„Verset elemezni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell verset elemezni? == Akár az érettségire készülünk, akár egy verset szeretnénk jobban megérteni, fontos, hogy tudjuk, milyen szempontok alapján, h…”) |
|||
5. sor: | 5. sor: | ||
== Lépések == | == Lépések == | ||
− | # Műelemzésünket három egységre tagoljuk, vagyis legyen bevezetés, tárgyalás, bevezetés. | + | # '''Műelemzésünket három egységre tagoljuk, vagyis legyen bevezetés, tárgyalás, bevezetés.''' |
#* A bevezetésben általában elhelyezzük egy költőt a magyar vagy világirodalomban, esetleg stílustörténetileg, pályájáról ejtünk néhány szót, mint például milyen jellemző témái, műfajai, stílusa van. Ezeken belül helyezzük el magát a verset. Ez nagyjából 5-8 mondat legyen. | #* A bevezetésben általában elhelyezzük egy költőt a magyar vagy világirodalomban, esetleg stílustörténetileg, pályájáról ejtünk néhány szót, mint például milyen jellemző témái, műfajai, stílusa van. Ezeken belül helyezzük el magát a verset. Ez nagyjából 5-8 mondat legyen. | ||
#* A tárgyalás során már maga az elemzés folyik. Ha egy kiemelt részét elemezzük a versnek, akkor ezt érdemes idézni, hogy látszódjon, mire is gondolunk pontosan. Ady Elbocsátó szép üzenet című versének elemzésekor például ez ekképpen szerepelhet: Megszégyeníti kapcsolatukat, kegyetlenségében meghazudtolja szerelmüket: „sohasem kaptam, el hát sohasem vettem”. | #* A tárgyalás során már maga az elemzés folyik. Ha egy kiemelt részét elemezzük a versnek, akkor ezt érdemes idézni, hogy látszódjon, mire is gondolunk pontosan. Ady Elbocsátó szép üzenet című versének elemzésekor például ez ekképpen szerepelhet: Megszégyeníti kapcsolatukat, kegyetlenségében meghazudtolja szerelmüket: „sohasem kaptam, el hát sohasem vettem”. | ||
#* A befejezésnél összegezzük a korábban leírtakat, levonjuk a konklúziókat. | #* A befejezésnél összegezzük a korábban leírtakat, levonjuk a konklúziókat. | ||
− | # Amennyiben konkrét szempontokat kérnek a verselemzés során, ezeket okvetlenül vegyük bele. Ugyanakkor ez általában nem jelenti azt, hogy ne lehetne több szempontot is megvizsgálni. | + | # '''Amennyiben konkrét szempontokat kérnek a verselemzés során, ezeket okvetlenül vegyük bele.''' Ugyanakkor ez általában nem jelenti azt, hogy ne lehetne több szempontot is megvizsgálni. |
− | # Rendkívül fontos a vers stílusának elemzése, hiszen ezáltal egy átfogó képet kapunk az egész műről a formai, nyelvi és stilisztikai sajátosságok alapján. Az elemzés során vegyük figyelembe a költő egyéniségét, vagy hogy kinek szólt eredetileg az a vers. | + | # '''Rendkívül fontos a vers stílusának elemzése, hiszen ezáltal egy átfogó képet kapunk az egész műről a formai, nyelvi és stilisztikai sajátosságok alapján.''' Az elemzés során vegyük figyelembe a költő egyéniségét, vagy hogy kinek szólt eredetileg az a vers. |
− | # A verselemzésnél az alábbi szempontokat | + | # '''A verselemzésnél az alábbi szempontokat vegyük figyelembe:''' |
#* A mű keletkezési körülményei. Például Arany János Letészem a lantot című verse a szabadságharc leverése után, az önkényuralom korában keletkezett, ezt fontos tudni ahhoz, hogy értelmezni tudjuk. | #* A mű keletkezési körülményei. Például Arany János Letészem a lantot című verse a szabadságharc leverése után, az önkényuralom korában keletkezett, ezt fontos tudni ahhoz, hogy értelmezni tudjuk. | ||
#* A cím értelmezése, milyen viszonyban áll a szöveggel. | #* A cím értelmezése, milyen viszonyban áll a szöveggel. | ||
26. sor: | 26. sor: | ||
#* A korstílus, a stílusirányzat, illetve azok jegyei | #* A korstílus, a stílusirányzat, illetve azok jegyei | ||
#* A mű kapcsolódási pontjai, hasonlóságok más versekkel | #* A mű kapcsolódási pontjai, hasonlóságok más versekkel | ||
− | # Fontos, hogy megtaláljuk a vers kulcsmondatát, ezt idézzük is. | + | # '''Fontos, hogy megtaláljuk a vers kulcsmondatát, ezt idézzük is.''' |
− | # Személyes véleményt indoklással, irodalmi stílusban írjunk. | + | # '''Személyes véleményt indoklással, irodalmi stílusban írjunk.''' |
== Tippek == | == Tippek == | ||
46. sor: | 46. sor: | ||
* [http://www.spiraveronika.hu/iras_erettsegi.pdf Írásbeli érettségi] | * [http://www.spiraveronika.hu/iras_erettsegi.pdf Írásbeli érettségi] | ||
* [http://hu.wikipedia.org/wiki/Kateg%C3%B3ria:Irodalmi_m%C5%B1fajok Irodalmi műfajok] | * [http://hu.wikipedia.org/wiki/Kateg%C3%B3ria:Irodalmi_m%C5%B1fajok Irodalmi műfajok] | ||
− | * [http://erettsegi.com/irodalom/ady-endre-szerelmi-liraja-verselemzesekkel/ | + | * [http://erettsegi.com/irodalom/ady-endre-szerelmi-liraja-verselemzesekkel/ Ady Endre szerelmi lírája verselemzésekkel] |
+ | [[Kategória:Művészet-kultúra]] | ||
[[Kategória:Oktatás]] | [[Kategória:Oktatás]] |
A lap 2012. január 18., 14:40-kori változata
Hogyan kell verset elemezni?
Akár az érettségire készülünk, akár egy verset szeretnénk jobban megérteni, fontos, hogy tudjuk, milyen szempontok alapján, hogyan kell elemezni.
Lépések
- Műelemzésünket három egységre tagoljuk, vagyis legyen bevezetés, tárgyalás, bevezetés.
- A bevezetésben általában elhelyezzük egy költőt a magyar vagy világirodalomban, esetleg stílustörténetileg, pályájáról ejtünk néhány szót, mint például milyen jellemző témái, műfajai, stílusa van. Ezeken belül helyezzük el magát a verset. Ez nagyjából 5-8 mondat legyen.
- A tárgyalás során már maga az elemzés folyik. Ha egy kiemelt részét elemezzük a versnek, akkor ezt érdemes idézni, hogy látszódjon, mire is gondolunk pontosan. Ady Elbocsátó szép üzenet című versének elemzésekor például ez ekképpen szerepelhet: Megszégyeníti kapcsolatukat, kegyetlenségében meghazudtolja szerelmüket: „sohasem kaptam, el hát sohasem vettem”.
- A befejezésnél összegezzük a korábban leírtakat, levonjuk a konklúziókat.
- Amennyiben konkrét szempontokat kérnek a verselemzés során, ezeket okvetlenül vegyük bele. Ugyanakkor ez általában nem jelenti azt, hogy ne lehetne több szempontot is megvizsgálni.
- Rendkívül fontos a vers stílusának elemzése, hiszen ezáltal egy átfogó képet kapunk az egész műről a formai, nyelvi és stilisztikai sajátosságok alapján. Az elemzés során vegyük figyelembe a költő egyéniségét, vagy hogy kinek szólt eredetileg az a vers.
- A verselemzésnél az alábbi szempontokat vegyük figyelembe:
- A mű keletkezési körülményei. Például Arany János Letészem a lantot című verse a szabadságharc leverése után, az önkényuralom korában keletkezett, ezt fontos tudni ahhoz, hogy értelmezni tudjuk.
- A cím értelmezése, milyen viszonyban áll a szöveggel.
- A vershelyzet értelmezése (a költő meghatározza saját helyzetét vagy a vers keletkezési körülményeit).
- Műfaj, műfaji sajátosságok indoklással, esetleg más, már tanult versekkel összevetve említés szintjén.
- A mű szerkezeti felépítése
- A vers képrendszere
- A mű alapgondolata, a kifejezett érzelem. Nem más szavakkal kell leírni a tartalmat, hanem értelmezni, ezt idézetekkel alátámasztani. Például: Arany János a Letészem a lantot című elégikus költeményében az utolsó versszak adja meg a mű alapgondolatát, a nemzet tragikus sorsa összefonódik saját életével és költészetével is: „Ha a fa élte megszakad, / Egy percig éli túl virága.”
- Milyen tematikus egységek vannak a versben? Ezeken belül hogyan alakul a lírai én viszonya a témához, megidéz-e más költőket, verseket. Az egyes egységek tartalmi és formai jellemzői, a vers érzelmi íve.
- A költemény hangulata, hangneme
- A mű nyelvi kifejezőeszközei (hangok, szóhasználat, szószerkezetek, szóalkotás, mondatszerkesztés)
- Stilisztikai formák, eszközök (szóképek, alakzatok, rímek és alliterációk)
- Versforma, versritmus
- A korstílus, a stílusirányzat, illetve azok jegyei
- A mű kapcsolódási pontjai, hasonlóságok más versekkel
- Fontos, hogy megtaláljuk a vers kulcsmondatát, ezt idézzük is.
- Személyes véleményt indoklással, irodalmi stílusban írjunk.
Tippek
- Sokat tanulhatunk abból, ha mások verselemzését olvasgatjuk.
Amire szükséged lehet
- elemezni kívánt vers
- műfajok, stílusok, a háttérnek, a költő pályájának, a versformáknak és ritmusoknak az ismerete
Figyelmeztetések
- Az érettségi írásbelin 3-5 szempont szerepel a feladatban, melyeket mindenképpen kiemelten figyelembe kell venni.