„Vészfékezni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(→Kapcsolódó források, hivatkozások) |
|||
(2 közbenső módosítás, amit 2 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva) | |||
7. sor: | 7. sor: | ||
# '''Miért fontos a vészfékezés?''' Nézzünk meg egy-két példát a sebességekre és a hozzá tartozó fékutakra! Minden esetben jó reakcióidejű a sofőr, új gumikkal szerelt az autó és száraz az út. | # '''Miért fontos a vészfékezés?''' Nézzünk meg egy-két példát a sebességekre és a hozzá tartozó fékutakra! Minden esetben jó reakcióidejű a sofőr, új gumikkal szerelt az autó és száraz az út. | ||
## 65 km/h sebességnél a féktávolság 26 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 9 méter, a fékút 17 méter. | ## 65 km/h sebességnél a féktávolság 26 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 9 méter, a fékút 17 méter. | ||
− | ## 50 km/h sebességnél a féktávolság | + | ## 50 km/h sebességnél a féktávolság 36 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 14 méter, a fékút 22 méter. |
## Ez azt jelenti, hogy még 9 métert halad a gépkocsi ahhoz a képest, ahol meg kellett volna állni, hogy elkerüljük balesetet. Ugyanez a távolság 50km/h helyett 75km/h sebességnél már 16 méter, 130 km/h helyett a 150 km/h esetében 25 méter. | ## Ez azt jelenti, hogy még 9 métert halad a gépkocsi ahhoz a képest, ahol meg kellett volna állni, hogy elkerüljük balesetet. Ugyanez a távolság 50km/h helyett 75km/h sebességnél már 16 méter, 130 km/h helyett a 150 km/h esetében 25 méter. | ||
## A 9 és 16 méteres távolság megfelel egy 3. emeletről, illetve 5. emeletről történő esésnek. Ezeken a távolságokon belül ne felejtsük el, hogy bármi lehet: óvodás gyermekcsoport, egy másik autó vagy egy kamion is! | ## A 9 és 16 méteres távolság megfelel egy 3. emeletről, illetve 5. emeletről történő esésnek. Ezeken a távolságokon belül ne felejtsük el, hogy bármi lehet: óvodás gyermekcsoport, egy másik autó vagy egy kamion is! | ||
# '''A vészfékezés teljes erőbedobást kíván!''' Meg kell különböztetnünk lassító fékezést és vészfékezést. Az előbbinél finoman, kis-közepes erővel nyomjuk a fékpedált, az utóbbinál úgy kell taposni, hogy az életünk függ tőle! | # '''A vészfékezés teljes erőbedobást kíván!''' Meg kell különböztetnünk lassító fékezést és vészfékezést. Az előbbinél finoman, kis-közepes erővel nyomjuk a fékpedált, az utóbbinál úgy kell taposni, hogy az életünk függ tőle! | ||
# '''Vészfékezéskor legalább 100-140 kg-mal kell taposni a pedált a megfelelő hatás eléréséhez, és ez komoly fizikai feladat.''' A jó vészfékezés titka, hogy azonnal, teljes erőből meg kell rúgni a pedált úgy, hogy azonnal elérje a fékpedál a végpontját és ebben a helyzetben kell a megfelelő erővel folyamatosan taposni a pedált, mintha át akarnák tolni a lemezen. Lassító fékezést átfordítani vészfékezéssé nehéz – mint ahogy a focista sem tud belebikázni a labdába, ha egy óvatos vagy akár közepes passzra készül, hiszen nem kellő ütemmel/tempóval indul neki, így nem lesz meg a kellő lendület. Széttaposva a pedált méterekkel rövidíthető a fékút: inkább előbb álljunk meg az autónkkal, minthogy baleset történjen! | # '''Vészfékezéskor legalább 100-140 kg-mal kell taposni a pedált a megfelelő hatás eléréséhez, és ez komoly fizikai feladat.''' A jó vészfékezés titka, hogy azonnal, teljes erőből meg kell rúgni a pedált úgy, hogy azonnal elérje a fékpedál a végpontját és ebben a helyzetben kell a megfelelő erővel folyamatosan taposni a pedált, mintha át akarnák tolni a lemezen. Lassító fékezést átfordítani vészfékezéssé nehéz – mint ahogy a focista sem tud belebikázni a labdába, ha egy óvatos vagy akár közepes passzra készül, hiszen nem kellő ütemmel/tempóval indul neki, így nem lesz meg a kellő lendület. Széttaposva a pedált méterekkel rövidíthető a fékút: inkább előbb álljunk meg az autónkkal, minthogy baleset történjen! | ||
− | # '''Tartsuk fent a vészfékezés pillanatában kifejtett erőt!''' Ha már vészfékezünk, ne engedjünk fel kicsit sem a pedált azért, mert úgy gondoljuk, hogy valószínűleg meg fogunk állni. Sokszor éppen ez okozza, hogy mégis belecsúszik az autó. | + | # '''Tartsuk fent a vészfékezés pillanatában kifejtett erőt!''' Ha már vészfékezünk, ne engedjünk fel kicsit sem a pedált azért, mert úgy gondoljuk, hogy valószínűleg meg fogunk állni. Sokszor éppen ez okozza, hogy mégis belecsúszik az autó. |
− | |||
− | |||
== Tippek == | == Tippek == | ||
20. sor: | 18. sor: | ||
* A jó reakcióidő – s így a vészfékezés gyorsaságának - kulcsa, hogy csak kipihenten üljünk autóba. Fáradtság esetén jelentősen csökken a reakcióidő. | * A jó reakcióidő – s így a vészfékezés gyorsaságának - kulcsa, hogy csak kipihenten üljünk autóba. Fáradtság esetén jelentősen csökken a reakcióidő. | ||
* Nem megfelelő gumiválasztás esetén, vagy erősen kopott futófelülettel rendelkező gumiknál a féktávolság jelentősen nő. Ha a gumi állapota nem megfelelő, azonnal cseréljük le. Télen mindig téli-, nyáron mindig nyári gumit válasszunk. A négy évszakos gumi is jó megoldás lehet, habár ezek a gumik mindig kompromisszumot képeznek a két szélsőség között. | * Nem megfelelő gumiválasztás esetén, vagy erősen kopott futófelülettel rendelkező gumiknál a féktávolság jelentősen nő. Ha a gumi állapota nem megfelelő, azonnal cseréljük le. Télen mindig téli-, nyáron mindig nyári gumit válasszunk. A négy évszakos gumi is jó megoldás lehet, habár ezek a gumik mindig kompromisszumot képeznek a két szélsőség között. | ||
− | * Az újabb autók esetében a vészfékezés pillanatában alkalmazott „berúgást” az autó érzékeli, és segít fenntartani a megfelelő fékerőt. | + | * Az újabb autók esetében a vészfékezés pillanatában alkalmazott „berúgást” az autó érzékeli, és segít fenntartani a megfelelő fékerőt. |
− | + | * Ha nincs ABS, figyeljünk, mert a blokkolt kerekekkel nagyobb a féktávolság, mintsem ha pont a blokkolás határán fékezünk!!! | |
− | |||
== Amire szükséged lehet == | == Amire szükséged lehet == | ||
42. sor: | 39. sor: | ||
== Kapcsolódó források, hivatkozások == | == Kapcsolódó források, hivatkozások == | ||
− | * [ | + | * [https://kiszamolo.com/reakcioido-teszt/ Reakcióidő-teszt] |
+ | * [https://calcpark.com/reaction-time-test/ Human benchmark - Reaction time test] | ||
[[Kategória:Autó-motor-járművek]] | [[Kategória:Autó-motor-járművek]] |
A lap jelenlegi, 2021. január 11., 07:53-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell vészfékezni?
A vezetők többsége, bármily meglepő vagy hihetetlen nem tud vészfékezni, pusztán azon oknál fogva, hogy nincs gyakorlata. Éves szinten közel 20 000 alkalommal lépünk a fékpedálra és ebből 2-3 alkalom a tényleges vészfékezést igénylő helyzet. Ebből következik, hogy túl sok gyakorlata az átlag sofőrnek nincs a vészfékezésben, ezért érdemes ezt gyakorolni, akár vezetéstechnikai tréningen részt venni.
[szerkesztés] Lépések
- Miért fontos a vészfékezés? Nézzünk meg egy-két példát a sebességekre és a hozzá tartozó fékutakra! Minden esetben jó reakcióidejű a sofőr, új gumikkal szerelt az autó és száraz az út.
- 65 km/h sebességnél a féktávolság 26 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 9 méter, a fékút 17 méter.
- 50 km/h sebességnél a féktávolság 36 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 14 méter, a fékút 22 méter.
- Ez azt jelenti, hogy még 9 métert halad a gépkocsi ahhoz a képest, ahol meg kellett volna állni, hogy elkerüljük balesetet. Ugyanez a távolság 50km/h helyett 75km/h sebességnél már 16 méter, 130 km/h helyett a 150 km/h esetében 25 méter.
- A 9 és 16 méteres távolság megfelel egy 3. emeletről, illetve 5. emeletről történő esésnek. Ezeken a távolságokon belül ne felejtsük el, hogy bármi lehet: óvodás gyermekcsoport, egy másik autó vagy egy kamion is!
- A vészfékezés teljes erőbedobást kíván! Meg kell különböztetnünk lassító fékezést és vészfékezést. Az előbbinél finoman, kis-közepes erővel nyomjuk a fékpedált, az utóbbinál úgy kell taposni, hogy az életünk függ tőle!
- Vészfékezéskor legalább 100-140 kg-mal kell taposni a pedált a megfelelő hatás eléréséhez, és ez komoly fizikai feladat. A jó vészfékezés titka, hogy azonnal, teljes erőből meg kell rúgni a pedált úgy, hogy azonnal elérje a fékpedál a végpontját és ebben a helyzetben kell a megfelelő erővel folyamatosan taposni a pedált, mintha át akarnák tolni a lemezen. Lassító fékezést átfordítani vészfékezéssé nehéz – mint ahogy a focista sem tud belebikázni a labdába, ha egy óvatos vagy akár közepes passzra készül, hiszen nem kellő ütemmel/tempóval indul neki, így nem lesz meg a kellő lendület. Széttaposva a pedált méterekkel rövidíthető a fékút: inkább előbb álljunk meg az autónkkal, minthogy baleset történjen!
- Tartsuk fent a vészfékezés pillanatában kifejtett erőt! Ha már vészfékezünk, ne engedjünk fel kicsit sem a pedált azért, mert úgy gondoljuk, hogy valószínűleg meg fogunk állni. Sokszor éppen ez okozza, hogy mégis belecsúszik az autó.
[szerkesztés] Tippek
- A jó reakcióidő – s így a vészfékezés gyorsaságának - kulcsa, hogy csak kipihenten üljünk autóba. Fáradtság esetén jelentősen csökken a reakcióidő.
- Nem megfelelő gumiválasztás esetén, vagy erősen kopott futófelülettel rendelkező gumiknál a féktávolság jelentősen nő. Ha a gumi állapota nem megfelelő, azonnal cseréljük le. Télen mindig téli-, nyáron mindig nyári gumit válasszunk. A négy évszakos gumi is jó megoldás lehet, habár ezek a gumik mindig kompromisszumot képeznek a két szélsőség között.
- Az újabb autók esetében a vészfékezés pillanatában alkalmazott „berúgást” az autó érzékeli, és segít fenntartani a megfelelő fékerőt.
- Ha nincs ABS, figyeljünk, mert a blokkolt kerekekkel nagyobb a féktávolság, mintsem ha pont a blokkolás határán fékezünk!!!
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- Erős lábak
- Némi gyakorlat
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- Egy baleset esélyét úgy tudjuk nagymértékben csökkenteni, ha mindig betartjuk a sebességkorlátokat, elsajátítjuk a helyes vészkékezést, a gyors és helyes elkerülési manővereket.
[szerkesztés] Kapcsolódó videók
[szerkesztés] Vészfékezés 100 km/h-ról - téli és nyári gumi a hóban