Coachingolni
A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2017. február 21., 13:23-kor történt szerkesztése után volt. (→Hogyan kell coachingolni?)
Hogyan kell coachingolni?
A coaching kifejezés egyre népszerűbbé válik a XXI. században – egyre több vállalat, illetve magánszemély igényli, hogy egy képzett coach foglalkozzon vele. A coaching egy olyan tudatos, fejlődést elősegítő módszert jelent, amely anélkül segít az útkeresésben, hogy konkrét tanácsokat adna. A szó eredete a sport világába vezethető vissza, ahol egy edző (coach) segítette a játékost az előtte álló akadályok leküzdésében. Fontos hangsúlyozni, hogy a coach egy szakma, ezért nem mindenki tudja elsajátítani az ehhez szükséges lépéseket.
Lépések
- Szánj időt a kliensedre, hallgasd meg, milyen problémával áll szemben. Az első találkozáskor sokszor a kliens (coachee) maga sincs tisztában azzal, mi a valós problémája, ezért szükséges az aktív hallgatás elsajátítása. Ennek során a coach próbálja felmérni ügyfele érzéseit, gondolatait, problémáit. A coach az aktív hallgatás során sosem ítélkezik, sosem foglal állást, nem ad tanácsot; csupán támogató légkört teremtve sorozatos megerősítésekkel és tisztázó kérdésekkel eléri, hogy maga a kliens jöjjön rá saját maga gátjaira, megoldandó kérdéseire.
- A kliensre fókuszálva dolgozzatok ki lehetséges megoldásokat. A jó coach sosem jelöli ki ügyfele helyett azt az irányt, amelyet be kellene járnia, csupán segít megoldásokat keresni, amelyek elvezethetnek a probléma megoldásához. Mindig a kliens személyiségét, érzéseit és gondolatait kell előtérbe helyezni az útkeresés során, ennek megfelelően a beszélgetés végére maga az ügyfél fog rájönni, melyik megoldást szeretné választani, melyik úton akar elindulni.
- Tervezzétek meg pontosan, milyen lépéseket kell megtenni a cél elérése érdekében. Ebben az esetben is fontos, hogy a kliens maga jöjjön rá a konkrét lépésekre. A coach eldöntendő kérdések helyett nyitott kérdéseket alkalmazhat annak érdekében, hogy ügyfelét segítse. Kérdéseivel nem utalhat semmilyen konkrétumra, hiszen ezzel az ügyfél fejlődési lehetőségét veszi el.
- Segítsd, támogasd az út végigjárása közben. A coach végig a kliense mellett van, míg az végigjárja a közösen kijelölt utat a probléma megoldásáig. Amennyiben esetleg a kijelölt út nem járható, beszéljétek át közösen, miért nem jutott el az ügyfél a megoldásig, és fogalmazzatok meg új alternatívákat, adjunk folyamatos visszacsatolást.
- Problémamegoldás és utókövetés. A fenti lépések elsajátítása után a kliens nagy valószínűséggel eljut a megoldásig, ráadásul mivel saját maga volt a sikerének kovácsa, így ha legközelebb problémával áll szemben, nagyobb eséllyel tudja önállóan megoldani azt. A coaching lényege ugyanis az, hogy „ne halat adjunk az éhezőnek, hanem tanítsuk meg halászni” – azaz az ügyfél képessé váljon az egyedüli problémamegoldásra, jobb döntéshozatali képességei legyenek és ezáltal sikeresebb legyen az életben.
Tippek
- Mindig szánj megfelelő időt az ügyfeled megismerésére! Az ügyfél lehet barát, kolléga, vagy akár egy teljesen idegen ember is – a lényeg, hogy a coach és a kliense között megfelelő, támogató légkör alakuljon ki.
- Légy türelmes! Az aktív hallgatás nem könnyű, hiszen véleményünk kifejezésére itt nincs lehetőség. El kell sajátítani a megfelelő kérdéstechnikákat ahhoz, hogy a beszélgetések a megfelelő mederben haladjanak és kellő támogatást tudjunk nyújtani.
Amire szükséged lehet
- Türelem
- Empátia
- Toll
- Jegyzettömb
Figyelmeztetések
- Érdemes felmérni saját magunk kompetenciáit, valóban alkalmasak vagyunk-e a coachingolásra. A nem megfelelő technikák alkalmazásával ugyanis többet árthatunk, mint segíthetünk.