Hatékony nyitóoldalt tervezni honlapunk számára
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen Bya (vitalap | szerkesztései) 2013. március 25., 08:05-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell hatékony nyitóoldalt tervezni honlapunk számára? == Hiába van honlapunk, ha már a kezdőoldallal problémák vannak. Tulajdonképpen ez vállalatunk …”)
Hogyan kell hatékony nyitóoldalt tervezni honlapunk számára?
Hiába van honlapunk, ha már a kezdőoldallal problémák vannak. Tulajdonképpen ez vállalatunk virtuális bejárati ajtója, amely már rögtön az elején befolyásolhatja azt, hogy a felhasználó marad az oldalunkon vagy inkább „sarkon fordul és továbbáll”. Érdemes megfogadni és alkalmazni a következő jó tanácsokat, hogy hatékony nyitóoldalt tervezhessünk honlapunk számára.
Lépések
- Határozzuk meg honlapunk célját! Első lépésben azt kell eldöntenünk, hogy mi a célunk a honlapunkkal, például információ-megosztás, értékesítés vagy éppen tanácsadás. A kitűzött cél ugyanis alapvetően meghatározza azt, hogy hogyan építjük fel honlapunkat, milyen nyitóoldalt készítünk hozzá.
- Jelöljük ki nyitóoldalunk fókuszát! A nyitóoldalak általában fejlécből, menüsorból, törzsből és láblécből épülnek fel, azonban elrendezése nagyban függhet weboldalunk céljától, felhasználásától, tartalmától. Főoldalunkon érdemes egy fókuszpontot is meghatározni, ahova a legfontosabb üzeneteink kerülnek akár képpel illusztrálva, de emellett hangsúlyossá tehetjük például a regisztrációt, a hírlevélre feliratkozást vagy az online vásárlás lehetőségét.
- Törekedjünk átláthatóságra! A felhasználók nem olvasnak, hanem böngésznek a weboldalakon, ezért elengedhetetlen az átláthatóság, honlapunkat átláthatóvá pedig jó struktúrával tehetjük.
- Építsük fel nyitóoldalunkat hierarchikusan, rendezzük el következetesen! Például az ügyfélszolgálat elérhetőségét szem előtt, azaz a nyitóoldal felső sávjának jobb sarkában célszerű feltüntetni.
- Rendezzük dobozokba vagy hasábokba a tartalmakat, használjunk ikonokat, címsorokat, felsorolásokat!
- Kerüljük a túl sok menüpontot és a több szint mélységű menüstruktúrát, legyenek informatívak a menüsor egyes pontjai!
- Emeljük ki boldozással a fontos információkat!
- Könnyítsük meg a navigációt! Ahhoz, hogy a felhasználó ne vesszen el a nyitóoldal böngészése közben, különböző technikákkal segíthetjük navigációját.
- Helyezzünk el keresőmezőt a fejlécben, oldaltérképet a láblécben, használjunk webmorzsákat és állítsuk be az aktív menüpontok jelzését!
- Legyen kattintható a fejlécben található logó, amely vigyen magára a nyitóoldalra! Így a felhasználó egy kattintással visszatérhet az aloldalakról a főoldalra.
- Jelezzük egyértelműen a kattintható linkeket!
- Használjunk webes konvenciókat! Számos webes konvencióval gazdagíthatjuk nyitóoldalunkat, amelyek még inkább felhasználóbaráttá teszik.
- Alkalmazzunk beszédes, kattintható ikonokat! Például az online vásárlás lehetőségét egy bevásárlókocsi ikonjával jelezhetjük, egy dokumentum vagy egy program letöltésének lehetőségét egy lefelé mutató nyíllal.
- Ha weboldalunk több nyelven is elérhető, ikonnal jelezzük a fejlécben! Például ha egy kis angol zászlóra rákattint a felhasználó, akkor a weboldal angol nyelven jelenik meg.
- Helyezzünk el hatásos akciógombokat! Ezek alkalmazásával növelhetjük nyitóoldalunk konverzióinak számát.
- Tüntessünk fel chickleteket! Azaz azoknak a közösségi oldalaknak a logóit, amelyeknek cégünk is tagjai, mert ezek segítségével a felhasználó egy kattintással elérhet minket ezeken a felületeken is, illetve közvetlenül lájkolhat vagy követhet minket.
- Töltsük meg tartalommal! Ahhoz, hogy látogatóink már a nyitóoldalunkon hasznos információkhoz jussanak, tartalommal kell feltöltenünk. A minőségi tartalom keresőoptimalizálás szempontjából sem utolsó dolog.
- Írjunk rövid, lényegre törő bemutatkozást cégünkről/tevékenységünkről! Ez azért fontos, hogy a felhasználó számára már az első pillanatokban kiderüljön, hogy kinek-minek a honlapjára „tévedt”.
- Kerüljük a hosszú szöveges tartalmakat! Ha mégis szükség lenne rájuk, akkor egy rövid bevezető után a hosszabb kifejtéseket egy „Tovább” gomb segítségével átvezethetjük aloldalakra. A nyitóoldalon azonban különösen törekedjünk a tömörségre, itt inkább a lényeget kell megragadnunk, hogy a látogatónak kedve legyen tovább menni.
- Biztosítsunk helyet a híreknek, aktualitásoknak! Így nem csak a látogatók találkozhatnak az újdonságokkal, de a folyamatosan frissülő tartalomnak köszönhetően a Google keresőjétől is jobb minősítést fog kapni honlapunk.
- Helyezzük el ügyfeleink véleményét, valamint díjainkat, elismeréseinket! Ezekkel növelhetjük hitelességünket és elnyerhetjük látogatóink bizalmát.
- Használjuk ki a láblécet is! Feltüntethetjük benne az elérhetőségeinket, az Adatvédelmi és jogi nyilatkozatot vagy az Impresszumot, továbbá itt is kiemelhetjük a fő szolgáltatási vagy termékkategóriák linkjét, utóbbi a keresőoptimalizálás szempontjából is előnyös.
- Ne feledkezzünk meg a designról sem! Nyitóoldalunk jól szervezett felépítése, használhatósága és minőségi tartalma mellett honlapunk igényes kivitelezése sem hiányozhat.
- Válasszunk vagy készítsünk vállalkozásunkhoz/tevékenységünkhöz illő templatet!
- Használjunk a cég arculatának megfelelő színsémát!
- Maximum háromféle betűtípust alkalmazzunk, amelyek színe harmonizáljon a választott színsémával!
- Töltsünk fel cégünkhöz/tevékenységünkhöz kapcsolódó, és nyitóoldalunk stílusához illeszkedő jó minőségű fotókat! A fotók vizuálisan erősítik a szöveges tartalmat, és a látogatói élményt is emelik.
- Illeszkedjenek az ikonok színei a választott színsémához!
- Ügyeljünk a fotók és az ikonok méretére és arányos elrendezésére!
Tippek
- Tegyük reszponzívvá (responsive) honlapunkat! A reszponzív webdesign lényege, hogy a honlap szerkezete rugalmasan alkalmazkodik a kijelző vagy monitor méretéhez, így laptopon, tableten és okostelefonon is kiválóan lehet böngészni az oldalt.
- Válasszunk olyan színsémát és olyan betűtípusokat, amelyek harmonizálnak vállalkozásunkkal/tevékenységünkkel! Például egy gyógyszereket forgalmazó webáruház honlapjához a jellegzetes „orvosi szoba színei” (fehér, világoskék, szürke, halványzöld) és a „letisztult” betűtípusok illenek, míg egy kreatív hobbibolt honlapján a vidám, üde színek és a mókás betűtípusok mutatnak jól – de utóbbi esetében is ügyeljünk arra, hogy könnyen olvasható legyen.
- Keresőoptimalizáljuk a képeket! Ezzel szintén jobb minősítést szerezhetünk a Googletól és több látogatót irányíthatunk nyitóoldalunkra!
- Kérjünk meg egy „hétköznapi” felhasználót, hogy „járja be” kezdőoldalunkat és mondja el véleményét használhatóságáról, grafikai kivitelezéséről! Így sokszor kiderül, hogy ami „annyira nyilvánvaló” számunkra, másnak esetleg egyáltalán nem érthető – márpedig a honlapot a látogatóknak tervezzük…
- Kérjünk honlapauditot, ellenőriztessük le nyitóoldalunk hatékonyságát szakértőkkel!
Amire szükséged lehet
- saját honlap
- szakértők (pl.: webfejlesztő, webdesigner, online marketinges, online pr-es)
- kreativitás, innovatív ötletek
Figyelmeztetések
- Ügyeljünk arra, hogy nyitóoldalunk rövid idő alatt töltődjön be!
- Ne legyen zsúfolt a nyitóoldalunk, se szövegekkel, se képekkel, se hirdetésekkel!
- Kerüljük a zavaró flasheket és az előugró ablakokat a kezdőoldalunkon! A flasht nem támogatják a mobileszközök, és akinek nincs flash lejátszója, annak nem jelenik meg, emellett nem is keresőbarát.
- Ne képként töltsük fel a szöveges tartalmat! Lassabb lenne a betöltése és keresőoptimalizálás szempontjából is hátrányt jelentene.
- Figyeljünk a honlapszövegek helyesírására!
- Ne használjunk olyan betűszíneket, amelyek elvesznek a háttér színében!
Kapcsolódó források, hivatkozások
MEGJEGYZÉS: Az alábbi minta alapján add meg azokat a webcímeket és a hozzájuk tartozó rövid leírást, amit forrásként használtál, illetve szorosan a témához kapcsolódnak. Ezt a sort kérlek, töröld, csak magyarázatként szolgál!