„Jó szóbeli előadást tartani” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell jó szóbeli előadást tartani? == Nyilvánosság előtt prezentálni egy adott témáról nem könnyű feladat, hiszen a hallgatóság több dolgot is el…”) |
(→Hogyan kell jó szóbeli előadást tartani?) |
||
(2 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell jó szóbeli előadást tartani? == | == Hogyan kell jó szóbeli előadást tartani? == | ||
− | Nyilvánosság előtt prezentálni egy adott témáról nem könnyű feladat, hiszen a hallgatóság több dolgot is elvár egy előadástól: informáljon, legyen meggyőző, és nem utolsósorban szórakoztasson. E három szempontot nem egyszerű összeegyeztetni, azonban egy kis odafigyeléssel könnyen készíthetünk tartalmas, érdekfeszítő előadást. Az alábbiakban olvashattok pár tippet arról, hogyan küzdhetitek le a lámpalázat, és tarthattok olyan előadást, mellyel sikert arattok a hallgatóság körében. | + | [[Fájl:Eloadast_tartani.jpg|right|250px]]Nyilvánosság előtt prezentálni egy adott témáról nem könnyű feladat, hiszen a hallgatóság több dolgot is elvár egy előadástól: informáljon, legyen meggyőző, és nem utolsósorban szórakoztasson. E három szempontot nem egyszerű összeegyeztetni, azonban egy kis odafigyeléssel könnyen készíthetünk tartalmas, érdekfeszítő előadást. Az alábbiakban olvashattok pár tippet arról, hogyan küzdhetitek le a lámpalázat, és tarthattok olyan előadást, mellyel sikert arattok a hallgatóság körében. |
== Lépések == | == Lépések == | ||
− | # A hallgatóság feltérképezése: Nem mindegy, hogy kinek, hol, mikor és mi célból tartunk előadást. A jó témaválasztás már fél sikert jelent, de figyelembe kell venni a közönség érdeklődési körét is. Például egy többségben férfiakból álló közönség számára furcsán hatna egy divattal, vagy szépségápolással kapcsolatos előadás, nem? | + | # '''A hallgatóság feltérképezése:''' Nem mindegy, hogy kinek, hol, mikor és mi célból tartunk előadást. A jó témaválasztás már fél sikert jelent, de figyelembe kell venni a közönség érdeklődési körét is. Például egy többségben férfiakból álló közönség számára furcsán hatna egy divattal, vagy szépségápolással kapcsolatos előadás, nem? |
− | # Légy felkészült: Mielőtt elkészítenéd előadásodat, nézz alaposan utána a témának. Ha látszik rajtad, hogy nem vagy felkészült, jobban izgulsz, nagyobb a tévesztési esély, ráadásul a közönség sem fogja értékelni a munkádat. | + | # '''Légy felkészült:''' Mielőtt elkészítenéd előadásodat, nézz alaposan utána a témának. Ha látszik rajtad, hogy nem vagy felkészült, jobban izgulsz, nagyobb a tévesztési esély, ráadásul a közönség sem fogja értékelni a munkádat. |
− | # Érdemes vázlatot írni: így látod magad előtt a referátum logikai menetét, és tudni fogod, miről kell még beszélned. A közönség számára is készíthetsz ilyen vázlatot, ezt hand out-nak nevezzük. Ezzel követhetőbbé teszed előadásod. | + | # '''Érdemes vázlatot írni:''' így látod magad előtt a referátum logikai menetét, és tudni fogod, miről kell még beszélned. A közönség számára is készíthetsz ilyen vázlatot, ezt hand out-nak nevezzük. Ezzel követhetőbbé teszed előadásod. |
− | # A segédeszköz segíti a munkát, de fontos, hogy párhuzamban legyen az előadással. Ha pl. powerpoint-os előadást készítesz, ne írj túl sokat a diákra, emelj ki pár fontos momentumot, és azokat szerepeltesd vázlatosan. (Ha túl sokat írsz, elvész a lényegi információ, valamint kisebb betűmérettel kell dolgoznod, ami távolról nehezen olvasható) | + | # '''A segédeszköz segíti a munkát, de fontos, hogy párhuzamban legyen az előadással.''' Ha pl. powerpoint-os előadást készítesz, ne írj túl sokat a diákra, emelj ki pár fontos momentumot, és azokat szerepeltesd vázlatosan. (Ha túl sokat írsz, elvész a lényegi információ, valamint kisebb betűmérettel kell dolgoznod, ami távolról nehezen olvasható) |
− | # Érdemes sok képet használni szemléltetésként, hiszen kutatások szerint a hallgatóság az olvasottak 10 %-át, a hallottak 20%-át, és a látottak 30%-át jegyzi meg. Több ábra, diagram, táblázat, kép máshogy hat, mint a száraz szöveg. | + | # '''Érdemes sok képet használni szemléltetésként, hiszen kutatások szerint a hallgatóság az olvasottak 10 %-át, a hallottak 20%-át, és a látottak 30%-át jegyzi meg.''' Több ábra, diagram, táblázat, kép máshogy hat, mint a száraz szöveg. |
− | # Az első benyomás az előadóról központi szerepet játszik későbbi megítélésében, 20 %-a mindig megmarad a hallgatóságban. A beszélő külső megjelenése, az, hogy miről és hogyan beszél lényeges momentum. Éppen ezért: | + | # '''Az első benyomás az előadóról központi szerepet játszik későbbi megítélésében, 20%-a mindig megmarad a hallgatóságban.''' A beszélő külső megjelenése, az, hogy miről és hogyan beszél lényeges momentum. Éppen ezért: |
#* Ajánlott kisebb terpeszben állni; a zárt állás nem a legjobb, mert zárkózottságot, a nagy terpesz pedig nagyképűséget sugall. Ne kulcsoljuk össze kezünket sem magunk előtt, sem magunk mögött. Ne kapaszkodjunk semmibe, és a vázlatunk mögé se bújjunk el Ha eltakarjuk arcunkat, kevésbé lesz érthető beszédünk, és szemkontaktust sem tudunk tartani a közönséggel. | #* Ajánlott kisebb terpeszben állni; a zárt állás nem a legjobb, mert zárkózottságot, a nagy terpesz pedig nagyképűséget sugall. Ne kulcsoljuk össze kezünket sem magunk előtt, sem magunk mögött. Ne kapaszkodjunk semmibe, és a vázlatunk mögé se bújjunk el Ha eltakarjuk arcunkat, kevésbé lesz érthető beszédünk, és szemkontaktust sem tudunk tartani a közönséggel. | ||
#* A túlzott gesztusoktól, és a kényszeres mozgásoktól is érdemes óvakodni. Nagyon fontos: ne tegyük zsebre a kezünket! | #* A túlzott gesztusoktól, és a kényszeres mozgásoktól is érdemes óvakodni. Nagyon fontos: ne tegyük zsebre a kezünket! | ||
#* Tartsunk szemkontaktust a hallgatósággal, azonban 2-4 másodpercnél tovább ne nézzünk egy emberre, próbáljunk sávosan, mindenkire nézni. | #* Tartsunk szemkontaktust a hallgatósággal, azonban 2-4 másodpercnél tovább ne nézzünk egy emberre, próbáljunk sávosan, mindenkire nézni. | ||
− | # A bevezetést soha ne kezdjük el addig, amíg nem állunk azon a helyen, ahol elő fogunk adni, és amíg nem foglalta el mindenki a helyét. | + | # '''A bevezetést soha ne kezdjük el addig, amíg nem állunk azon a helyen, ahol elő fogunk adni, és amíg nem foglalta el mindenki a helyét.''' |
− | # Először is üdvözöljük a hallgatóságot, majd egy figyelemfelkeltő, frappáns mondattal (lehet ez idézet, vers is) indítsuk előadásunkat. | + | # '''Először is üdvözöljük a hallgatóságot, majd egy figyelemfelkeltő, frappáns mondattal (lehet ez idézet, vers is) indítsuk előadásunkat.''' |
− | # Ezt követően röviden összegezzük a témát, amiről beszélni fogunk, a későbbiekben pedig fejtsük ki részletesen (ebben sokat segíthet a vázlat). Az időre is figyeljünk oda, inkább a fontosabb dolgokról beszéljünk többet. | + | # '''Ezt követően röviden összegezzük a témát, amiről beszélni fogunk, a későbbiekben pedig fejtsük ki részletesen (ebben sokat segíthet a vázlat).''' Az időre is figyeljünk oda, inkább a fontosabb dolgokról beszéljünk többet. |
− | # Hosszabb előadásnál 20-25 perc után szokott lankadni a közönség figyelme, ekkorra időzítsünk több képet, esetleg egy vicces, érdekes történetet. Az ilyen kitérések üdítően hatnak a hallgatóságra. | + | # '''Hosszabb előadásnál 20-25 perc után szokott lankadni a közönség figyelme, ekkorra időzítsünk több képet, esetleg egy vicces, érdekes történetet.''' Az ilyen kitérések üdítően hatnak a hallgatóságra. |
− | # Ha valaki később jön, üdvözöljük, majd várjuk meg, amíg helyet foglal, utána folytassuk előadásunkat. | + | # '''Ha valaki később jön, üdvözöljük, majd várjuk meg, amíg helyet foglal, utána folytassuk előadásunkat.''' |
− | # Ha kérdést tesznek fel, azonnal válaszoljunk, ha ismerjük a kérdezőt, érdemes megszólítani. | + | # '''Ha kérdést tesznek fel, azonnal válaszoljunk, ha ismerjük a kérdezőt, érdemes megszólítani.''' |
− | # Persze arra is fel kell készülnünk, hogy olyat kérdeznek, amire nem tudunk választ adni, hiába jártunk utána a témának. Ez esetben kérjünk egy elérhetőséget (pl. e-mail cím) és mondjuk azt, hogy: „- Pontos választ nem tudnék most adni a kérdésre, de utána nézek, és eljuttatom Önhöz.” Azonban ez ne legyen üres ígéret, ne sajnáld az időt rákeresni a kérdésre, és informálni a kérdezőt. Ajánlhatunk könyvet, szakirodalmat is. | + | # '''Persze arra is fel kell készülnünk, hogy olyat kérdeznek, amire nem tudunk választ adni,''' hiába jártunk utána a témának. Ez esetben kérjünk egy elérhetőséget (pl. e-mail cím) és mondjuk azt, hogy: „- Pontos választ nem tudnék most adni a kérdésre, de utána nézek, és eljuttatom Önhöz.” Azonban ez ne legyen üres ígéret, ne sajnáld az időt rákeresni a kérdésre, és informálni a kérdezőt. Ajánlhatunk könyvet, szakirodalmat is. |
− | # A befejezés sosem maradhat el, hiszen e nélkül lezáratlan lenne prezentációnk. Ez a rész tartalmazzon egy összegzést, esetleg kitekintést a jövőbe, szakirodalmat, melyből még többet meg lehet tudni a témáról. | + | # '''A befejezés sosem maradhat el, hiszen e nélkül lezáratlan lenne prezentációnk.''' Ez a rész tartalmazzon egy összegzést, esetleg kitekintést a jövőbe, szakirodalmat, melyből még többet meg lehet tudni a témáról. |
== Tippek == | == Tippek == |
A lap jelenlegi, 2012. június 12., 07:19-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell jó szóbeli előadást tartani?
Nyilvánosság előtt prezentálni egy adott témáról nem könnyű feladat, hiszen a hallgatóság több dolgot is elvár egy előadástól: informáljon, legyen meggyőző, és nem utolsósorban szórakoztasson. E három szempontot nem egyszerű összeegyeztetni, azonban egy kis odafigyeléssel könnyen készíthetünk tartalmas, érdekfeszítő előadást. Az alábbiakban olvashattok pár tippet arról, hogyan küzdhetitek le a lámpalázat, és tarthattok olyan előadást, mellyel sikert arattok a hallgatóság körében.
[szerkesztés] Lépések
- A hallgatóság feltérképezése: Nem mindegy, hogy kinek, hol, mikor és mi célból tartunk előadást. A jó témaválasztás már fél sikert jelent, de figyelembe kell venni a közönség érdeklődési körét is. Például egy többségben férfiakból álló közönség számára furcsán hatna egy divattal, vagy szépségápolással kapcsolatos előadás, nem?
- Légy felkészült: Mielőtt elkészítenéd előadásodat, nézz alaposan utána a témának. Ha látszik rajtad, hogy nem vagy felkészült, jobban izgulsz, nagyobb a tévesztési esély, ráadásul a közönség sem fogja értékelni a munkádat.
- Érdemes vázlatot írni: így látod magad előtt a referátum logikai menetét, és tudni fogod, miről kell még beszélned. A közönség számára is készíthetsz ilyen vázlatot, ezt hand out-nak nevezzük. Ezzel követhetőbbé teszed előadásod.
- A segédeszköz segíti a munkát, de fontos, hogy párhuzamban legyen az előadással. Ha pl. powerpoint-os előadást készítesz, ne írj túl sokat a diákra, emelj ki pár fontos momentumot, és azokat szerepeltesd vázlatosan. (Ha túl sokat írsz, elvész a lényegi információ, valamint kisebb betűmérettel kell dolgoznod, ami távolról nehezen olvasható)
- Érdemes sok képet használni szemléltetésként, hiszen kutatások szerint a hallgatóság az olvasottak 10 %-át, a hallottak 20%-át, és a látottak 30%-át jegyzi meg. Több ábra, diagram, táblázat, kép máshogy hat, mint a száraz szöveg.
- Az első benyomás az előadóról központi szerepet játszik későbbi megítélésében, 20%-a mindig megmarad a hallgatóságban. A beszélő külső megjelenése, az, hogy miről és hogyan beszél lényeges momentum. Éppen ezért:
- Ajánlott kisebb terpeszben állni; a zárt állás nem a legjobb, mert zárkózottságot, a nagy terpesz pedig nagyképűséget sugall. Ne kulcsoljuk össze kezünket sem magunk előtt, sem magunk mögött. Ne kapaszkodjunk semmibe, és a vázlatunk mögé se bújjunk el Ha eltakarjuk arcunkat, kevésbé lesz érthető beszédünk, és szemkontaktust sem tudunk tartani a közönséggel.
- A túlzott gesztusoktól, és a kényszeres mozgásoktól is érdemes óvakodni. Nagyon fontos: ne tegyük zsebre a kezünket!
- Tartsunk szemkontaktust a hallgatósággal, azonban 2-4 másodpercnél tovább ne nézzünk egy emberre, próbáljunk sávosan, mindenkire nézni.
- A bevezetést soha ne kezdjük el addig, amíg nem állunk azon a helyen, ahol elő fogunk adni, és amíg nem foglalta el mindenki a helyét.
- Először is üdvözöljük a hallgatóságot, majd egy figyelemfelkeltő, frappáns mondattal (lehet ez idézet, vers is) indítsuk előadásunkat.
- Ezt követően röviden összegezzük a témát, amiről beszélni fogunk, a későbbiekben pedig fejtsük ki részletesen (ebben sokat segíthet a vázlat). Az időre is figyeljünk oda, inkább a fontosabb dolgokról beszéljünk többet.
- Hosszabb előadásnál 20-25 perc után szokott lankadni a közönség figyelme, ekkorra időzítsünk több képet, esetleg egy vicces, érdekes történetet. Az ilyen kitérések üdítően hatnak a hallgatóságra.
- Ha valaki később jön, üdvözöljük, majd várjuk meg, amíg helyet foglal, utána folytassuk előadásunkat.
- Ha kérdést tesznek fel, azonnal válaszoljunk, ha ismerjük a kérdezőt, érdemes megszólítani.
- Persze arra is fel kell készülnünk, hogy olyat kérdeznek, amire nem tudunk választ adni, hiába jártunk utána a témának. Ez esetben kérjünk egy elérhetőséget (pl. e-mail cím) és mondjuk azt, hogy: „- Pontos választ nem tudnék most adni a kérdésre, de utána nézek, és eljuttatom Önhöz.” Azonban ez ne legyen üres ígéret, ne sajnáld az időt rákeresni a kérdésre, és informálni a kérdezőt. Ajánlhatunk könyvet, szakirodalmat is.
- A befejezés sosem maradhat el, hiszen e nélkül lezáratlan lenne prezentációnk. Ez a rész tartalmazzon egy összegzést, esetleg kitekintést a jövőbe, szakirodalmat, melyből még többet meg lehet tudni a témáról.
[szerkesztés] Tippek
- A szó szerinti idézeteket, verseket érdemes felolvasni a tévesztés elkerülése végett.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- felkészülés
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- Őrizzük meg a nyugalmunkat akkor is, ha a kérdező kekeckedni akar velünk; próbáljunk teljesen objektíven hozzáállni.
[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások
- Bódi Renáta pályázata a Hogyankell.hu cikkíró versenyére