„Sajtóközleményt írni” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Források, hivatkozások: duplikált tartalom törlése)
 
33. sor: 33. sor:
 
* [http://www.sakkom.hu/hireink/255-sajtokutatas-2011-sakkom-pr-ugynokseg.html Gyors és korrekt tájékoztatást várnak az újságírók]
 
* [http://www.sakkom.hu/hireink/255-sajtokutatas-2011-sakkom-pr-ugynokseg.html Gyors és korrekt tájékoztatást várnak az újságírók]
 
* David Henderson: Making News (iUniverse Star, 2006)
 
* David Henderson: Making News (iUniverse Star, 2006)
* [http://www.sakkom.hu/hireink/255-sajtokutatas-2011-sakkom-pr-ugynokseg.html Gyors és korrekt tájékoztatást várnak az újságírók]
 
  
 
[[Kategória:Üzlet-jog]]
 
[[Kategória:Üzlet-jog]]

A lap jelenlegi, 2014. május 20., 15:19-kori változata

[szerkesztés] Hogyan kell sajtóközleményt írni?

Sajtokozlemeny.jpg

A sajtóközlemény célja, hogy egy cég működésével, termékével, szolgáltatásával kapcsolatos hírt eljuttasson az újságírókhoz. Az alábbi útmutató csak az alapvető tudnivalók összefoglalására vállalkozhat, hiszen a pr szakemberek foglalkoznak hivatásszerűen a sajtóközlemény-írással.

[szerkesztés] Lépések

  1. Mérlegeld a hírértéket! A sajtóközleménnyel csak akkor foglalkoznak az újságírók, ha van hírértéke. Gondold végig, mi érdekes az anyagban – ha több ilyen tényező is van, válaszd ki a legizgalmasabbat!
  2. Állíts fel fontossági sorrendet! A sajtóközleményben közölni kívánt információkat állítsd sorrendbe úgy, hogy az olvasók számára legfontosabb kerüljön előre.
  3. Írj cikket! Az összegyűjtött információkból a fontossági sorrend figyelembevételével állítsd össze a sajtóközleményt. Fogalmazz egyszerűen és közérthetően, mintha eleve egy újságcikket írnál, mert ezzel megkönnyíted a szerkesztők munkáját.
  4. Gyomláld ki a felesleget! Olvasd át a cikket és húzz ki minden szót, ami a megértés és a lényeg szempontjából nem feltétlenül szükséges. Kerüld például a bonyolult termékmegnevezéseket, a túlzó jelzőket, a szakszavakat. A cég nevét elég egy bekezdésben egyszer leírni. (A sajtóközlemény nem marketingszöveg!)
  5. Írj bevezetőt és címet! Ha már összeállt a sajtóközlemény, gondold át még egyszer, mi a lényeg, és próbáld ezt néhány tömör mondattal összefoglalni. Ez legyen a sajtóközlemény bevezető része (lead). A címnél szintén fontos, hogy kifejezze, miről szól a közlemény, ugyanakkor kellően figyelemfelkeltőnek is kell lennie.
  6. Csatolj kiegészítő anyagokat! Adj meg az újságíróknak olyan forrásokat, amelyeket használhatnak, ha esetleg bővebb információra lenne szükségük (például egy részletes ismertetőre mutató linket). A kapcsolódó fotókra, videókra, egyéb letölthető anyagokra szintén hívd fel az újságírók figyelmét a sajtóközlemény végén. Ezután következhet a „boiler plate” – a cégről szóló rövid ismertető.
  7. Adj meg kontakt információkat! A sajtóközlemény végén – akár a bővebb információk előtt – add meg egy olyan személy elérhetőségét, aki a témával kapcsolatban tájékoztatni tudja az újságírókat, ha esetleg kérdéseket tennének fel.

[szerkesztés] Tippek

  • Mivel jól hangzó címet adni meglehetősen kreatív feladat, lehet, hogy a sajtóközlemény írása közben jön a legjobb ötlet. Ezeket mindig jegyezd fel – akár írd be a dokumentum elejére –, és a szerkesztés végén válaszd ki a legjobbat.
  • Növelheted a változtatás nélküli megjelentetés esélyét azzal, ha rövid sajtóközleményt írsz. A szerkesztők többsége nem fog 5000 karakternél több helyet biztosítani számodra, ráadásul ilyen hosszú anyagokat már az esetleges érdeklődők egy része sem olvas végig.
  • Ne csak a sajtóközlemény címére figyelj – írj egy rövid, de figyelemfelkeltő félmondatot az e-mail tárgyába is, amiben a sajtóközleményt kiküldöd.
  • Kiküldés előtt kérd meg egy ismerősödet vagy kollégádat, hogy „friss szemmel” olvassa át a közleményt, nehogy gépelési vagy helyesírási hibák maradjanak benne.

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • A sajtóközleményt a médiumok többsége ingyenesen közli, ha megfelelőnek találja. Ezért ne kezdj el követelőzni, ha nem jelenik meg a sajtóközlemény! Inkább udvariasan érdeklődj ennek okairól, és javíts a hibákon vagy kérd szakember segítségét.
  • A sajtóközleményt ne küldd el válogatás nélkül minden újságírónak! Így előbb-utóbb spamlistára kerülsz, és a híreid el sem jutnak a szerkesztőkhöz. Csak azoknak küldd el a közleményt, akiket valóban érdekelhet.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Hírértékkel bíró információk.
  • Objektivitás (pl. a marketingszavú szövegek elkerülésére).
  • Helyesírás-ellenőrzőt is tartalmazó szövegszerkesztő program.
  • Egy segítőkész kolléga vagy barát a teszteléshez.
  • Adatbázis a téma iránt érdeklődő újságírók elérhetőségeivel.
  • A sajtóközlemény csoportos kiküldését támogató szoftver.

[szerkesztés] Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Andi02, Hogyankell, JViki, Kiscsillag