Terméket fotózni
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2017. március 22., 10:25-kor történt szerkesztése után volt.
Hogyan kell Terméket fotózni?
Egy jó fotó eladja a terméket – különösen igaz ez a webáruházak korában. Ha a webshop elindításakor nincs lehetőséged profi fotóst felkérni, az alábbi lépéseket követve házilag is tudsz olyan képeket készíteni, amelyek megkönnyítik az online értékesítést.
Lépések
- Rendezd be a helyszínt!
- Keress egy nagy ablakot, amelyen keresztül sok természetes fény árad be a szobába, viszont nem süt be közvetlenül a nap.
- Állíts fel egy asztalt az ablak közelében úgy, hogy semmi se vessen rá árnyékot. Legjobb, ha az asztal derékszöget zár be az ablakkal.
- Ha van elég természetes fény, kapcsolj le minden más világítást.
- Alakítsd ki a hátteret!
- Fogj egy akkora fehér papírlapot, amely jóval nagyobb a lefotózni kívánt termék méreténél.
- Ennek a lapnak az egyik felét fektesd az asztalra, a másik felét pedig ívben hajlítsd fel.
- Rögzítsd a lap felső szélét – ragaszd a falhoz vagy egy stabil tárgyhoz. Az ívesen meghajlított lap révén a termékfotón úgynevezett végtelenített háttér lesz.
- Állítsd be a terméket!
- Helyezd az árut a fehér lap asztalon fekvő részének közepére.
- Fordítsd úgy a terméket, hogy a legjellemzőbb, legelőnyösebb oldala legyen feléd.
- Ügyelj rá, hogy a címkék, szimmetriatengelyek középre kerüljenek.
- Csökkentsd az árnyékot!
- Keress egy fényes fehér lapot. A szélesebb oldala mentén hajtsd össze néhányszor, majd harmonikaszerűen nyisd szét.
- Állítsd fel ezt a fényvisszaverő lapot a termék ablakkal ellentétes oldalán.
- Figyeld meg, mennyi fényt ver vissza a termékre a lap, ha különbözőképpen helyezed el. Válaszd azt a beállítást, amelynél a termék árnyékos oldala a legvilágosabb lesz.
- Ha így még mindig nem éred el a megfelelő hatást, próbálkozhatsz kiegészítő fényforrásokkal – ezeknek a fényét azonban érdemes valamilyen áttetsző réteggel árnyékolni (fehér esernyővel, áttetsző papírlappal), hogy ne direktben érjék a terméket.
- Állítsd be a fényképezőgépet!
- A kamerát rögzítsd állványra úgy, hogy egy magasságban legyen a termékkel (ne felül- vagy alulnézeti képet készítsen).
- Kapcsold ki a vakut.
- Állítsd be a fényképezőgépet úgy, hogy a lehető legnagyobb méretű és legjobb minőségű felvételeket készítse.
- Állítsd be az ISO-t és a fehéregyensúlyt. Ha ebben nincs tapasztalatod, hagyd automatán a beállítást.
- Maximum annyira közelíts rá a termékre, hogy a gép még az optikai zoomot használja. Ha erre nincs lehetőség, akkor zoomolás helyett inkább vidd közelebb a termékhez a kamerát.
- Fotózz és kísérletezz!
- Készíts több képet is egy-egy termékről. Helyezd át a fényvisszaverő kártyát, fordíts egy kicsit a tárgyon, esetleg az asztalt is áthelyezheted, hogy kipróbálj többféle megvilágítást.
- A képeket töltsd fel egy nagyobb kijelzővel rendelkező számítógépre, és ott válogasd ki a legjobbakat. A fényképezőgép kijelzője alacsony felbontású, azon nem látszanak a részletek – így soha ne törölj képet addig, amíg nagy monitoron nem nézted meg!
- Szánj időt az utómunkára!
- Nyisd meg a fotókat képszerkesztő szoftverben. Ha nincs ilyen a gépeden, akár ingyen is letölthetsz egyet – a Gimp például tökéletesen megfelel a célnak.
- Vágd meg a képet úgy, hogy a termék pontosan középen legyen, vagy alkalmazd az aranymetszés szabályait.
- Vágd ki vagy világosítsd a hátteret, amíg az teljesen fehér nem lesz. Ügyelj arra, hogy a kép természetes maradjon (a termék ne legyen túl világos vagy telített, a körvonalak elmosódottak vagy pixelesen élesek, a tárgy alatt maradjon egy kevés árnyék, ha a „földön” áll).
Tippek
- Ha teheted, kora délutánra időzítsd a termékfotózást. Nagy, világos ablak híján az is jó megoldás, ha egy nyitott garázsban rendezed be a házi fotóstúdiót – a garázs teteje megvéd a közvetlen fénytől, de az ajtón megfelelő mennyiségű fény jut be.
- Ha nincs állványod, helyezd a fényképezőt egy másik asztalra, esetleg pakolj egy székre könyveket vagy dobozokat, amíg el nem éred a megfelelő magasságot. Ha ez sem megoldható, próbáld legalább valami biztos ponton nyugtatni a kamerát tartó kezedet fényképezés közben, és használd a fényképezőgép beépített funkcióját a bemozdulás elkerülésére.
- Ha kisméretű terméket fotózol, akár egy székre is teheted a háttérként szolgáló papírlapot.
- Fényvisszaverő rétegként használhatsz alufóliával borított kartonpapírt.
- Ha a termék méretei nehezen érzékelhetőek fehér háttér előtt, esetleg különösen fontosak, tegyél mellé valamilyen jól ismert tárgyat viszonyítási alapnak (pl. egy tollat, gyufásdobozt).
- Fotózd le a termékedet több szögből! Ha különböző variációkat választhatnak a vásárlók (pl. szín vagy méret szerint), érdemes minden lényeges különbséget külön fotóval bemutatni. Ez hitelesebbé és meggyőzőbbé teszi a webshopot.
- Ügyelj a természetességre! Ha ékszert forgalmazol, mutasd meg a terméket egy modellen. Ha bútort, tegyél néhány pár könyvet a polcra – a térkövet pedig fotózd le egy szép kerttel a háttérben. Ezek a fotók segítenek elképzelni, hogyan mutatna az áru a vásárlónál.
Amire szükséged lehet
- Termék
- Fényképezőgép
- Állvány
- Nagy fehér papírlap a végtelen háttérhez
- Fényvisszaverő lap
- Asztal
- Nagy ablakkal vagy ajtóval rendelkező helyiség
- Képszerkesztő program
Figyelmeztetések
- Ne használj a fotózásnál vagy a szerkesztésnél olyan szűrőt (filtert), ami megváltoztatja a termék eredeti kinézetét, például túl harsánnyá teszi a színeit. Ezzel megtéveszted a vásárlóidat, és hosszú távon a saját üzletedet rontod.
- A fotózás, és azon belül a termékfotózás külön szakma. Az igazán jó eredményhez profi felszerelés és sok-sok idő szükséges. Házi körülmények között, hétköznapi eszközökkel csak addig érdemes kísérletezni, amíg nincs lehetőséged a tapasztalt szakember megfizetésére.