Dámát játszani
A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2017. július 12., 15:02-kor történt szerkesztése után volt. (→Variációk dámajátékra)
Szerkesztés Hogyan kell dámát játszani?
A dáma már az ókori Egyiptomban, vagyis ötezer évvel ezelőtt is népszerű volt, így az egyik legősibb táblajátéknak tekinthető. Világos és sötét mezőkből álló táblán játsszák, általában lapos, korong alakú bábukkal – de a sakkfigurákat is használhatjuk hozzá. A szabályai sokkal egyszerűbbek, mint a sakké, de a játék ugyanolyan változatos és izgalmas.
Szerkesztés Lépések
Szerkesztés Hagyományos dáma
- Egy 8x8-as táblára (sakktáblára) helyezzünk el 12 világos és 12 sötét korongot úgy, hogy mindegyik bábu ugyanolyan színű mezőn álljon (megbeszélés szerint csak a világos vagy csak a sötét mezőket használjuk). A korongok az 1-3. sort, illetve a 6-8. sort foglalják el, a középső két sor üresen marad. Ha sakkbábukkal játszunk, akkor 8-8 egyforma figurát állítunk a két szélső sorba. Ez az alapállás. A bábukat gyalognak is hívják.
- A dámában hagyományosan a sötét kezd, de sorsolás vagy megbeszélés alapján is dönthetünk.
- A játékosok felváltva lépnek egy-egy gyaloggal az alábbiak szerint:
- Csak átlósan lehet lépni, ugyanolyan színű mezőre, amilyenen a bábu eredetileg is állt.
- Nem szabad olyan mezőre lépni, amelyen már van egy másik bábu.
- A gyalog csak az ellenfél felé (előre léphet), visszafelé nem.
- A gyalog egyszerre csak egyet léphet.
- Saját bábut nem lehet sem leütni, sem átugorni.
- Amikor az ellenfelek bábui „találkoznak”, kétféle helyzet állhat elő:
- Ha az ellenfél bábuja mögött (ugyanabban az irányban továbbhaladva) van egy üres mező, akkor a játékos a saját bábujával átugorja azt, majd leveszi a tábláról. Ezt nevezik ütésnek. A dámát általában ütéskényszerrel játsszák, vagyis ha egy játékosnak lehetősége van ütni, akkor kötelező végrehajtania a lépést, nem indulhat el másik irányba vagy másik bábuval.
- A fenti szabályokból következik, hogy abban az esetben viszont, ha az ellenfél bábuja mögött nincs üres mező (mert egy másik bábu áll ott vagy vége van a táblának), akkor nem lehet leütni. Amíg a helyzet nem változik, a játékos ebben az irányban nem tud továbbhaladni.
- Ha az ütés után a játékos bábuja ismét olyan pozícióba kerül, hogy ütni tud, akkor folytathatja a játékot, és a következő bábut is leveheti – ezt nevezik ütéssorozatnak. Az ütéssorozatot addig lehet (illetve kell) folytatni, amíg van leüthető bábu.
- Az a gyalog, amely az ellenfél sorfalán áttörve eléri a tábla szemközti oldalát, dámává változik. A dámát láthatóan megkülönböztetik a gyalogoktól – például a korongra rátesznek még egyet a levettek közül, vagy ha sakkfigurákkal játszanak, a gyalogot valamilyen tisztre cserélik. A dáma ezután visszafelé is léphet és üthet, de minden más szabályt be kell tartania (saját bábut nem léphet át, olyan mezőre nem léphet, ahol már van egy bábu, stb.). A dámát ugyanúgy le lehet ütni, mint a gyalogot.
- A játék addig folytatódik, amíg az egyik játékos nem tud lépni – vagy azért, mert minden bábuját levette az ellenfél, vagy azért, mert a maradék bábui közül eggyel sem tud lépni.
Szerkesztés Variációk dámajátékra
- Van olyan szabály, ami a gyalognak is megengedi, hogy hátrafelé üssön – lépni viszont csak előre szabad vele.
- Más esetekben a dáma a gyalogtól eltérően „nekifutásból” is üthet. Erre is három különböző gyakorlat van:
- A dáma egy irányban tetszőleges számú mezőt átugorhat az ütés előtt, de az ellenfél bábuját követő mezőn kell megállnia.
- A dáma csak a vele szomszédos mezőn álló bábut tudja leütni, de azután tetszőleges számú szabad mezőt átugorhat.
- A fenti két gyakorlat kombinációja, vagyis ütéskor bármennyi szabad mezőt át lehet ugrani az ellenfél bábuja előtt és után egyaránt.
- Egy további szabályvariáció azt teszi lehetővé, hogy a dáma – a gyalogtól eltérően – több egymás mögött álló bábut is leüthessen.
Szerkesztés A nemzetközi dámajátékban alkalmazott speciális szabályok
- A nemzetközi versenyeken a dámát 10x10-es táblán játsszák. Az alapállásban mindkét játékosnak 20-20 (világos, illetve sötét színű) korongja van, amelyek az szélső 4 sorban állnak, a középső 2 sor üresen marad.
- A gyalog csak egyet léphet előre átlósan, de ütni hátrafelé is tud.
- A dáma egy átló mentén bármennyi mezőt átléphet egyszerű lépésnél is. Ütésnél több mező távolságból is leütheti az ellenfél korongját, és utána még annyi szabad mezőt haladhat egy irányba, amennyi csak a rendelkezésére áll.
- A gyalognak és a dámának is ütéskényszere van. Ha a soron következő játékos több bábujával is tudna ütni, akkor azzal kell lépnie, amelyikkel a legtöbb korongot tudja levenni (ütéssorozattal).
- Amikor a gyalog eléri a szemközti oldal utolsó sorát, akkor csak a következő lépésnél változik dámává (vagyis az ellenfélnek még van ideje védekezni, mielőtt a dáma a következő lépésben támadásba lendülne). Ezt a logikát követve abban az esetben, ha a gyalog úgy éri el az utolsó sort, hogy visszafelé üthet, akkor ezt meg kell tennie, és a bábu nem változik dámává.
- A dámajátszma döntetlennel is végződhet abban az esetben, ha az ellenfelek sem leütni nem tudják egymás korongjait, sem megakadályozni a szabad mozgásban.
Szerkesztés Tippek
- A klasszikus szabályok és a nemzetközi szabvány mellett még sokféle dámajáték van (ejtőernyős dáma, egyenes dáma). Ha esetleg valaha is ráunnánk az alapjátékban rejtőző lehetőségekre, vagy csak szeretnénk kipróbálni valami újat, nézzünk körül az interneten, sokféle szabályleírást találhatunk.
Szerkesztés Amire szükséged lehet
- sötét és világos mezőkből álló tábla (8x8 vagy 10x10)
- annyi világos, illetve sötét bábu, hogy legalább 2 sorba jusson belőlük, de legalább 2 sor szabadon is maradjon közöttük. 8x8-as táblához 2*8 db vagy 2*12 db bábut használhatunk.
Szerkesztés Figyelmeztetések
- Mivel a dámát nagyon sokféle szabály szerint lehet játszani, mindig egyeztessünk az új ellenféllel! A következő szempontokat érdemes végigvenni:
- gyalog csak előre üthet-e vagy hátra is
- ha a gyalog hátrafelé is üthet, az hogyan érinti a dámává változást
- hogyan mozoghat és üthet a dáma
- van-e ütéskényszer