Nyári gumit választani
A lap korábbi változatát látod, amilyen Hogyankell (vitalap | szerkesztései) 2017. január 18., 12:49-kor történt szerkesztése után volt. (→Tippek)
Szerkesztés Hogyan kell nyári gumit választani?
Nyári gumi beszerzése előtt állsz és nem tudod, mi alapján válassz? Szeretnéd megismerni a fontosabb jelöléseket, esetleg néhány tippre van szükséged az ideális nyári gumi megvásárláshoz? Cikkünkben részletesen bemutatjuk, hogyan válaszd ki a megfelelő nyári gumit.
Szerkesztés Lépések
- Válassz megfelelő méretet: A nyári gumi választásakor az elsődleges szempont a megfelelő méret, amit az adott autómárka gyártója típus alapján ír elő. A méret megtalálható az autó használati útmutatójában, előfordul, hogy váltóméretet is megadnak. A méretek jelentése egy példán keresztül: 205/55 R16 94 W
- Az abroncs szélessége milliméterben megadva (példánkban 205), lényegében ez a futófelület szélessége.
- Az oldalfal magassága, amit az abroncs magassága a szélesség arányában, százalékban adnak meg (példánkban 55).
- Az abroncs szerkezetére utaló jelölés (példánkban R). Ma már szinte minden gumiabroncs radiál, vagyis r betűvel van jelölve.
- Peremátmérő inchben megadva (példánkban 16), lényegében azt mutatja, hogy a gumi milyen átmérőjű keréktárcsára szerelhető fel.
- Terhelési index (példánkban 94), mely megmutatja, hogy egyetlen kerék esetében mekkora lehet a maximális tömeg. A 94-es érték 670 kg-ot jelent, vagyis 4 ilyen gumi maximum 2680 kilónyi autót (az utasokat, csomagokat is beleértve) képes biztonságosan szállítani.
- Sebesség index (példánkban W), mely megmutatja, hogy a gumiabroncs milyen maximális sebességig használható biztonságosan. A W például 270 km/h-t jelenet.
- A gumi márkája: Az autógyártók általában nem csak a méretet írják elő, de a gumi márkájára vonatkozóan is ellátnak tanáccsal. Kétségtelen, hogy vannak olcsóbb és drágább márkák, melyek közt a gumi tartósságában, komfortosságában, tapadásában is jelentős különbségek mutatkoznak meg. Az alábbiakban kategóriákra bontva mutatunk példát márkákra:
- Prémium kategória: Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli.
- Középkategória: Barum, Kléber, Hankook, Firestone, Fulda,
- Alsókategória: Kormorán, Debica, Saetta, Infinity
- A nyári gumi használatára vonatkozó jellegzetességek és mintázat: A nyári gumi főbb jellemzőit a mintázat, illetve a gumi összetétele határozza meg, így például a komfortosságot, a csöndességet, a tapadást és ezen keresztül a kopás és fogyasztás értékét (lásd. még alább az EU-s matricákat). Ha valaki szeret sportosan vezetni, akkor a tapadás az elsődleges szempont, de az ilyen gumik jobban kopnak. Az alábbiakban néhány tipikus elvárásra mutatunk be konkrét példákat:
- Sportos nyári gumi: PIrelli P Zero, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, Dunlop Sportmaxx RT,
- Komfortos nyári gumi: Pirelli CINTURATO P7, Michelin Primacy HP.
- Csendes nyári gumi: Goodyear Efficientgrip,
- Gazdaságos nyári gumi: Michelin Energy Saver
- Az EU-s matrica jelölési rendszer: Egy-egy márka többféle nyári gumiabroncsot is készít, melyek más-más jellemzőre vannak optimalizálva. Az Európai Unió 2012-ben vezette be azt a jelölésrendszert, mely segít eldönteni, hogy az abroncs milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Ezek a következők:
- Üzemanyag-hatékonyság: Az ’A’ (zöld) legjobbtól a ’G’ (vörös) leggyengébbig. A két szélső érték között akár 7,5 százalékos eltérés is lehet fogyasztásban.
- A nedves tapadás osztályozása: A-tól F-ig tartó kategóriabesorolás, ahol az ’A’ legjobb, míg az ’F’ a legrosszabb tapadást biztosítja.
- Zajszint: Az EU-s besorolás egy (csendes), kettő (mérsékelt), ill. három (zajos) fekete hullámmal jelöli a gumiabroncs decibelben mért zajszintjét.
- Nyári gumi tesztek: Érdemes megnézni a nyári gumi teszteredményeket is, hiszen itt azonos körülmények között vizsgálják a nyári gumikat, így az eredmények alapján az egyes márkák, illetve típusok összehasonlíthatóvá vállnak.
- Speciális igények:
- A defekttűrő nyári gumiabroncs használatát általában a gyártó írja elő. Ezek az abroncsok a kemény oldalfalnak köszönhetően defekt esetén is megtartják formájukat meghatározott sebesség és táv (általában 50-100 kilométer) mellett, ugyanakkor kevésbé komfortosak. Fontos, hogy az ilyen abroncsok csak guminyomás-ellenőrző rendszerrel együtt szerelhetők.
- A defektmentes nyári gumiabroncs működésének lényege, hogy defekt esetén a gumiabroncsban található folyékony anyag betömi a lyukat, így az lassabban ereszt le. Használata szintén csak guminyomás-ellenőrző rendszerrel engedélyezett.
- Az erősített oldalfalú gumiabroncs nagyobb teherbíró képességgel rendelkezik, szintén akkor kell használni, ha a gyártó ezt írja elő.
Szerkesztés Tippek
- Nyári gumi vásárlása előtt sokan várnak egy még jobb akcióra, de kedvezmények szinte folyamatosan elérhetők. A készlet azonban gyorsan fogy, ezért érdemes idejekorán kiválasztani és megrendelni a megfelelő nyári gumit.
- Terepjárók esetében több gumikategória létezik attól függően, hogy milyen arányú a közúti, illetve terepen történő használat.
- A DOT jelölés ma már minden gumiabroncson megtalálható. Az utolsó négy számjegy a gyártás idejére utal (az első kettő arra, hogy hányadik héten, míg a második kettő arra, hogy milyen évben készült az abroncs). Fontos azonban megjegyezni, hogy a gyártás és szállítás okán a piacon kapató nyári gumiabroncsok többsége 1 évvel korábban készült, így ne lepődjünk meg, ha a számokat ellenőrizzük! A modern abroncsokat gyártás során adalékanyagokkal látják el, s ezzel az oxigénnel és az ózonnal való reakciót kiküszöbölik. Így megfelelő tárolás esetén a tavalyi, tavalyelőtti, de akár 3 éve gyártott nyári gumi éppolyan jó, mint az idei, a garancia is az eladás napjától és nem a gyártás időpontjától él.
Szerkesztés Amire szükséged lehet
- Az autó használati útmutatója, az autógyártó előírásai, ajánlásai.
Szerkesztés Figyelmeztetések
- Ha a gyártó defekttűrő gumiabroncs használatát írja elő, akkor az a gyári felnin mással nem helyettesíthető. Ezeknek a felniknek olyan a peremkialakítása, hogy más, nem defekttűrő abroncsok felhelyezése esetén az abroncs ritkán ugyan, de extrém terhelésnél egyszerűen lepattanhat.
- Mindig az autó típusának megfelelő gumiméretet válaszd! Magyarországon sok autós nem a gyártó által előírt mérettel használja az autóját. Az autó tervezése során a futóművet és a váltót is adott kerékméretre tervezték, ha eltérsz a gyári előírástól, akkor ezek a részegységek is sérülhetnek, az olyan apróságokról már nem is beszélve, mint a hibás kilométeróra-kijelzés vagy a növekvő fogyasztás.
- Tévhit, hogy terepjáróra nem érdemes külön nyári és téli gumit vásárolni. A négykerék-meghajtással rendelkező terepjárók ugyan nyári gumival is megindulnak a hóban, de meg is kell állni!