„Fékezni csúszós úton” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Hogyan kell fékezni csúszós úton?)
(Tippek)
 
(2 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva)
5. sor: 5. sor:
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==
  
# Amikor elindulunk az autóval, fokozatosan gyorsítsunk. Ha a kerekek megcsúsznak, váltsunk magasabb fokozatba. Ha jobban nyomjuk a gázt, az a megcsúszáson nem segít.
+
# '''Amikor elindulunk az autóval, fokozatosan gyorsítsunk.''' Ha a kerekek megcsúsznak, váltsunk magasabb fokozatba. Ha jobban nyomjuk a gázt, az a megcsúszáson nem segít.
# Ügyeljünk rá, hogy síkos úton a féktáv általában hosszabb. Kerüljük a hirtelen fékezést, és ne vezessünk túl gyorsan.
+
# '''Ügyeljünk rá, hogy síkos úton a féktáv általában hosszabb.''' Kerüljük a hirtelen fékezést, és ne vezessünk túl gyorsan.
# Amennyiben a kerekek leblokkolnak, és az autó irányíthatatlanná válik, vegyük le a lábunkat a fékről, és hozzuk egyenesbe az autót. Csak akkor fékezzünk, ha már egyenesbe állt az autó. Ilyenkor felváltva lassítsunk a motorfékkel és a fékpedál lenyomásával.
+
# '''Amennyiben a kerekek leblokkolnak, és az autó irányíthatatlanná válik, vegyük le a lábunkat a fékről, és hozzuk egyenesbe az autót.''' Csak akkor fékezzünk, ha már egyenesbe állt az autó. Ilyenkor felváltva lassítsunk a motorfékkel és a fékpedál lenyomásával.
# Emelkedőn úgy csökkentsük a megcsúszás veszélyét, hogy magasabb fokozatba váltunk.
+
# '''Emelkedőn úgy csökkentsük a megcsúszás veszélyét, hogy magasabb fokozatba váltunk.'''
# Ha kanyarban alulkormányzottá válik a jármű (az eleje csúszni kezd), tartsuk a kormányt (ne kormányozzunk rá, inkább egy kicsit vissza), és csak kicsiket fékezzünk.
+
# '''Ha kanyarban alulkormányzottá válik a jármű (az eleje csúszni kezd), tartsuk a kormányt (ne kormányozzunk rá, inkább egy kicsit vissza), és csak kicsiket fékezzünk.'''
# Ha a kanyarban túlkormányzott lesz az autó (a hátulja kezd csúszni), akkor ellenkormányozzunk addig, amíg az autó már nem csúszik. Ha ez megvan, tekerjük vissza egyenesbe. Vagyis mindig arra kell kormányozni, amerre menni szeretnénk. Ha fékezünk, az általában ront a helyzeten.
+
# '''Ha a kanyarban túlkormányzott lesz az autó (a hátulja kezd csúszni), akkor ellenkormányozzunk addig, amíg az autó már nem csúszik.''' Ha ez megvan, tekerjük vissza egyenesbe. Vagyis mindig arra kell kormányozni, amerre menni szeretnénk. Ha fékezünk, az általában ront a helyzeten.
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
  
 +
* [http://www.hogyankell.hu/Havas_%C3%BAton_vezetni Hogyan kell havas úton vezetni?]
 
* Intenzív hóesés vagy fagyott hótakaró esetén használjunk hóláncot a hajtott tengelyen lévő kerekeken.
 
* Intenzív hóesés vagy fagyott hótakaró esetén használjunk hóláncot a hajtott tengelyen lévő kerekeken.
 
* Jó, ha útközben megnézzük, milyen a tapadás. Ehhez végezzünk fékpróbát olyan helyen, ahol nincs balesetveszély.
 
* Jó, ha útközben megnézzük, milyen a tapadás. Ehhez végezzünk fékpróbát olyan helyen, ahol nincs balesetveszély.
24. sor: 25. sor:
 
* lehetőség szerint ABS
 
* lehetőség szerint ABS
 
* karbantartott fékek
 
* karbantartott fékek
 +
* téli gumik
  
 
== Figyelmeztetések ==
 
== Figyelmeztetések ==

A lap jelenlegi, 2012. február 14., 16:44-kori változata

[szerkesztés] Hogyan kell fékezni csúszós úton?

Sikos uton fekezni.jpg

A téli közlekedés során nagyon fontos, hogy folyamatosan éberek legyünk, az útviszonyoknak és az időjárásnak megfelelően vezessünk, megfelelő követési távolságot tartsunk, ne vezessünk túl gyorsan, és kerüljük a hirtelen fékezést. Ha viszont csúszós úton fékezni kényszerülünk, kerüljük a hirtelen, erőteljes mozdulatokat, mivel ezzel általában rontunk a helyzeten.

[szerkesztés] Lépések

  1. Amikor elindulunk az autóval, fokozatosan gyorsítsunk. Ha a kerekek megcsúsznak, váltsunk magasabb fokozatba. Ha jobban nyomjuk a gázt, az a megcsúszáson nem segít.
  2. Ügyeljünk rá, hogy síkos úton a féktáv általában hosszabb. Kerüljük a hirtelen fékezést, és ne vezessünk túl gyorsan.
  3. Amennyiben a kerekek leblokkolnak, és az autó irányíthatatlanná válik, vegyük le a lábunkat a fékről, és hozzuk egyenesbe az autót. Csak akkor fékezzünk, ha már egyenesbe állt az autó. Ilyenkor felváltva lassítsunk a motorfékkel és a fékpedál lenyomásával.
  4. Emelkedőn úgy csökkentsük a megcsúszás veszélyét, hogy magasabb fokozatba váltunk.
  5. Ha kanyarban alulkormányzottá válik a jármű (az eleje csúszni kezd), tartsuk a kormányt (ne kormányozzunk rá, inkább egy kicsit vissza), és csak kicsiket fékezzünk.
  6. Ha a kanyarban túlkormányzott lesz az autó (a hátulja kezd csúszni), akkor ellenkormányozzunk addig, amíg az autó már nem csúszik. Ha ez megvan, tekerjük vissza egyenesbe. Vagyis mindig arra kell kormányozni, amerre menni szeretnénk. Ha fékezünk, az általában ront a helyzeten.

[szerkesztés] Tippek

  • Hogyan kell havas úton vezetni?
  • Intenzív hóesés vagy fagyott hótakaró esetén használjunk hóláncot a hajtott tengelyen lévő kerekeken.
  • Jó, ha útközben megnézzük, milyen a tapadás. Ehhez végezzünk fékpróbát olyan helyen, ahol nincs balesetveszély.
  • Gyakoroljunk télen tanpályán, sok új ismeretet elsajátíthatunk.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • higgadtság
  • körültekintő vezetés
  • lehetőség szerint ABS
  • karbantartott fékek
  • téli gumik

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Ha nincs blokkolásgátló az autón, pumpáló mozdulatokkal fékezzünk, különben irányíthatatlanná válik a kocsi.

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Kiscsillag