Használt motort vásárolni
A lap korábbi változatát látod, amilyen 81.182.70.238 (vitalap) 2012. június 15., 09:54-kor történt szerkesztése után volt. (→Tippek)
Hogyan kell használt motort vásárolni?
A használt motor vásárlás még az autóénál is kockázatosabb, hiszen itt egy rejtett hiba, egy rosszul működő fék akár végzetes is lehet. Ezért használt motor vásárlásakor különösen ajánlott, hogy a kiszemelt járművet az adás-vétel előtt szakszervizben vizsgáltassuk át.
Lépések
A választás első lépései
- Döntsd el, hogy mire van szükséged! Gondold végig, hogy pontosan milyen motor lenne leginkább alkalmas számodra! Ha a sebességet szereted, akkor válassz sportmotort, ha hosszabb kirándulásokra készült, akkor túramotort vagy choppert érdemes venni. Ha kezdő vagy, mindenképpen gyengébb motort végy, s ha már rutint szereztél, akkor térj át egy nagyobb kétkerekűre.
- Legalább 1-2 éves modellt válassz! Az új motorok már a vásárlás után jelentősen veszítenek az értékükből, egy motor 1-2 éves korában a legmagasabb az értékvesztés, egyes márkák esetében akár 20-30 százalék is lehet. Az 1-2 éves modellekben ugyanakkor jellemzően még kevés kilométer van.
Ha már megvan a használt motor fajtája és típusa
- Ellenőrizd a motort kívülről! Mire érdemes elsőként figyelni használt motor vásárlásakor? Nézd meg az idomokat, ha megtörik rajta a napfény, akkor a motor valószínűleg sérült volt. Egy elem újrafestése persze nem mindig állapítható meg szemmel, ilyenkor nagy segítség a festékvastagság mérő, amivel könnyen kiderülhet, hogy hol volt törött a motor. Ha idősebb motorra esik a választásod, ne ringasd magad illúziókban, szinte kizárt, hogy még ne estek volna el vele. Mozgasd meg a kereket oldalirányban, figyeld meg, hogy lógnak-e a kerékcsapágyak. Ellenőrizzük a rugóstagokat, nyomjuk le a motort, majd engedjük el, ha azonnal visszapattan, akkor valószínűleg megérett a cserére.
- Soha ne higgy a kilométerórának! Ugyan egy motor átlagos futásteljesítményét nehéz megállapítani, de egy 10 éves motorban ritkán van pár ezer kilométer. A motor tényleges futásteljesítményéről árulkodhatnak a pedálok, markolatok kopottsága.
- Ellenőrizd a fékeket Ha egy motorral nem tudsz megállni, az végzetes lehet. A féktárcsák végét jelenti, ha kopott, hosszirányban barázdált. A fékbetétek vastagsága szemmel is könnyen ellenőrizhető. A fékek megfelelő működéséről próbaúton is győződj meg.
- Válassz garanciával rendelkező használt motort! Érdemes olyan használt motort választani, amire még vonatkozik a gyári garancia, vagy az eladó 1 évre vonatkozó garanciát vállal. Garancia tekintetében a vezetett szervizkönyv is bizalmat ébreszthet. Ez nagy valószínűséggel a motor valós futásteljesítményére is utal.
- Szakemberrel is nézesd meg! Ha teheted, vigyél magaddal olyan barátot, ismerőst, aki szakértő, esetleg motorszerelő, ő hamar észre fogja venni azokat az apró részleteket, amik várható hibákra, korábbi törésekre, netán a hamis futásteljesítményre utalnak.
- Ismerd meg a motor történetét! Hívd fel a motorszervizt, alaposan kérdezd ki a tulajdonost arról, hogy mire használta, milyen hibák jelentkeztek eddig, milyen sérülései voltak, illetve hogy miért adja el a motort. A kérdésekre kapott válaszok mind-mind segítik a döntést.
- Olvass a sorok közt! A tulajdonos személyisége is sokat elárul a motor állapotáról, talán banálisnak tűnik, de a fiatal férfiak szeretik jobban húzni a gázt, ezért is emelik ki sok hirdetésben, hogy a motornak hölgy tulajdonosa volt, ami persze nem feltétlenül igaz. Egy nagyteljesítményű sportmotort nyilván nem azért tartott a gazdája, hogy ötösben 80-nal túrázzon az autópályán.
- Vidd el egy próbakörre! Soha ne vásárolj használt motort úgy, hogy nem próbáltad ki. Ha elégedett vagy az eddig látottakkal és hallottakkal, vidd el egy tesztkörre, próbáld ki az összes sebességfokozatot, az egyenes futást, a gyorsítást. Nem jó jel, ha a motor hidegen indítva füstöl, bemelegedve pedig kopogó hangot ad. A próbakör után nézd meg, hogy nincs-e olajfojás. Ennek keretében nem csak a motorblokkot érdemes megvizsgálni, hanem a rugóstagokat is, ha a villa becsúszó szárán vagy a központi rugós tagon olajfoltot találsz, akkor azt mindenképpen cserélni kell, ez nem olcsó mulatság. Az egyéb funkciókról se feledkezz meg, ellenőrizd, hogy működnek-e lámpák. Nézd meg, hogy megvannak-e a szükséges, illetve előírt tartozékok.
- Vizsgáltasd át! Ha megvan a kiszemelt modell, érdemes elvinni egy márkaszervizbe, hogy alaposan nézzék át. Ennek ára egyáltalán nem jelentős annak érdekében, hogy megkíméld magad a későbbi problémáktól. Ha a motor tulajdonosa nem egyezik bele ebbe, akkor azonnal fordulj sarkon!
- Alkudj keményen! Ha több motort is megnéztél, biztosan találtál legalább két megfelelő használt kétkerekűt, ne légy szívbajos, alkudj! Az árból akár 10-20 százalékot is engedni szokott a tulajdonos, válaszd azt, ahol nagyobb az elért kedvezmény!
Amire szükséged lehet
- összehasonlítási alap
- szakértő barát
- szakszerviz
- pénz
- alku
Tippek
- A gumikopás jellege is árulkodó lehet, ha kockásra van koptatva, akkor azzal a motorral nem sokat törődött a gazdája, valószínűleg az olajcserék ciklusa sem ideális.
- Soha ne dönts az első néhány motor alapján, legalább 3-4 modellt nézz meg! Ha több márka és típus is szimpatikus, érdemes akár 10 használt motort is megnézni, kipróbálni.
- Ellenőrizd a motor szervizkönyvét, hívd fel a szervizt, ahol a motort karbantartották!
- Olvasd el a Totalcar Nepperszótárát, bár az anyag kifejezetten a használtautós hirdetések kapcsán készült, akad benne olyan megszívlelendő tanács, amit a motoroknál is érdemes megfogadni.
- Érdemesebb magánszemélytől motort vásárolni, ez egy megbízhatóbb forrás, ráadásul így kedvezőbb árat is tudsz kialkudni, hiszen nem kell a kereskedői jutalékot is kifizetni. Persze ekkor se feledkezz el az előzetes, szakműhelyben történő átvizsgálásról.
Figyelmeztetések
- Árulkodó jel lehet a motor rossz állapotáról, ha a kiszemelt kétkerekűt a gazdája már beindította, mire odaérsz.
- Ellenőrizd a motor papírjait!
- Soha ne vásárolj olyan motort, aminél gyanúsak a körülmények (pl.: a kereskedő szerint hölgy tulajdonosa volt, de a forgalmin férfinév szerepel)!
- Mindenképpen ellenőrizzük a kétkerekű alváz és motorszámát, ha a számok nem olvashatók, vagy a környéken sérülés, javítás nyoma látható, keressünk tovább.