„Cikkek:Mi is az a stakeholder menedzsment” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „ =='''Mi is az a stakeholder menedzsment?'''== Amennyiben egy projekt új szereplők bevonását követeli meg, esetleg új igények merülnek fel, a stakeholder men…”) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | =='''Mi is az a stakeholder menedzsment?'''== | + | =='''Mi is az a stakeholder menedzsment?'''== |
+ | |||
+ | [[Fájl:Szinergia.hu_-_2022_június_-_LinkMarketing_-_1.png | 600px]] | ||
Amennyiben egy projekt új szereplők bevonását követeli meg, esetleg új igények merülnek fel, a stakeholder menedzsment módszertana jön képbe. Az alábbiakban közelebbről megismerkedünk ennek a fogalmával, az érintett szereplőkkel, és azok bevonásának lehetőségeivel. | Amennyiben egy projekt új szereplők bevonását követeli meg, esetleg új igények merülnek fel, a stakeholder menedzsment módszertana jön képbe. Az alábbiakban közelebbről megismerkedünk ennek a fogalmával, az érintett szereplőkkel, és azok bevonásának lehetőségeivel. |
A lap 2022. június 24., 15:44-kori változata
Mi is az a stakeholder menedzsment?
Amennyiben egy projekt új szereplők bevonását követeli meg, esetleg új igények merülnek fel, a stakeholder menedzsment módszertana jön képbe. Az alábbiakban közelebbről megismerkedünk ennek a fogalmával, az érintett szereplőkkel, és azok bevonásának lehetőségeivel.
A stakeholder fogalma
A stakeholder szót magyarul “érdekeltnek” vagy “érintettnek” fordíthatjuk. Valójában egy olyan csoportot jelent, amelyek nélkül a vállalat nem létezne. Szűkebb értelemben ide tartoznak a munkatársak, a tulajdonosok, a hitelezők, a befektetők, az állam, a vezetők és a vevők.
Tágabb értelemben ide sorolhatók a beszállítók, az eladók, a szakszervezetek, az iparági szervezetek, az adóhatóság, a felügyeleti szervek, a potenciális vásárlók és a potenciális munkavállalók, a versenytársak, a közvélemény és a média. Azok számára, akiket mélyebben is érdekel a téma, érdemes lehet elvégezni a Szinergia Kft. egyik projektmenedzsment képzését.
Versenyelőny
Nagyobb versenyelőnyre tehetnek szert azok a vállalatok, akik az érintetteket bevonják. Ezzel jobb termék- és szolgáltatásötletek hívhatók elő, csökkenthetők a költségek, és növelhető a vállalat értéke.
A vállalatoknak mind a befektetői (shareholder value), mind pedig a vásárlói (vevőközpontú szempontok) elvárásoknak meg kell felelni, ugyanakkor a munkatársak (employer branding), a közvélemény (társadalmi felelősségvállalás, CSR) és a gazdasági helyzet sem elhanyagolható tényezők. Az említett szereplők mind fontosak, így rájuk folyamatosan figyelni kell.
A projektmenedzsment kulcsszereplői
Egy projekt kulcsszereplői mindazok az érintettek, akik hatással vannak a projektre. Ide sorolhatjuk például a projektvezetőt, a felsővezetést, a projekttagokat, a projekt vezetőit, az erőforrásgazdákat, a felhasználókat (ők nem feltétlenül azonosan a vevőkkel), a projekt alvállalkozóit, mindenkit, aki a projekt bevezetésével, vagy annak haladása során érintett, valamint a tesztelőket, kísérleti csoportokat.
Látható, hogy az említett szereplők közül néhány csak korlátozott mértékben van hatással a projektre, míg mások jelentősebb mértékben befolyásolják azt. A szereplők helyes azonosításának és bevonásának fontossága jelentős, döntő mértékű a projekt eredményessége vagy sikertelensége tekintetében.
Az érintettek bevonása történhet személyes megbeszélés, telefonhívás vagy webkonferencia, fókuszcsoportos megbeszélés, dokumentumelemzés, persona alkotás vagy kérdőívek útján. Az így nyert eredményeket minden esetben iterálni kell, szükséges visszajelzés adása is, és ezek alapján kell módosítani a munkatervet és a kommunikációs tervet.
Az érintettek bevonása óriási szereppel bír a projektmenedzsment során, a belé fektetett energia pedig garantáltan megtérül, ráadásul akár többszörösen is.