Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

AdWords ügynökséget/szakértőt választani

A lap korábbi változatát látod, amilyen Kiscsillag (vitalap | szerkesztései) 2012. január 26., 15:40-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell AdWords ügynökséget/szakértőt választani? == Ha valamihez nem értünk, könnyen bedőlhetünk valakinek, aki fűt-fát ígér, és talán soha nem j…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

Hogyan kell AdWords ügynökséget/szakértőt választani?

Ha valamihez nem értünk, könnyen bedőlhetünk valakinek, aki fűt-fát ígér, és talán soha nem jövünk rá, hogy mekkorát hibáztunk, amikor megbíztunk benne. Ezért összegyűjtöttük, hogy miket érdemes figyelembe venni, amikor az AdWords kampánnyal megbízunk valakit.

Lépések

  1. Nézzünk utána, hogy az ügynökség tagjai vagy az adott szakember rendelkezik-e a szükséges Google AdWords Professional minősítéssel.
  2. Kérdezzünk rá, hogy mióta foglalkozik AdWords kampányokkal, kik az ügyfelei? Ez utóbbit azonban egy kis fenntartással is kezelhetjük, hiszen lehet, hogy lehet, az illető már másokat (akár nagy neveket) is csőbe húzott.
  3. Gondoljuk végig, hogy a felkínált konstrukció kedvező-e számunkra – és nem csak első blikkre! Az egyik nem túl szerencsés eset, ha az adott szakértő vagy ügynökség százalékos elszámolásban dolgozik. Miért is? Mert ettől kezdve nem érdeke, hogy a kampány hatékony legyen, pusztán az, hogy minél többet költsön az AdWordsön. Lásd: ha az autószerelőt a költéssel arányosan fizetem, valószínűleg új motort és fényezést is kapok attól függetlenül, hogy csak egy égőt kellett volna kicserélni. Emellett az is hozzátartozik a dologhoz, hogy AdWordsben elszórni havi szinten néhány milliót semmivel sem igényel nagyobb időráfordítást a „szakember” részéről, mint gondosan és hatékonyan 20 ezer forintot, sőt!
  4. Feltétlenül olyan szakértőt válasszunk, aki megbízható elemzésekkel támasztja alá a kampány hatékonyságát.
    • A legrosszabb, ha az AdWords szakember azzal jön hozzánk, hogy csinálja az AdWordsöt, hónap végén meg majd küldi a számlát. Ez olyan, mintha megcsináltatnánk a kocsink fényezését, majd csukott szemmel ülnénk bele, nehogy kiderüljön, hogy pocsék lett.
    • Elkápráztat minket a megjelenési számokkal? Ne feledjük, hogy a megjelenési szám csak egy adat. Olyan ez, mintha lenne egy boltunk a Váci utcában. Nos, igen, nem olcsó a Váci utcában bérelni egy üzlethelyiséget, de legalább tudjuk, hogy ott naponta nagyjából 5000 ember elmegy a kirakatunk előtt. De mi van, ha soha egyetlen egy sem jön be?
    • Elkápráztat minket az átkattintási arányokkal? Ne feledjük, hogy az átkattintási arány is csak egy adat. Mindig lehet tovább menni. Visszatérve a Váci utcás üzletünk példájára, tegyük fel, hogy minden arra sétálónak adunk száz forintot, ha bejön a boltba (átkattint a hirdetésünkre ugye). Ott áll Mariska a kis kalotaszegi néptáncos ruhájában, mosolyog, osztogatja a pénzt, s ennek az emberek úgy örülnek, hogy egész nap tömve az üzlet, be is jönnek vagy ezren. De mi van, ha soha, egyetlen egy sem vesz semmit?
    • Elkápráztat minket azzal, hogy az első helyen jelenik meg a hirdetésünk? Jó, jó, az Eiffel-torony tetején is lehet boltunk, a kérdés, hogy mennyit fizetünk ezért a helyért – nem biztos, hogy megéri.
    • Elkápráztat minket az alacsony átkattintási költséggel? Ez alapjában véve egy remek dolog, hiszen spórol a pénzünkkel, meg is veregethetjük a vállát, ha tudjuk, hogy ez olyan kulcsszavakra igaz, melyek relevánsak az üzletünk szempontjából. Ha nem, akkor viszont csak annyi a különbség, hogy a pénzt nem nagy címletekben, hanem apróban szórjuk ki az ablakon.
    • Röviden és tömören: ha a szakember még csak a szájára sem veszi az Analytics és a konverzió kifejezéseket, adjuk ki az útját. Hatékony AdWords hirdetést ugyanis csak akkor tudunk csinálni, ha mérni tudjuk az abból származó konverziókat. Ez lehet például az, hogy hányan regisztrálnak az oldalunkon a hirdetésre, hányan kérnek árajánlatot vagy éppen hányan vásároltak az online boltunkban (esetleg még az is, hogy milyen értékben).
  5. Ha nem elég érdeklődő az üzleti tevékenységünk iránt, adjuk ki az útját. Rákérdez például arra, hogy vannak-e rendszeres akcióink, milyen gyakran jelennek meg esetleg új termékek, szolgáltatások, melyeket hirdetni kellene stb.? Ezek sokat elmondanak az AdWords szakembernek arról, hogy mennyi dolga lesz a kampánnyal. Ha ezek a kérdések nem merülnek fel, vagy olyan magas összeget ajánl, amiért végül is bármit megcsinál, vagy pedig nem fog azzal törődni, hogy folyamatosan figyelemmel kísérje a kampányt és a lehetőségekhez mérten a legjobban csinálja.
  6. Olyan szakembert/ügynökséget válasszunk, mely a honlapunkkal is foglalkozik, hiszen a hirdetések is oda mutatnak majd. Szó sincs arról, hogy azért a havi x ezer forintért, amit az AdWords kampányért fizet az ügyfél, még egy teljes honlapauditot is csinál majd a szakember vagy az ügynökség. Pusztán arról van szó, hogy a kampány működése érdekében egy jó és lelkiismeretes szakértő biztosan bebarangolja a weblapunkat, s tesz egy-két megjegyzést, ami (elengedhetetlenül) szükséges ahhoz, hogy az AdWords kampány is hatékonyan működjön. Ha jó fej, akkor kicsit többet is. Esetleg javasolja a honlapauditot, ha bőven van mit tenni.
  7. Mi is tegyük meg a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy az AdWords kampány jól tudjon működni. Bizony a megbízó feladata is, hogy a kampány hatékony legyen. Ha például nem működik együtt a szakemberrel annak érdekében, hogy a honlap megfelelő legyen (pl. egyedi linkek), vagy hogy hozzáférjen a megfelelő adatokhoz (Analytics-kód beillesztése a weboldalba) - no meg még sorolhatnánk a példákat -, akkor bizony nincs miért számon kérni az eredményeket.

Tippek

  • A fentebbi, adatok értelmezésére vonatkozó részeket saját kampánykezelésünkre is vonatkoztathatjuk. Valóban fontos adatokról van szó, azonban egy-egy adat önmagában nem sokat mond, és ezt ne felejtsük. Bár egy AdWords kampányt elindítani nem nagy ördöngösség, sokat elmond, hogy a vizsga megszerzéséhez egy több száz oldalas tananyagot kell megtanulnia (és megértenie) egy szakértőnek csak azért, hogy az alapokat ismerje, és akkor még a több éves tapasztalatról nem is beszéltünk, ami a valóban hatékony kampánymenedzseléshez szükséges. Ha ugyanis rosszul menedzselünk egy AdWords kampányt, akkor ez is pusztán ablakon kidobott pénz.

Amire szükséged lehet

  • Fenntartások.
  • Ha a szakember/ügynökség valóban tisztességes és jó, akkor a jövőben bizalom.

Figyelmeztetések

  • Fenntartásokkal kezeljük, ha például egy cég olyan képernyőképekkel keres meg minket, mely azt mutatja, hogy az ügyfeleinek a keresőhirdetése az első helyen jelenik meg. Nem feltétlenül ez a lényeg, és egyáltalán nem biztos, hogy ezt releváns kulcsszóra költséghatékonyan érte el. Lehet, hogy pusztán arról van szó, hogy irgalmatlan magas összeget fizetnek egy átkattintásért.

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Andi02, Kiscsillag