A közösségi médiával e-mail adatbázist építeni

Innen: Hogyankell.hu

[szerkesztés] Hogyan kell a közösségi médiával e-mail adatbázist építeni?

saját szerkesztésű fotó

Az e-mail marketing az egyik legköltséghatékonyabb direkt marketing megoldás a cégek kezében. Két fontos eszközével, az alkalomszerű promócióra alkalmas eDM-ekkel, valamint a folyamatos kapcsolattartást remekül szolgáló hírlevelekkel gyorsan, olcsón és célzottan lehet elérni a fogyasztókat és az ügyfeleket, az eredményeket pedig könnyen lehet mérni. A sikeres e-mail marketinghez azonban nem elég a vásárlásra vagy éppen a regisztrációra ösztönző frappáns, jól megtervezett üzenet. Az e-mail marketing „lelke” tulajdonképpen a célközönségünk adatait tartalmazó, rendszeresen karbantartott, mindig naprakész és több szempont szerint is szűrhető adatbázis. Több módja is van annak, hogy hogyan lehet adatbázist építeni vagy beszerezni. Cikkünkben azt mutatjuk be, hogy a közösségi média segítségével mi magunk hogyan tudunk e-mail adatbázist építeni. A „közösségi média óriás”, a Facebook például tálcán kínálja ezeket a lehetőségeket.

[szerkesztés] Lépések

  1. Használjuk ki közösségi médiás kontaktjainkat! Ha van cégünknek Facebook oldala, akkor egyesével felkereshetjük oldalunk lájkolóinak adatlapját, és ha az illető feltüntette a telefonszámát, akkor telefonon keresztül kérhetjük hozzájárulását hírleveleink, eDM-jeink küldéséhez. Ehhez természetesen az kell, hogy az illető megjelenítse telefonszámát a profiljában, ezt azonban sokszor kevesen teszik meg. Ugyanezt a módszert például a LinkedInen is bevethetjük. Ez a taktika sok időt és energiát vesz igénybe, de a sok-sok profil átböngészésével akár jobban is megismerhetjük célközönségünket.
  2. Indítsunk szavazásokat, nyereményjátékokat, versenyeket a Facebookon! Szinte ez a leghatékonyabb módja az e-mail címek begyűjtésének, azonban nagyon fontos, hogy ne a Facebook üzenőfalát használva, hanem külső alkalmazás formájában valósítsuk meg őket. Mi magunk is fejleszthetünk ilyen applikációkat, de vásárolhatunk is, és van néhány ingyenes verzió. Miután rendelkezésünkre áll a megfelelő alkalmazás, a következő e-mail-gyűjtési lehetőségeket kínálhatja számunkra:
    • Ha egy egyszerű szavazásról van szó (pl. az illetőnek csak egy kattintásába kerül leadnia a szavazatát), akkor az adott applikáció rögzíti, hogy ki szavazott és mi az e-mail címe. Mi pedig egy táblázatba gyűjthetjük ezeket az adatokat. Fontos, hogy az applikációban külön kérjünk engedélyt az e-mail címek marketing célú felhasználására.
    • Ha játékot/nyereményjátékot/versenyt hirdetünk, akkor olyan alkalmazásra van szükségünk, mely tartalmaz egy nevezési űrlapot, amit a játékra/versenyre jelentkezőnek ki kell töltenie. Ebbe a regisztrációs folyamatba építhetjük be az e-mail cím „elkérésének” lépését. A játék/verseny típusától függően akár több adatot is bekérhetünk az illetőtől (pl. ha a nyereményt postán küldenénk, akkor bekérhetjük a kézbesítési címet is, így rögtön a lakóhelyet és annak típusát is megtudhatjuk – ez fontos demográfiai adat és szempont lehet az adatbázis szűrésénél, valamint a területi célzásnál).
  3. Hirdessünk a Facebookon! Hagyományos vagy bejegyzés alapú Facebook hirdetéssel például egy szavazás- vagy nyereményjáték-alkalmazásra irányíthatjuk a felhasználókat, mely keretében az előző pontban ismertetett módszerek segítségével gyűjthetünk e-mail címeket. Azonban egy ilyen hirdetés segítségével a Facebookon kívülre, saját honlapunkra is vezethetjük a potenciális vásárlót, ügyfelet és ott bírhatjuk feliratkozásra, regisztrációra, újabb e-mail címeket bezsebelve.
  4. Biztosítsunk feliratkozási lehetőséget! Cégünk Facebook oldalán célszerű egy egyszerű alkalmazással feliratkozási dobozkát/fület létrehozni, melynek segítségével az érdeklődő néhány kattintással önként feliratkozhat hírlevelünkre, és így nem nekünk kell megszerezni az e-mail címét.
  5. Használjuk a közösségi médiás megosztást! Hírlevelünkbe, eDM-ünkbe helyezzük el a különböző közösségi oldalakhoz tartozó megosztás gombot. Ha elég izgalmas volt levelünk, akkor az illető lehet, hogy megosztja azt a közösségi felületeken. Ha mások is érdekesnek találják levelünket, akkor nagy esély van rá, hogy ők is feliratkoznak hírleveleinkre, a mi adatbázisunk pedig újabb és újabb adatokkal bővülhet.
  6. Ajánljuk a feliratkozást! Közösségi médiás posztjainkban felhívhatjuk a felhasználók figyelmét a hírlevélre való feliratkozás lehetőségére.

[szerkesztés] Tippek

  • Elsősorban a potenciális vásárlók, ügyfelek elérhetőségeit igyekezzünk begyűjteni, illetve adatbázisunkat folyamatosan ennek megfelelően szűrjük.
  • Facebookon csak az oldal legutóbbi néhány száz lájkolóját láthatjuk, tehát nem könnyű begyűjteni a telefonszámokat. A korábbi lájkolókat úgy találhatjuk meg, hogy például lájkolják posztjainkat vagy hozzászólnak posztjainkhoz, és így kattintunk profiljukra.
  • Nyereményjáték, szavazás stb. esetén fontos a regisztrációs lapon a részvételi feltételeknél a játékosok hozzájárulását kérni ahhoz, hogy az e-mail címük bekerülhessen az adatbázisunkba. E nélkül ugyanis a törvényi szabályozás értelmében nem használhatjuk fel az adataikat.
  • Minél több csatornán hirdetjük például aktuális nyereményjátékunkat, annál több emberhez juthat el a híre, és nő az esélye annak, hogy jelentkeznek rá és mi újabb e-mail címeket gyűjthetünk be.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • saját Facebook oldal
  • e-mail adatbázis
  • kreatív ötletek játékokhoz, versenyekhez
  • idő és energia

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Ha egy játék során adatokat gyűjtünk, minden esetben ismertessük, hogy milyen célból gyűjtjük, és mire használjuk fel ezeket.
  • A Facebookon meghirdetett játékok/versenyek esetében mindig kell egy regisztrációs űrlap, melyhez mellékelni kell a játék/verseny szabályzatát, valamint az adatvédelmi és felhasználási feltételeket is (pl. az adatokat csak és kizárólag arra használjuk fel, amire azt az adat tulajdonosa rendelkezésünkre bocsájtotta; a ránk bízott személyes adatokat gondosan kezeljük, illetve nem adjuk ki harmadik félnek).
  • Fontos, hogy már az elején tisztázzuk a feltételeket, így növelve az önként feliratkozók arányát, tehát az opt-in rendszer értelmében azok számát, akik előzőleg engedélyt adtak hírlevelek, reklámlevelek küldésére.

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bya