Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Módosítások

Az autógumi profilmélységét ellenőrizni

4 924 bájt hozzáadva, 2017. április 12., 09:08
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell az autógumi profilmélységét ellenőrizni? == A gumiabroncsra jogszabályban előírt minimális profilmélység 1,6 mm, de ha egy, a határértéket…”
== Hogyan kell az autógumi profilmélységét ellenőrizni? ==

A gumiabroncsra jogszabályban előírt minimális profilmélység 1,6 mm, de ha egy, a határértéket éppen csak teljesítő abronccsal vágunk neki a szezonnak, nagyot kockáztatunk. A gumi ugyanis már akár a szezon közepére „alá megy a jogszabálynak”, de általában véve igaz, hogy a nyári gumi akkor tudja ellátni feladatát, ha a profilmélység legalább 2,5-3 mm, téli gumi esetében ez az érték 4 mm. A profilmélység ellenőrzésére számos lehetőség és módszer adódik, az alábbiakban ezeket mutatjuk be.


== Lépések ==

# Mélységmérő: Ha biztosra akarunk menni és pontosan szeretnénk tudni, hogy mekkora is az abroncsunk profilmélysége, akkor erre a mélységmérő használata a legmegfelelőbb megoldás. Egy ilyen eszközzel tizedmilliméter pontossággal tudjuk meghatározni a profil mélységét.
# Kopásjelző (TWI): A kopásjelző (Tread Wear Indicator) az autógumi hosszanti barázdáiban, hornyaiban elhelyezett gumiblokk, melynek magassága 1,6 milliméter. A kopásjelző helyét a gyártók általában a TWI felirattal vagy egy kis háromszöggel jelölik. Annak érdekében, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen, egy gumiabroncson általában több „TWI-blokk” is megtalálható. Mit jelez a kopásjelző? Lényegében a kritikus cserét, ha ugyanis az abroncs futófelülete egy vonalba kerül ezekkel a gumiblokkokkal (vagy akár csak eggyel is), akkor a profilmélység elérte a jogszabályban előírt minimális 1,6 millimétert, az abroncsot azonnal cserélni kel. Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy a kopásjelző és a futófelület ezt követően már együtt kopik, tehát a TWI valóban vészjelzőként szolgál, és azonnali cserét feltételez.
#* Kopásjelző számokkal: A gumigyártók folyamatosan fejlesztenek és ezek olyan apróságokban is megmutatkoznak, mint például a kopásjelző kivitelezése. A Nokian gumik esetében például a gumiban számok, egészen pontosan százalékos értékek láthatók, ezek eltűnésével és újabb számok „előkerülésével” követhető, hogy a gumi hány százalékos. Mindez arra is rávilágít, hogy ha kopásjelzőre hagyatkozunk, érdemes már a gumi vásárlása során érdeklődni, hogy hol, milyen formában érhető el az adott abroncson a TWI. Egyébként a „számos megoldás” annyiban jobb a hagyományos kopásjelzőnél, hogy segítségével pontosabb képet kapunk az abroncs futófelületének állapotáról.
#* Kopásjelző nyári gumik esetén: Ez a Contentinental gumiabroncsgyártó saját megoldása, melynél megtalálható a hagyományos kopásjelző – ez az 1,6 milliméteres profilmélység elérésére figyelmeztet, de ezen felül ezek az abroncsok egy másik, 3 mm-es kopásjelzőt is tartalmaznak. Ezt az extrát egy kis esőcsepp jelöli, s arra hívja fel a figyelmet, hogy a profilmélység elérte azt a szintet, ahol az abroncs vízelvezető képessége már jelentősen csökken.
#* Profilmélység ellenőrzése pénzérmével: Látványos és egyszerű módja a profilmélység ellenőrzésének a pénzérmés módszer, bár ezt pontos mérésre semmiképpen nem javasolnánk. Ekkor egy pénzérmét helyezünk el a gumiabroncs hosszanti hornyában (lehetőség szerint több helyen), s a látottak alapján iránymutatást kaphatunk arra nézve, hogy eljött-e a csere ideje.



== Tippek ==

* Mélységmérőből létezik igazán egyszerű, műanyag, kulcstartón hordható darab, de akad belőle digitális számkijelzős fajta is. Ára ennek megfelelően a pár száz forinttól néhány ezer forintig terjedhet. Szakszervizekben egyébként mindig akad profi mélységmérő, ezért ha itt cserélünk, kérjük meg a szerelőt arra is, hogy mérje meg az összes gumi profilmélységét, noha a legtöbben ezt alapból megteszik.


== Amire szükséged lehet ==

* Mélységmérő
* Pénzérme (100 forintos / 1, ill. 2 eurós)


== Figyelmeztetések ==

* Egy abroncson belül mérjünk több helyen is. Ha az abroncs nem egyenletesen kopik, az a nem megfelelő futómű beállítására utalhat. Ebben a több helyütt elhelyezett kopásjelző is segít (lásd. még alább).
* Egy garnitúra esetében mérjük meg mind a 4 abroncs profilmélységét. A meghajtott kerekeken általában nagyobb a terhelés, itt a kopás mértéke is nagyobb lesz. Ha minden mérés még jó értéket mutat, érdemes váltáskor a meghajtott és hajtás nélküli kerekek között megfelelően cserélni.

== Kapcsolódó források, hivatkozások ==

* [https://automax.hu/autogumi-hirek/hogyan-kell-gumiabroncs-profilmelyseget-ellenorizni/74 Hogyan kell gumiabroncs profilmélységet ellenőrizni? ]
* [https://automax.hu/autogumi-hirek/mikor-szamit-kopottnak-egy-nyari-gumi/65 Mikor számít kopottnak egy nyári gumi?]

[[Kategória:Autó-motor-járművek]]
3 627
szerkesztés