Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Dönteni: Facebook-oldal vagy saját honlap

A lap korábbi változatát látod, amilyen 176.63.119.141 (vitalap) 2016. november 25., 12:03-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell Dönteni: Facebook-oldal vagy saját honlap? == Egyre gyakrabban felmerül a kérdés, hogy szükséges-e egy vállalkozásnak saját honlap, ha már eg…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

Szerkesztés Hogyan kell Dönteni: Facebook-oldal vagy saját honlap?

Egyre gyakrabban felmerül a kérdés, hogy szükséges-e egy vállalkozásnak saját honlap, ha már egyszer úgyis fenn van a Facebookon. Összeszedtük azokat az érveket, melyek a Facebook-oldal, illetve a saját honlap mellett, illetve ellen szólnak.


Szerkesztés Lépések

  1. Gondold át, milyen előnyökkel járhat számodra egy Facebook-oldal. Például:
    1. Gyors és ingyenes.
    2. Segíti az elköteleződést: közvetlenebb, interaktívabb, könnyű kommunikációt és kapcsolatépítést tesz lehetővé.
    3. Építheted vele az imázsodat: A rendszeres bejegyzéseken keresztül a látogatók többet tudhatnak meg az értékeidről, céljaidról – ezáltal hűséget és brandet építesz.
  2. Ismerd fel, milyen hátrányokkal járhat egy Facebook-oldal. Néhány példa:
    1. Kötött: bár valamilyen szinten testre lehet szabni a Facebook-oldalt, ahhoz, hogy valóban a cég imázsát közvetítse, túlságosan kötött.
    2. Nem a tied: vagyis ha a Facebook egyszer megszűnik, akkor a Te oldalad is megszűnik, s onnan a tartalmakat átvinni máshova vagy rendkívül költséges, vagy egyszerűen lehetetlen. Persze miért szűnne meg? – kérdezhetnéd. Nos, volt egyszer Iwiwünk is, emlékszel?
    3. Nincs mindenki a Facebookon: azok, akik rendszeresen használják a Facebookot, gyakran úgy gondolják, hogy „Hát hiszen a Facebookon van mindenki”. A 2016-os adatok szerint a Facebook jelenleg 5,26 millió magyar Facebook-használó van. Ráadásul érdemes megjegyezni, hogy a fiatalok száma csökken, az idősebbek aránya növekszik.
    4. Nyitott: vagyis, ha bárkinek baja van az üzleteddel, ott aztán nyíltan panaszkodhat (vagy betaggelheti az oldaladat)… És értékelhet. És erre nincs ráhatásod, legfeljebb egy-egy ügyes válasszal tompíthatod a penge élét…
    5. Nehéz áttekinteni: ahhoz ugyan tökéletes a Facebook, hogy kitegyünk egy-egy bejegyzést az új termékünkről, az akciónkról, vagy hogy új papagáj került az irodába. De vajon ki görgeti végig a Facebook-oldaladat, hogy megtalálja annak a terméknek a leírását, ami érdekli, s mondjuk a hozzájuk kapcsolódó vásárlói véleményeket hol találja?
    6. Nincs beleszólásod a változásokba: aki egy ideje követi a Facebookot, az pontosan tudja, hogy időnként elég nagy változások vannak, melyek bizony sokszor negatívan befolyásolják a Facebookon lévő vállalkozásokat. Gondoljunk csak arra, amikor a Facebook úgy megváltoztatta az algoritmusát, hogy az egyes oldalak már jóval kevesebb felhasználót érnek el, mint korábban. Helyette lehet ugye a fizetős hirdetéseket futtatni…
    7. De a Facebook beleszólhat, mit teszel fel.
    8. Nem könnyű keresőoptimalizálni (SEO): amúgy sem egyszerű előre kerülni például a Google keresőben, de egy Facebook-oldallal még nehezebb.
    9. Kevesebb analitika: ha a honlapodat pl. az ingyenes Google Analyticsszel összekötöd, szinte azt is tudhatod a felhasználóidról, hogy mikor ettek utoljára vajas zsemlét. Bár a Facebooknak is vannak kimutatásai, ezek jóval szegényesebbek.
  3. Gondold át, milyen előnyöket tud nyújtani számodra egy saját honlap. Ezek lehetnek a szempontok:
    1. Hitelessé tesz: az érdeklődők már elvárják egy vállalkozótól, hogy legyen honlapja. S ha van, jobban bíznak benne.
    2. Teljes kontrollod van felette: itt aztán tényleg azt rakunk fel, amit szeretnénk, úgy, ahogy szeretnénk, s nem szól bele senki…
    3. Jobban működik majd a marketing: nagyobb mozgástered van a kommunikáció terén. Több mindent adhatsz az érdeklődőknek. S ha jól strukturált a honlap, akkor szépen be tudod kapcsolni egy olyan folyamatba az érdeklődőt, aminek a végén valamilyen konverzió (pl. megrendelés) történik.
    4. Kevesebbet fáj majd a fejed: sokan szeretnek online tájékozódni. Ha minden infót megadsz, s ezt egy honlapon jól strukturáltan teheted meg, akkor kevesebb Marika néni fog felhívni azzal, hogy ő látta, hogy mindenféle ipari parknak építenek kerítést, de neki csak a tyúkólhoz kellene 5 méter, megoldható-e.
    5. Éjjel-nappalit működtethetsz bárhonnan: lehet, hogy te éppen Tahitin lógatod a tengerbe a lábad vagy az igazak álmát alszod otthon, a webshopod például attól még szuperül működhet, s keresed a pénzt…
  4. Végezetül ne feledkezz meg a saját honlap hátrányairól sem!
    1. Pénzbe kerül: nem mintha nem térülhetne meg sokszorosan, de nyilván egy ingyenes Facebook-oldalnál bármelyik honlap többe kerül – még ha többet is ér.
    2. Fenntartás: nyilván függ attól, hogy mekkora a honlap, van-e mondjuk webshop rajta vagy blog, de az tény, hogy ezzel azért időről időre foglalkozni érdemes. Persze lehet egy viszonylag statikus oldalunk is, ami nyilván kisebb meló, meg a Facebook-oldallal is foglalkozni kell, de azért valljuk be, ezzel is számolni kell.
    3. Több marketing: valahogy az embereknek a honlapodat is meg kell találniuk, ami miatt nem árt, ha ebbe is feccelsz némi energiát
  • Összességében azt lehet mondani, hogy azt nem szabad elfelejteni, hogy két nagyon különböző, s ezáltal más típusú célokat szolgáló dologról van szó, melyek vagy-vagy viszony helyett inkább kiegészítik egymást. Így aki teheti, gondoskodjon egy saját honlapról, meg egy Facebook-oldalról (meg Pinterestről stb. stb.).


Szerkesztés Amire szükséged lehet

  • Üzleti terv
  • Marketing terv
  • Józan ész

Szerkesztés Figyelmeztetések

  • Az ún. "ingyenes" honlapoktól óvakodjunk. Nem szeretetszolgálatok, hanem vállakozások állnak ezek mögött, tehát ne ábrándozzunk róla, hogy ez valóban ingyenes - könnyen rosszul járhatunk.

Szerkesztés Kapcsolódó források, hivatkozások