Nyereményjátékot futtatni a Facebookon külső alkalmazással
A lap korábbi változatát látod, amilyen Bya (vitalap | szerkesztései) 2013. augusztus 29., 09:26-kor történt szerkesztése után volt. (→Kapcsolódó források, hivatkozások)
Hogyan kell nyereményjátékot futtatni a Facebookon külső alkalmazással?
Nagy népszerűségnek örvendenek a Facebookon futó nyereményjátékok. Ezekkel oldalunknak új lájkolókat szerezhetünk, erősíthetjük a márkánkat, növelhetjük rajongóink elköteleződését, és a felhasználók beleegyezésével még adatokat is gyűjthetünk, amelyekből adatbázist is építhetünk például későbbi e-mail marketing tevékenységünkhöz. Egy kreatív ötlettel és egy jó alkalmazással nagy sikert arathatunk, persze mindezt csak akkor, ha betartjuk a játékszabályokat!
Lépések
- Válasszunk megfelelő játéktípust! Annak függvényében, hogy mennyire akarjuk „megdolgoztatni” a felhasználókat, többféle játéktípus közül is választhatunk. A kvíz jellegű játékok csak néhány kattintásba kerülnek, míg ha a versenyzőknek kell feltölteni fotókat, videókat, amelyekre aztán szavazatokat kell gyűjteniük, már több időt és energiát igényel részükről.
- Szerezzünk be külső alkalmazást! Korábban csak egyedi fülön vagy külső alkalmazásban volt futtatható a Facebookon nyereményjáték, azonban most már az üzenőfalon is - bizonyos szabályok betartásával - engedélyezett. Azonban célszerűbb külső alkalmazásban indítani a játékunkat, ugyanis így sokkal több előnyre tehetünk szert (pl. könnyebb adminisztrálhatóság, rajongók gyűjtése, adatbázis építése), továbbá a hosszabb időre tervezett, nagyobb értékű játékok futtatására is a külső alkalmazás az alkalmas. Applikációt erre specializálódott cégektől vásárolhatunk, mi magunk is fejleszthetünk és van néhány ingyenes verzió. Az az ideális alkalmazás, amely:
- testre szabható, saját igényeinknek megfelelően rugalmasan alakítható,
- beágyazható például honlapunkra is,
- mobil eszközre optimalizált, tehát tableten, okostelefonon is jól használható
- Készítsünk játékszabályzatot és adatkezelési szabályzatot! A játékszabályzatba egyrészt bele kell írni, hogy a játék nem a Facebook szervezésében valósul meg, nem is támogatja azt, másrészt a részvételi feltételeknél feltüntethetjük, hogy a játékban való részvétel regisztrációhoz kötött, nem elég oldalunk rajongójának lenni. Az adatkezelési szabályzatban pedig ismertetnünk kell, hogy mire használjuk fel az adatokat, hogyan védjük azokat (pl. a ránk bízott személyes adatokat csak és kizárólag arra használjuk fel, amire azt az adat tulajdonosa rendelkezésünkre bocsájtotta; nem adjuk ki harmadik félnek, stb.).
- Használjuk az alkalmazás funkcióit! Ha már van külön applikációnk, akkor a játék során az abba beépített funkciókat (pl. regisztrációs fül, szavazó gomb) használjuk. Az új szabály szerint a Facebook funkciók közül csak néhány engedélyezett játékban való használatra (pl. like gombbal szavaztathatunk, de továbbra sem kérhetjük arra a felhasználókat, hogy saját üzenőfalukon osszák meg a bejegyzéseinket, vagy tageljék magukat egy általunk feltöltött fotón).
- Válasszunk megfelelő nyereményt! Ha megoldható, akkor válasszunk cégünkhöz kapcsolódó nyereményt! Azonban minden esetben törekedjünk arra, hogy a fődíj legyen elég vonzó a célcsoportnak, de ne legyen túl nagy és értékes, mert nem fogják elhinni, hogy van esélyük megnyerni. Sokan vetnek be tabletet, iPad-et, iPhone-t – ilyen jellegű nyereményekkel már sok átverés volt, ezért ezekkel nehéz megteremteni a hitelességet. A befektetett energiának és a nyeremény értékének is érdemes összhangban lennie: ha például kuponos játékot futtatunk, nyugodtan adhatunk kisebb értékű ajándékokat, de egy több hétig tartó fotópályázat esetén – amikor a versenyzőknek is meg kell dolgozniuk a részvételért és a szavazatokért – akkor nagyobb összegű nyereményt adjunk!
- Promotáljuk a játékunkat! Facebook hirdetésekkel, figyelemfelkeltő posztokkal vagy akár hírleveleinkben is népszerűsíthetjük nyereményjátékunkat, intenzíven ösztönözve a felhasználókat a részvételre.
- Hirdessük ki szabályosan a nyerteseket! A játék nyerteseinek nevét nem tehetjük közzé Facebook üzenőfali bejegyzésben és nem is értesíthetjük őket Facebook chaten keresztül. Csak a regisztráció során megadott e-mail címükön vagy telefonszámukon (ezeket az alkalmazás rögzítette) keresztül közölhetjük velük a jó hírt, és ha beleegyezésüket adják, akkor a Facebookon is kiírhatjuk a nevüket.
- Végezzünk utómunkálatokat! Értékeljük nyereményjátékunk sikerét, hogy a visszajelzéseket, tapasztalatokat tudjuk hasznosítani a jövőbeli játékok szervezésénél. Egy-egy ilyen játék során számos új taggal bővül rajongótáborunk. A nyereményjáték lezárása után se hagyjuk cserben régi és új rajongóinkat, továbbra is legyünk aktívak, szolgáltassunk minőségi tartalmat Facebook oldalunkon!
Tippek
- Egy-egy ilyen játékkal sok új rajongót szerezhetünk, ugyanis az megengedett, hogy a játékban való részvétel előtt az illetőt oldalunk lájkolására kérjük (pl. az alkalmazás automatikusan kiírja, hogy: “Ezt a játékot rajongóinknak szerveztük, ahhoz, hogy részt tudj venni benne, előbb kattints a Like gombra!”). Ezután azonban mindenképpen kell egy játékban való részvételhez kötött regisztráció is.
- Ha adatgyűjtésre is használjuk a külső alkalmazásban futtatott játékot, akkor a részvételi feltételeknél kérhetjük a jelentkező hozzájárulását ahhoz, hogy neve és e-mail címe bekerülhessen az adatbázisunkba, és direktmarketing-leveleket küldjünk neki.
- Ha sok adatot sikerült összegyűjtenünk a nevezések során, akkor ezeket elemezzük, különböző szempontok szerint szűrjük, és építsünk belőlük adatbázist.
Amire szükséged lehet
- saját Facebook oldal
- kreatív ötletek játékokhoz, alkalmazásokhoz
- idő, energia és pénz a nyereményjáték lebonyolításához
Figyelmeztetések
- Csak az futtathat nyereményjátékot, aki eljárása során teljes mértékben megfelel a Facebook Promóciós Irányelveinek és megfelelő engedélyt szerez, vagy eleget tesz bejelentési kötelezettségének, attól függően, hogy nyereménysorsolásról, ajándéksorsolásról vagy engedélyköteles szerencsejátékról van szó!
- A Facebook szabályok mellett a magyar jogszabályoknak is meg kell felelni (pl. Szerencsejáték szervezéséről szóló törvény, nyeremények utáni adózás)!
- A szerencsejáték törvény hatálya alá tartozó nyereményjátékok esetében mindig kötelező a közjegyző részvétele, míg a törvény hatálya alá nem tartozó játékok esetében nem! Azonban az utóbbi esetben is sokszor igénybe veszik a közjegyző közreműködését egy esetleges későbbi jogvita elkerülése miatt, illetve a sorsolás tisztaságának demonstrálására.
- Ne tartson túl hosszú ideig a játékunk!
- Legyen egyszerű a regisztráció menete, ne akadályozzuk a játékra jelentkezőt plusz kitöltendő mezőkkel!
- Ne legyenek túl bonyolultak a részvételi feltételek, adjanak elég tájékoztatást!
- Ha mobilon nem lehet nevezni, akkor ne célozzuk mobil eszközre a játékunkkal kapcsolatos hirdetéseket! Ha földrajzi területhez kötjük a nevezést, akkor ne hirdessük mindenhol a játékunkat!
Kapcsolódó források, hivatkozások
- A Facebook promóciós szabályzata magyar nyelven
- Amit feltétlenül tudnod kell a Facebook nyereményjátékok magyar jogi szabályozásáról
- Ismerd fel a szabálytalan Facebook nyereményjátékokat!
- Mi a titka a sikeres Facebook nyereményjátékoknak?
- 15 lépés az eredményes Facebook nyereményjátékhoz
- 15 dolog, amin egy Facebook promóció elbukhat
- SAKKOM blog: Facebook menedzsment 2.0