„Körforgalomban vezetni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell körforgalomban vezetni? == | == Hogyan kell körforgalomban vezetni? == | ||
− | [[Fájl:korforgalom.jpg| | + | [[Fájl:korforgalom.jpg|500px]] A körforgalmat azért találták ki, mert biztonságosabbá és gyorsabbá is teszi a közlekedést. Ugyanakkor sokan nem igazán tudják, hogyan használják. Az alábbiakban az egy- és a többsávos körforgalom használatát is bemutatjuk. |
== Lépések == | == Lépések == | ||
8. sor: | 8. sor: | ||
#* Többsávos körforgalomban tilos előzni mind a külső-, mind a belső forgalmi sávban egyaránt! | #* Többsávos körforgalomban tilos előzni mind a külső-, mind a belső forgalmi sávban egyaránt! | ||
#* Ha az első kijáraton akarunk kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a zöld autó), akkor a körforgalom szélső sávjába soroljunk be. | #* Ha az első kijáraton akarunk kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a zöld autó), akkor a körforgalom szélső sávjába soroljunk be. | ||
− | #* Ha nem akarunk az első kijáraton kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a sárga vagy a kék vagy a sárga autó), akkor a belső sávba soroljunk be. Ha ki akarunk menni a körforgalomból, előtte indexeljünk, soroljunk be a külső sávba, majd az irányjelzőt használva távozzunk a körforgalomból. Láthatjuk, hogy a kék autó ott akar kimenni, ahol a piros autó is (hiszen a külső sávba kanyarodik be, vagyis az első kijáraton át ki akar menni). Az ütközést azért könnyű elkerülni, mert ha már benn van a körforgalomban a kék autó, akkor a pirosnak várnia kell, elsőbbséget kell neki adnia. Ha pedig még nincs bent, akkor simán fordulhat jobbra. Ha azonban a következő ábrát nézzük meg, akkor láthatjuk, hogy a sárga autó is szabálytalanul közlekedik, a vége pedig nem más, mint koccanás. A sárga autó nem megy ki a külső sávba, mielőtt elhagyná a körforgalmat, hanem a belsőből fordul ki. A zöld autónak ugyanis nem kötelező elhagynia a körforgalmat, bármikor meggondolhatja magát és mehet még egy kört. [[Fájl:korforgalom-rossz.jpg| | + | #* Ha nem akarunk az első kijáraton kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a sárga vagy a kék vagy a sárga autó), akkor a belső sávba soroljunk be. Ha ki akarunk menni a körforgalomból, előtte indexeljünk, soroljunk be a külső sávba, majd az irányjelzőt használva távozzunk a körforgalomból. Láthatjuk, hogy a kék autó ott akar kimenni, ahol a piros autó is (hiszen a külső sávba kanyarodik be, vagyis az első kijáraton át ki akar menni). Az ütközést azért könnyű elkerülni, mert ha már benn van a körforgalomban a kék autó, akkor a pirosnak várnia kell, elsőbbséget kell neki adnia. Ha pedig még nincs bent, akkor simán fordulhat jobbra. Ha azonban a következő ábrát nézzük meg, akkor láthatjuk, hogy a sárga autó is szabálytalanul közlekedik, a vége pedig nem más, mint koccanás. A sárga autó nem megy ki a külső sávba, mielőtt elhagyná a körforgalmat, hanem a belsőből fordul ki. A zöld autónak ugyanis nem kötelező elhagynia a körforgalmat, bármikor meggondolhatja magát és mehet még egy kört. [[Fájl:korforgalom-rossz.jpg|500px]] |
== Tippek == | == Tippek == |
A lap 2021. december 29., 11:29-kori változata
Hogyan kell körforgalomban vezetni?
A körforgalmat azért találták ki, mert biztonságosabbá és gyorsabbá is teszi a közlekedést. Ugyanakkor sokan nem igazán tudják, hogyan használják. Az alábbiakban az egy- és a többsávos körforgalom használatát is bemutatjuk.
Lépések
- A körforgalomba belépéskor elsőbbséget kell adnunk annak, aki már a körforgalmon belül tartózkodik. Vagyis ne hajtsunk be elé, hogy ő csak satufékkel tudjon megállni – vagy úgy sem…
- A körforgalomba belépéskor nem kötelező indexelnünk, kilépéskor azonban igen!
- Ha több sávos a körforgalom, akkor:
- Többsávos körforgalomban tilos előzni mind a külső-, mind a belső forgalmi sávban egyaránt!
- Ha az első kijáraton akarunk kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a zöld autó), akkor a körforgalom szélső sávjába soroljunk be.
- Ha nem akarunk az első kijáraton kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a sárga vagy a kék vagy a sárga autó), akkor a belső sávba soroljunk be. Ha ki akarunk menni a körforgalomból, előtte indexeljünk, soroljunk be a külső sávba, majd az irányjelzőt használva távozzunk a körforgalomból. Láthatjuk, hogy a kék autó ott akar kimenni, ahol a piros autó is (hiszen a külső sávba kanyarodik be, vagyis az első kijáraton át ki akar menni). Az ütközést azért könnyű elkerülni, mert ha már benn van a körforgalomban a kék autó, akkor a pirosnak várnia kell, elsőbbséget kell neki adnia. Ha pedig még nincs bent, akkor simán fordulhat jobbra. Ha azonban a következő ábrát nézzük meg, akkor láthatjuk, hogy a sárga autó is szabálytalanul közlekedik, a vége pedig nem más, mint koccanás. A sárga autó nem megy ki a külső sávba, mielőtt elhagyná a körforgalmat, hanem a belsőből fordul ki. A zöld autónak ugyanis nem kötelező elhagynia a körforgalmat, bármikor meggondolhatja magát és mehet még egy kört.
Tippek
- Amikor bent vagyunk a körforgalomban, nem kell befele (balra) indexelnünk!
Amire szükséged lehet
- KRESZ ismerete
- Körültekintés azok miatt, akik nem ismerik a KRESZT
Figyelmeztetések
- Mindig légy óvatos. Te hiába tudod a szabályt, ha más nem!
Kapcsolódó források, hivatkozások
- A körforgalomban való haladásról
- KRESZ
- saját tapasztalat