„Hírt írni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Címkék: Mobil szerkesztés, Mobil web szerkesztés) |
a (Visszaállítottam a lap korábbi változatát 94.44.229.35 (vita) szerkesztéséről Hogyankell szerkesztésére) (Címke: Visszaállítás) |
||
(3 közbenső módosítás, amit 2 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | + | == Hogyan kell hírt írni? == | |
− | |||
− | |||
− | + | [[Fájl:Hirszerkesztes.jpg|right|200px]] | |
− | |||
− | + | A hír olyan objektív újságírói műfaj, ami kizárólag információkból épül fel, így betartva néhány szabályt viszonylag könnyen megszerkeszthető egy hír. | |
== Lépések == | == Lépések == |
A lap jelenlegi, 2022. december 22., 06:47-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell hírt írni?
A hír olyan objektív újságírói műfaj, ami kizárólag információkból épül fel, így betartva néhány szabályt viszonylag könnyen megszerkeszthető egy hír.
[szerkesztés] Lépések
- Tudd, hogy mi pontosan a hír. Első lépésként, (még mielőtt elkezdenéd megírni a hírt) tudnod kell, mi is az a hír: A hír rövid, objektív újságírói műfaj, ami aktuális, releváns, ismert/híres embert érint, volt előzménye és várható következménye. Semmilyen szubjektív véleményt, kommentárt, nem tartalmazhat. A hírértéket az alábbi tényezők növelhetik: aktualitás, közelség (ez lehet földrajzi-, érzelmi-, pszichológiai- vagy kulturális közelség) érintettség köre és mértéke, a normasértés mértéke, elit szerepeltetése illetve a váratlanság foka.
- Mit tartalmazzon? Hír megírásakor törekedni kell arra, hogy minden elérhető információt tartalmazzon, az 5W+H módszer szerint az alábbi 6 kérdésre kell választ adni a hírben: mi történt, kivel történt, mikor történt, hol történt, hogyan történt és végül pedig miért történt. Természetesen előfordulhat, hogy egyes kérdésekre nem tudunk választ adni.
- Címadás A mínuszos híreket kivéve, minden hírnek van címe, erre különösen figyelj: rövid, figyelemfelkeltő címet adj. A cím a témát mindenképpen jelölje, egyértelműen beazonosítható legyen, hogy miről fog szólni. Főcím mellett van alcím és belső cím is, ezek azonban már opcionálisak.
- Lead A címet egy rövid lead kövesse, ami röviden összefoglalja a témát. (Elektronikus sajtóban, pl. TV-ben, rádióban a leadet a headline váltja ki, ami rövidebb, mint egy lead: egy-egy kiragadott, figyelemfelkeltő mondat)
- Hírtest A lead után, a hírtestben kell kibontani a részleteket, mégpedig a fordított piramis módszerével: hír elején vannak a leglényegesebb tudnivalók, ezekből van a legtöbb; míg a végére kerüljenek a kevésbé fontos, háttér információk, ezekből (a fordított piramishoz hasonlóan) kevés legyen.
[szerkesztés] Tippek
- A hír legyen rövid, tömör, csak a lényeget tartalmazza. Minden más, (hírmagyarázat, hírelemzés stb.) már más műfajhoz tartozik, ezért ne is kerüljön bele.
- Csak biztos információkkal dolgozz! Legalább két megerősítésre van szükség egy hír esetében.
- Fogalmazz egyszerűen, érthetően, kerüld a kétértelmű mondatokat.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- Jó cím
- Jó fogalmazóképesség
- Jó helyesírás
- Tárgyilagosság
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- A hír nem tartalmazhat szubjektív elemeket, ne használj olyan szavakat, mint: úgy tűnik, talán, lehet. stb.
- A hírszerkesztést mindig objektív szempontok szerint kell végezni, nem sugallhat mást, mint a valóság.