Malmozni
Hogyan kell malmozni?
A malom ókori eredetű stratégiai játék, amelyet egyszerre két személy játszhat. A sakk elterjedéséig ez volt az egyik legnépszerűbb táblajáték, több változata is kialakult. A klasszikus szabály szerint a játékosok 9-9 figurával játszanak, és arra törekednek, hogy ezekből 3 darab egymás mellé kerüljön a táblán látható vonalak mentén. Ez a malom, amikor le lehet venni egyet az ellenfél korongjai közül. De lássuk a részletes játékszabályt!
Lépések
1. A bábuk felrakása a táblára
- Az első játékos feltesz egy bábut a tábla egyik „csomópontjára”, ahol legalább két vonal találkozik.
- Ezután a másik játékos következik, szintén egy figurát helyez el a táblán.
- A játékosok a fenti lépést addig ismétlik, amíg a náluk lévő 9 korong el nem fogy. Ezalatt a táblára tett korongokat elmozdítani tilos.
- A játékosoknak a bábuk elhelyezésekor két dologra kell törekedniük:
- A korongjaik malmot alkossanak, vagy olyan pozícióba kerüljenek, amely később könnyen malommá alakítható (3 db azonos színű figura egy vonal mentén). Ha sikerül malmot csinálni, le lehet venni egyet az ellenfél bábui közül, és ez nem is kerül vissza a játékba. Malomban álló figurát nem lehet levenni, csak akkor, ha az ellenfélnek nincs másik szabad korongja a pályán.
- A korongokkal emellett akadályozni kell az ellenfelet a malom kialakításában illetve a szabad mozgásban.
2. Lépegetés
- Ha a játékosok nem tudnak több korongot feltenni a táblára, akkor a játékot a bábuk elmozdításával folytatják. Egyszerre csak egyet lehet lépni a szomszédos szabad mezőre. Csak a tábla vonalain mentén, vízszintes vagy függőleges irányban szabad mozogni – átlósan nem. Olyan pontra nem lehet lépni, ahol már van egy bábu.
- Ha egy bábuval kilépünk a malomból, majd visszalépünk, az egy új malomnak számít, vagyis megint levehetünk egyet az ellenfél korongjaiból.
- Ha úgy tudjuk elhelyezni a bábukat, hogy az egyik malomból kilépve a bábu azonnal egy új malomba kerül, akkor akár minden lépésnél le tudjuk venni az ellenfél egy-egy korongját („csiki-csuki” helyzet).
- Az ellenfelet úgy akadályozhatjuk meg a malom kialakításában, hogy elfoglaljuk az ehhez szükséges szabad pozíciót.
3. Végjáték
- A játék kétféleképpen érhet véget:
- Az egyik játékos beszorítja a másik bábuit, úgy, hogy semerre sem tud már lépni.
- Az egyik játékos annyit vesz el a másik bábui közül, hogy már csak 3 korongja marad. Ebben az esetben a játék még folytatódik, az esélykiegyenlítés jegyében a 3 figurát irányító játékos „ugrálhat” a pályán, vagyis a bábuit nemcsak a szomszédos pontokra helyezheti át, hanem a tábla bármelyik szabad mezőjére. Ha ebben a fázisban malmot tud kialakítani, akkor levehet egyet az ellenfél bábui közül. Előfordulhat, hogy mindkét játékosnak 3 korongja marad, és ugrálva folytatja a malmok létrehozását, illetve ennek megakadályozását. A játék addig tart, amíg az egyik játékosnak csak két korongja marad – a győztes az, akinek több korongja marad a táblán.
Tippek
- A figurák mozgékonyságára, a pozíciók lehetséges kombinációira legalább annyi figyelmet érdemes fordítani, mint a malom pillanatnyi létrehozására.
- Malmozni tábla és bábuk nélkül is lehet: a négyzeteket és az összekötő vonalakat gyorsan fel tudjuk rajzolni egy papírlapra, szabadtéren pedig a járdán vagy a földön húzhatjuk meg a vonalakat egy darab kővel. A korongokat kavicsokkal vagy termésekkel helyettesíthetjük.
- A klasszikus mellett más elrendezésű táblákon is játszhatunk malmot. Egyes esetekben eltérhet a figurák száma, illetve több irányba mozoghatunk a bábukkal – ezeket a részleteket előre érdemes egyeztetni.
Amire szükséged lehet
- 2x9 db figura
- A malomjáték alaprajza
Figyelmeztetések
- Ha egyik játékos sem hibázik, akkor a malom eredménye döntetlen lesz. Ezt akkor hirdetik ki, ha a végjáték során 13 egymást követő lépéspárban sem változik a táblán lévő korongok száma.
- Mint minden játék esetén, itt is érdemes előre tisztázni a szabályokat: van, aki a csiki-csukit például szabálytalannak tartja.