Üzleti tervet írni
A lap korábbi változatát látod, amilyen BoglarkaS (vitalap | szerkesztései) 2014. augusztus 11., 15:33-kor történt szerkesztése után volt.
Hogyan kell Üzleti tervet írni?
Ha egy vállalkozás egy projekt megvalósításához valamilyen külső forrást (pl. banki hitelt, EU-s támogatást) vesz igénybe, üzleti tervet kell készítenie. Ez a dokumentum szolgál arra, hogy a finanszírozó felé bemutassa a projekt életképességét, költségeit, várható bevételeit és azt, hogy később hogyan tudja a kapott hitelt vagy támogatást visszafizetni. Az üzleti terv azonban nem csak a banknak vagy a pályázatot elbíráló szervezetnek hasznos, magának a vállalkozásnak is jó sorvezetőként szolgál, hogy lássa, milyen célokat tűzött ki magának, és hogy aktuálisan hol tart ezek megvalósításával.
Lépések
- Végezz alapos piackutatást! Mielőtt bármibe belekezdesz, érdemes körülnézni a piacon, van-e fizetőképes kereslet terméked, szolgáltatásod iránt, valójában életképesek-e az elképzeléseid. Nézd meg, mit csinálnak versenytársaid, mik a hibáik, és mik azok a jó dolgok, amiket elleshetsz tőlük. Érdemes a potenciális vásárlóiddal is elbeszélgetni, hogy megtudd, mit várnak el az általad kínált szolgáltatástól, és azért mennyit hajlandóak fizetni. A piackutatást nem elég saját célra elvégezni, a tapasztalatokat az üzleti tervben is le kell írni, így a finanszírozó is látja, van-e perspektíva tevékenységedben.
- Állítsd össze a projektet! Ha már látod, hogy mik a lehetőségeid, jöhet a projekt kidolgozása. Bár nem kell a részletekben elveszni, érdemes a lehető legalaposabban tervezni. A projektet bontsd fel részfeladatokra, és ezekhez mindig rendelj felelőst és határidőt is.
- Állítsd össze a költségvetést! A következő lépésben alakítsd ki az üzleti terv legfontosabb részét, a költségvetést. Itt kell megbecsülnöd, hogy a projekted megvalósítása milyen költségekkel jár, és hogy azt milyen forrásokból szeretnéd finanszírozni. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a projektet nem elég megvalósítani, azt fenn is kell tartani, így a fenntartási időszak várható kiadásait (pl. karbantartás, személyi költség) és bevételeit is fel kell tüntetni. A költségvetés összeállításakor ügyelj arra, hogy a lehető legalaposabban mérd fel pénzügyi helyzetedet, hiszen ha a büdzsé szűkre van szabva, egy-egy nem várt kiadás akár a teljes projektet felboríthatja, ami a pályázati pénz visszafizetését vagy a hitel bedőlését vonhatja maga után.
- Gondolj a promócióra is! Az üzleti terv részét képezi a marketing terv is, amiben azt kell bemutatni, milyen eszközökkel élsz majd, hogy terméked, szolgáltatásod ismertté váljon a potenciális ügyfelek körében.
- Mérd fel a lehetséges kockázatokat! Érdemes összegyűjteni, hogy a projekt megvalósítása során milyen kockázatok merülhetnek fel, és azokra milyen válaszokat adnál. Ez már csak azért is hasznos lehet, hogy ha valóban bekövetkezik a baj, időt spórolhatunk, már tudjuk, hogyan kezeljük azt.
Tippek
- Az üzleti tervet nem elég csak egyszer megírni, azt nem árt időnként frissíteni, az aktuális számokkal kiegészíteni. Így mindig tudni fogod, hogy éppen hol tartasz az eredetileg kitűzött célokhoz képest, és ha nagy a baj, talán még időben tudsz korrigálni.
- Az üzleti tervnek nem kell túl hosszúnak lennie, de fontos, hogy minden szükséges információt tartalmazza.
Amire szükséged lehet
- Az üzleti tervet akár magadnak is elkészítheted, de ahhoz hogy a költségeket, várható bevételeket a lehető legnagyobb pontossággal meg tudd becsülni, hasznos lehet egy szakértő tanácsait is kikérni.
Figyelmeztetések
- Fontos, hogy az üzleti tervben reális célokat fogalmazz meg, és hogy a költségvetést valós adatok alapján állítsd össze. Lehet, hogy egy kozmetikázott dokumentummal növeled a nyerési esélyedet egy pályázaton, vagy könnyebben szerezhetsz banki hitelt, ugyanakkor, ha valami mégis félrecsúszik akár az egész projekted elbukhat, és a kölcsönt/támogatást kamatostul vissza kell fizetned.