Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Kent-kupét játszani

Hogyan kell kent-kupét játszani?

Kent.jpg

A kent-kupé egy nagyon szórakoztató kártyajáték. Párban játszhatjuk, négyen vagy hatan. Általában 52 lapos francia kártyával játsszák, de akár 32 lapos magyar kártyát is lehet használni. A cél, hogy egy ember négy egyforma lapot (pl. 4 db 4-es, 4 db ász stb.) gyűjtsön össze, majd jelezzen a párjának, aki hangosan szól a többieknek, hogy összegyűjtötték a lapokat. Fontos az ügyesség, a gyorsaság, és persze a jó mimika és kommunikáció.

Lépések

  1. Alkossatok párokat!
  2. Beszéljétek meg a jeleteket! A játék során, ha az egyik játékos összegyűjtötte a 4 egyforma lapot, észrevétlenül jeleznie kell a párja számára. Ehhez egy látható vagy hallható jelzést találjatok ki (pl. orrvakarás, tüsszentés, két ujj összeérintése stb.)! Olyan jel nem lehet, amit a többiek nem fedezhetnek fel (pl. asztal alatt rugdosás).
  3. Üljetek le úgy, hogy a párok egymással szemben legyenek!
  4. Osztás: Az osztó mindenkinek 4 lapot oszt. Ha valakinél 3 egyforma van, szól az osztónak, aki újat oszt neki. Egy másik verzió szerint az a játékos, akinél a 3 egyforma lap van osztásból, bemondja, hogy „Triász”. Ha ezt elmulasztja és az ellenfélcsapat lefüleli, -2 pontot kapnak.
  5. Csere: Ha mindenki megnézte a lapjait, az osztó 4 lapot felcsap a pakliból az asztal közepére, fejjel felfelé. Ha szól, hogy mehet, elkezdődik a csere: minden játékos leteheti az asztalra a kezéből a számára felesleges kártyákat, és helyette a felcsapott lapokból, illetve a társai által lecserélt lapokból annyit vehet vissza a kezébe, amennyit eldobott. Fontos, hogy mindig 4 lap legyen mindenki kezében. Ez a játék legkáoszosabb része, hiszen mindenki egyszerre próbál cserélni. Ha többen is vadásznak egy lapra, azé lesz a kártya, aki először megérintette. Ez addig megy, amíg már senki nem akar cserélni. Ilyenkor az osztó félrehúzza az asztalon maradt 4 lapot, és felcsap helyette a pakliból másik 4-et. Ekkor újra kezdődik a csere.
  6. Menet vége: Ha valakinél összegyűlik a 4 egyforma lap, akkor jeleznie kell a társának. Ennek több kimenete is lehet:
    1. Kent: A társa észreveszi, bemondja, hogy „Kent”, és megnyerik a játszmát.
    2. Duplakent: A társának is összegyűlt a 4 lap, és mindketten bemondják, hogy „Duplakent”, akkor dupla pontot nyernek.
    3. Fals kent: Ha még nem gyűlt össze a 4 egyforma lap, de a társunk jelez, akkor az ellenfél csapat nyer.
    4. Kupé: Ha az ellenfél veszi észre a jelzésünket, és bemondja, hogy „Kupé”, akkor az övék a pont. Ilyenkor, mivel lefülelték a jelünket, új jelet kell megbeszélni.
    5. Fals kupé: Ha még nem gyűlt össze a 4 egyforma lap, de az ellenfél „Kupét” mond, akkor miénk a pont.
  7. Pontozás:
    1. Kent: +2 pont
    2. Duplakent: +4 pont
    3. Fals kent: -1 pont
    4. Kupé: +1 pont az ellenfél párnak (aki bemondta a „Kupét”)
    5. Fals kupé: -1 pont az ellenfél párnak (aki bemondta a „Kupét”)
  8. Játék vége: A kent-kupé elkezdése előtt érdemes megállapodni, hogy hány menetig, illetve hány pontig megy a játék.

Tippek

  • Ügyes jelet találjunk ki, amit az ellenfél nehezen fülel le, viszont a partnerünk könnyen fel tud fedezni.
  • Cserekor figyeljünk arra, hogy a partnerünknek milyen lapra lehet szüksége, és ha van ilyen nálunk, dobjuk el, hogy felhúzhassa. Ebben persze van kockázat, hiszen az ellenfél csapat kifülelheti a próbálkozásunkat, és elhúzhatja a lapot.

Figyelmeztetések

  • Fontos, hogy a cserénél gyorsak legyetek, mert könnyen elhúzhatják előletek a jó lapokat!
  • Legyetek taktikusak a cserénél: ha csak egyféle lapot húztok fel, az ellenfél csapata könnyen kitalálhatja, hogy mit gyűjtötök, és így a „Kupéra” is nagyobb az esélyük!

Amire szükséged lehet

  • Társaság (4-6 fő)
  • 1 pakli francia kártya (dzsókerek nélkül) vagy 1 pakli magyar kártya

Felhasznált források, kapcsolódó webcímek

Az oldal szerzői

Andi02