Hetes adószámot igényelni
A lap korábbi változatát látod, amilyen Kiscsillag (vitalap | szerkesztései) 2012. február 22., 14:48-kor történt szerkesztése után volt. (→Hogyan kell hetes adószámot igényelni?)
Hogyan kell hetes adószámot igényelni?
Elsősorban a művészek és ingatlan bérbeadók számára jelent megoldást tevékenységeik szabályos formában történő végzéséhez, ha adószámos magánszemélyek lesznek (vagy ahogy a köznyelvben elterjedt: 7-es adószámmal rendelkeznek). Ugyanakkor manapság egyre több tanár, tolmács és más, eseti tevékenységet végzők is választják ezt a megoldást a „feketézés” vagy az egyéni vállalkozói igazolvány kiváltása helyett.
Lépések
- Járj utána, hogy számodra lehetőség van-e adószámos magánszemélyként tevékenykedni! A főbb kritériumok:
- nem rendszeres, nem üzletszerű tevékenységet végző magánszemély,
- nem egyéni vállalkozó, de adóköteles bevételszerző tevékenységet végez,
- van biztosítási jogviszonya, tehát rendelkezik bejelentett munkaviszonnyal,
- a tevékenység nem engedélyhez, képesítéshez (5/1997.(III.5.) IKIM rendelet) telephelyhez, vállalkozói igazolványhoz kötött.
- Menj el a lakóhelyed szerinti illetékes APEH Igazgatósághoz adószámot igényelni. A 07T101-es nyomtatványt kérd, amin be kell jelölni a végezni kívánt tevékenységet.
- Nyilatkozz az általános forgalmi adóról! Áfamentesen számlázhatsz, ha
- Tárgyi adómentes tevékenységet végzel, pl. postai szolgáltatás, az oktatás bizonyos fajtái, banki, pénzügyi szolgáltatás. A pontos listát itt olvashatod.
- Alanyi áfamentességet választasz (évi 5 millió Ft bevételig).
- Ha kézhez kaptuk az adószámunkat, tevékenységünkről mindig állítsunk ki számlát!
- Ha művész vagy bérbeadó vagy, akkor nyilatkozhatsz arról, hogy a járulékokkal ki számoljon el. Ha te, akkor a kifizetőnek nem kell járulékot vonnia utánad, hanem egyszerűen ki tud úgy fizetni, mintha egy egyéni vagy társas vállalkozástól kapta volna a számlát.
- Tanárként, tolmácsként stb. nem lehet nyilatkozni a járulékfizetésről és a költségelszámolásról, hanem úgy kell elszámolni, mint a megbízási díjat.
- Ne feledkezzünk meg az adó- és járulékfizetésről, költségelszámolásról! Erről a legjobb, ha megkérdezzük a könyvelőnket, de néhány fontos információt itt is megtalálsz:
- Nem kell helyi adókat (pl. iparűzési) fizetni.
- Lehetőség van tételes költségelszámolásra, illetve számlák, bizonylatok hiányában a bevétel 10%-a tekinthető költségnek.
- Nem számolhatsz el magadnak bért, kivétet, amortizációt csak korlátozottan, nem választható átalányadózás.
- Az adóköteles jövedelem egésze az összevont adóalap része.
Tippek
- 2010. augusztus 16. óta a bérbeadónak nem szükséges kiváltani az egyéni adószámot.
Amire szükséged lehet
- személyes iratok
Figyelmeztetések
- Az alanyi áfamentességet az adószám igénylésének idejéhez mérten arányosan számolják. Tehát ha az adószámot április 1-jén kapjuk meg, akkor még 9 hónap van vissza az évből, így a bevételünk nem haladhatja meg a 3,75 milliót. Ha mégis meghaladja, az azt követő kifizetésekre áfával növelten kell számlát kiállítani (kivéve tárgyi adómentességet).