Kezelni a munkahelyi konfliktust

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen 5.38.147.28 (vitalap) 2015. szeptember 29., 07:52-kor történt szerkesztése után volt. (Tippek)

Hogyan kell kezelni a munkahelyi konfliktust?

Konfliktus.jpg

A kellemes munkahelyi légkör fenntartása mindenki számára fontos szempont, hiszen a napunk jelentős részét a kollégáinkkal töltjük. Ki szeretné, ha gyomorgörccsel és rossz érzéssel kellene belépnie munkahelyére. Mégis sokszor előfordul, hogy egy félreértés vagy egy meggondolatlan megjegyzés miatt felborul a harmónia, és máris kialakul a konfliktus helyzet. Kellő odafigyeléssel és alázattal azonban túl lehet lépni ezeken a helyzeteken.


Lépések

  1. A legjobb, ha még a konfliktus kirobbanása előtt felismered a helyzetet, és sikerül elkerülnöd a veszekedést. Ez azonban nem mindig egyszerű, és néha nem is megoldás. Mert ha csak elnyomod a konfliktust, de nem kezeled, akkor úgyis felszínre fog kerülni előbb vagy utóbb.
  2. Nagyon fontos a kommunikáció. Bármi váltotta is ki a konfliktust, igyekezz tisztázni és átbeszélni a dolgot.
  3. Kérd meg a kollégádat, hogy találkozzatok és adjon lehetőséget a személyes beszélgetésre. Ebben az esetben törekedj rá, hogy higgad és nyugodt maradj a megbeszélés során.
    • A megbeszélés során tedd háttérbe a személyes érzelmeket, és igyekezz megérteni a másik fél szempontját is.
    • Mond el, hogy hogyan élted meg a helyzetet, és miért okozott ez számodra gondot. Majd kérd meg a másik felet, hogy ő is mondja el milyen hatások érték, miért reagált úgy az adott helyzetben.
    • Igyekezz minél konkrétabban fogalmazni, hogy könnyebb legyen azonosítani a problémát.
    • Figyelj oda a másik félre. Ne arra koncentrálj, hogy mit fogsz válaszolni, hanem tényleg akard meghallani, hogy mit mond.
    • Gondold végig a szerepedet a konfliktus kialakulásában. Amennyiben úgy érzed szükséges, merj bocsánatot kérni.
    • Közösen jelöljétek meg azokat a területeket, ahol egyezségre tudtatok jutni, és azokat ahol még fent áll a konfliktus. Állítsatok sorrendet a konfliktusok között és kezdjétek el közösen kidolgozni a megoldást.
  4. Tartsátok magatokat a megbeszélt tervekhez, közösen törekedjetek a megoldásra.
  5. Ha látod, hogy a másik fél akár csak apró lépésekben is, de törekszik a megoldásra, adj hangot annak, hogy értékeled ezt a lépését.
  6. Amennyiben nem sikerül kettőtöknek kezelni a konfliktust kérd meg egy kollégádat vagy vezetődet, hogy mediátorként közvetítsen közöttetek. Ha a harmadik fél objektív tud maradni, ez a megoldás is eredményes lehet. Természetesen ebben a konfliktus mindkét résztvevőjének együtt kell működnie.

Tippek

  • A konfliktusok alapvetően feloldhatóak, ha az érintettek hajlandóak őszintén beszélni a problémájukról. Legyél te a kezdeményező fél, ne várj a másikra.
  • Amikor a konfliktusról beszéltek tisztázzátok a részleteket, mert csak úgy tudjátok megoldani, ha ugyanarról beszéltek mindketten.
  • Ha többen is érintettek a konfliktusban, akkor érdemes mindenkit meghallgatni, hogy minden szempontot figyelembe tudjatok venni.

Amire szükséged lehet

  • Odafigyelésre
  • Alázatra
  • Nyitottságra

Figyelmeztetések

  • A konfliktus sokszor abból adódik, hogy a feladatkörök nincsenek megfelelően tisztázva, ezért ezt a vezetőség felé jelezd, hogy elkerülhesd a konfliktust.
  • A kifejezetten stresszes időszakban mindenki ingerlékenyebb, ilyenkor könnyebben előfordulhat konfliktus. Próbáld meg elválasztani a munkát a személyes érzésektől, és a saját feladatodra koncentrálni.


Kapcsolódó videók

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

BoglarkaS, Gycsutk