árt, ha elolvasol valamilyen szakirodalmat, ebben sok hasznos és praktikus tanácsot kapsz az építés egyes lépéseire vonatkozóan (pl.: Hársfalvi Sándor: Repülőmodellezés I.).
Szerkesztés Amire szükséged lehet
- Egy jó tervrajz
- Szerszámok:
- Szike vagy balsavágó kés
- Lombfűrész
- Satu
- Fúró
- Fareszelők
- Smirgli
- Csavarhúzó
- Forrasztópáka
- Fémvonalzó
- Elektronikai eszközök:
- szervók (modell méretétől függően és számban) a kormánylapátok mozgatásához
- elektromos motor (kefés vagy brushless)
- szabályzó
- vevő
- adó
- Faanyagok:
- Balsafa lapok és lécek (a modell tervrajzán előírt helyeken és vastagságban)
- Réteges falemez (a modell tervrajzán előírt helyeken és vastagságban)
- Egyéb anyagok:
- Fólia + modellvasaló (fóliavasaló)
- Vágólap (olyan lap, amin balsafát tudsz vágni, lehet ez egy barkácsáruházban kapható fenyődeszka is akár)
- Kormányrudazat kialakításához acélszál, rudazat elvezetéséhez műanyag cső, összekötések
- Modell kerekek (futók kialakításához)
- Acélszál (futók kialakításához + bordák felfűzéséhez)
- Fa ragasztására alkalmas ragasztó (pl.: balsafa ragasztásához készített pillanatragasztó)
- Szorítócsipesz és gombostű a ragasztás idejére az elemek fixálásához
- Nagyon sok türelem, szabadidő és kitartás!
Szerkesztés Figyelmeztetések
- A különböző vágóeszközök nagyon durva sebeket ejtenek. Mindig figyelj oda, hogyan vágsz, ne hagyd pl. a vonalzó mellett kilógni az ujjad a balsalap vágása közben különben rövidebb lesz a kezed! :)
- Egyes ragasztófajták gyakori belégzése allergiás tüneteket vált ki. Ragasztás során viselj védőmaszkot, illetve gyakran szellőztess.
- Óvatosan a tervrajz átméretezésével, más szárnyprofil kell egy 2 méteres fesztávú gépnek, mint egy 80 centiméteresnek.
Szerkesztés Kapcsolódó videók
Szerkesztés Balsa repülő fóliázása
Szerkesztés Kapcsolódó források, hivatkozások
- Mini Telemaster 400 építése
- Saját tapasztalat