532
szerkesztés
Módosítások
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell hatékony e-mail marketing kampányt csinálni? == Az e-mail marketing egy nagyon hatékony eszköz a vállalatok kezében, hiszen rendkívül jól célozh…”
== Hogyan kell hatékony e-mail marketing kampányt csinálni? ==
Az e-mail marketing egy nagyon hatékony eszköz a vállalatok kezében, hiszen rendkívül jól célozható, gyors, költséghatékony megoldás, ráadásul az eredményei is pontosan mérhetőek. Persze ahhoz, hogy tényleg hatékony legyen egy ilyen kampány, fontos a jól karbantartott adatbázis, valamint a jól megírt üzenet. Ebben a cikkben a hatékony e-mail marketing kampány felépítésének lépéseit vesszük sorra.
== Lépések ==
# '''Határozzuk meg a kampány célját!''' Az e-mail marketinget sokféle célra használhatjuk: márkaépítés, értékesítés ösztönzés, lojalitás növelése stb. A kampány célja alapvetően meghatározza az e-mail típusát: az alkalomszerű promócióra (értékesítés ösztönzés) leginkább az eDM (elektronikus reklámlevél) a megfelelő, míg a rendszeres kommunikációra a hírlevél szolgál. Az alábbiakban elsősorban az eDM-et vesszük górcső alá, de a tanácsok nagy része a hírlevelek megírására is igaz.
# '''Targetáljunk!''' Az eDM nagyon jól célozható, hiszen ha jó az adatbázisunk, akkor rengeteg információt tudunk a benne szereplő kontaktoktól. Rendelkezésünkre állhatnak demográfiai adatok (nem, kor, településtípus stb.), érdeklődési körre vonatkozó információk, de céges ügyféladatbázis esetén például azt is tudhatjuk, hogy az adott ügyfél korábban milyen termékeinket vásárolta meg, mikor vásárolt tőlünk utoljára stb. Ezeket az információkat figyelembe véve határozzuk meg, hogy kiknek is szól az üzenetünk, és csak azoknak küldjük ki az e-mailt!
# '''Az e-mail tartalma:''' Az e-mail üzenet minden egyes tartalmi részére fektessünk hangsúlyt!
## Tárgy: Az e-mailezők 89%-a elolvassa az elektronikus reklámlevelet, ha a tárgyat érdekesnek találja (KutatóCentrum: E-Mail Marketing Report 2012). Ez is igazolja a tárgyválasztás fontosságát. Legyen figyelemfelkeltő, ugyanakkor rövid (max. 50 karakter). Jó lehet, ha szerepel benne valami újdonság vagy egy jó ajánlat. Emellett ügyeljünk arra, hogy lehetőleg ne fogják meg a spamszűrők!
## Feladó: A címzettek általában szívesebben elolvassák azokat az üzeneteket, amelyből kiderül, hogy ki a feladó.
## Bevezető: Az első néhány sor szerepe is nagyon fontos, ugyanis csak akkor fogják végigolvasni az e-mailt a címzettek, ha a bevezetővel fel tudjuk kelteni az érdeklődésüket. Jó lehet például, ha egy olyan problémát vetünk fel, ami a célcsoportunkat érinti. Pl. „Utána számolt már, hogy évente mennyit költ szemüvegre és kontaktlencsére?” vagy „Az Ön cégét is érte már kár azért, mert egy számla vagy szerződés elkeveredett?” Ha egy konkrét ajánlatunk van, ezzel is indíthatunk: „Rendelje meg most internet-előfizetését fél áron!”
## Mozgósító üzenet: Ha szeretnénk, hogy az olvasók interakcióba lépjenek velünk (pl. rendeljenek meg egy terméket, regisztráljanak vizsgálatra, töltsenek le egy tanulmányt stb.), akkor ezt nem árt hangsúlyozni. Fogalmazzunk meg call-to-action üzeneteket: Jelentkezzen most! Iratkozzon fel! Rendelje meg most! Töltse le! stb.
## Képek: A képek segítenek abban, hogy ráirányítsák a figyelmet a fő üzenetre. Ugyanakkor fontos, hogy tényleg a figyelmet irányítsák, csak azért, hogy legyen egy kép az e-mailben, ne tegyünk be illusztrációt!
# '''Grafikai kivitelezés:''' Nem csak a tartalomra, a külcsínre is érdemes odafigyelni, ugyanis a cégről alkotott benyomást ez is alapvetően meghatározza. Ugyanakkor lehet teljesen egyszerű is a grafikai kivitelezés, nem kell nagyon csillivilli megoldásokat alkalmazni, de legyen esztétikus, jól áttekinthető a layout.
# '''Tesztelés:''' Az e-mailt érdemes tesztelni. Például kisebb adatbázisokra kiküldhetjük különböző tárggyal, eltérő layouttal stb. az üzenetet, és megnézhetjük, hogy melyik működik jobban. A teljes adatbázisra a hatékonyabb üzenetet érdemes kiküldeni.
# '''Kiküldés:''' A kiküldéskor érdemes az időzítésre is odafigyelni: számít a nap és a napszak is.
# '''Eredmények mérése:''' Az e-mail marketing nagy előnye, hogy az eredmények pontosan mérhetők, épp ezért érdemes élni ezzel a lehetőséggel! Az adatok elemzéséből sok hasznos következtetést vonhatunk le, melyeket a további kampányok során kamatoztathatunk. Többek között a következő mutatókat vizsgálhatjuk:
## megnyitási arány (hányan nyitották meg az üzenetet),
## átkattintási arány (az üzenetből hányan kattintottak tovább a cég honlapjára),
## konverziós arány (hányan tették meg azt a lépést, amire az üzenettel szerettük volna a címzetteket rávenni, pl. hányan rendelték meg az akciós terméket, hányan regisztráltak be az adatbázisunkba, hányan tekintették meg az egyedi ajánlatunkat stb.),
## leiratkozási arány (az e-mail üzenet után hányan iratkoztak le az adatbázisból),
## visszapattanó levelek aránya (az adatbázis minőségére lehet következtetni, hiszen a sok visszapattanó e-mail arra utalhat, hogy sok az inaktív e-mail cím a listában) stb.
# '''Visszajelzések kezelése:''' Fontos, hogy legyen elegendő erőforrásunk arra, hogy a beérkező megkereséseket kezelni tudjuk. Ha például azt ígérjük az e-mail üzenetben, hogy minden árajánlatkérésre 24 órán belül válaszolunk, akkor fontos, hogy ezt be is tartsuk, különben csalódottá tesszük az ügyfeleinket, akik így elpártolhatnak tőlünk.
== Tippek ==
* Legyen minél tömörebb, lényegre törő az üzenet!
* Az e-mail marketing kampány során nem csak saját adatbázist használhatunk, hanem vehetünk is. Például felkereshetünk direktmarketing-szolgáltatókat, akiknek jellemzően jól karbantartott, számos szűrési feltétellel rendelkező adatbázisaik vannak.
* Biztosítsunk lehetőséget arra, hogy az e-mail olvasói kapcsolatba lépjenek velünk! Adjunk meg elérhetőségeket, vagy irányítsuk az olvasókat egy űrlapra (pl. árajánlatkérés, megrendelés, regisztráció stb.)!
* Az e-mail nyelvezete illeszkedjen a célcsoporthoz: ha fiatalokhoz szólunk, lehetünk lazábbak, de egy B2B üzenetben érdemes hivatalosabb hangnemet használni.
== Amire szükséged lehet ==
* E-mail adatbázis
* E-mail kiküldő rendszer
== Figyelmeztetések ==
* Ne legyen önreklám! Olyan ajánlatokról, akciókról tájékoztassunk az e-mailben, ami érdekelheti a címzetteket. Ha önajnározó üzeneteket küldünk, azzal csak magunk ellen hangoljuk az ügyfeleinket.
* Tartsuk be az adatkezelésre vonatkozó szabályokat! Ha saját adatbázist építünk, akkor például kérjünk hozzájárulást mindenkitől ahhoz, hogy elektronikus reklámüzeneteket küldhessünk nekik. A levél kiküldésekor pedig biztosítsuk a leiratkozás lehetőségét!
* Mindig élő kontaktot adjunk meg az e-mailben! Ha például az e-mailben megadott elérhetőségek egy munkatárshoz futnak be, és a munkatárs távozik a cégtől, ne felejtsük el átirányítani a leveleket!
* Ügyeljünk a helyesírásra és a nyelvhelyességre is!
* Ügyeljünk arra, hogy az e-mail üzenet minden böngészőben és levelezőprogramban megfelelően jelenjen meg!
== Felhasznált források, kapcsolódó webcímek ==
* [http://www.sakkom.hu/blog/2011/01/11/5-gyakori-e-mail-marketing-hiba/ SAKKOM Interaktív marketingkommunikációs és pr ügynükség blogja: 5 gyakori e-mail marketing hiba]
* [http://www.wikihow.com/Do-Email-Marketing wikiHow: How to Do Email Marketing]
* [http://www.kutatocentrum.hu/hirek/2012/cikk-273/nem-feltjuk-az-adatainkat-a-nyeremenyjatekokon KutatóCentrum: E-Mail Marketing Report 2012]
* A SAKKOM Interaktív munkatársának szakmai tapasztalatai
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
Az e-mail marketing egy nagyon hatékony eszköz a vállalatok kezében, hiszen rendkívül jól célozható, gyors, költséghatékony megoldás, ráadásul az eredményei is pontosan mérhetőek. Persze ahhoz, hogy tényleg hatékony legyen egy ilyen kampány, fontos a jól karbantartott adatbázis, valamint a jól megírt üzenet. Ebben a cikkben a hatékony e-mail marketing kampány felépítésének lépéseit vesszük sorra.
== Lépések ==
# '''Határozzuk meg a kampány célját!''' Az e-mail marketinget sokféle célra használhatjuk: márkaépítés, értékesítés ösztönzés, lojalitás növelése stb. A kampány célja alapvetően meghatározza az e-mail típusát: az alkalomszerű promócióra (értékesítés ösztönzés) leginkább az eDM (elektronikus reklámlevél) a megfelelő, míg a rendszeres kommunikációra a hírlevél szolgál. Az alábbiakban elsősorban az eDM-et vesszük górcső alá, de a tanácsok nagy része a hírlevelek megírására is igaz.
# '''Targetáljunk!''' Az eDM nagyon jól célozható, hiszen ha jó az adatbázisunk, akkor rengeteg információt tudunk a benne szereplő kontaktoktól. Rendelkezésünkre állhatnak demográfiai adatok (nem, kor, településtípus stb.), érdeklődési körre vonatkozó információk, de céges ügyféladatbázis esetén például azt is tudhatjuk, hogy az adott ügyfél korábban milyen termékeinket vásárolta meg, mikor vásárolt tőlünk utoljára stb. Ezeket az információkat figyelembe véve határozzuk meg, hogy kiknek is szól az üzenetünk, és csak azoknak küldjük ki az e-mailt!
# '''Az e-mail tartalma:''' Az e-mail üzenet minden egyes tartalmi részére fektessünk hangsúlyt!
## Tárgy: Az e-mailezők 89%-a elolvassa az elektronikus reklámlevelet, ha a tárgyat érdekesnek találja (KutatóCentrum: E-Mail Marketing Report 2012). Ez is igazolja a tárgyválasztás fontosságát. Legyen figyelemfelkeltő, ugyanakkor rövid (max. 50 karakter). Jó lehet, ha szerepel benne valami újdonság vagy egy jó ajánlat. Emellett ügyeljünk arra, hogy lehetőleg ne fogják meg a spamszűrők!
## Feladó: A címzettek általában szívesebben elolvassák azokat az üzeneteket, amelyből kiderül, hogy ki a feladó.
## Bevezető: Az első néhány sor szerepe is nagyon fontos, ugyanis csak akkor fogják végigolvasni az e-mailt a címzettek, ha a bevezetővel fel tudjuk kelteni az érdeklődésüket. Jó lehet például, ha egy olyan problémát vetünk fel, ami a célcsoportunkat érinti. Pl. „Utána számolt már, hogy évente mennyit költ szemüvegre és kontaktlencsére?” vagy „Az Ön cégét is érte már kár azért, mert egy számla vagy szerződés elkeveredett?” Ha egy konkrét ajánlatunk van, ezzel is indíthatunk: „Rendelje meg most internet-előfizetését fél áron!”
## Mozgósító üzenet: Ha szeretnénk, hogy az olvasók interakcióba lépjenek velünk (pl. rendeljenek meg egy terméket, regisztráljanak vizsgálatra, töltsenek le egy tanulmányt stb.), akkor ezt nem árt hangsúlyozni. Fogalmazzunk meg call-to-action üzeneteket: Jelentkezzen most! Iratkozzon fel! Rendelje meg most! Töltse le! stb.
## Képek: A képek segítenek abban, hogy ráirányítsák a figyelmet a fő üzenetre. Ugyanakkor fontos, hogy tényleg a figyelmet irányítsák, csak azért, hogy legyen egy kép az e-mailben, ne tegyünk be illusztrációt!
# '''Grafikai kivitelezés:''' Nem csak a tartalomra, a külcsínre is érdemes odafigyelni, ugyanis a cégről alkotott benyomást ez is alapvetően meghatározza. Ugyanakkor lehet teljesen egyszerű is a grafikai kivitelezés, nem kell nagyon csillivilli megoldásokat alkalmazni, de legyen esztétikus, jól áttekinthető a layout.
# '''Tesztelés:''' Az e-mailt érdemes tesztelni. Például kisebb adatbázisokra kiküldhetjük különböző tárggyal, eltérő layouttal stb. az üzenetet, és megnézhetjük, hogy melyik működik jobban. A teljes adatbázisra a hatékonyabb üzenetet érdemes kiküldeni.
# '''Kiküldés:''' A kiküldéskor érdemes az időzítésre is odafigyelni: számít a nap és a napszak is.
# '''Eredmények mérése:''' Az e-mail marketing nagy előnye, hogy az eredmények pontosan mérhetők, épp ezért érdemes élni ezzel a lehetőséggel! Az adatok elemzéséből sok hasznos következtetést vonhatunk le, melyeket a további kampányok során kamatoztathatunk. Többek között a következő mutatókat vizsgálhatjuk:
## megnyitási arány (hányan nyitották meg az üzenetet),
## átkattintási arány (az üzenetből hányan kattintottak tovább a cég honlapjára),
## konverziós arány (hányan tették meg azt a lépést, amire az üzenettel szerettük volna a címzetteket rávenni, pl. hányan rendelték meg az akciós terméket, hányan regisztráltak be az adatbázisunkba, hányan tekintették meg az egyedi ajánlatunkat stb.),
## leiratkozási arány (az e-mail üzenet után hányan iratkoztak le az adatbázisból),
## visszapattanó levelek aránya (az adatbázis minőségére lehet következtetni, hiszen a sok visszapattanó e-mail arra utalhat, hogy sok az inaktív e-mail cím a listában) stb.
# '''Visszajelzések kezelése:''' Fontos, hogy legyen elegendő erőforrásunk arra, hogy a beérkező megkereséseket kezelni tudjuk. Ha például azt ígérjük az e-mail üzenetben, hogy minden árajánlatkérésre 24 órán belül válaszolunk, akkor fontos, hogy ezt be is tartsuk, különben csalódottá tesszük az ügyfeleinket, akik így elpártolhatnak tőlünk.
== Tippek ==
* Legyen minél tömörebb, lényegre törő az üzenet!
* Az e-mail marketing kampány során nem csak saját adatbázist használhatunk, hanem vehetünk is. Például felkereshetünk direktmarketing-szolgáltatókat, akiknek jellemzően jól karbantartott, számos szűrési feltétellel rendelkező adatbázisaik vannak.
* Biztosítsunk lehetőséget arra, hogy az e-mail olvasói kapcsolatba lépjenek velünk! Adjunk meg elérhetőségeket, vagy irányítsuk az olvasókat egy űrlapra (pl. árajánlatkérés, megrendelés, regisztráció stb.)!
* Az e-mail nyelvezete illeszkedjen a célcsoporthoz: ha fiatalokhoz szólunk, lehetünk lazábbak, de egy B2B üzenetben érdemes hivatalosabb hangnemet használni.
== Amire szükséged lehet ==
* E-mail adatbázis
* E-mail kiküldő rendszer
== Figyelmeztetések ==
* Ne legyen önreklám! Olyan ajánlatokról, akciókról tájékoztassunk az e-mailben, ami érdekelheti a címzetteket. Ha önajnározó üzeneteket küldünk, azzal csak magunk ellen hangoljuk az ügyfeleinket.
* Tartsuk be az adatkezelésre vonatkozó szabályokat! Ha saját adatbázist építünk, akkor például kérjünk hozzájárulást mindenkitől ahhoz, hogy elektronikus reklámüzeneteket küldhessünk nekik. A levél kiküldésekor pedig biztosítsuk a leiratkozás lehetőségét!
* Mindig élő kontaktot adjunk meg az e-mailben! Ha például az e-mailben megadott elérhetőségek egy munkatárshoz futnak be, és a munkatárs távozik a cégtől, ne felejtsük el átirányítani a leveleket!
* Ügyeljünk a helyesírásra és a nyelvhelyességre is!
* Ügyeljünk arra, hogy az e-mail üzenet minden böngészőben és levelezőprogramban megfelelően jelenjen meg!
== Felhasznált források, kapcsolódó webcímek ==
* [http://www.sakkom.hu/blog/2011/01/11/5-gyakori-e-mail-marketing-hiba/ SAKKOM Interaktív marketingkommunikációs és pr ügynükség blogja: 5 gyakori e-mail marketing hiba]
* [http://www.wikihow.com/Do-Email-Marketing wikiHow: How to Do Email Marketing]
* [http://www.kutatocentrum.hu/hirek/2012/cikk-273/nem-feltjuk-az-adatainkat-a-nyeremenyjatekokon KutatóCentrum: E-Mail Marketing Report 2012]
* A SAKKOM Interaktív munkatársának szakmai tapasztalatai
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]