„Cikkek:Hogyan fejleszti a TSMT torna a gyermekedet” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „ =='''Hogyan fejleszti a TSMT torna a gyermekedet?'''== A TSMT, azaz a Tervezett SzenzoMotoros Tréning egy szakember által megtervezett gyakorlatsor, amely végreha…”) |
|||
2. sor: | 2. sor: | ||
=='''Hogyan fejleszti a TSMT torna a gyermekedet?'''== | =='''Hogyan fejleszti a TSMT torna a gyermekedet?'''== | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Https-_www.jatekliget.hu_-_2022_április_-_Cikk2.jpeg | 600px]] | ||
A TSMT, azaz a Tervezett SzenzoMotoros Tréning egy szakember által megtervezett gyakorlatsor, amely végrehajtásával a gyermek érzékszervi és mozgásszervi eltérései fejleszthetők. A várandósság ideje alatt vagy a szülés közben fellépő komplikációk befolyásolhatják az idegrendszer megfelelő működését, ami bizonyos mozgások, tevékenységek elmaradásával vagy “nehéz természetben” mutatkoznak meg. | A TSMT, azaz a Tervezett SzenzoMotoros Tréning egy szakember által megtervezett gyakorlatsor, amely végrehajtásával a gyermek érzékszervi és mozgásszervi eltérései fejleszthetők. A várandósság ideje alatt vagy a szülés közben fellépő komplikációk befolyásolhatják az idegrendszer megfelelő működését, ami bizonyos mozgások, tevékenységek elmaradásával vagy “nehéz természetben” mutatkoznak meg. |
A lap 2022. április 25., 17:10-kori változata
Hogyan fejleszti a TSMT torna a gyermekedet?
A TSMT, azaz a Tervezett SzenzoMotoros Tréning egy szakember által megtervezett gyakorlatsor, amely végrehajtásával a gyermek érzékszervi és mozgásszervi eltérései fejleszthetők. A várandósság ideje alatt vagy a szülés közben fellépő komplikációk befolyásolhatják az idegrendszer megfelelő működését, ami bizonyos mozgások, tevékenységek elmaradásával vagy “nehéz természetben” mutatkoznak meg.
Dr. Lakatos Katalin mozgásterapeuta fejlesztette ki a módszert, ami a központi idegrendszer működésére hat, így a gyermek képes lesz a lemaradását behozni.
Milyen esetekben érdemes felkeresni egy TSMT szakembert?
- Ha a gyermeknél késik vagy teljesen kimarad a kúszás / mászás
- Ha mozgása nem olyan rendezett, mint a korabeli társaié
- Egyensúlyzavar fennállásakor
- Ha egyszerre csak egy dologra tud figyelni
- Késői beszédfejlődés
- Alvási problémák
- Magatartási, beilleszkedési zavar
- Bizonytalan iskolaérettség esetén
Az első, személyes felmérés alkalmával 5 területet vizsgálnak, melyek a következők:
1. Központi idegrendszer fejlettsége
2. Mozgáskoordináció
3. Testtudat és dominancia, azaz oldaliság (hogy a jobb vagy a bal keze és lába a hangsúlyosabb)
4. Érintési ingerek
5. Ritmus
Az eredményeket minden témakörre vonatkozóan százalékosan értékeli a szakember. Amennyiben az ötből háromnál 50 vagy annál kevesebb százalék az elért eredmény, illetve egy-másfél évvel le van maradva a gyermek a társaitól, akkor mindenképpen érdemes felkeresni egy terapeutát.
Hogyan fejleszti a mozgás a központi idegrendszert?
Közel ezer gyakorlatból állítja össze a terapeuta az egyéni feladatsort. Egy feladat több érzékszervre is hatással van: egyensúlyozás, önérzékelés, tapintás, így különböző területeket érintve van a központi idegrendszer bekapcsolva a folyamatba. A gyakorlatok fejlesztik az egyensúlyt, az egy időben egyszerre több dologra való koncentrációt. Általában szükséges néhány eszköz beszerzése: gimnasztikai labda, gördeszka, mini trambulin, billenőrács, forgófotel.
A Játékligetnél tornához szükséges fejlesztőeszközök széles palettája várja a vásárlókat, érdemes körülnézni a kínálatban.
Egyénileg vagy csoportosan
A tornára lehet csoportosan vagy egyénileg is jelentkezni, ami hetente 45 perc fix elfoglaltságot jelent. Ezek általában kiscsoportban történnek, viszont a szakembertől megkapott feladatsor alapján javasolt otthon is legalább még egyszer rászánni az időt, és elvégezni a gyakorlatokat. Annál hamarabb lesz látható eredménye a fejlődésnek. Ahogy érik a gyermek idegrendszere, úgy kap egyre nehezebb / újabb feladatokat. A mozgásokat gyakran dalok vagy mozgások kísérik, amik nemcsak játékosabbá teszik a tornát, hanem fontos szerepe van az iskolában szükséges részképességek fejlesztésében is. Így nem fog nehézséget okozni a tollbamondás vagy írás, olvasás elsajátítása.
A pozitív visszajelzés, a szülővel való együttműködés és közös munka még a kapcsolat elmélyítésében is sokat segíthet.