Keresőbarát linket készíteni
A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2014. október 9., 09:49-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell keresőbarát linkeket készíteni? == right Az egyszerű és könnyen érthető linkstruktúra az internetezők tájékoz…”)
Hogyan kell keresőbarát linkeket készíteni?
Az egyszerű és könnyen érthető linkstruktúra az internetezők tájékozódását és egyben a keresőmotorok munkáját is megkönnyíti, így nagyban hozzájárulhat egy honlap keresőben elfoglalt pozíciójának javításához. Az alábbiakban rövid általános áttekintést nyújtunk a kereső- és felhasználóbarát linkekről. Rendkívül összetett oldalak (pl. több ezer terméket felvonultató webshopok) esetén valószínűleg nehéz minden kritériumnak megfelelni, de kisebb honlapoknál célszerű minél több tanácsot megfogadni.
Lépések
- Az oldal tartalmának kialakításakor törekedjünk a logikus, átlátható felépítésre, amelyet a linkekkel is követhetünk. Például ha egy bútorasztalos cégnek készítünk honlapot, egy Rólunk menüpont, amelyben a cégtörténetet és az elérhetőségeket tüntetjük fel, míg a Termékek menüpontban szerepeltessük az asztalokat, székeket, szekrényeket. A linkek az utóbbi kategóriánál így nézzenek ki: valami.hu/termekek/szekrenyek
- A kategóriákhoz hasonlóan a legkisebb tartalmi egységekhez (a példánkban egy-egy termék leírásának) is rendeljünk beszédes linkeket az átlagfelhasználó számára értelmezhetetlen paraméterek helyett. A példánál maradva egy adott szekrény dinamikusan generált URL-jét (pl. valami.hu/folder1/56331484652) cseréljük az alábbira: valami.hu/termekek/szekrenyek/ketajtos-diofa-ruhasszekreny.
- A linkben a több szóból álló kifejezéseket ne írjuk egybe, a legjobb, ha kötőjellel választjuk el őket (-). A fenti változat a felhasználók és a keresőmotorok számára is jobban értelmezhető, mint ez a (negatív) példa: /ketajtosdiofaruhasszekreny. Az alulvonást a Google úgy értelmezi, mintha egybeírt szavakat választana el, így hiába értelmezhető könnyebben a felhasználók számára, a keresőmotorokat nem segíti – maradjunk tehát a kötőjeleknél.
- Az ékezetes betűk helyett használjuk az ékezet nélküli betűket. Ne használjunk más helyettesítő karaktert, vagy dupla betűket (pl. /yveges-szekreeny). Néhány CMS rendszer az ékezetes karakter HTML kódját szerepelteti akkor, ha például az oldal címéből generálja a linket (pl /szekrények). Ezt ugyan a keresők tudják értelmezni, de az átlagos felhasználó nem, és kevésbé fognak rákattintani a linkjeinkre – ami a keresőoptimalizálás szempontjából is hátrányos.
- Ha lehet, a linkekben kerüljük a kötőszavakat, névelőket. Például a valami.hu/a-legolcsobb-termekek helyett használjuk a valami.hu/legolcsobb-termekek linket.
- Ne használjunk nagybetűs szavakat a linkekben – az internetezők nem ettől fognak visszaemlékezni az oldalunkra, a keresők viszont általában negatívan értékelik.
- Kerüljük el, hogy különböző – paraméterezett – linkeken ugyanaz a tartalom legyen elérhető. Ez előfordulhat például akkor, ha a felhasználói viselkedés mérésére session ID-t használunk – erre a célra építsünk inkább cookie-kat az oldalba.
- Ettől függetlenül is előfordulhat, hogy hasonló tartalomhoz generál egyedi linket a rendszerünk. Gondot okozhat például, ha van egy eseménynaptár az oldalon, és bár hétköznaponként általában nincs program, a felhasználók mégis rákattinthatnak ezekre a napokra (vagy például a jövő évi dátumok is elérhetők számukra). A másik gyakori példa, hogy a webshopokban a keresőszavak alapján generálódik egy lista az adott felhasználót érdeklő termékekről. Ezek a linkek ugyan szükségesek, de a keresőrobotok számára értéktelenek, ezért a robots.txt fájlban blokkoljuk őket, vagy használjunk „nofollow” megjelölést az ilyen hivatkozásokban.
Tippek
- Ne a keresőnek dogozzunk, próbáljunk a felhasználók fejével gondolkodni a linkstruktúra kialakításánál is. Figyeljük meg, hogyan navigálnak egy-egy honlapon vagy idéznek fel linkeket az ismerőseink.
- A duplikált tartalmakat igyekezzünk kerülni, például 301-es átirányítással. Ha ez nem lehetséges, jelöljük meg a „hivatalos” vagy kanonizált változatot (például a rel=”canonical” paraméterrel). Ügyeljünk arra is, hogy a www. és enélkül használt linkeket szintén keresőbarát módon feleltessük meg egymásnak.
- Készítsünk XML oldaltérképet, ami a keresőrobotoknak segít feltérképezni az oldalt, és egyúttal meghatározni a duplikált tartalmak közül a kanonizált változatot.
- A legtöbb CMS rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy a linkek végéről elrejtsük a kiterjesztéseket (pl. valami.hu/rolunk.php helyett valami.hu/rolunk jelenik meg a böngészőben). Ezzel még inkább felhasználóbaráttá tehetjük a linkeket.
- Webshopok esetén gyakran az jelent nehézséget, hogy a termékeket számos kisebb-nagyobb kategóriába sorolják, azonban ha ezt mind megjelenítenénk az URL-ben, nagyon hosszúvá válna. Pl. valami.hu/muszaki-cikk/fenykepezogep/digitalis-fenykepezogep/fuji/finepix-s4700. Ezekből a linkekből a kategóriákat elhagyhatjuk, így az URL rövidebb, könnyen megjegyezhetőbb lesz, és a keresőkben is teljes egészében megjelenhet (pl. valami.hu/finepix-s4700)
Amire szükséged lehet
- Honlap, jól strukturált tartalommal.
- Az egyedi linkek kezelésére alkalmas CMS rendszer.
Figyelmeztetések
- Ne használjunk felesleges, a navigációt önmagukban nem támogató kifejezéseket a linkekben csak azért, hogy a számunkra fontos kulcsszó többször szerepeljen – ezt ma már inkább bünteti, mint értékeli a Google, mert a felhasználók szempontjából nem hasznos. Például: valami.hu/termekek/szekrenyek/diofa-akasztos-szekreny-ruhasszekreny-ketajtos-szekreny
- Eltérő céllal készített oldalaknál a keresőbarát URL-ek struktúrája is más lesz. Egy blognál például érdemes lehet feltüntetni a bejegyzés dátumát a linkben, míg erre egy átlagos honlap esetén erre még a híreknél sincs szükség.