Kezelni a munkahelyi konfliktust
A lap korábbi változatát látod, amilyen 5.38.147.28 (vitalap) 2015. szeptember 29., 07:51-kor történt szerkesztése után volt. (→Lépések)
Hogyan kell kezelni a munkahelyi konfliktust?
A kellemes munkahelyi légkör fenntartása mindenki számára fontos szempont, hiszen a napunk jelentős részét a kollégáinkkal töltjük. Ki szeretné, ha gyomorgörccsel és rossz érzéssel kellene belépnie munkahelyére. Mégis sokszor előfordul, hogy egy félreértés vagy egy meggondolatlan megjegyzés miatt felborul a harmónia, és máris kialakul a konfliktus helyzet. Kellő odafigyeléssel és alázattal azonban túl lehet lépni ezeken a helyzeteken.
Lépések
- A legjobb, ha még a konfliktus kirobbanása előtt felismered a helyzetet, és sikerül elkerülnöd a veszekedést. Ez azonban nem mindig egyszerű, és néha nem is megoldás. Mert ha csak elnyomod a konfliktust, de nem kezeled, akkor úgyis felszínre fog kerülni előbb vagy utóbb.
- Nagyon fontos a kommunikáció. Bármi váltotta is ki a konfliktust, igyekezz tisztázni és átbeszélni a dolgot.
- Kérd meg a kollégádat, hogy találkozzatok és adjon lehetőséget a személyes beszélgetésre. Ebben az esetben törekedj rá, hogy higgad és nyugodt maradj a megbeszélés során.
- A megbeszélés során tedd háttérbe a személyes érzelmeket, és igyekezz megérteni a másik fél szempontját is.
- Mond el, hogy hogyan élted meg a helyzetet, és miért okozott ez számodra gondot. Majd kérd meg a másik felet, hogy ő is mondja el milyen hatások érték, miért reagált úgy az adott helyzetben.
- Igyekezz minél konkrétabban fogalmazni, hogy könnyebb legyen azonosítani a problémát.
- Figyelj oda a másik félre. Ne arra koncentrálj, hogy mit fogsz válaszolni, hanem tényleg akard meghallani, hogy mit mond.
- Gondold végig a szerepedet a konfliktus kialakulásában. Amennyiben úgy érzed szükséges, merj bocsánatot kérni.
- Közösen jelöljétek meg azokat a területeket, ahol egyezségre tudtatok jutni, és azokat ahol még fent áll a konfliktus. Állítsatok sorrendet a konfliktusok között és kezdjétek el közösen kidolgozni a megoldást.
- Tartsátok magatokat a megbeszélt tervekhez, közösen törekedjetek a megoldásra.
- Ha látod, hogy a másik fél akár csak apró lépésekben is, de törekszik a megoldásra, adj hangot annak, hogy értékeled ezt a lépését.
- Amennyiben nem sikerül kettőtöknek kezelni a konfliktust kérd meg egy kollégádat vagy vezetődet, hogy mediátorként közvetítsen közöttetek. Ha a harmadik fél objektív tud maradni, ez a megoldás is eredményes lehet. Természetesen ebben a konfliktus mindkét résztvevőjének együtt kell működnie.
Tippek
- A konfliktusok alapvetően feloldhatóak, ha az érintettek hajlandóan őszintén beszélni a problémájukról. Legyél te a kezdeményező fél, ne várj a másikra.
- Amikor a konfliktusról beszéltek tisztázzátok a részleteket, mert csak úgy tudjátok megoldani, ha ugyanarról beszéltek mindketten.
- Ha többen is érintettek a konfliktusban, akkor érdemes mindenkit meghallgatni, hogy minden szempontot figyelembe tudjatok venni.
Amire szükséged lehet
- Odafigyelésre
- Alázatra
- Nyitottságra
Figyelmeztetések
- A konfliktus sokszor abból adódik, hogy a feladatkörök nincsenek megfelelően tisztázva, ezért ezt a vezetőség felé jelezd, hogy elkerülhesd a konfliktust.
- A kifejezetten stresszes időszakban mindenki ingerlékenyebb, ilyenkor könnyebben előfordulhat konfliktus. Próbáld meg elválasztani a munkát a személyes érzésektől, és a saját feladatodra koncentrálni.