AVE értéket számolni
A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2014. december 15., 13:48-kor történt szerkesztése után volt. (→Források, hivatkozások)
Hogyan kell reklámegyenértéket számolni?
A reklámegyenérték vagy AVE érték a pr hatékonyságának mérésére használt egyik lehetséges mutató, amely azt mutatja meg, hogy a megjelenés mennyibe került volna, ha fizetett hirdetésként publikálják. A használata rendkívül vitatott, de sok ügynökség – részben az ügyféligények és a többi hatékonyságmérési módszer alacsony elterjedtsége, elismertsége miatt – a mai napig használja egyéb adatok mellett a különböző riportokban.
Lépések
- Készíts részletes médiafigyelést, amelyben azt is feltünteted, hogy milyen terjedelmű az adott megjelenés, illetve ezen belül mekkora rész szól arról vállalatról, amelynek pr tevékenységét mérni kívánod.
- Válogasd le a pozitív megjelenéseket.
- Keresd meg az adott médium hirdetési tartifáit – ezt a legtöbb esetben a kiadó honlapján „médiaajánlat” néven közzéteszik, vagy megadják egy hirdetésszervező elérhetőségét, akitől be tudod kérni. Nagyobb ügynökségek eleve meg szokták kapni a kiadóktól az aktuális árlistát.
- Válaszd ki azt a hirdetési felületet, amelynek mérete leginkább megfelel a pr megjelenés méretének (pl 1/4 oldal), és írd fel az árát. Ha nincs olyan méret, ami nagyjából megfelelne a pr megjelenésének, akkor az 1 oldalas hirdetés árát arányosítsd.
- Ha a cikk nem teljes terjedelmében az adott vállalatról szól, akkor az előbb kapott árat még oszd el a megfelelő arányszámmal. Például ha a cikk fele szól a cégről, akkor az adott méretre számolt ár felét használd.
- A kapott eredményt sok helyen még fel szokták szorozni egy „pr hitelességi szorzóval”, ami azt mutatja, hogy a szerkesztőségi írásként megjelenő cikk mennyivel ér többet, mint a fizetett hirdetésként közölt – akár szöveges – anyag. Ennek mértéke nagyon széles skálán mozog (1-től akár 14-ig is terjedhet), és nincs általánosan elismert mértéke – sőt, a marketingesek a szorzó létjogosultságát is megkérdőjelezik. (Többek között az általánosan elfogadott érték hiánya és a nagy eltérések is hozzájárulnak az AVE érték szakmai elutasításához.)
- Ha több megjelenés is van, akkor a fentiek alapján számolt AVE értékeket add össze.
Tippek
- Vannak ügynökségek, amelyek a negatív megjelenésekre számolt AVE értéket levonják a pozitív megjelenések értékéből.
- Külföldön az AVE érték kiváltására kezdték el használni a súlyozott reklámegyenértéket (Weighted Media Cost, WMC) – érdemes megfontolni ennek használatát.
Amire szükséged lehet
- Médiamegjelenések
- Hirdetési tarifák
Figyelmeztetések
- Az AVE értéket a pr szakma nem tartja alkalmasnak a hatékonyság mérésére.
- Az AVE érték helyettesítésére és a pr eredményességének mérésére ugyanakkor nincs egységes, általánosan elfogadott és kidolgozott módszer.