„Keresőbarát linket készíteni” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell keresőbarát linkeket készíteni? == right Az egyszerű és könnyen érthető linkstruktúra az internetezők tájékoz…”)
 
(Amire szükséged lehet)
 
26. sor: 26. sor:
 
== Amire szükséged lehet ==
 
== Amire szükséged lehet ==
 
* Honlap, jól strukturált tartalommal.
 
* Honlap, jól strukturált tartalommal.
* Az egyedi linkek kezelésére alkalmas CMS rendszer.
+
* Az egyedi linkek megadását támogató CMS rendszer.
  
 
== Figyelmeztetések ==
 
== Figyelmeztetések ==

A lap jelenlegi, 2014. október 9., 09:50-kori változata

[szerkesztés] Hogyan kell keresőbarát linkeket készíteni?

Keresobarat-link.jpg

Az egyszerű és könnyen érthető linkstruktúra az internetezők tájékozódását és egyben a keresőmotorok munkáját is megkönnyíti, így nagyban hozzájárulhat egy honlap keresőben elfoglalt pozíciójának javításához. Az alábbiakban rövid általános áttekintést nyújtunk a kereső- és felhasználóbarát linkekről. Rendkívül összetett oldalak (pl. több ezer terméket felvonultató webshopok) esetén valószínűleg nehéz minden kritériumnak megfelelni, de kisebb honlapoknál célszerű minél több tanácsot megfogadni.

[szerkesztés] Lépések

  1. Az oldal tartalmának kialakításakor törekedjünk a logikus, átlátható felépítésre, amelyet a linkekkel is követhetünk. Például ha egy bútorasztalos cégnek készítünk honlapot, egy Rólunk menüpont, amelyben a cégtörténetet és az elérhetőségeket tüntetjük fel, míg a Termékek menüpontban szerepeltessük az asztalokat, székeket, szekrényeket. A linkek az utóbbi kategóriánál így nézzenek ki: valami.hu/termekek/szekrenyek
  2. A kategóriákhoz hasonlóan a legkisebb tartalmi egységekhez (a példánkban egy-egy termék leírásának) is rendeljünk beszédes linkeket az átlagfelhasználó számára értelmezhetetlen paraméterek helyett. A példánál maradva egy adott szekrény dinamikusan generált URL-jét (pl. valami.hu/folder1/56331484652) cseréljük az alábbira: valami.hu/termekek/szekrenyek/ketajtos-diofa-ruhasszekreny.
  3. A linkben a több szóból álló kifejezéseket ne írjuk egybe, a legjobb, ha kötőjellel választjuk el őket (-). A fenti változat a felhasználók és a keresőmotorok számára is jobban értelmezhető, mint ez a (negatív) példa: /ketajtosdiofaruhasszekreny. Az alulvonást a Google úgy értelmezi, mintha egybeírt szavakat választana el, így hiába értelmezhető könnyebben a felhasználók számára, a keresőmotorokat nem segíti – maradjunk tehát a kötőjeleknél.
  4. Az ékezetes betűk helyett használjuk az ékezet nélküli betűket. Ne használjunk más helyettesítő karaktert, vagy dupla betűket (pl. /yveges-szekreeny). Néhány CMS rendszer az ékezetes karakter HTML kódját szerepelteti akkor, ha például az oldal címéből generálja a linket (pl /szekr&#233nyek). Ezt ugyan a keresők tudják értelmezni, de az átlagos felhasználó nem, és kevésbé fognak rákattintani a linkjeinkre – ami a keresőoptimalizálás szempontjából is hátrányos.
  5. Ha lehet, a linkekben kerüljük a kötőszavakat, névelőket. Például a valami.hu/a-legolcsobb-termekek helyett használjuk a valami.hu/legolcsobb-termekek linket.
  6. Ne használjunk nagybetűs szavakat a linkekben – az internetezők nem ettől fognak visszaemlékezni az oldalunkra, a keresők viszont általában negatívan értékelik.
  7. Kerüljük el, hogy különböző – paraméterezett – linkeken ugyanaz a tartalom legyen elérhető. Ez előfordulhat például akkor, ha a felhasználói viselkedés mérésére session ID-t használunk – erre a célra építsünk inkább cookie-kat az oldalba.
  8. Ettől függetlenül is előfordulhat, hogy hasonló tartalomhoz generál egyedi linket a rendszerünk. Gondot okozhat például, ha van egy eseménynaptár az oldalon, és bár hétköznaponként általában nincs program, a felhasználók mégis rákattinthatnak ezekre a napokra (vagy például a jövő évi dátumok is elérhetők számukra). A másik gyakori példa, hogy a webshopokban a keresőszavak alapján generálódik egy lista az adott felhasználót érdeklő termékekről. Ezek a linkek ugyan szükségesek, de a keresőrobotok számára értéktelenek, ezért a robots.txt fájlban blokkoljuk őket, vagy használjunk „nofollow” megjelölést az ilyen hivatkozásokban.

[szerkesztés] Tippek

  • Ne a keresőnek dogozzunk, próbáljunk a felhasználók fejével gondolkodni a linkstruktúra kialakításánál is. Figyeljük meg, hogyan navigálnak egy-egy honlapon vagy idéznek fel linkeket az ismerőseink.
  • A duplikált tartalmakat igyekezzünk kerülni, például 301-es átirányítással. Ha ez nem lehetséges, jelöljük meg a „hivatalos” vagy kanonizált változatot (például a rel=”canonical” paraméterrel). Ügyeljünk arra is, hogy a www. és enélkül használt linkeket szintén keresőbarát módon feleltessük meg egymásnak.
  • Készítsünk XML oldaltérképet, ami a keresőrobotoknak segít feltérképezni az oldalt, és egyúttal meghatározni a duplikált tartalmak közül a kanonizált változatot.
  • A legtöbb CMS rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy a linkek végéről elrejtsük a kiterjesztéseket (pl. valami.hu/rolunk.php helyett valami.hu/rolunk jelenik meg a böngészőben). Ezzel még inkább felhasználóbaráttá tehetjük a linkeket.
  • Webshopok esetén gyakran az jelent nehézséget, hogy a termékeket számos kisebb-nagyobb kategóriába sorolják, azonban ha ezt mind megjelenítenénk az URL-ben, nagyon hosszúvá válna. Pl. valami.hu/muszaki-cikk/fenykepezogep/digitalis-fenykepezogep/fuji/finepix-s4700. Ezekből a linkekből a kategóriákat elhagyhatjuk, így az URL rövidebb, könnyen megjegyezhetőbb lesz, és a keresőkben is teljes egészében megjelenhet (pl. valami.hu/finepix-s4700)

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Honlap, jól strukturált tartalommal.
  • Az egyedi linkek megadását támogató CMS rendszer.

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Ne használjunk felesleges, a navigációt önmagukban nem támogató kifejezéseket a linkekben csak azért, hogy a számunkra fontos kulcsszó többször szerepeljen – ezt ma már inkább bünteti, mint értékeli a Google, mert a felhasználók szempontjából nem hasznos. Például: valami.hu/termekek/szekrenyek/diofa-akasztos-szekreny-ruhasszekreny-ketajtos-szekreny
  • Eltérő céllal készített oldalaknál a keresőbarát URL-ek struktúrája is más lesz. Egy blognál például érdemes lehet feltüntetni a bejegyzés dátumát a linkben, míg erre egy átlagos honlap esetén erre még a híreknél sincs szükség.

[szerkesztés] Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

JViki