„Cikkek:A legtöbb kerékpáros elhanyagolja. Mi az” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „ =='''A legtöbb kerékpáros elhanyagolja. Mi az?'''== A bowden. ==='''Mi fán terem a bowden?''' === Tulajdonképpen ez egy huzal, ami erő kifejtésére képes,…”) |
|||
2. sor: | 2. sor: | ||
=='''A legtöbb kerékpáros elhanyagolja. Mi az?'''== | =='''A legtöbb kerékpáros elhanyagolja. Mi az?'''== | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Https-_bikepro.hu_-_2021_május_-_Cikk5.jpeg | 600px]] | ||
A bowden. | A bowden. |
A lap 2021. május 21., 07:20-kori változata
A legtöbb kerékpáros elhanyagolja. Mi az?
A bowden.
Mi fán terem a bowden?
Tulajdonképpen ez egy huzal, ami erő kifejtésére képes, amikor megfeszül egy többrétegű tok belsejében. A kerékpárokon a fék- és váltórendszer tartalmazza. Amikor mondjuk meghúzod a fékkart, a bowden megfeszül, működésbe hozza a fékpofákat, és fékezi a kereket vagy kerekeket.
Érted már, miért olyan fontos alkatrész a bowden?
Igen? Pedig a kerékpárosok zöme ezt a területet elhanyagolja. Van, aki egyáltalán nem foglalkozik vele, van, aki pedig egyszerűen csak nem csinálja jól. Pedig érdemes sokkal nagyobb figyelmet fordítani rá, mert ez az egyik leglényegesebb tuningeszköz, és még csak sok pénzbe sem kerül.
Persze ettől még többféle létezik belőle, és bringás legyen a talpán, aki azonnal el tud igazodni a bowden-rengetegben. Azt a legtöbben már tudják, hogy a hátsó fékhez és váltóhoz hosszabb, az elsőhöz pedig rövidebb szál szükséges. A gyártók kínálatában viszont többnyire csak egy méret található, és házilag kell lecsípned belőle a felesleget. A gyárilag összeszerelt bringákon viszont az első fék és váltó bowdenszála eleve rövidebb.
Ebből már sejthető, hogy – mint a kerékpárokon annyi mindennél – ennél az elemnél is fontos, hogy megfelelően illeszkedjen társaihoz. Konkrétan a bowdenszálnak akkor van értelme, ha a feje passzol a váltókarhoz, illetve a fékkarhoz. A bowdenfejszál kétféle lehet, attól függően, hogy milyen kerékpár fékkarjához (mountain bike, országúti vagy más) használod, de a váltó felé már egységes a kialakítása.
Milyen problémák lehetnek a bowdennel? Egyáltalán hogy tud elromlani?
A sok használattól apró fémdarabok válnak le a felületéből, ez beleragad az időközben ragadóssá vált kenőanyagba. Ez utóbbi eredetileg a könnyű siklást biztosította, most már inkább gátolja azt. Így a váltás pontatlanná, lassúvá, a fékezés gyengévé válik. Minőségi javulást okoz, ha egy egyszerű bowdent komolyabbra cserélsz a bringádon, ugyanakkora romlást jelent egy elhanyagolt, elöregedett darab. Ezek az állagromlások lassan, fokozatosan jelentkeznek, ezért sokszor észre sem veszed, mennyit vesztett eredeti képességeiből a bicajod.
A minőségben óriási a szórás, ennek megfelelően persze árban is. A precíz működéshez fontos, hogy ne nyúljon használat közben a szál. A bowdenszál felületképzése sokféle lehet: köszörült, galvanizált, rozsdamentes stb. A komolyabb típusok szettben kaphatóak, bowdenházzal együtt.
Hogy tudod karbantartani?
A legfontosabb, hogy időnként némi kenőanyagot juttass be a bowden és a bowdenház közé. Tévhit, hogy ha egyszer beszerelted, akkor örök életű lesz. Ha megpattan egy-egy szál, azaz szálkárosodik, keress fel egy bringaműhelyt és cseréltesd ki. Itt segítenek a fék és a váltó helyes beállításában is.
Belemerülnél ebbe a méltánytalanul elhanyagolt kerékpáros témába? Érdemes böngészned a Bikepro.hu kerékpár webshop írásait. Részletes és közérthető cikkek vezetnek végig a kerékpárszerelés témáin.