„Hatékony nyitóoldalt tervezni honlapunk számára” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell hatékony nyitóoldalt tervezni honlapunk számára? == Hiába van honlapunk, ha már a kezdőoldallal problémák vannak. Tulajdonképpen ez vállalatunk …”)
(Nincs különbség)

A lap 2013. március 25., 08:05-kori változata

Hogyan kell hatékony nyitóoldalt tervezni honlapunk számára?

Hiába van honlapunk, ha már a kezdőoldallal problémák vannak. Tulajdonképpen ez vállalatunk virtuális bejárati ajtója, amely már rögtön az elején befolyásolhatja azt, hogy a felhasználó marad az oldalunkon vagy inkább „sarkon fordul és továbbáll”. Érdemes megfogadni és alkalmazni a következő jó tanácsokat, hogy hatékony nyitóoldalt tervezhessünk honlapunk számára.

Lépések

  1. Határozzuk meg honlapunk célját! Első lépésben azt kell eldöntenünk, hogy mi a célunk a honlapunkkal, például információ-megosztás, értékesítés vagy éppen tanácsadás. A kitűzött cél ugyanis alapvetően meghatározza azt, hogy hogyan építjük fel honlapunkat, milyen nyitóoldalt készítünk hozzá.
  2. Jelöljük ki nyitóoldalunk fókuszát! A nyitóoldalak általában fejlécből, menüsorból, törzsből és láblécből épülnek fel, azonban elrendezése nagyban függhet weboldalunk céljától, felhasználásától, tartalmától. Főoldalunkon érdemes egy fókuszpontot is meghatározni, ahova a legfontosabb üzeneteink kerülnek akár képpel illusztrálva, de emellett hangsúlyossá tehetjük például a regisztrációt, a hírlevélre feliratkozást vagy az online vásárlás lehetőségét.
  3. Törekedjünk átláthatóságra! A felhasználók nem olvasnak, hanem böngésznek a weboldalakon, ezért elengedhetetlen az átláthatóság, honlapunkat átláthatóvá pedig jó struktúrával tehetjük.
    • Építsük fel nyitóoldalunkat hierarchikusan, rendezzük el következetesen! Például az ügyfélszolgálat elérhetőségét szem előtt, azaz a nyitóoldal felső sávjának jobb sarkában célszerű feltüntetni.
    • Rendezzük dobozokba vagy hasábokba a tartalmakat, használjunk ikonokat, címsorokat, felsorolásokat!
    • Kerüljük a túl sok menüpontot és a több szint mélységű menüstruktúrát, legyenek informatívak a menüsor egyes pontjai!
    • Emeljük ki boldozással a fontos információkat!
  4. Könnyítsük meg a navigációt! Ahhoz, hogy a felhasználó ne vesszen el a nyitóoldal böngészése közben, különböző technikákkal segíthetjük navigációját.
    • Helyezzünk el keresőmezőt a fejlécben, oldaltérképet a láblécben, használjunk webmorzsákat és állítsuk be az aktív menüpontok jelzését!
    • Legyen kattintható a fejlécben található logó, amely vigyen magára a nyitóoldalra! Így a felhasználó egy kattintással visszatérhet az aloldalakról a főoldalra.
    • Jelezzük egyértelműen a kattintható linkeket!
  5. Használjunk webes konvenciókat! Számos webes konvencióval gazdagíthatjuk nyitóoldalunkat, amelyek még inkább felhasználóbaráttá teszik.
    • Alkalmazzunk beszédes, kattintható ikonokat! Például az online vásárlás lehetőségét egy bevásárlókocsi ikonjával jelezhetjük, egy dokumentum vagy egy program letöltésének lehetőségét egy lefelé mutató nyíllal.
    • Ha weboldalunk több nyelven is elérhető, ikonnal jelezzük a fejlécben! Például ha egy kis angol zászlóra rákattint a felhasználó, akkor a weboldal angol nyelven jelenik meg.
    • Helyezzünk el hatásos akciógombokat! Ezek alkalmazásával növelhetjük nyitóoldalunk konverzióinak számát.
    • Tüntessünk fel chickleteket! Azaz azoknak a közösségi oldalaknak a logóit, amelyeknek cégünk is tagjai, mert ezek segítségével a felhasználó egy kattintással elérhet minket ezeken a felületeken is, illetve közvetlenül lájkolhat vagy követhet minket.
  6. Töltsük meg tartalommal! Ahhoz, hogy látogatóink már a nyitóoldalunkon hasznos információkhoz jussanak, tartalommal kell feltöltenünk. A minőségi tartalom keresőoptimalizálás szempontjából sem utolsó dolog.
    • Írjunk rövid, lényegre törő bemutatkozást cégünkről/tevékenységünkről! Ez azért fontos, hogy a felhasználó számára már az első pillanatokban kiderüljön, hogy kinek-minek a honlapjára „tévedt”.
    • Kerüljük a hosszú szöveges tartalmakat! Ha mégis szükség lenne rájuk, akkor egy rövid bevezető után a hosszabb kifejtéseket egy „Tovább” gomb segítségével átvezethetjük aloldalakra. A nyitóoldalon azonban különösen törekedjünk a tömörségre, itt inkább a lényeget kell megragadnunk, hogy a látogatónak kedve legyen tovább menni.
    • Biztosítsunk helyet a híreknek, aktualitásoknak! Így nem csak a látogatók találkozhatnak az újdonságokkal, de a folyamatosan frissülő tartalomnak köszönhetően a Google keresőjétől is jobb minősítést fog kapni honlapunk.
    • Helyezzük el ügyfeleink véleményét, valamint díjainkat, elismeréseinket! Ezekkel növelhetjük hitelességünket és elnyerhetjük látogatóink bizalmát.
    • Használjuk ki a láblécet is! Feltüntethetjük benne az elérhetőségeinket, az Adatvédelmi és jogi nyilatkozatot vagy az Impresszumot, továbbá itt is kiemelhetjük a fő szolgáltatási vagy termékkategóriák linkjét, utóbbi a keresőoptimalizálás szempontjából is előnyös.
  7. Ne feledkezzünk meg a designról sem! Nyitóoldalunk jól szervezett felépítése, használhatósága és minőségi tartalma mellett honlapunk igényes kivitelezése sem hiányozhat.
    • Válasszunk vagy készítsünk vállalkozásunkhoz/tevékenységünkhöz illő templatet!
    • Használjunk a cég arculatának megfelelő színsémát!
    • Maximum háromféle betűtípust alkalmazzunk, amelyek színe harmonizáljon a választott színsémával!
    • Töltsünk fel cégünkhöz/tevékenységünkhöz kapcsolódó, és nyitóoldalunk stílusához illeszkedő jó minőségű fotókat! A fotók vizuálisan erősítik a szöveges tartalmat, és a látogatói élményt is emelik.
    • Illeszkedjenek az ikonok színei a választott színsémához!
    • Ügyeljünk a fotók és az ikonok méretére és arányos elrendezésére!

Tippek

  • Tegyük reszponzívvá (responsive) honlapunkat! A reszponzív webdesign lényege, hogy a honlap szerkezete rugalmasan alkalmazkodik a kijelző vagy monitor méretéhez, így laptopon, tableten és okostelefonon is kiválóan lehet böngészni az oldalt.
  • Válasszunk olyan színsémát és olyan betűtípusokat, amelyek harmonizálnak vállalkozásunkkal/tevékenységünkkel! Például egy gyógyszereket forgalmazó webáruház honlapjához a jellegzetes „orvosi szoba színei” (fehér, világoskék, szürke, halványzöld) és a „letisztult” betűtípusok illenek, míg egy kreatív hobbibolt honlapján a vidám, üde színek és a mókás betűtípusok mutatnak jól – de utóbbi esetében is ügyeljünk arra, hogy könnyen olvasható legyen.
  • Keresőoptimalizáljuk a képeket! Ezzel szintén jobb minősítést szerezhetünk a Googletól és több látogatót irányíthatunk nyitóoldalunkra!
  • Kérjünk meg egy „hétköznapi” felhasználót, hogy „járja be” kezdőoldalunkat és mondja el véleményét használhatóságáról, grafikai kivitelezéséről! Így sokszor kiderül, hogy ami „annyira nyilvánvaló” számunkra, másnak esetleg egyáltalán nem érthető – márpedig a honlapot a látogatóknak tervezzük…
  • Kérjünk honlapauditot, ellenőriztessük le nyitóoldalunk hatékonyságát szakértőkkel!

Amire szükséged lehet

  • saját honlap
  • szakértők (pl.: webfejlesztő, webdesigner, online marketinges, online pr-es)
  • kreativitás, innovatív ötletek

Figyelmeztetések

  • Ügyeljünk arra, hogy nyitóoldalunk rövid idő alatt töltődjön be!
  • Ne legyen zsúfolt a nyitóoldalunk, se szövegekkel, se képekkel, se hirdetésekkel!
  • Kerüljük a zavaró flasheket és az előugró ablakokat a kezdőoldalunkon! A flasht nem támogatják a mobileszközök, és akinek nincs flash lejátszója, annak nem jelenik meg, emellett nem is keresőbarát.
  • Ne képként töltsük fel a szöveges tartalmat! Lassabb lenne a betöltése és keresőoptimalizálás szempontjából is hátrányt jelentene.
  • Figyeljünk a honlapszövegek helyesírására!
  • Ne használjunk olyan betűszíneket, amelyek elvesznek a háttér színében!

Kapcsolódó források, hivatkozások

MEGJEGYZÉS: Az alábbi minta alapján add meg azokat a webcímeket és a hozzájuk tartozó rövid leírást, amit forrásként használtál, illetve szorosan a témához kapcsolódnak. Ezt a sort kérlek, töröld, csak magyarázatként szolgál!


Az oldal szerzői

Bya, Kiscsillag