Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Módosítások

Üzleti tervet készíteni

24 bájt hozzáadva, 2014. február 1., 23:38
nincs szerkesztési összefoglaló
== Hogyan kell üzleti tervet készíteni? ==
[[Fájl:Uzletiterv.jpg]]Amikor egy vállalkozás ötlete megszületik a fejünkben, fontos már az elején egy '''üzleti tervet''' készíteni, ami számunkra egy '''brainstorming'''ként (ötletroham, szabad ötletfeltárás, ötletfelvetés) szolgálhat a cégünk beindulása során. Az üzleti terv megírása egyben a vállalkozás alapjait, körvonalát, célját, és megvalósítási pontjait is tartalmazza - így a terveinket, egyben rögzíteni is tudjuk, s ezáltal az alapítás és a működés menetét megtudjuk határozni. Tehát az üzleti tervünk pontokba szedni a vállalkozásunk '''rövid''' (operatív), '''közép''', valamint '''hosszú távú''' (stratégiai) céljainak megvalósítását és annak eléréséhez ad támpontokat. Számos '''célja''' lehet egy üzleti terv megalkotásának: a vállalkozás alapjainak írásba lefektetése, beruházók vagy hitelezők elérése, egy új projekt megtervezése, a vezetőség tájékoztatása és meggyőzése, üzleti stratégia tervezése. Ehhez összesen 7 8 lépést kell végig venned, hogy egy maximálisan precíz munkát adj ki a kezedből. A következő lépések segítséget adnak, valamint végig vezetik részletesen, hogy milyen feltételeknek, részeknek kell szerepelnie egy jól megírt üzleti tervben.
== Lépések ==
#1.,'''Az üzleti terv alaptételei'''
* Egy jól elkészített tervvel fontos beruházókat, projekteket és pénzeket nyerhetünk meg, ezért lényeges, hogy perecízen, alaposan és rendezetten állítsuk össze. Az alábbi feltételeknek kell, hogy megfeleljen az üzleti tervünk:
* Mindenképpen alapos és körüljárt legyél a témában, legyen előzetes tudásanyagod, információgyűjtésed, s a hiányosságokat pótold. Bármit adsz ki a kezedből az legyen formailag, nyelvezetileg, esztétikailag és stilisztikailag a helyén. Hibás információkat semmiképen ne tartalmazzon, mindenről győződj meg.
#'''Formai követelmények'''
* Figyeljünk oda, hogy a '''betűk mérete''' (12 vagy 14) és '''típusa''' (lehetőleg Times New Roman vagy Arial) egységes legyen, a '''sorokat''' azonosan formázzuk (sorkizárt), a '''margók/behúzások''' használatára (a fűzés miatt), a '''felsorolásokra''', a '''kiemelésekre''', a '''lábjegyzetekre''' és '''magyarázatokra''', az '''ábrákra''', a '''grafikonokra''' és a '''jegyzékekre''', az '''adatok hitelességére''' (ha tudjuk szakemberrel igazoljuk), a '''dátumra''' és a '''tartalomjegyzékre'''.
#2.,'''Az üzleti terv szerkezete és tartalma'''
[[Fájl:Kitelezés.JPG]]
#*Ha már a meglévő vállalkozásunkhoz csinálunk üzleti tervet, akkor az első pontban határozzuk meg a '''vállalkozásunk alapadatait: bejegyzés időpontja, cégjegyzékszám, működési forma, a vállalkozás neve, címe, székhelye, telephelye(i), a tulajdonosok és képviselők felsorolása és az elérhetőségük, a törvényes képviselő neve, címe és elérhetősége, a kiemelt tanácsadók, személyek neve, s az elérhetőségeik'''.
*'''a beszállítók és az üzleti partnerek meghatározása''', azok elérhetősége, és egy teljes tervezet arról, hogy miként képzeljük el az együttműködést, milyen tevékenységben melyik partnerre számítunk.
*a partnerekkel való üzleti kapcsolatok, szerepkörök meghatározása.
#3.,'''A vezetői összefoglaló megírása'''
*Egyik kulcsfontosságú szakasza az üzleti tervnek, a '''vezetői kultúra meghatározása és összefoglalása'''. Vagyis kik a vezetőség tagjai, személy szerint rövid bemutatás, mi a cég filozófiájuk, és miért hozzák(ták) létre a társaságot (Kft., Bt., stb.).
*'''A vezetői összefoglaló és a vállalkozás általános bemutatásának tartalmi tulajdonságai''': tömör, lényegre törő, esztétikus, precíz, céltudatos, figyelemfelkeltő, vázolja a vállalkozás piaci helyzetét, megjelenését, innovációját (fejlesztés) és a törekvését, bemutatja a a piaci és a társadalmi szerepvállalását, megszabja a marketingstratégiát és a célpiacot, meghatározza a profitszerzési lehetőségeket és formákat, bemutatja a jelentősebb partnereket, valamint információt ad a gazdasági társaság felépítéséről, s a struktúrájáról.
#4.,'''Megvalósítási és végrehajtási tervezés'''[[Fájl:Projekt.png]]
*Ahhoz, hogy sikeresen tudjon működni bármilyen ötletünk vagy projektünk, szükségünk lesz egy tanulmány megírására, amely szerepe: információkkal szolgáljon a vezetőség és a menedzsment számára, hogy mérlegelni tudjanak az elfogadásán, valamint nagy vonalakban és tervekben lássák a projekt megvalósulását. Kiinduló pontja lehet a finanszírozási terv kivitelezésének. A '''tanulmányi dokumentum elkészítésekor''' határozzunk meg '''több alternatívát, vész megoldásokat, válságmenedzsmentet, az erőforrások költséghatékony használatát, valamint készítsünk kockázatelemzést.'''
* Meghatározó szempont tehát, hogy információkat gyűjtsünk és azokat elemezzük, illetve azokat értékeljük is ki, hogy a későbbiekben tudjuk használni az adatokat.
* A tanulmány elkészítése során szükség van: '''a projektfelelős bemutatására''' (természetes vagy jogi személy, aki a projekt sikeréért felel), a projektfelelős korábbi innovációinak ismertetésére, a projektfelelős szakértelmének az igazolására, alátámasztására, továbbá a projektmenedzsmentben résztvevő szervezeti személyek bemutatása, és a projektfelelős pénzügyi stabilitását bizonyító tényekre.
#5.,'''Marketing stratégia meghatározása'''
#*'''A piaci szegmens vizsgálata'''
*Mielőtt egy vállalkozásba vagy projektbe kezdünk, érdemes a versenytársak, az aktuális piac és gazdasági helyzetet, valamint a társadalmi, a demográfiai és a gazdasági változásokat kiértékelni és folyamatosan figyelemmel követni.
*Az '''árak''' pontosan kidolgozott tervezete, az előzőekben felmért információkkal egybevetve, amely egyaránt igazodik a versenytársakhoz, illetve a vásárlóközönséghez, valamint az akciók megtervezése.
*A termékpalettánkat és a szolgáltatásainkat a következő perspektívák szerint állítsuk össze: a típus meghatározása, melyik szakaszban szándékozunk bevezetni, elindítani (kezdeti, bevezető, növekvő, hiánypótlás, haladó), a termékinnovációk kifejlesztése és ütemezése, különböző igények szerinti termékek/szolgáltatások, vagyis széles termékpaletta, illetve a hiánypiac kiaknázása, változatosság és sokféleség, valamint a termékek/szolgáltatások előnyeinek és erősségeinek kihangsúlyozása, mivel különb és jobb, mint a versenytársaké.
#6.,'''Az üzemeltetés koncepciója'''
*Ezen résznél két fontos dologra kell figyelnünk és azokat részleteznünk: az '''innovációk tanulmányozása''' és az '''előállítás ütemtervezése'''.
*'''Az innovációk tanulmányozása:''' fontos meghatározni saját magunk számára, hogy a jövőben milyen ütemben, milyen számottevő innovációkat, fejlesztéseket kívánunk véghez vinni. Érdemes megállapítani folyamatosan, hogy az adott termék/szolgáltatás milyen fázisban tart, így pontosabb tervezést és választ tudunk a vezetés számára, hogy mikorra várható a fejlesztés befejezése. Tervezni tudunk valamint még az elkövetkező nehézségekkel, amellett folyamatosan reflektálni (vissza reagálni) a piac változásaira, ráadásul felhívja a figyelmünket a hibákra, hiányosságokra is. Figyeljünk oda, hogy ha valami új terméket, szolgáltatást hozunk létre, szabadalmaztassuk, jegyeztessük be, avagy védessük le.
*'''Az előállítás ütemtervezése:''' határozzuk meg, hogy kik a legmegfelelőbb partnerek, beszállítók a számunkra (árak, megbízhatóság, pontosság, szállítási rugalmasság), milyen gyártási szempontok fontosak számunkra (energiatakarékos, zöld technológia, költségtakarékos, stb.), ezenkívül mutassuk be a gyártás tervezésének folyamatait, fázisait, költségeit, eszközigényt, hely, valamint a határozzuk meg a szervizhálózatot és próbáljunk pályázni terméktámogatásra.
#7.,'''A szervezeti hierarchia és felépítés'''
* Szintén két lényeges összetevőből állítsuk össze a szervezeti hierarchiát: a '''vezetőség és tisztségviselők''', valamint a '''szervezeti kultúra és struktúra'''.
*Első lépés a vezetőség (igazgatóság és menedzsment) és tisztségviselők meghatározásánál, hogy tisztázzuk kik a vállalkozás vezetői, s ki milyen pozícióban és hol helyezkedik majd el a cégben. Ezen kívül ki milyen szegmensért, feladatért, projektért, területért lesz felelős a vállalkozáson belül. Érdemes megjelölni a kulcsfontosságú tanácsadók, partnerek és külsős személyeket is (jogász, könyvelő, pénzügyi tanácsadó, szaktanácsadó)
*Második lépés, hogy kialakítsuk a szervezeti kultúrát, ami magában foglalja a cégen belüli etikai normákat, a cég filozófiáját és szabályait, ami minden dolgozóra vonatkozik, ezen kívül a munkaerő kiválasztásának elveit és a felvétellel kapcsolatos szabályokat, a jutalékok kialakítását, illetve az esetleges továbbképzési rendszert.
#8.,'''A pénzügyi terv kialakítása'''
* A legutolsó lépés a cég számára egyik legfontosabb részegysége: '''a pénzügyi terv'''. Ennek a segítségével kimutatásokat tudsz készíteni, és a jövőben keletkező, előre számítható költségekre tudsz felkészülni.
* Szükség lehet egy költségvetési terve, ami az előző évek pénzügyi terveit és azok összehasonlítását tartalmazza.
581
szerkesztés