„Üzleti tervet készíteni” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

a („Üzleti tervet készíteni” levédve ([Szerkesztés=csak adminisztrátoroknak engedélyezett] (határozatlan) [Átnevezés=csak adminisztrátoroknak engedélyezett] (határozatlan)))
 
(25 közbenső módosítás, amit 5 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 
== Hogyan kell üzleti tervet készíteni? ==
 
== Hogyan kell üzleti tervet készíteni? ==
  
[[Fájl:Uzletiterv.jpg]]Amikor egy vállalkozás ötlete megszületik a fejünkben, fontos már az elején egy '''üzleti tervet''' készíteni, ami számunkra egy '''brainstorming'''ként (ötletroham, szabad ötletfeltárás, ötletfelvetés) szolgálhat a cégünk beindulása során. Az üzleti terv megírása egyben a vállalkozás alapjait, körvonalát, célját, és megvalósítási pontjait is tartalmazza - így a terveinket, egyben rögzíteni is tudjuk, s ezáltal az alapítás és a működés menetét megtudjuk határozni. Tehát az üzleti tervünk pontokba szedi a vállalkozásunk '''rövid''' (operatív), '''közép''', valamint '''hosszú távú''' (stratégiai) céljainak megvalósítását és annak eléréséhez ad támpontokat. Számos '''célja''' lehet egy üzleti terv megalkotásának: a vállalkozás alapjainak írásban lefektetése, beruházók vagy hitelezők elérése, egy új projekt megtervezése, a vezetőség tájékoztatása és meggyőzése, üzleti stratégia tervezése. Ehhez összesen 7 lépést kell végig venned, hogy egy maximálisan precíz munkát adj ki a kezedből. A következő lépések segítséget adnak, valamint végig vezetik részletesen, hogy milyen feltételeknek, részeknek kell szerepelnie egy jól megírt üzleti tervben.
+
[[Fájl:Uzletiterv.jpg|right|250px]]Amikor egy vállalkozás ötlete megszületik a fejünkben, fontos már az elején egy '''üzleti tervet''' készíteni, ami számunkra egy '''brainstorming'''ként (ötletroham, szabad ötletfeltárás, ötletfelvetés) szolgálhat a cégünk beindulása során. Az üzleti terv megírása egyben a vállalkozás alapjait, körvonalát, célját, és megvalósítási pontjait is tartalmazza - így a terveinket, egyben rögzíteni is tudjuk, s ezáltal az alapítás és a működés menetét megtudjuk határozni. Tehát az üzleti tervünk pontokba foglalja a vállalkozásunk '''rövid''' (operatív), '''közép''', valamint '''hosszú távú''' (stratégiai) céljainak megvalósítását és annak eléréséhez ad támpontokat. Számos '''célja''' lehet egy üzleti terv megalkotásának: a vállalkozás alapjainak írásba lefektetése, beruházók vagy hitelezők elérése, egy új projekt megtervezése, a vezetőség tájékoztatása és meggyőzése, üzleti stratégia tervezése. Ehhez összesen 14 lépést kell végig venned, hogy egy maximálisan precíz munkát adj ki a kezedből. A következő lépések segítséget adnak, valamint végig vezetik részletesen, hogy milyen feltételeknek, részeknek kell szerepelnie egy jól megírt üzleti tervben.
  
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==
  
 
#'''Az üzleti terv alaptételei'''
 
#'''Az üzleti terv alaptételei'''
* Egy jól elkészített tervvel fontos beruházókat, projekteket és pénzeket nyerhetünk meg, ezért lényeges, hogy perecízen, alaposan és rendezetten állítsuk össze. Az alábbi feltételeknek kell, hogy megfeleljen az üzleti tervünk:
+
#* Egy jól elkészített tervvel fontos beruházókat, projekteket és pénzeket nyerhetünk meg, ezért lényeges, hogy perecízen, alaposan és rendezetten állítsuk össze. Az alábbi feltételeknek kell, hogy megfeleljen az üzleti tervünk:
* Mindenképpen alapos és körüljárt legyél a témában, legyen előzetes tudásanyagod, információgyűjtésed, s a hiányosságokat pótold. Bármit adsz ki a kezedből az legyen formailag, nyelvezetileg, esztétikailag és stilisztikailag a helyén. Hibás információkat semmiképen ne tartalmazzon, mindenről győződj meg.  
+
#* Mindenképpen alapos és körüljárt legyél a témában, legyen előzetes tudásanyagod, információgyűjtésed, s a hiányosságokat pótold. Bármit adsz ki a kezedből az legyen formailag, nyelvezetileg, esztétikailag és stilisztikailag a helyén. Hibás információkat semmiképen ne tartalmazzon, mindenről győződj meg.  
* A következő tulajdonságoknak feleljen meg az üzleti terv: '''igényes, reális, dinamikus, átlátható, precíz, szakszerű, lényegre törő, célorientált, előrelátó/tervező,  mindenre felkészült, megalapozott.
+
#* A következő tulajdonságoknak feleljen meg az üzleti terv: '''igényes, reális, dinamikus, átlátható, precíz, szakszerű, lényegre törő, célorientált, előrelátó/tervező,  mindenre felkészült, megalapozott.
* Fontos '''piackutatást''' és '''statisztikát''' készíteni a terv megírása előtt, és ezekkel bővíteni azt.
+
#* Fontos '''piackutatást''' és '''statisztikát''' készíteni a terv megírása előtt, és ezekkel bővíteni azt.
 
#'''Formai követelmények'''
 
#'''Formai követelmények'''
* Figyeljünk oda, hogy a '''betűk mérete''' (12 vagy 14) és '''típusa''' (lehetőleg Times New Roman vagy Arial) egységes legyen, a '''sorokat''' azonosan formázzuk (sorkizárt), a '''margók/behúzások''' használatára (a fűzés miatt), a '''felsorolásokra''', a '''kiemelésekre''', a '''lábjegyzetekre''' és '''magyarázatokra''', az '''ábrákra''', a '''grafikonokra''' és a '''jegyzékekre''', az '''adatok hitelességére''' (ha tudjuk szakemberrel igazoljuk), a '''dátumra''' és a '''tartalomjegyzékre'''.
+
#* Figyeljünk oda, hogy a '''betűk mérete''' (12 vagy 14) és '''típusa''' (lehetőleg Times New Roman vagy Arial) egységes legyen, a '''sorokat''' azonosan formázzuk (sorkizárt), a '''margók/behúzások''' használatára (a fűzés miatt), a '''felsorolásokra''', a '''kiemelésekre''', a '''lábjegyzetekre''' és '''magyarázatokra''', az '''ábrákra''', a '''grafikonokra''' és a '''jegyzékekre''', az '''adatok hitelességére''' (ha tudjuk szakemberrel igazoljuk), a '''dátumra''' és a '''tartalomjegyzékre'''.
#'''Az üzleti terv szerkezete és tartalma'''
+
#'''Az üzleti terv szerkezete és tartalma'''[[Fájl:Kivitelezés.JPG]]
 
#*Ha már a meglévő vállalkozásunkhoz csinálunk üzleti tervet, akkor az első pontban határozzuk meg a '''vállalkozásunk alapadatait: bejegyzés időpontja, cégjegyzékszám, működési forma, a vállalkozás neve, címe, székhelye, telephelye(i), a tulajdonosok és képviselők felsorolása és az elérhetőségük, a törvényes képviselő neve, címe és elérhetősége, a kiemelt tanácsadók, személyek neve, s az elérhetőségeik'''.
 
#*Ha már a meglévő vállalkozásunkhoz csinálunk üzleti tervet, akkor az első pontban határozzuk meg a '''vállalkozásunk alapadatait: bejegyzés időpontja, cégjegyzékszám, működési forma, a vállalkozás neve, címe, székhelye, telephelye(i), a tulajdonosok és képviselők felsorolása és az elérhetőségük, a törvényes képviselő neve, címe és elérhetősége, a kiemelt tanácsadók, személyek neve, s az elérhetőségeik'''.
*Minden tartalom legyen szakszerű és közérthető nyelvezetű.
+
#*Minden tartalom legyen szakszerű és közérthető nyelvezetű.
 
#*Amennyiben még '''nincs meglévő cégünk''', vagy egy '''új projekt alapot készítünk elő''', akkor a következő lényeges részegységeknek kell szerepelni a tervben:  
 
#*Amennyiben még '''nincs meglévő cégünk''', vagy egy '''új projekt alapot készítünk elő''', akkor a következő lényeges részegységeknek kell szerepelni a tervben:  
*'''mi a célja a vállalkozásnak vagy a projektnek'''
+
#**'''mi a célja a vállalkozásnak vagy a projektnek'''
*'''mi a motivációnk, mi a tervünk'''
+
#**'''mi a motivációnk, mi a tervünk'''
*'''a vállalat filozófiája és kultúrája'''  
+
#**'''a vállalat filozófiája és kultúrája'''  
*'''a jövőbeli tervek és azok megvalósításának a pontokba szedet és részletezett leírása'''
+
#**'''a jövőbeli tervek és azok megvalósításának a pontokba szedet és részletezett leírása'''
*'''a célpiac meghatározása'''
+
#**'''a célpiac meghatározása'''
*'''a célpiac igényeinek felmérése'''
+
#**'''a célpiac igényeinek felmérése'''
 
#'''A stratégiai elemek meghatározása'''
 
#'''A stratégiai elemek meghatározása'''
*'''a beszállítók és az üzleti partnerek meghatározása''', azok elérhetősége, és egy teljes tervezet arról, hogy miként képzeljük el az együttműködést, milyen tevékenységben melyik partnerre számítunk.
+
#*'''a beszállítók és az üzleti partnerek meghatározása''', azok elérhetősége, és egy teljes tervezet arról, hogy miként képzeljük el az együttműködést, milyen tevékenységben melyik partnerre számítunk.
*a partnerekkel való üzleti kapcsolatok, szerepkörök meghatározása.
+
#*a partnerekkel való üzleti kapcsolatok, szerepkörök meghatározása.
 
#'''A vezetői összefoglaló megírása'''
 
#'''A vezetői összefoglaló megírása'''
*Egyik kulcsfontosságú szakasza az üzleti tervnek, a '''vezetői kultúra meghatározása és összefoglalása'''. Vagyis kik a vezetőség tagjai, személy szerint rövid bemutatás, mi a cég filozófiájuk, és miért hozzák(ták) létre a társaságot (Kft., Bt., stb.).
+
#*Egyik kulcsfontosságú szakasza az üzleti tervnek, a '''vezetői kultúra meghatározása és összefoglalása'''. Vagyis kik a vezetőség tagjai, személy szerint rövid bemutatás, mi a cég filozófiájuk, és miért hozzák(ták) létre a társaságot (Kft., Bt., stb.).
*'''A vezetői összefoglaló és a vállalkozás általános bemutatásának tartalmi tulajdonságai''': tömör, lényegre törő, esztétikus, precíz, céltudatos, figyelemfelkeltő, vázolja a vállalkozás piaci helyzetét, megjelenését, innovációját (fejlesztés) és a törekvését, bemutatja a a piaci és a társadalmi szerepvállalását, megszabja a marketingstratégiát és a célpiacot, meghatározza a profitszerzési lehetőségeket és formákat, bemutatja a jelentősebb partnereket, valamint információt ad a gazdasági társaság felépítéséről, s a struktúrájáról.  
+
#*'''A vezetői összefoglaló és a vállalkozás általános bemutatásának tartalmi tulajdonságai''': tömör, lényegre törő, esztétikus, precíz, céltudatos, figyelemfelkeltő, vázolja a vállalkozás piaci helyzetét, megjelenését, innovációját (fejlesztés) és a törekvését, bemutatja a a piaci és a társadalmi szerepvállalását, megszabja a marketingstratégiát és a célpiacot, meghatározza a profitszerzési lehetőségeket és formákat, bemutatja a jelentősebb partnereket, valamint információt ad a gazdasági társaság felépítéséről, s a struktúrájáról.  
 
#'''Megvalósítási és végrehajtási tervezés'''[[Fájl:Projekt.png]]  
 
#'''Megvalósítási és végrehajtási tervezés'''[[Fájl:Projekt.png]]  
*Ahhoz, hogy sikeresen tudjon működni bármilyen ötletünk vagy projektünk, szükségünk lesz egy tanulmány megírására, amely szerepe: információkkal szolgáljon a vezetőség és a menedzsment számára, hogy mérlegelni tudjanak az elfogadásán, valamint nagy vonalakban és tervekben lássák a projekt megvalósulását. Kiinduló pontja lehet a finanszírozási terv kivitelezésének. A '''tanulmányi dokumentum elkészítésekor''' határozzunk meg '''több alternatívát, vész megoldásokat, válságmenedzsmentet, az erőforrások költséghatékony használatát, valamint készítsünk kockázatelemzést.'''
+
#*Ahhoz, hogy sikeresen tudjon működni bármilyen ötletünk vagy projektünk, szükségünk lesz egy tanulmány megírására, amely szerepe: információkkal szolgáljon a vezetőség és a menedzsment számára, hogy mérlegelni tudjanak az elfogadásán, valamint nagy vonalakban és tervekben lássák a projekt megvalósulását. Kiinduló pontja lehet a finanszírozási terv kivitelezésének. A '''tanulmányi dokumentum elkészítésekor''' határozzunk meg '''több alternatívát, vészmegoldásokat, válságmenedzsmentet, az erőforrások költséghatékony használatát, valamint készítsünk kockázatelemzést.'''
* Meghatározó szempont tehát, hogy információkat gyűjtsünk és azokat elemezzük, illetve azokat értékeljük is ki, hogy a későbbiekben tudjuk használni az adatokat.
+
#* Meghatározó szempont tehát, hogy információkat gyűjtsünk és azokat elemezzük, illetve azokat értékeljük is ki, hogy a későbbiekben tudjuk használni az adatokat.
* A tanulmány elkészítése során szükség van: '''a projektfelelős bemutatására''' (természetes vagy jogi személy, aki a projekt sikeréért felel), a projektfelelős korábbi innovációinak ismertetésére, a projektfelelős szakértelmének az igazolására, alátámasztására, továbbá a projektmenedzsmentben résztvevő szervezeti személyek bemutatása, és a projektfelelős pénzügyi stabilitását bizonyító tényekre.
+
#* A tanulmány elkészítése során szükség van: '''a projektfelelős bemutatására''' (természetes vagy jogi személy, aki a projekt sikeréért felel), a projektfelelős korábbi innovációinak ismertetésére, a projektfelelős szakértelmének az igazolására, alátámasztására, továbbá a projektmenedzsmentben résztvevő szervezeti személyek bemutatása, és a projektfelelős pénzügyi stabilitását bizonyító tényekre.
 
#'''Marketing stratégia meghatározása'''
 
#'''Marketing stratégia meghatározása'''
 
#*'''A piaci szegmens vizsgálata'''
 
#*'''A piaci szegmens vizsgálata'''
*Mielőtt egy vállalkozásba vagy projektbe kezdünk, érdemes a versenytársak, az aktuális piac és gazdasági helyzetet, valamint a társadalmi, a demográfiai és a gazdasági változásokat  kiértékelni és folyamatosan figyelemmel követni.
+
#*Mielőtt egy vállalkozásba vagy projektbe kezdünk, érdemes a versenytársak, az aktuális piac és gazdasági helyzetet, valamint a társadalmi, a demográfiai és a gazdasági változásokat  kiértékelni és folyamatosan figyelemmel követni.
*Mindenképp rukkoljunk elő '''innovációkkal''', technológia fejlesztésekkel, kövessük a piaci trendeket és az igényeket.
+
#*Mindenképp rukkoljunk elő '''innovációkkal''', technológia fejlesztésekkel, kövessük a piaci trendeket és az igényeket.
*Legyünk tisztában a jogi szabályokkal és a politikai keretekkel.
+
#*Legyünk tisztában a jogi szabályokkal és a politikai keretekkel.
 
#'''A termékek és a szolgáltatások marketing terve'''
 
#'''A termékek és a szolgáltatások marketing terve'''
*Tartalmaznia kell az üzleti tervünknek a szolgáltatásunkkal kapcsolatos  marketing tervezetet. Ennek a '''célja''', hogy bemutassa a termékek, avagy a szolgáltatások jellemzőit, tulajdonságait, pozitívumait és innovációit, valamint szemléltesse azok részletes értékesítési stratégiájának a folyamatát, eszközeit és a csatornáit, illetve meghatározza a célpiacot és annak az igényeit.
+
#*Tartalmaznia kell az üzleti tervünknek a szolgáltatásunkkal kapcsolatos  marketing tervezetet. Ennek a '''célja''', hogy bemutassa a termékek, avagy a szolgáltatások jellemzőit, tulajdonságait, pozitívumait és innovációit, valamint szemléltesse azok részletes értékesítési stratégiájának a folyamatát, eszközeit és a csatornáit, illetve meghatározza a célpiacot és annak az igényeit.
 
#'''A piaci szegmentáció meghatározásának fázisai'''
 
#'''A piaci szegmentáció meghatározásának fázisai'''
*E témánál két fontos tényezőre kell kitérnünk: a '''célcsoport demográfia''' és a '''pszichológiai''' jellemzőire.
+
#*E témánál két fontos tényezőre kell kitérnünk: a '''célcsoport demográfia''' és a '''pszichológiai''' jellemzőire.
*A '''célközönség demográfiai tulajdonságainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: életkor, jövedelem/átlagkereset, nem, családi állapot,  foglalkozás, lakóhely, átlag vásárlási összeg, vásárlások gyakorisága.
+
#*A '''célközönség demográfiai tulajdonságainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: életkor, jövedelem/átlagkereset, nem, családi állapot,  foglalkozás, lakóhely, átlag vásárlási összeg, vásárlások gyakorisága.
*A '''célközönség pszichológia jellemvonásainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: a célközönség életmódja és szokásai, valamint az igények, amiket a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal akarunk kielégíteni, továbbá milyen tényezők szerint vásárol a célközönség, a célpiacon milyen pénzügyi és vásárlási tulajdonságok tapasztalhatóak általánosságban (csökkenő, stagnáló vagy növekvő), mekkora a célpiac mérete, képes-e másodlagos célpiacot is kielégíteni a vállalkozásunk, s milyen tendenciában képes növekedni.
+
#*A '''célközönség pszichológia jellemvonásainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: a célközönség életmódja és szokásai, valamint az igények, amiket a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal akarunk kielégíteni, továbbá milyen tényezők szerint vásárol a célközönség, a célpiacon milyen pénzügyi és vásárlási tulajdonságok tapasztalhatóak általánosságban (csökkenő, stagnáló vagy növekvő), mekkora a célpiac mérete, képes-e másodlagos célpiacot is kielégíteni a vállalkozásunk, s milyen tendenciában képes növekedni.
 
#'''A versenytársak elemzése'''
 
#'''A versenytársak elemzése'''
*Ahhoz, hogy tudjuk milyen mértékű a célpiac lefedettsége a konkurenciák által, ahhoz feltétlen fontos a konkurens cégeket alaposan vizsgálnunk.
+
#*Ahhoz, hogy tudjuk milyen mértékű a célpiac lefedettsége a konkurenciák által, ahhoz feltétlen fontos a konkurens cégeket alaposan vizsgálnunk.
*Az alábbi szempontok szerint érdemes vizsgálni, elemezni a versenytársakat: milyenek a versenytársak termékei és szolgáltatásai, a célközönségük jellemzői, vásárlási szokásai, milyen árpolitikát és marketinget használnak, a versenytársak gyengeségei és erősségei, a vásárlóikat milyen eszközökkel lehet megszerezni, milyen referenciákkal és múlttal rendelkeznek, kik a partnereik és beszállítóik, valamint milyen kereskedelmi csatornákat használnak a vásárlóközönség eléréséhez.  
+
#*Az alábbi szempontok szerint érdemes vizsgálni, elemezni a versenytársakat: milyenek a versenytársak termékei és szolgáltatásai, a célközönségük jellemzői, vásárlási szokásai, milyen árpolitikát és marketinget használnak, a versenytársak gyengeségei és erősségei, a vásárlóikat milyen eszközökkel lehet megszerezni, milyen referenciákkal és múlttal rendelkeznek, kik a partnereik és beszállítóik, valamint milyen kereskedelmi csatornákat használnak a vásárlóközönség eléréséhez.  
#'''A marketing mix részelemei'''[[Fájl:marketingmix.jpg]]
+
#'''A marketing mix részelemei''' [[Fájl:Marketingmix.gif‎]]
*A marketingstratégiánk szerves részének kell lennie a marketing mixnek, mely segítségével számos csatornán keresztül, széles reklámozási eszközökkel tudjuk szerteágazóan elérni a vásárlóközönségünket.  
+
#*A marketingstratégiánk szerves részének kell lennie a marketing mixnek, mely segítségével számos csatornán keresztül, széles reklámozási eszközökkel tudjuk szerteágazóan elérni a vásárlóközönségünket.  
*A '''promóció''' lebonyolításához az alábbi tevékenységeket tudjuk az üzleti tervünkbe betűzni:  
+
#*A '''promóció''' lebonyolításához az alábbi tevékenységeket tudjuk az üzleti tervünkbe betűzni: [[Fájl:4P.jpg]]
[[Fájl:4P.jpg]]
 
 
#*'''BTL marketing eszközök''' használata (nem hagyományos reklámeszközök), vagyis szponzoráció, rendezvény, PR, telemarketing, eladóhelyi reklámok (POS,POP), értékesítési promóciók, merchandising, valamint az online marketing eszközök használata (hirdetések, bannerek, vírusvideók, DM levél, stb.).
 
#*'''BTL marketing eszközök''' használata (nem hagyományos reklámeszközök), vagyis szponzoráció, rendezvény, PR, telemarketing, eladóhelyi reklámok (POS,POP), értékesítési promóciók, merchandising, valamint az online marketing eszközök használata (hirdetések, bannerek, vírusvideók, DM levél, stb.).
#*'''ATL marketing eszközök''' felhasználása (hagyományos reklámeszközök), avagy a TV reklámok, rádiós reklámspotok, újsághirdetések, és a köztéri reklámfelületek.
+
#*'''ATL marketing eszközök''' felhasználása (hagyományos reklámeszközök), avagy a TV reklámok, rádiós reklámspotok, újsághirdetések, és a köztéri reklámfelületek.[[Fájl:marketing4P.jpg]]
[[Fájl:marketing4P.jpg]]
+
#*Amennyiben tervezünk '''disztribúciót''', azzal kapcsolatosan kidolgozott alapelvek és stratégia meghatározása.
*Amennyiben tervezünk '''disztribúciót''', azzal kapcsolatosan kidolgozott alapelvek és stratégia meghatározása.
+
#*Az '''árak''' pontosan kidolgozott tervezete, az előzőekben felmért információkkal egybevetve, amely egyaránt igazodik a versenytársakhoz, illetve a vásárlóközönséghez, valamint az akciók megtervezése.
[[Fájl:fogyasztas.jpg]]
+
#*A termékpalettánkat és a szolgáltatásainkat a következő perspektívák szerint állítsuk össze: a típus meghatározása, melyik szakaszban szándékozunk bevezetni, elindítani (kezdeti, bevezető, növekvő, hiánypótlás, haladó), a termékinnovációk kifejlesztése és ütemezése, különböző igények szerinti termékek/szolgáltatások, vagyis széles termékpaletta, illetve a hiánypiac kiaknázása, változatosság és sokféleség, valamint a termékek/szolgáltatások előnyeinek és erősségeinek kihangsúlyozása, mivel különb és jobb, mint a versenytársaké.   
*Az '''árak''' pontosan kidolgozott tervezete, az előzőekben felmért információkkal egybevetve, amely egyaránt igazodik a versenytársakhoz, illetve a vásárlóközönséghez, valamint az akciók megtervezése.
 
*A termékpalettánkat és a szolgáltatásainkat a következő perspektívák szerint állítsuk össze: a típus meghatározása, melyik szakaszban szándékozunk bevezetni, elindítani (kezdeti, bevezető, növekvő, hiánypótlás, haladó), a termékinnovációk kifejlesztése és ütemezése, különböző igények szerinti termékek/szolgáltatások, vagyis széles termékpaletta, illetve a hiánypiac kiaknázása, változatosság és sokféleség, valamint a termékek/szolgáltatások előnyeinek és erősségeinek kihangsúlyozása, mivel különb és jobb, mint a versenytársaké.   
 
 
#'''Az üzemeltetés koncepciója'''
 
#'''Az üzemeltetés koncepciója'''
*Ezen résznél két fontos dologra kell figyelnünk és azokat részleteznünk: az '''innovációk tanulmányozása''' és az '''előállítás ütemtervezése'''.
+
#*Ezen résznél két fontos dologra kell figyelnünk és azokat részleteznünk: az '''innovációk tanulmányozása''' és az '''előállítás ütemtervezése'''.
*'''Az innovációk tanulmányozása:''' fontos meghatározni saját magunk számára, hogy a jövőben milyen ütemben, milyen számottevő innovációkat, fejlesztéseket kívánunk véghez vinni. Érdemes megállapítani folyamatosan, hogy az adott termék/szolgáltatás milyen fázisban tart, így pontosabb tervezést és választ tudunk a vezetés számára, hogy mikorra várható a fejlesztés befejezése. Tervezni tudunk valamint még az elkövetkező nehézségekkel, amellett folyamatosan reflektálni (vissza reagálni) a piac változásaira, ráadásul felhívja a figyelmünket a hibákra, hiányosságokra is. Figyeljünk oda, hogy ha valami új terméket, szolgáltatást hozunk létre, szabadalmaztassuk, jegyeztessük be, avagy védessük le.
+
#*'''Az innovációk tanulmányozása:''' fontos meghatározni saját magunk számára, hogy a jövőben milyen ütemben, milyen számottevő innovációkat, fejlesztéseket kívánunk véghez vinni. Érdemes megállapítani folyamatosan, hogy az adott termék/szolgáltatás milyen fázisban tart, így pontosabb tervezést és választ tudunk a vezetés számára, hogy mikorra várható a fejlesztés befejezése. Tervezni tudunk valamint még az elkövetkező nehézségekkel, amellett folyamatosan reflektálni (vissza reagálni) a piac változásaira, ráadásul felhívja a figyelmünket a hibákra, hiányosságokra is. Figyeljünk oda, hogy ha valami új terméket, szolgáltatást hozunk létre, szabadalmaztassuk, jegyeztessük be, avagy védessük le.
*'''Az előállítás ütemtervezése:''' határozzuk meg, hogy kik a legmegfelelőbb partnerek, beszállítók a számunkra (árak, megbízhatóság, pontosság, szállítási rugalmasság), milyen gyártási szempontok fontosak számunkra (energiatakarékos, zöld technológia, költségtakarékos, stb.), ezenkívül mutassuk be a gyártás tervezésének folyamatait, fázisait, költségeit, eszközigényt, hely, valamint a határozzuk meg a szervizhálózatot és próbáljunk pályázni terméktámogatásra.
+
#*'''Az előállítás ütemtervezése:''' határozzuk meg, hogy kik a legmegfelelőbb partnerek, beszállítók a számunkra (árak, megbízhatóság, pontosság, szállítási rugalmasság), milyen gyártási szempontok fontosak számunkra (energiatakarékos, zöld technológia, költségtakarékos, stb.), ezenkívül mutassuk be a gyártás tervezésének folyamatait, fázisait, költségeit, eszközigényt, hely, valamint a határozzuk meg a szervizhálózatot és próbáljunk pályázni terméktámogatásra.
 
#'''A szervezeti hierarchia és felépítés'''
 
#'''A szervezeti hierarchia és felépítés'''
* Szintén két lényeges összetevőből állítsuk össze a szervezeti hierarchiát: a '''vezetőség és tisztségviselők''', valamint a '''szervezeti kultúra és struktúra'''.
+
#* Szintén két lényeges összetevőből állítsuk össze a szervezeti hierarchiát: a '''vezetőség és tisztségviselők''', valamint a '''szervezeti kultúra és struktúra'''.
*Első lépés a vezetőség (igazgatóság és menedzsment) és tisztségviselők meghatározásánál, hogy tisztázzuk kik a vállalkozás vezetői, s ki milyen pozícióban és hol helyezkedik majd el a cégben. Ezen kívül ki milyen szegmensért, feladatért, projektért, területért lesz felelős a vállalkozáson belül. Érdemes megjelölni a kulcsfontosságú tanácsadók, partnerek és külsős személyeket is (jogász, könyvelő, pénzügyi tanácsadó, szaktanácsadó)
+
#*Első lépés a vezetőség (igazgatóság és menedzsment) és tisztségviselők meghatározásánál, hogy tisztázzuk kik a vállalkozás vezetői, s ki milyen pozícióban és hol helyezkedik majd el a cégben. Ezen kívül ki milyen szegmensért, feladatért, projektért, területért lesz felelős a vállalkozáson belül. Érdemes megjelölni a kulcsfontosságú tanácsadók, partnerek és külsős személyeket is (jogász, könyvelő, pénzügyi tanácsadó, szaktanácsadó)
*Második lépés, hogy kialakítsuk a szervezeti kultúrát, ami magában foglalja a cégen belüli etikai normákat, a cég filozófiáját és szabályait, ami minden dolgozóra vonatkozik, ezen kívül a munkaerő kiválasztásának elveit és a felvétellel kapcsolatos szabályokat, a jutalékok kialakítását, illetve az esetleges továbbképzési rendszert.  
+
#*Második lépés, hogy kialakítsuk a szervezeti kultúrát, ami magában foglalja a cégen belüli etikai normákat, a cég filozófiáját és szabályait, ami minden dolgozóra vonatkozik, ezen kívül a munkaerő kiválasztásának elveit és a felvétellel kapcsolatos szabályokat, a jutalékok kialakítását, illetve az esetleges továbbképzési rendszert.  
 
#'''A pénzügyi terv kialakítása'''
 
#'''A pénzügyi terv kialakítása'''
* A legutolsó lépés a cég számára egyik legfontosabb részegysége: '''a pénzügyi terv'''. Ennek a segítségével kimutatásokat tudsz készíteni, és a jövőben keletkező, előre számítható költségekre tudsz felkészülni.  
+
#* A legutolsó lépés a cég számára egyik legfontosabb részegysége: '''a pénzügyi terv'''. Ennek a segítségével kimutatásokat tudsz készíteni, és a jövőben keletkező, előre számítható költségekre tudsz felkészülni.  
* Szükség lehet egy költségvetési terve, ami az előző évek pénzügyi terveit és azok összehasonlítását tartalmazza.
+
#* Szükség lehet egy költségvetési terve, ami az előző évek pénzügyi terveit és azok összehasonlítását tartalmazza.
* Elengedhetetlen még, hogy tartalmazzon '''cash-flow kimutatást''' (készpénzáramlás), '''eredménykimutatást''', '''pénzügyi mérleget''', az '''induló és a működési költségek''' jegyzékét, '''grafikonokat''' a '''fedezeti és megtérülési pontokat''', és a '''pénzügyi mutatókat'''.
+
#* Elengedhetetlen még, hogy tartalmazzon '''cash-flow kimutatást''' (készpénzáramlás), '''eredménykimutatást''', '''pénzügyi mérleget''', az '''induló és a működési költségek''' jegyzékét, '''grafikonokat''' a '''fedezeti és megtérülési pontokról''', és '''pénzügyi mutatókat'''.
#A legutolsó pontba fűzzük be a '''mellékleteket''', ahol csatoljuk a grafikonokat, táblázatokat, fotókat és grafikákat, specifikációkat, extra információkat, vezetői szakmai életrajzokat, vagyis az összes olyan illusztrációt, ami színesíti és többé, látványosabbá teszi az üzleti tervezetet.
+
#*A legutolsó pontba fűzzük be a '''mellékleteket''', ahol csatoljuk a grafikonokat, táblázatokat, fotókat és grafikákat, specifikációkat, extra információkat, vezetői szakmai életrajzokat, vagyis az összes olyan illusztrációt, ami színesíti és többé, látványosabbá teszi az üzleti tervezetet.
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
  
* Csak olyan témákról írj, amihez valóban értesz és biztos, hiteles szakmai tudásod van róla - ha valami hiányos, kérj szakembertől segítséget.  
+
* Csak olyan témákról írj, amikhez valóban értesz és biztos, hiteles szakmai tudásod van róluk - ha valami hiányos, kérj szakembertől segítséget.  
 
* Érdemes egy brainstormig teamet (ötletelgető csapat) összeállítani, ahol többen, az adott szakterületeiteknek megfelelően, közösen kiegészítitek egymást és hatékony, eredményes munkát tudtok kivitelezni.
 
* Érdemes egy brainstormig teamet (ötletelgető csapat) összeállítani, ahol többen, az adott szakterületeiteknek megfelelően, közösen kiegészítitek egymást és hatékony, eredményes munkát tudtok kivitelezni.
 
* Alaposan nézzétek, olvassátok át többen is a kész tervezetet, hogy nincs-e benne hiba, elírás.  
 
* Alaposan nézzétek, olvassátok át többen is a kész tervezetet, hogy nincs-e benne hiba, elírás.  
92. sor: 89. sor:
 
== Figyelmeztetések ==
 
== Figyelmeztetések ==
  
* Sose vágj bele olyan témába, amiben nem érzed magad biztosnak, felkészültnek.
+
* Sohasem vágj bele olyan témába, amiben nem érzed magad biztosnak, felkészültnek.
  
  
103. sor: 100. sor:
  
  
* [http://www.kkvmagazin.hu/uzleti-terv/27-az-uezleti-terv-felepitese-uzleti-terv-minta /Az üzleti terv felépítése]
+
* [http://www.kkvmagazin.hu/uzleti-terv/27-az-uezleti-terv-felepitese-uzleti-terv-minta Az üzleti terv felépítése]
* [http://hvg.hu/enesacegem/20131212_Uzleti_terv_mikrovallalkozasoknak / Üzleti terv mikrovállalkozásoknak: mit, hogyan, miért?]
+
* [http://hvg.hu/enesacegem/20131212_Uzleti_terv_mikrovallalkozasoknak Üzleti terv mikrovállalkozásoknak: mit, hogyan, miért?]
* [http://www.doksi.hu/uzletiterv.php / Üzleti terv]
+
* [http://www.doksi.hu/uzletiterv.php Üzleti terv]
* [http://www.abfox.eu/btl-below-the-line.html / Mi a BTL]
+
* [http://www.abfox.eu/btl-below-the-line.html Mi a BTL]
* [http://www.abfox.eu/atl.html / Mi az ATL]
+
* [http://www.abfox.eu/atl.html Mi az ATL]
* [http://www.marketing-terv.hu/ / A marketing terv]
+
* [http://www.marketing-terv.hu/ A marketing terv]
 +
 
 +
[[Kategória:Üzlet-jog]]
  
[[Kategória:Befektetés-pénzügyek]]
 
[[Kategória:Munka-karrier]]
 
 
[[Kategória:Üzlet-jog]]
 
[[Kategória:Üzlet-jog]]

A lap jelenlegi, 2023. április 25., 05:38-kori változata

Hogyan kell üzleti tervet készíteni?

Uzletiterv.jpg

Amikor egy vállalkozás ötlete megszületik a fejünkben, fontos már az elején egy üzleti tervet készíteni, ami számunkra egy brainstormingként (ötletroham, szabad ötletfeltárás, ötletfelvetés) szolgálhat a cégünk beindulása során. Az üzleti terv megírása egyben a vállalkozás alapjait, körvonalát, célját, és megvalósítási pontjait is tartalmazza - így a terveinket, egyben rögzíteni is tudjuk, s ezáltal az alapítás és a működés menetét megtudjuk határozni. Tehát az üzleti tervünk pontokba foglalja a vállalkozásunk rövid (operatív), közép, valamint hosszú távú (stratégiai) céljainak megvalósítását és annak eléréséhez ad támpontokat. Számos célja lehet egy üzleti terv megalkotásának: a vállalkozás alapjainak írásba lefektetése, beruházók vagy hitelezők elérése, egy új projekt megtervezése, a vezetőség tájékoztatása és meggyőzése, üzleti stratégia tervezése. Ehhez összesen 14 lépést kell végig venned, hogy egy maximálisan precíz munkát adj ki a kezedből. A következő lépések segítséget adnak, valamint végig vezetik részletesen, hogy milyen feltételeknek, részeknek kell szerepelnie egy jól megírt üzleti tervben.

Lépések

  1. Az üzleti terv alaptételei
    • Egy jól elkészített tervvel fontos beruházókat, projekteket és pénzeket nyerhetünk meg, ezért lényeges, hogy perecízen, alaposan és rendezetten állítsuk össze. Az alábbi feltételeknek kell, hogy megfeleljen az üzleti tervünk:
    • Mindenképpen alapos és körüljárt legyél a témában, legyen előzetes tudásanyagod, információgyűjtésed, s a hiányosságokat pótold. Bármit adsz ki a kezedből az legyen formailag, nyelvezetileg, esztétikailag és stilisztikailag a helyén. Hibás információkat semmiképen ne tartalmazzon, mindenről győződj meg.
    • A következő tulajdonságoknak feleljen meg az üzleti terv: igényes, reális, dinamikus, átlátható, precíz, szakszerű, lényegre törő, célorientált, előrelátó/tervező, mindenre felkészült, megalapozott.
    • Fontos piackutatást és statisztikát készíteni a terv megírása előtt, és ezekkel bővíteni azt.
  2. Formai követelmények
    • Figyeljünk oda, hogy a betűk mérete (12 vagy 14) és típusa (lehetőleg Times New Roman vagy Arial) egységes legyen, a sorokat azonosan formázzuk (sorkizárt), a margók/behúzások használatára (a fűzés miatt), a felsorolásokra, a kiemelésekre, a lábjegyzetekre és magyarázatokra, az ábrákra, a grafikonokra és a jegyzékekre, az adatok hitelességére (ha tudjuk szakemberrel igazoljuk), a dátumra és a tartalomjegyzékre.
  3. Az üzleti terv szerkezete és tartalmaKivitelezés.JPG
    • Ha már a meglévő vállalkozásunkhoz csinálunk üzleti tervet, akkor az első pontban határozzuk meg a vállalkozásunk alapadatait: bejegyzés időpontja, cégjegyzékszám, működési forma, a vállalkozás neve, címe, székhelye, telephelye(i), a tulajdonosok és képviselők felsorolása és az elérhetőségük, a törvényes képviselő neve, címe és elérhetősége, a kiemelt tanácsadók, személyek neve, s az elérhetőségeik.
    • Minden tartalom legyen szakszerű és közérthető nyelvezetű.
    • Amennyiben még nincs meglévő cégünk, vagy egy új projekt alapot készítünk elő, akkor a következő lényeges részegységeknek kell szerepelni a tervben:
      • mi a célja a vállalkozásnak vagy a projektnek
      • mi a motivációnk, mi a tervünk
      • a vállalat filozófiája és kultúrája
      • a jövőbeli tervek és azok megvalósításának a pontokba szedet és részletezett leírása
      • a célpiac meghatározása
      • a célpiac igényeinek felmérése
  4. A stratégiai elemek meghatározása
    • a beszállítók és az üzleti partnerek meghatározása, azok elérhetősége, és egy teljes tervezet arról, hogy miként képzeljük el az együttműködést, milyen tevékenységben melyik partnerre számítunk.
    • a partnerekkel való üzleti kapcsolatok, szerepkörök meghatározása.
  5. A vezetői összefoglaló megírása
    • Egyik kulcsfontosságú szakasza az üzleti tervnek, a vezetői kultúra meghatározása és összefoglalása. Vagyis kik a vezetőség tagjai, személy szerint rövid bemutatás, mi a cég filozófiájuk, és miért hozzák(ták) létre a társaságot (Kft., Bt., stb.).
    • A vezetői összefoglaló és a vállalkozás általános bemutatásának tartalmi tulajdonságai: tömör, lényegre törő, esztétikus, precíz, céltudatos, figyelemfelkeltő, vázolja a vállalkozás piaci helyzetét, megjelenését, innovációját (fejlesztés) és a törekvését, bemutatja a a piaci és a társadalmi szerepvállalását, megszabja a marketingstratégiát és a célpiacot, meghatározza a profitszerzési lehetőségeket és formákat, bemutatja a jelentősebb partnereket, valamint információt ad a gazdasági társaság felépítéséről, s a struktúrájáról.
  6. Megvalósítási és végrehajtási tervezésProjekt.png
    • Ahhoz, hogy sikeresen tudjon működni bármilyen ötletünk vagy projektünk, szükségünk lesz egy tanulmány megírására, amely szerepe: információkkal szolgáljon a vezetőség és a menedzsment számára, hogy mérlegelni tudjanak az elfogadásán, valamint nagy vonalakban és tervekben lássák a projekt megvalósulását. Kiinduló pontja lehet a finanszírozási terv kivitelezésének. A tanulmányi dokumentum elkészítésekor határozzunk meg több alternatívát, vészmegoldásokat, válságmenedzsmentet, az erőforrások költséghatékony használatát, valamint készítsünk kockázatelemzést.
    • Meghatározó szempont tehát, hogy információkat gyűjtsünk és azokat elemezzük, illetve azokat értékeljük is ki, hogy a későbbiekben tudjuk használni az adatokat.
    • A tanulmány elkészítése során szükség van: a projektfelelős bemutatására (természetes vagy jogi személy, aki a projekt sikeréért felel), a projektfelelős korábbi innovációinak ismertetésére, a projektfelelős szakértelmének az igazolására, alátámasztására, továbbá a projektmenedzsmentben résztvevő szervezeti személyek bemutatása, és a projektfelelős pénzügyi stabilitását bizonyító tényekre.
  7. Marketing stratégia meghatározása
    • A piaci szegmens vizsgálata
    • Mielőtt egy vállalkozásba vagy projektbe kezdünk, érdemes a versenytársak, az aktuális piac és gazdasági helyzetet, valamint a társadalmi, a demográfiai és a gazdasági változásokat kiértékelni és folyamatosan figyelemmel követni.
    • Mindenképp rukkoljunk elő innovációkkal, technológia fejlesztésekkel, kövessük a piaci trendeket és az igényeket.
    • Legyünk tisztában a jogi szabályokkal és a politikai keretekkel.
  8. A termékek és a szolgáltatások marketing terve
    • Tartalmaznia kell az üzleti tervünknek a szolgáltatásunkkal kapcsolatos marketing tervezetet. Ennek a célja, hogy bemutassa a termékek, avagy a szolgáltatások jellemzőit, tulajdonságait, pozitívumait és innovációit, valamint szemléltesse azok részletes értékesítési stratégiájának a folyamatát, eszközeit és a csatornáit, illetve meghatározza a célpiacot és annak az igényeit.
  9. A piaci szegmentáció meghatározásának fázisai
    • E témánál két fontos tényezőre kell kitérnünk: a célcsoport demográfia és a pszichológiai jellemzőire.
    • A célközönség demográfiai tulajdonságainak meghatározásánál a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: életkor, jövedelem/átlagkereset, nem, családi állapot, foglalkozás, lakóhely, átlag vásárlási összeg, vásárlások gyakorisága.
    • A célközönség pszichológia jellemvonásainak meghatározásánál a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: a célközönség életmódja és szokásai, valamint az igények, amiket a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal akarunk kielégíteni, továbbá milyen tényezők szerint vásárol a célközönség, a célpiacon milyen pénzügyi és vásárlási tulajdonságok tapasztalhatóak általánosságban (csökkenő, stagnáló vagy növekvő), mekkora a célpiac mérete, képes-e másodlagos célpiacot is kielégíteni a vállalkozásunk, s milyen tendenciában képes növekedni.
  10. A versenytársak elemzése
    • Ahhoz, hogy tudjuk milyen mértékű a célpiac lefedettsége a konkurenciák által, ahhoz feltétlen fontos a konkurens cégeket alaposan vizsgálnunk.
    • Az alábbi szempontok szerint érdemes vizsgálni, elemezni a versenytársakat: milyenek a versenytársak termékei és szolgáltatásai, a célközönségük jellemzői, vásárlási szokásai, milyen árpolitikát és marketinget használnak, a versenytársak gyengeségei és erősségei, a vásárlóikat milyen eszközökkel lehet megszerezni, milyen referenciákkal és múlttal rendelkeznek, kik a partnereik és beszállítóik, valamint milyen kereskedelmi csatornákat használnak a vásárlóközönség eléréséhez.
  11. A marketing mix részelemei Marketingmix.gif
    • A marketingstratégiánk szerves részének kell lennie a marketing mixnek, mely segítségével számos csatornán keresztül, széles reklámozási eszközökkel tudjuk szerteágazóan elérni a vásárlóközönségünket.
    • A promóció lebonyolításához az alábbi tevékenységeket tudjuk az üzleti tervünkbe betűzni: 4P.jpg
    • BTL marketing eszközök használata (nem hagyományos reklámeszközök), vagyis szponzoráció, rendezvény, PR, telemarketing, eladóhelyi reklámok (POS,POP), értékesítési promóciók, merchandising, valamint az online marketing eszközök használata (hirdetések, bannerek, vírusvideók, DM levél, stb.).
    • ATL marketing eszközök felhasználása (hagyományos reklámeszközök), avagy a TV reklámok, rádiós reklámspotok, újsághirdetések, és a köztéri reklámfelületek.Marketing4P.jpg
    • Amennyiben tervezünk disztribúciót, azzal kapcsolatosan kidolgozott alapelvek és stratégia meghatározása.
    • Az árak pontosan kidolgozott tervezete, az előzőekben felmért információkkal egybevetve, amely egyaránt igazodik a versenytársakhoz, illetve a vásárlóközönséghez, valamint az akciók megtervezése.
    • A termékpalettánkat és a szolgáltatásainkat a következő perspektívák szerint állítsuk össze: a típus meghatározása, melyik szakaszban szándékozunk bevezetni, elindítani (kezdeti, bevezető, növekvő, hiánypótlás, haladó), a termékinnovációk kifejlesztése és ütemezése, különböző igények szerinti termékek/szolgáltatások, vagyis széles termékpaletta, illetve a hiánypiac kiaknázása, változatosság és sokféleség, valamint a termékek/szolgáltatások előnyeinek és erősségeinek kihangsúlyozása, mivel különb és jobb, mint a versenytársaké.
  12. Az üzemeltetés koncepciója
    • Ezen résznél két fontos dologra kell figyelnünk és azokat részleteznünk: az innovációk tanulmányozása és az előállítás ütemtervezése.
    • Az innovációk tanulmányozása: fontos meghatározni saját magunk számára, hogy a jövőben milyen ütemben, milyen számottevő innovációkat, fejlesztéseket kívánunk véghez vinni. Érdemes megállapítani folyamatosan, hogy az adott termék/szolgáltatás milyen fázisban tart, így pontosabb tervezést és választ tudunk a vezetés számára, hogy mikorra várható a fejlesztés befejezése. Tervezni tudunk valamint még az elkövetkező nehézségekkel, amellett folyamatosan reflektálni (vissza reagálni) a piac változásaira, ráadásul felhívja a figyelmünket a hibákra, hiányosságokra is. Figyeljünk oda, hogy ha valami új terméket, szolgáltatást hozunk létre, szabadalmaztassuk, jegyeztessük be, avagy védessük le.
    • Az előállítás ütemtervezése: határozzuk meg, hogy kik a legmegfelelőbb partnerek, beszállítók a számunkra (árak, megbízhatóság, pontosság, szállítási rugalmasság), milyen gyártási szempontok fontosak számunkra (energiatakarékos, zöld technológia, költségtakarékos, stb.), ezenkívül mutassuk be a gyártás tervezésének folyamatait, fázisait, költségeit, eszközigényt, hely, valamint a határozzuk meg a szervizhálózatot és próbáljunk pályázni terméktámogatásra.
  13. A szervezeti hierarchia és felépítés
    • Szintén két lényeges összetevőből állítsuk össze a szervezeti hierarchiát: a vezetőség és tisztségviselők, valamint a szervezeti kultúra és struktúra.
    • Első lépés a vezetőség (igazgatóság és menedzsment) és tisztségviselők meghatározásánál, hogy tisztázzuk kik a vállalkozás vezetői, s ki milyen pozícióban és hol helyezkedik majd el a cégben. Ezen kívül ki milyen szegmensért, feladatért, projektért, területért lesz felelős a vállalkozáson belül. Érdemes megjelölni a kulcsfontosságú tanácsadók, partnerek és külsős személyeket is (jogász, könyvelő, pénzügyi tanácsadó, szaktanácsadó)
    • Második lépés, hogy kialakítsuk a szervezeti kultúrát, ami magában foglalja a cégen belüli etikai normákat, a cég filozófiáját és szabályait, ami minden dolgozóra vonatkozik, ezen kívül a munkaerő kiválasztásának elveit és a felvétellel kapcsolatos szabályokat, a jutalékok kialakítását, illetve az esetleges továbbképzési rendszert.
  14. A pénzügyi terv kialakítása
    • A legutolsó lépés a cég számára egyik legfontosabb részegysége: a pénzügyi terv. Ennek a segítségével kimutatásokat tudsz készíteni, és a jövőben keletkező, előre számítható költségekre tudsz felkészülni.
    • Szükség lehet egy költségvetési terve, ami az előző évek pénzügyi terveit és azok összehasonlítását tartalmazza.
    • Elengedhetetlen még, hogy tartalmazzon cash-flow kimutatást (készpénzáramlás), eredménykimutatást, pénzügyi mérleget, az induló és a működési költségek jegyzékét, grafikonokat a fedezeti és megtérülési pontokról, és pénzügyi mutatókat.
    • A legutolsó pontba fűzzük be a mellékleteket, ahol csatoljuk a grafikonokat, táblázatokat, fotókat és grafikákat, specifikációkat, extra információkat, vezetői szakmai életrajzokat, vagyis az összes olyan illusztrációt, ami színesíti és többé, látványosabbá teszi az üzleti tervezetet.

Tippek

  • Csak olyan témákról írj, amikhez valóban értesz és biztos, hiteles szakmai tudásod van róluk - ha valami hiányos, kérj szakembertől segítséget.
  • Érdemes egy brainstormig teamet (ötletelgető csapat) összeállítani, ahol többen, az adott szakterületeiteknek megfelelően, közösen kiegészítitek egymást és hatékony, eredményes munkát tudtok kivitelezni.
  • Alaposan nézzétek, olvassátok át többen is a kész tervezetet, hogy nincs-e benne hiba, elírás.
  • Sose csapd össze az olyan egységeket, amik nem annyira érdekelnek, vagy nem értesz hozzájuk - ilyenkor kérj mástól segítséget.
  • Mindenről írj részletesen, alaposan és kellő informáltsággal.
  • Bármi ötleted van, ne tartsd vissza, lehet abból lesz az év legjobb innovációja.


Amire szükséged lehet

  • Szakértő csapat.
  • Ötletek és informáltság.
  • Jogi, pénzügyi és gazdasági szakértők.
  • Egy jó prezentáció.


Figyelmeztetések

  • Sohasem vágj bele olyan témába, amiben nem érzed magad biztosnak, felkészültnek.


Kapcsolódó videók

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Hogyankell, Mező, Rome