Keresőoptimalizálni (SEO)
A lap korábbi változatát látod, amilyen Hogyankell (vitalap | szerkesztései) 2012. október 29., 11:10-kor történt szerkesztése után volt. (→Figyelmeztetések)
Hogyan kell Keresőoptimalizálni (SEO)?
A keresőoptimalizálás során célszerű a látogató fejével gondolkodni, mert a legjobb eredményt így tudjuk elérni. Érdemes ergonomikus, tartalmas weboldalakat létrehozni, ami megfelelő szinten segíti a látogató tájékozódását. Ennek eredményeként az általunk fontos kulcsszavakra kedvező pozícióba kerülhetünk, persze ezen kívül még számos keresőoptimalizálási praktika létezik.
Lépések
- A keresőoptimalizálás során a legfontosabb szempont, hogy gondolkodj a látogatók fejével! Az első és legfontosabb tanács, hogy gondold végig, mit várnak el a látogatók a weblapodtól. Építsd fel úgy az oldal szerkezetét, hogy az ergonomikus, vagyis a látogatók számára könnyen használható legyen. Tedd fel azokat az információkat, amik a látogatók számára fontosak lehetnek. Ha egy már meglévő oldalból indulsz ki, mindenképpen ellenőrizd az oldal látogatottsági, analitikai adatait. Az így rendelkezésre álló információk segítenek feltárni azokat a pontokat, ahol a látogatók például elunják magukat.
- Mindig oldalt optimalizálj! Ne felejtsd el, hogy még egy kisebb website is akár 5-15 oldalból áll. Ezekre vonatkozóan egyedileg határozd meg, hogy milyen kulcsszóra szeretnéd optimalizálni az adott oldalt.
- Tervezd meg úgy a weboldalat, hogy könnyen bejárható legyen! Az egyszerű, áttekinthető navigáció nem csak a látogatók számára teszi könnyebbé az őket érdeklő tartalom megtalálását, hanem a keresőkmotoroknak is segít. Indulj ki a főoldalból, majd tervezd meg a fő menüpontokat, ha szükséges azok almenüpontjait. A könnyebb eligazodás végett alkalmazz webmorzsákat, ezek az aktuális oldal tetején látható menüsor, ami az aktuális oldal helyzetét mutatja a navigációs struktúrában. Mindenképpen készíts sitemap-et (oldaltérképet), ez gyors áttekintést biztosít a látogató számára az elérhető tartalmakról, nem utolsó sorban a keresők számára is biztosítja, hogy minden oldalt megtaláljanak, indexeljenek, s így a keresési találatok között elhelyezzenek (érdemes a látogatók által megtekinthető html sitemapet készíteni, illetve a keresők által könnyebben feldolgozható xml alapú sitemap-et is létrehozni).
- Készíts minőségi tartalmat! A számodra fontos témakörökről írj úgy, hogy a látogatóid számára hasznos információkat közölj. Egy oldalt csak akkor lehet hatékonyan – az előre meghatározott kulcsszavakra – kedvező pozícióba helyezni, ha az adott oldalon megfelelő, az adott kulcsszóhoz kapcsolódó releváns tartalom szerepel.
- Biztosíts egyedi és minőségi szolgáltatásokat! Gondold végig, hogy tevékenységedhez kapcsolódóan milyen ingyenes, a látogatók számára ugyanakkor rendkívül hasznos kiegészítő szolgáltatásokat tudsz biztosítani, amik segíthetik a keresőoptimalizálást. Helyezz el például egy szótárt az oldaladon, amiben leírod a weboldal által közölt tevékenységhez kapcsolódó legfontosabb fogalmak, szakszavak magyarázatát.
- Használj beszédes belső linkeket! Amikor a látogató a főoldalról egy aloldalra kattint, olyan linknevet adj meg, ami kapcsolódik az ott található tartalomhoz.
- Használd a title és description tageket! A Title tag a böngésző bal felső sarkában, illetve a keresési találatok címeként jelenik meg. Érdemes röviden, néhány szóban meghatározni, hogy miről szól az oldal. A Description tag tartalma a keresési találatok leírásában jelenítődik meg, így az itt szereplő szöveg nagy mértékben befolyásolja, hogy a látogató a keresés során átkattint-e weboldalunkra.
- Helyezz el az oldaladra mutató releváns linkeket! A külső linkek nem pusztán azzal a tulajdonságukkal erősítik a weboldal keresőpozícióit, hogy egy-egy oldalra rámutatnak. A külső linkek akkor tekinthetők jónak, ha az ajánlott oldal tematikájához kapcsolódnak, PageRank értékük megegyezik, vagy akár még magasabb is az ajánlott oldalénál. A link tartalmazza azt a kulcsszót, amire a hivatkozott oldalt optimalizálni akarjuk, és viszont – az ajánlott oldalnak mind szövegezésében, mind a linkben célszerű tartalmaznia ezt a kulcsszót.
- Rendszeresen ellenőrizd a keresőoptimalizálás eredményét! Érdemes legalább havonta megnézni, hogy a fontosnak tartott kulcsszavakra milyen pozícióban van az oldalunk. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a konkurencia sem ül a babérjain. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy mely kulcsszavak hoznak számunkra fontos látogatókat (akik megrendelnek, vásárolnak, stb.). Csatold vissza ezeket az eredményeket, s ez alapján javítsd weboldalad ergonómiáját, tartalmát, funkcionalitását.
Tippek
- A túl általános kulcsszavak helyett válasszunk specifikus szavakat, ezekre általában könnyebb is optimalizálni, illetve konverziós szempontból is jobb eredményt hozhatnak.
- Ma már egyre többen használnak okostelefont, így célszerű a weboldal mobilra optimalizált változatát is elkészíteni.
- Gondold végig, hogy milyen egyedi lehetőségeid vannak az oldaladra mutató hasznos linkek szaporítására (például partnerek).
- Ha weboldaladon egyedi és potenciális látogatóid/vásárlóid számára rendkívül hasznos szolgáltatásokat, tartalmakat helyezel el, azok ún. link- baitként működnek, vagyis más weboldalgazdák olyannyira hasznosnak tartják, hogy maguktól helyeznek el saját oldalukon a szolgáltatásodra mutató hivatkozást.
- A keresőoptimalizálással párhuzamosan hirdess a keresőkben, így a számodra fontos, értékes látogatókat hozó kulcsszavakra még jobb eredményt tudsz elérni.
- Amennyiben egy oldal új helyre kerül, használj ún. 301-es átirányítást, így keresőbarát módon, a korábbi keresőoptimalizálási eredmények átmentésével tudod átalakítani az oldal struktúráját.
- Ellenőrizd, hogy a weboldalad megfelel-e a W3C (a HTML szabványt felügyelő nemzetközi konzorcium) előírásainak. Mivel a keresőmotorok is a W3C szabvány alapján olvassák be az oldalakat, kiemelten fontos, hogy ne nehezítsük meg ezt az automatikus feldolgozási munkát, mert a kódban található hiba az oldal keresőbarát megítélését is rontja.
- Publikálj a közösségi oldalakon, ezek – megfelelő tartalmi hivatkozásokkal – szintén segítik a keresőoptimalizálási folyamatot.
- Amikor képeket helyezel el az oldalon, mindenképpen töltsd ki az ALT tag-et. Ezek alapvetően arra szolgálnak, hogy ha a kép nem jeleníthető meg az oldalon, akkor az ALT tag tartalmát mutatja meg a böngésző, de a látássérültek szintén ebből az információból tájékozódnak böngészés közben. Az ALT tag ugyanakkor keresőoptimalizálási szempontból is hasznos, hiszen az ALT tagekben elhelyezett kulcsszavak segítik oldalad optimalizálását.
- Ha vannak olyan oldalak, amiket nem szeretnél láthatóvá tenni a keresők számára, használd a robots.txt fájlt, ebben meg tudod adni, hogy mely oldalakat ne indexelje a kereső, így a keresési találatok között sem fognak megjelenni.
- Kerüljük a túl sok flasht az oldalon, pláne érdemes kerülni a teljes mértékben flash alapon megvalosuló megoldásokat.
Amire szükséged lehet
- Weboldal elemző szoftver, pl. az ingyenes Google Analytics
- Látogatóközpontú gondolkodásmód
- Kereső optimalizálást támogató célszoftver
- Kreativitás
Figyelmeztetések
- Figyeld a Google algoritmusfrissítéseit, melyek jelentősen befolyásolják az egyes SEO eszközök használatának létjogosultságát. A Google frissítésekről itt találsz egy jó összefoglalót: SEOMOZ Google algoritmus változások
- Soha ne használj piszkos trükköket, vagyis olyan keresőoptimalizálási technikákat, amiket a keresők kifejezetten tiltanak. A kulcsszóhalmozás, a láthatatlan tartalmak, és egyéb black-hat SEO technikák ahhoz vezetnek, hogy a keresők letiltják oldalunk megjelenítését a keresési találatok között.
- Ne dőlj be a nyilvánvalóan teljesíthetetlen ígéreteknek. Ha valaki azt mondja, hogy az oldaladat bármely kulcsszóra az első keresési találatba helyezi, gondolj arra, hogy erre nem lehet garanciát vállalni, hiszen a keresőoptimalizálás során senki nem ismeri pontosan a keresők működési mechanizmusát, de a konkurensek keresőoptimalizálási stratégiáját sem.
- Kerüljük a céges adatbázisokat. Ne fizessünk egy cégnek se, ha az ajánlatát az alábbi módon akarja vonzóbbá tenni:
- Arra hivatkozik, hogy a honlapunk már szerepel az adatbázisban/már az első helyen jelenik meg, mert tavaly erre már kötöttünk szerződést, most csak az idei évre vonatkozó részleteket akarják megbeszélni (és a számlát benyújtani).
- Ha azt mondja, kizárólagos szerződése van a Google-lel, vagy van egy 100 százalékig megbízható, minden esetben működő, de titkos (védett) módszere keresőoptimalizálásra.
- Csak olyan szakembert válasszunk, aki hajlandó legalább a megbízó szintjén elmondani, hogy mit fog csinálni a weboldallal. Érdemes referenciákat is bekérni, méghozzá olyanokat, akiket fel is lehet hívni. Ha erre a keresőoptimalizálási "szakember" nem hajlandó, keressünk mást.