Sporteseményt szponzorálni
A lap korábbi változatát látod, amilyen 89.134.203.160 (vitalap) 2014. május 1., 08:39-kor történt szerkesztése után volt. (→Hogyan kell sporteseményt szponzorálni?)
Hogyan kell sporteseményt szponzorálni?
Aa sportesemények szponzorálására fordított összegek hihetetlen mértékben sokszorozódtak meg világszerte az utóbbi 20 évben, s ezzel párhuzamosan a szponzorok száma is jócskán megemelkedett. A sport előkelő helyet foglal el a szponzorálási piacon, így az egyik legnagyobb befektetési ágazattá is vált. Egy igazán nehéz és naprakész munka a menedzselés, ezért kellő tapasztalat és gyakorlat szükséges a tevékenykedés elkezdéséhez. Lássuk, milyen szempontok szerint alkalmazzuk a sportszponzorációt.
Lépések
- Keressük meg a számunkra megfelelő célcsoportot és korosztályt! A sportesemények sok vonzó adottságokkal rendelkeznek, melyek a fiatalságot könnyen megmozgatva dinamizmust, látványosságot, váratlan fordulatokat és szabadságot hirdetnek.
- Használjuk a mágikus háromszöget! A mágikus háromszög a szponzorálás, a gazdaság és a média harmonikus összefonódása. Ezek segítségével hatékonyan el tudunk érni speciális célcsoportokat. Nagyon fontos a média szerepe, mert a szponzori üzenetek így juttathatók el a célzott réteg felé – a tévé, a rádió, a nyomtatott és online sajtó megsokszorozhatja az információ hatását.
- Alkalmazzunk marketing- és reklámeszközöket! A marketing, a reklám és a PR közös fúziója a szponzorálás, amely egy esemény, rendezvény egyszeri vagy hosszú távú, folyamatos anyagi vagy ritkán természetbeni támogatását jelenti.
- A szponzorálás akkor a leghatásosabb, ha az alábbi célokat eléri:
- a termék és a márka ismertebb lesz, értéke növekedik;
- az imidzs (image) és a jó hírnév (goodwill) erősödik;
- bővülnek a fogyasztói kapcsolatok;
- motiválja a dolgozókat, társakat, partnereket.
- Az imidzs kialakítása és gondozása: minden sportágnak vannak saját, csak rá jellemző vonásai, karakterei, amelyek együtt adják meg annak imidzsét. Az imidzs átvitelének garantálásához fontos, hogy a szponzor imidzsprofilja hasonló legyen a sportági profilhoz. A teljesítményszintje utal a sportbeli színvonalra, ahol a szponzorálás történik.
- A három fontos alkotóelem: a sportszponzorálásnál igen lényeges, hogy a három fontos alkotóelem – a sportág, a teljesítményszint és a szervezet – szoros összeköttetésben legyen, és az elsődleges célcsoportnak feleljen meg a szponzorálás tárgya. Különbséget kell tennünk az aktív sportolók, a versenyhelyszínek látogatói, és a médián keresztül figyelő közönség között. Rendszerint az utóbbi csoport adja a célcsoport legnagyobb bázisát, ezért a legtöbb szponzor csak akkor lép be a sportszponzorálásba, ha biztosított számára a tömegtájékoztatás minősége (sajtó, rádió, tv, internet, közterület).
- A szponzorálás eszközei: a sportszponzoráció tárgyának meghatározásánál döntenünk kell arról, hogy mi a szándékunk, milyen célokat akarunk megvalósítani.
- sporteszközök felcímkézése, emblémák elhelyezése (pl. autó, cipő, mez, melegítő, táska);
- felületi megjelenés a sporteseményeken: hirdetőtáblákon, hangosbemondóban, a pálya egyik részén vagy egyéb helyeken elhelyezett felületen, feliratokon, grafikákon, programfüzetben, belépőjegyen, információs pulton való feltüntetés;
- címek használata: főszponzor, hivatalos támogató, arany fokozatú támogató, névadó szponzor stb.;
- a szponzorálás tárgyának elnevezése a szponzor neve után;
- híres sportszemélyiségek, olimpikonok felhasználása;
- egy sportesemény televíziós közvetítésének szponzorálása.
Tippek
- Érdemes a sportesemény mögé fővédnöknek egy neves sportolót állítani, valamint számos híres sportolót meghívni.
- Használjunk ki minden felületet, legyen az csak egy sapka, toll vagy akár egy programfüzet.
Amire szükséged lehet
- reklám- és marketingeszközök
- médiumok
- sporteszközök
- sportolók
- sportesemények
Figyelmeztetések
- Vigyázzunk és legyünk tisztában a jogi szabályozásokkal és korlátozásokkal!
- A versenytársakkal sose harcoljunk a jobb hely megszerzésért, jussunk közös nevezőre inkább.
Kapcsolódó videók
Kapcsolódó források, hivatkozások
- A cikk a Rendezvény Magazin 2009 júliusi száma alapján készült.
- A szponzori tevékenység.