Sajtóközleményhez fotót választani
A lap korábbi változatát látod, amilyen Bianka (vitalap | szerkesztései) 2014. augusztus 27., 14:45-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell sajtóközleményhez fotót választani? == Az újságíróknak fontos, hogy a sajtóközleményekhez jó minőségű képanyagot is kapjanak, melyeket sza…”)
Hogyan kell sajtóközleményhez fotót választani?
Az újságíróknak fontos, hogy a sajtóközleményekhez jó minőségű képanyagot is kapjanak, melyeket szabadon felhasználhatnak a cikkeikhez. Ahhoz, hogy megfelelő fotót válasszunk a sajtóközleményhez az alábbi lépéseket érdemes követni.
Lépések
- A legfontosabb, hogy témába vágjon a fotó. A sajtóközlemény témája minden esetben meghatározza, hogy milyen fotót érdemes csatolni hozzá. Termékbejelentésnél egyértelműen termékfotókra van szükség, karrierhír esetében arról a személyről kell fotót csatolni, akiről szól a hír. Ha az iskolakezdés a téma, akkor iskolai környezetben készült fotót érdemes választani, míg egy céges hír esetében a logó is fontos részét képezi a szükséges képanyagnak.
- A médium típusától függő képanyag összeállítása. Amennyiben ugyanazon témához több változatban készítünk sajtóközleményt a különböző típusú médiumoknak, akkor érdemes a képanyagot is ehhez mérten módosítani a különböző sajtóközlemények esetében. Példaként a magyar családok hiteligénylési szokásait, attitűdjeit bemutató sajtóközleményből készíthetünk egy gazdasági médiumoknak szánt változatot, amelyben a gazdasági összefüggéseket sokkal erősebben hangsúlyozzuk, mint a családi magazinoknak szánt közleményben, amelyben a családok motivációit és a hitelfelvételnek a családokra gyakorolt hatásait domborítjuk ki. Ebben az esetben a gazdasági lapoknak elküldött közleményhez érdemes a pénzügyi vonalat tematizáló képet csatolni, míg a családi magazinok esetében olyan képet használni, amelyen egy család tagjai is megjelennek, sokkal személyesebb, közvetlenebb benyomást keltve ezzel.
- Készítsünk grafikonokat, infografikát, ha lehet! Amennyiben statisztikai adatokat, felméréseket kommunikálunk, vagy a sajtóhír tartalmaz mélyebb pénzügyi vagy gazdasági adatokat, akkor érdemes olyan grafikont készíteni hozzá, amely segít az olvasóknak megérteni a közleményben foglalt összefüggéseket. Ezeket minden esetben képanyagként csatoljuk a közleményhez, mivel az újságíróknak is jelentős segítség, ha ezeket nem nekik kell a cikk szerkesztésekor elkészíteni. Egyben jó lehetőség a cégnek is, mivel a grafikon fölött vagy alatt elhelyezheti a saját logóját, ami plusz képi megjelenést generál számára a cikkekben.
- Ha van nyilatkozó a sajtóközleményben, csatoljunk róla fotót minden esetben! Amennyiben céges sajtóközleményről van szó, fontos, hogy stílusában megfelelő, üzleties képet válasszunk a nyilatkozóról. Ha lehet, érdemes olyan vállalati környezetben elkészíteni a fotót a megszólalóról, ahol a cég arculati elemei is megjelenhetnek a háttérben, például iroda enteriőr, logó stb. Más típusú téma esetében természetesen lehet kevésbé hivatalos fotót is csatolni a nyilatkozóról, de a legfontosabb, hogy mindig a fókuszban levő tevékenységével kapcsolatos környezetben jelenjen meg a képen.
- A sajtóközleményhez mellékelt fotók esetében a legfontosabb szempont az, hogy minden esetben jogtiszta képekről legyen szó, melyeket a médiumok jogi problémák nélkül szabadon felhasználhatnak. Ezt érdemes külön kihangsúlyozni az újságírók számára, hogy bátran használhassák a fotót. Vásárolhatunk nyilvános képadatbázisból is fotót, ha szükséges. Ha fotóssal készíttetünk képeket, akkor mindenképp egyeztetni kell azok felhasználásáról. Például, ha egy fotózás alkalmával készült valakiről egy kép, de a szerződés csak egy megadott felhasználási célra szólt, pl. brossurában való megjelenésre, akkor külön engedélyt kell kérnünk a kép készítőjétől és tulajdonosától, hogy a képet sajtóhírhez vagy éppen további marketing anyagokhoz is felhasználhassuk. Az is előfordulhat, hogy a kép készítője hozzájárul a sajtóhírben való leközléshez, de csak a neve megjelölésével. Ilyenkor ezt fontos az újságírókkal is tudatni, így a médiumoknak küldött levélben leszögezni, hogy a képet csak a szerző feltüntetésével használhatják fel a cikkben.
- Tartsuk be a vonatkozó jogi szabályokat! A kép szerzőjén túl a képen szereplő személyek jogait is szem előtt kell tartanunk, amikor egy fotót kiválasztunk egy sajtóközleményhez. Fontos, hogy mindig pontosan tájékozódjunk a vonatkozó jogi szabályokról (pl. személyiségi jog védelme stb.), és ezeket figyelembe véve, az esetleges hozzájárulásokat beszerezve járjunk el.
- Mindig nagy felbontású képeket használjunk! Technikai szempontból fontos, hogy mindig jó minőségű, nagy felbontású képeket küldjünk az újságíróknak. Érdemes a megadott képeket nyomdai és webes felbontásban is csatolni a sajtóhírhez.
- Ügyeljünk a megfelelő formátumra! Fontos, hogy olyan képeket csatoljunk, melyeket az újságírók egyszerűen és kényelmesen fel tudnak használni, például jpg, jpeg vagy png formátumú képeket.
- Minden esetben kérjük ki az ügyfél jóváhagyását is! Nemcsak a sajtóközlemény szövegére igaz, hanem a kapcsolódó képanyagra is, hogy minden esetben jóvá kell hagyatni a megbízóval, akinek kérésére a sajtóhírt készítettük.
Tippek
- A sajtóközleményhez megadott képanyagot több módon is eljuttathatjuk a médiumoknak. Az egyik megoldás, ha csatolva mellékletként küldjük el a fotókat, ez azonban problémát jelenthet a kiküldéskor, ha túl nagy méretű fájlokról van szó. Ezért célszerűbb feltölteni a kapcsolódó képanyagot egy olyan helyre, ahonnan a link birtokában könnyedén letölthetik azt az újságírók.
- A kapcsolódó képanyagra mindig külön hívjuk fel az újságírók figyelmét a sajtóközlemény kiküldésekor!
Amire szükséged lehet
- Egy fényképezőgép, amivel jó minőségű képet lehet készíteni.
Figyelmeztetések
- Fontos, hogy soha ne olyan képet válasszunk a sajtóközleményekhez, amelyek felhasználásából jogi problémák adódhatnak.