„Alkalmazni a szóbeszéd marketinget” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell alkalmazni a szóbeszéd marketinget? == right|250px Stanley Milgram szociálpszichológus-professzor jól ismert tétele szerint az emb…”) |
(Nincs különbség)
|
A lap jelenlegi, 2014. október 18., 09:50-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell alkalmazni a szóbeszéd marketinget?
Stanley Milgram szociálpszichológus-professzor jól ismert tétele szerint az emberek között hatlépésnyi távolság van. Napjaink közösségi hálózatai pedig a legtöbb ember számára lehetővé teszik a mindennapi kapcsolattartást, melynek során könnyen meg tudjuk osztani akár személyes tapasztalatainkat is. Ezt a fajta kommunikációt szakszóval szóbeszéd (word-of-mouth, WOM) marketingnek hívjuk, mely során két vagy több fogyasztó információt cserél egy termékről vagy szolgáltatásról. A WOM alkalmazása azért is terjedhet széles körben, mert a hagyományos reklámok több mint 95%-ára már immúnisak vagyunk, ám barátaink, kollégáink, rokonaink véleményére még mindig nagyon sokat adunk. Lássuk, hogyan kell helyesen és hatékonyan működtetni a szóbeszéd marketinget!
[szerkesztés] Lépések
- Legyen a terméked/szolgáltatásod érdekes, árulj el izgalmas dolgokat, csomagold egyedi formába azt! Hiszen az emberek erre figyelnek fel, az unalmas dolgokról nem fognak beszélni.
- Emeld ki az előnyöket! Ezekre a tulajdonságokra építsd a kampányt.
- Juttasd a megfelelő tudás birtokába a fogyasztóidat! Teremtsd tesztelési lehetőségeket, árulj el értékes információkat a termékedről, szolgáltatásodról.
- Keresd meg a központi szereplőket! A gyors terjedés érdekében ültessünk bogarat olyanok fülébe (pl. termékmintával), akik sok emberrel találkoznak: taxisoknak, fodrászoknak, kozmetikusoknak stb.
- Mesélj történeteket! Az ember alapvetően történetmesélő lény, mindent könnyebben megért és befogad, amit történeteken keresztül mondunk el neki.
- Irtsd ki az erős, könnyen azonosítható marketinges szövegeket a kampányból! Így nagyobb eséllyel viszik hírét termékednek.
- Készíts szórakoztató tartalmakat! Az emberek szeretnek minden olyan tevékenységet, amivel kiszakadhatnak a mindennapokból. Erre jó példa lehet egy forgalmas helyre szervezett flashmob vagy egy jópofa animáció, amit egyszerű továbbküldeni e-mailben vagy megosztani a közösségi médiában.
- Kommunikálj közérthetően és szerethetően! Fontos, hogy mindenki számára rövid időn belül feldolgozható üzeneteid legyenek, sőt, ezeket a legkönnyebb továbbadni is.
- Biztosítsd a megfelelő kommunikációs csatornákat a szóbeszéd beindítására! Létezik a természetesen fejlődő WOM is (pl. egy vasárnapi nagy családi ebéd), viszont felerősíthetjük, generálhatjuk mi is azt, például egy közösségi médiában létrehozott csoporttal.
- Tedd a fogyasztóidat elégedetté! Csak ők fognak beszélni rólad, a negatív reklám ebben az esetben nem fog jót tenni vállalkozásodnak.
[szerkesztés] Tippek
- Hogy a vevőid elégedettek legyenek, leginkább a boldogság, szépség, egészség és fiatalság érzetének keltésével tudod elérni.
- Adj lehetőséget a fogyasztóknak, hogy elmondhassák neked is a véleményüket (nem csak ismerőseiknek)! Erre kiváló lehetőséget adhat egy közösségimédia-felület.
- A WOM remekül kiegészíthető gerillamarketinggel, melynek egyik fő elve, hogy ott érjük el a célcsoportot, ahol a legkevésbé számít rá!
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- termék vagy szolgáltatás
- őszinteség
- szerethető kommunikáció
- egy jó pr-es, marketinges csapat
- kommunikációs csatornák széles skálája
- központi szereplők (hubok)
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- A szóbeszéd marketinget csak akkor alkalmazd, ha teljes mértékben őszinte tudsz lenni és maradni a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban!
- Vigyázz! Ha egyszer szót adtál az embereknek, el is fogják mondani a véleményüket.
- Ne terjessz hamis szóbeszédet! Etikátlan, ráadásul könnyen visszaüt: az elégedetlen ügyfélnek ugyanakkora hatása van üzletedre, mint az elégedettnek.
- Ha fel szeretnéd erősíteni a szóbeszéd marketinget, ezért elkezdesz vitafórumokban, rajongói klubokban aktívan részt venni, nagyon figyelj a névtelenségre. Ha észreveszik, hogy marketingüzeneteket akarsz becsempészni, csak rossz hírét kelted termékednek, szolgáltatásodnak.