„Terepjáróra abroncsot választani” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell terepjáróra abroncsot választani? == Régebben mélyen a pénztárcájába kellett nyúlnia annak, akik terepjáró-gumiabroncs vásárlására adta…”)
(Nincs különbség)

A lap 2017. július 25., 07:55-kori változata

Hogyan kell terepjáróra abroncsot választani?

Régebben mélyen a pénztárcájába kellett nyúlnia annak, akik terepjáró-gumiabroncs vásárlására adta a fejét, ugyanis ebben a kategóriában szinte kizárólag a prémium márkák voltak jelen. Ma már a kínálat nem csak a használatot alapul vevő típusokban, de árkategóriában is jelentős, legalábbis ha közúti használatról van szó. A használatot figyelembe véve alapvetően 3 gumifajta kapható a terepjárókra, s ezek a külső szemlélődő számára leginkább a mintázat kapcsán különböztethetők meg.


Lépések

  1. Közúti használatra szánt abroncsok (Highway Terrain, vagy H/T)
    • Ezek az abroncsok legtöbb tulajdonoságukat tekintve közel azonosak a hagyományos személyautókra kapható gumikkal, hasonlóan viselkednek ugyanazon körülmények között, úgy is kopnak. Mivel a mintázat is ennek megfelelő, hiába a négykerék-hajtás, ezekkel a gumikkal extrém körülmények között ne próbálkozzunk terepen!
    • A kínálatban már van defekttűrő, sőt négy évszakos abroncs is, tapasztalataink szerint ez utóbbi a leghalkabb a közút használatra szánt terepgumik között, ami jó kompromisszum lehet azoknak, akik nem mennek többet évente 10-12 ezer kilométernél.
    • Ár tekintetében egyaránt megtalálható az olcsó, közepes és prémium kategória.
  2. Vegyes használatra szánt abroncsok (All Terrain, vagy A/T)
    • Ezeknek az abroncsoknak a mintázatát úgy alakítják ki, hogy közúti használatban és terepen egyaránt megállják a helyüket, persze ez némi kompromisszumot is jelent a sofőr számára mindkét helyzetben.
    • A durvább mintázat okán zajosabbak, mint a közútiak. Terepen szintén jól boldogulnak, de azért az extrémebb szituációkban elkél a segítség, nagy sárban ezekkel az abroncsokkal is könnyen el lehet akadni. Szinte mindig 4 évszakosak.

Többnyire pickupokra szerelik ezt a fajtát, az abroncs ballonosabb (jellemző a 70-es per érték), így jobb a teherbírás is. Akadnak országok, pl. Ausztrália is ilyen, ahol kifejezetten előírják a vegyes használatú abroncs bevetését. Esztétikai szempontból sokszor elvárás az OWL (Outlined White Letter): a rövidítés arra az „extrára” utal, hogy a gumi gyártóját és főbb paramétereit fehérrel festik meg, a látványos megjelenés a terepes imázst erősíti.

  1. Kifejezetten terepre szánt abroncsok (Mud Terrain, M/T)
    • Elérkeztünk a legszűkebb kínálattal rendelkező, s egyben legdrágább kategóriához. Ezeket az abroncsokat kifejezetten azoknak készítik a gyártók, akik extrém körülmények között dolgoznak (pl.: vadászok), vagy extrém terepkörülmények között érzik jól magukat (hobbyterepezők, versenyzők).
    • A mud terrain (M/T) abroncsok mintázata nagyon durva, így a gumi még kifejezetten nehéz terepen is képes megkapaszkodni és persze az autót és utasát célba juttatni. Gyárilag ilyen abroncsot egyetlen autóra sem szerelnek, ezt tényleg „kérni” kell. A mintamélység ennek megfelelően 13-17 mm is lehet, vagyis hosszában akár egy gyufásdobozt is elrejthetünk benne. Ennek köszönhető az is, hogy rendkívül zajosak, a közúti forgalomban azonban még így is használhatók, bár ott erősen kopnak. Ebben a kategóriában már csak a jóval magasabb alapanyag-szükséglet okán sincs olcsó, a közép és prémium árkategória a jellemző.


Tippek

  • A leggyakoribb, közúti használatra szánt abroncsok esetében akár 20 colos felnire is találunk 10-15 ezer forintos kínait, de a prémium kategóriában a 100 ezer feletti összeg sem ritka – darabonként.


Amire szükséged lehet

  • Terepjáró
  • Szakember segítsége

Figyelmeztetések

  • Mindenképpen a használati szokásainkat figyelembe véve válasszunk.


Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Hogyankell