1 100
szerkesztés
Módosítások
→Lépések
# '''Szánj időt a kliensedre, hallgasd meg, milyen problémával áll szemben.''' Az első találkozáskor sokszor a kliens (coachee) maga sincs tisztában azzal, mi a valós problémája, ezért szükséges az aktív hallgatás elsajátítása. Ennek során a coach próbálja felmérni ügyfele érzéseit, gondolatait, problémáit. A coach az aktív hallgatás során sosem ítélkezik, sosem foglal állást, nem ad tanácsot; csupán támogató légkört teremtve sorozatos megerősítésekkel és tisztázó kérdésekkel eléri, hogy maga a kliens jöjjön rá saját maga gátjaira, megoldandó kérdéseire.
# '''A kliensre fókuszálva dolgozzatok ki lehetséges megoldásokat.''' A jó coach sosem jelöli ki ügyfele helyett azt az irányt, amelyet be kellene járnia, csupán segít megoldásokat keresni, amelyek elvezethetnek a probléma megoldásához. Mindig a kliens személyiségét, érzéseit és gondolatait kell előtérbe helyezni az útkeresés során, ennek megfelelően a beszélgetés végére maga az ügyfél fog rájönni, melyik megoldást szeretné választani, melyik úton akar elindulni.
# '''Tervezzétek meg pontosan, milyen lépéseket kell megtenni a cél elérése érdekében.''' Ebben az esetben is fontos, hogy a kliens maga jöjjön rá a konkrét lépésekre. A coach eldöntendő kérdések helyett nyitott kérdéseket alkalmazhat annak érdekében, hogy ügyfelét segítse. Kérdéseivel nem utalhat semmilyen konkrétumra, hiszen ezzel az ügyfél fejlődési lehetőségét veszi el.
# '''Segítsd, támogasd az út végigjárása közben.''' A coach végig a kliense mellett van, míg az végigjárja a közösen kijelölt utat a probléma megoldásáig. Amennyiben esetleg a kijelölt út nem járható, beszéljétek át közösen, miért nem jutott el az ügyfél a megoldásig, és fogalmazzatok meg új alternatívákat, adjunk folyamatos visszacsatolást.
# '''Problémamegoldás és utókövetés.''' A fenti lépések elsajátítása után a kliens nagy valószínűséggel eljut a megoldásig, ráadásul mivel saját maga volt a sikerének kovácsa, így ha legközelebb problémával áll szemben, nagyobb eséllyel tudja önállóan megoldani azt. A coaching lényege ugyanis az, hogy „ne halat adjunk az éhezőnek, hanem tanítsuk meg halászni” – azaz az ügyfél képessé váljon az egyedüli problémamegoldásra, jobb döntéshozatali képességei legyenek és ezáltal sikeresebb legyen az életben.