A diszlexiás gyerekeket tanítani
Szerkesztés Hogyan kell a diszlexiás gyerekeket tanítani?
A diszlexia tanulási, olvasási és vagy helyesírási zavart jelent. Ha tudjuk, hogy hogyan kell tanítani egy diszlexiás gyermeket, azzal az önbecsülését épp úgy építhetjük, mint a kognitív képességeit. Az alábbi ötleteket diszlexiás gyermekünk otthoni tanításához is használhatjuk.
Szerkesztés Lépések
- Használj multiszenzoros megközelítést a tanításban. Ennek lényege, hogy minél több érzékszervet bekapcsoljunk egyszerre a tanítási folyamatba, így a tapintást, látást, mozgást és a hallást. Bár ez különösen fontos a diszlexiás gyermekek számára, az ilyen tanulási nehézséggel nem küzdő gyermekek számára is hasznos.
- Írj kártyákat! Így a gyermekek számára egy kézzelfogható dolog is lesz, amiről beszélünk vagy éppen amiről ők beszélnek. Kérjük meg őket, hogy a kártyákat hangosan olvassák fel.
- A tanulás legyen szórakozás! Játszunk és végezzünk egyéb kreatív tevékenységeket, így a diszlexiás gyermek még inkább bevonódik a tanulási folyamatba. Így a tanulás szórakoztató és hasznos is lesz.
- Használj színeket! A vizualitás segít a gyereknek könnyebben megérteni az írott anyagot. Használj színeket a táblán. Például a matekpéldáknál a tizedesvesszőt írd más színnel. Osztályozd színessel, de ne pirossal, mivel az negatív jelentésű.
- Használd ki okosan az időt! A diszlexiás gyermekeknek gyakran nehéz koncentrálniuk. Más dolgok elvonhatják a figyelmét vagy nehéz számukra egy hosszú előadást végighallgatni vagy egy videót végignézni. A diszlexiás gyermek lehetséges, hogy rövid távú memóriaproblémákkal is küzd, ami nehézzé teszi számukra, hogy jegyzeteljenek vagy egyszerű utasításokat megértsenek.
- Csak nyugodtan! Ne rohanj át valamin, hanem hagyj a gyereknek időt arra, hogy lemásolja a táblán lévő dolgokat. Győződj meg arról, hogy a diszlexiás gyermek is érti az anyagot, mielőtt másik témára ugrasz.
- Gyakran ismételd magad! Mivel a diszlexiás gyermekek egy része rövid távú memóriaproblémákkal is küzd, időnként nehéz arra emlékezniük, amit mondasz. Ezért jó, ha a különféle utasításokat, kulcsszavakat, fogalmakat megismétled, így sokkal nagyobb valószínűséggel jegyzik meg, illetve marad elég idejük leírni.
- Tarts gyakran rövid szüneteket. A diszlexiás gyermekek gyakran nem tudnak hosszú ideig üldögélni. Ezért jó, ha rövid szüneteket iktatsz be vagy olyan tevékenységeket, amikor mozoghatnak.
- Jelölj ki megfelelő határidőket! A diszlexiás gyermekeknek hosszabb ideig tarthat, hogy elvégezzenek egy olyan feladatot, ami a többi diáknak esetleg könnyebben megy. Hagyjunk a diszlexiás diákoknak több időt, hogy felkészüljenek a dolgozatokra, vetélkedőkre vagy megcsinálják a házi feladatukat, így nem érzik majd úgy, hogy rohanniuk kell.
- Segíts! Például, ha a rövid távú memóriája nem olyan jó a gyermeknek, adjunk neki vázlatot. A házi feladatra vonatkozó utasításokat írjuk le neki, hogy tudják, mit kell tenniük. Használjunk vizuális jeleket, hogy kiemeljük a fontos irányelveket, információkat, pl. csillagozzuk be.
- Segíts a szervezésben! A diszlexiával küzdő gyerekek számára különösen fontos a szervezési készségek fejlesztése. Fontos, hogy ami segítséget adunk számukra, azt ne csak az iskolában, de otthon is alkalmazzák.
- Használjunk mappákat a különféle tárgyakban és témákban. Ez könnyebbé teszi a házi feladat elkészítését. Használjunk színkódokat.
- Ragaszkodjunk a napi rutinhoz. A menetrendek segítik a diszlexiás gyermek számára, hogy tudják, mire számíthatnak. Ha lehetséges, a napi feladatokat szavakkal és képekkel illusztrálva helyezzük ki a tanterem, szoba falára.
- Ösztönözzük a gyermeket, hogy használjon jegyzetfüzetet vagy naptárt, amibe írhatja a napi feladatokat. Mielőtt hazamenne, ellenőrizzük, hogy biztosak lehessünk benne, hogy megértette a feladatokat.
- Használjunk egyéb forrásokat. Számos olyan rendelkezésre álló forrás van, ami segít a diszlexiás gyermekek tanításában.
- Ösztönözzük az osztálytársait, barátait, hogy segítsenek neki. Például felolvashatnak hangosan egymásnak, átnézhetik a jegyzetet, tanulhatnak együtt. Ez nagy segítség tud lenni.
- Mindenképpen kérdezzünk meg egy szakembert is, hogy mit ajánl. Jó, ha egy szakember az osztályba is eljön, és beszél a diszlexiáról, így segíthet abban, hogy a gyermek ne érezze magát másnak.
- Használjuk a megfelelő technológiai segédeszközöket, például játékokat szövegszerkesztőket, a digitális hangrögzítést stb.
Szerkesztés Tippek
- A szavakat sárgás színű papírra nyomtassuk feketével. Így könnyebben olvasnak. Szintén segíthet, ha színezett műanyag lapot teszünk a könyv fölé. Az változhat, hogy melyik gyermek melyik színnel tud könnyebben olvasni.
- Olvasd el Ronald D. Davis A diszlexia ajándéka c. könyvét, hogy jobban megértsük, miként érzi magát valaki, aki diszlexiás.
Szerkesztés Amire szükséged lehet
- vizuális és hanganyagok
- játékötletek
- szakember segítsége
- színes kréta, filctoll
- naptár vagy jegyzetfüzet
- türelem
- jó időbeosztás
- kreativitás
Szerkesztés Figyelmeztetések
- Soha ne nevezzük a diszlexiás gyermeket butának. A legokosabb emberek között is vannak diszlexiások, például Albert Einstein is az volt.
- Ne legyünk türelmetlenek, ha a gyerek túl gyorsan beszél. A diszlexiás gyerekek gondolkodása vizuális, ezért gyorsabban gondolkodnak, mint mi, így a beszédük is felgyorsul.
- Ne erőltessük a diszlexiás gyerekeknek, hogy az egész osztály előtt olvassanak, inkább csak egy felnőttel vagy egy diáktársával szemben