„Kirakni a Rubik kockát” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell kirakni a Rubik kockát? == Mint minden játéknak, a Rubik kockának is megvan a trükkje. Több megoldási mód is van, mi most ebben a cikkben azt mutat…”) |
(→Lépések) |
||
16. sor: | 16. sor: | ||
#* A kék, a narancssárga és a sárga van az óramutató járásával megegyező sorrendben. | #* A kék, a narancssárga és a sárga van az óramutató járásával megegyező sorrendben. | ||
# A cikkben két különböző nézetet alkalmazunk: | # A cikkben két különböző nézetet alkalmazunk: | ||
− | #* 3D nézet, mely a kocka három oldalát mutatja: a szemközti (piros), a felső (sárga) és a jobb oldali (zöld). A 4. lépésnél az algoritmus (1b) ez eltér, mert a bal oldalt mutatja (kék), a szemköztit (piros) és a felsőt (sárga). Rubik_3D.png | + | #* 3D nézet, mely a kocka három oldalát mutatja: a szemközti (piros), a felső (sárga) és a jobb oldali (zöld). A 4. lépésnél az algoritmus (1b) ez eltér, mert a bal oldalt mutatja (kék), a szemköztit (piros) és a felsőt (sárga). [[Fájl:Rubik_3D.png]] |
− | #* A felső nézet, mely a kockának csak a tetejét (sárga) mutatja. A 3D rajzon szemközti oldal, vagyis a piros ilyenkor az illusztráció alján van. Rubik_topview.png | + | #* A felső nézet, mely a kockának csak a tetejét (sárga) mutatja. A 3D rajzon szemközti oldal, vagyis a piros ilyenkor az illusztráció alján van. [[Fájl:Rubik_topview.png]] |
− | # A felső nézetnél a sávok azt mutatják, hogy hol helyezkednek el a fontos lapocskák. A képen a sárga lapocskák a felső oldal hátsó sarkaiban a hagyományosan felső oldal (sárga) sarkaiban vannak, míg a hagyományosan a felső oldal (sárga) elülső sarkaiban lévő sárga lapocskák ezúttal a szemközti oldalon vannak (ezt jelzik a sávok). Rubik_yellow_facelets.png | + | # A felső nézetnél a sávok azt mutatják, hogy hol helyezkednek el a fontos lapocskák. A képen a sárga lapocskák a felső oldal hátsó sarkaiban a hagyományosan felső oldal (sárga) sarkaiban vannak, míg a hagyományosan a felső oldal (sárga) elülső sarkaiban lévő sárga lapocskák ezúttal a szemközti oldalon vannak (ezt jelzik a sávok). [[Fájl:Rubik_yellow_facelets.png]] |
#Amikor a lapocska szürke, az azt jelenti, hogy az adott szituációban nem játszik szerepet, figyelmen kívül lehet hagyni ennél a lépésnél. | #Amikor a lapocska szürke, az azt jelenti, hogy az adott szituációban nem játszik szerepet, figyelmen kívül lehet hagyni ennél a lépésnél. | ||
− | # A nyilak (kék vagy piros) azt mutatják, hogy milyen algoritmust kell követni. Ebben az esetben az algoritmus (3a) például a három sarkot magukba forgatja. Az algoritmus végére a rajzon jelölt sárga lapocskák a tetejére kerülnek. Rubik_3a_algoritmus.png | + | # A nyilak (kék vagy piros) azt mutatják, hogy milyen algoritmust kell követni. Ebben az esetben az algoritmus (3a) például a három sarkot magukba forgatja. Az algoritmus végére a rajzon jelölt sárga lapocskák a tetejére kerülnek. [[Fájl:Rubik_3a_algoritmus.png]] |
#* A forgástengely a kocka nagy átlója (az egyik saroktól a kocka teljesen ellentétes oldalán lévő sarokig). | #* A forgástengely a kocka nagy átlója (az egyik saroktól a kocka teljesen ellentétes oldalán lévő sarokig). | ||
#* A kék nyilak az óramutató járásával megegyező irányba forgatást szimbolizálják (3a algoritmus). | #* A kék nyilak az óramutató járásával megegyező irányba forgatást szimbolizálják (3a algoritmus). | ||
#* A piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányba forgatást mutatják (3b algoritmus, a 3a-val szimmetrikus). | #* A piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányba forgatást mutatják (3b algoritmus, a 3a-val szimmetrikus). | ||
− | # A felső nézetben a világoskékkel ábrázolt lapocskák azt jelzik, hogy egy szélső kis kocka nem megfelelő irányban van. A képen a bal és jobb oldali szélső kis kockák egyaránt rossz helyen vannak. Ez azt jelenti, hogy ha a felső oldal a sárga, akkor a két szélső sárga lapocskák nem a felső oldalon vannak, hanem oldalt. Rubik_incorrectly_oriented.png | + | # A felső nézetben a világoskékkel ábrázolt lapocskák azt jelzik, hogy egy szélső kis kocka nem megfelelő irányban van. A képen a bal és jobb oldali szélső kis kockák egyaránt rossz helyen vannak. Ez azt jelenti, hogy ha a felső oldal a sárga, akkor a két szélső sárga lapocskák nem a felső oldalon vannak, hanem oldalt. [[Fájl:Rubik_incorrectly_oriented.png]] |
− | # A mozgás jelmagyarázatánál fontos, hogy mindig a szemközti oldalról nézzük: Rubik_mozgatas.png | + | # A mozgás jelmagyarázatánál fontos, hogy mindig a szemközti oldalról nézzük: [[Fájl:Rubik_mozgatas.png]] |
=== Első sáv === | === Első sáv === | ||
# Válassz egy oldalt! A példánkban az első oldal a fehér lesz. | # Válassz egy oldalt! A példánkban az első oldal a fehér lesz. | ||
− | # Oldd meg a keresztet! Helyezd a megfelelő pozícióba a négy fehéret tartalmazó szélső kis kockát. Ezt elvileg magadtól is meg tudod oldani legfeljebb 8 lépésből. Kereszt.png | + | # Oldd meg a keresztet! Helyezd a megfelelő pozícióba a négy fehéret tartalmazó szélső kis kockát. Ezt elvileg magadtól is meg tudod oldani legfeljebb 8 lépésből. [[Fájl:Kereszt.png]] |
# Ha kész a kereszt, ezt az oldalt rakd át a kocka aljára. | # Ha kész a kereszt, ezt az oldalt rakd át a kocka aljára. | ||
− | # Oldd meg a négy sarkot az első oldalon egymás után. E lépésnek a végén az első oldalnak készen kell lennie. A fehér oldalt tegyük a kocka aljára. Még ezt a lépést is algoritmus nélkül kellene megoldani, ugyanakkor itt egy példa arra, hogy hogyan lehet megoldani: Feher_oldal.png | + | # Oldd meg a négy sarkot az első oldalon egymás után. E lépésnek a végén az első oldalnak készen kell lennie. A fehér oldalt tegyük a kocka aljára. Még ezt a lépést is algoritmus nélkül kellene megoldani, ugyanakkor itt egy példa arra, hogy hogyan lehet megoldani: [[Fájl:Feher_oldal.png]] |
− | # Ha elkészültél az első oldallal, akkor az alsó nézetből így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád: Kesz_az_elso.png | + | # Ha elkészültél az első oldallal, akkor az alsó nézetből így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád: [[Fájl:Kesz_az_elso.png]] |
=== Középső sáv === | === Középső sáv === | ||
# Helyezd el a középső sáv négy szélső kis kockáját a helyére egymás után. A mi példánkban ezek a kis kockák nem tartalmaznak sárgát. Egyetlen algoritmust kell ismerni, hogy megoldd a középső sávot. A második algoritmus szimmetrikus az elsővel. | # Helyezd el a középső sáv négy szélső kis kockáját a helyére egymás után. A mi példánkban ezek a kis kockák nem tartalmaznak sárgát. Egyetlen algoritmust kell ismerni, hogy megoldd a középső sávot. A második algoritmus szimmetrikus az elsővel. | ||
− | #* Ha a szélső kis kockák az utolsó sávban vannak: Kozepso_sav.png | + | #* Ha a szélső kis kockák az utolsó sávban vannak: [[Fájl:Kozepso_sav.png]] |
#* Ha a szélső kis kockák a középső sávban vannak, de rossz helyen vagy rossz irányban, egyszerűen használd ugyanezt az algoritmust annak érdekében, hogy minden szélső kis kockát a megfelelő pozícióba helyezz. Ha a megfelelő pozícióba kerülnek, akkor átkerülnek az utolsó sávba, innen pedig már csak ismételni kell az algoritmust, hogy a megfelelő pozícióban a középső sávba kerüljenek. | #* Ha a szélső kis kockák a középső sávban vannak, de rossz helyen vagy rossz irányban, egyszerűen használd ugyanezt az algoritmust annak érdekében, hogy minden szélső kis kockát a megfelelő pozícióba helyezz. Ha a megfelelő pozícióba kerülnek, akkor átkerülnek az utolsó sávba, innen pedig már csak ismételni kell az algoritmust, hogy a megfelelő pozícióban a középső sávba kerüljenek. | ||
− | #* Most az alsó nézetból így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád: Masodik_sav_kesz.png | + | #* Most az alsó nézetból így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád: [[Fájl:Masodik_sav_kesz.png]] |
=== Utolsó sáv === | === Utolsó sáv === | ||
# Cseréld fel a sarkokat! Ennél a lépésnél az a cél, hogy az utolsó sáv sarkai a megfelelő helyre kerüljenek attól függetlenül, hogy merre fordulnak. | # Cseréld fel a sarkokat! Ennél a lépésnél az a cél, hogy az utolsó sáv sarkai a megfelelő helyre kerüljenek attól függetlenül, hogy merre fordulnak. | ||
#* Keresd meg azt a két szomszédos sarkat, amelyekben olyan szín van közös, ami a másik két saroknál nincs (a mi esetünkben a narancssárga). | #* Keresd meg azt a két szomszédos sarkat, amelyekben olyan szín van közös, ami a másik két saroknál nincs (a mi esetünkben a narancssárga). | ||
− | #* Forgasd a felső sávot addig, amíg ez a két sarok a megfelelő színű oldalra kerül szemben veled. Például, ha a két szomszédos sarok mindegyike tartalmaz pirosat, akkor a felső sávot forgasd addig, míg ez a két sarok a kocka piros oldalára nem kerül. Ne feledd, hogy a másik oldalon, a felső sáv másik két sarka szintén azt a színt tartalmazza majd, mint a hátsó oldal (a példánkban ez a narancssárga). Piros_narancs.png | + | #* Forgasd a felső sávot addig, amíg ez a két sarok a megfelelő színű oldalra kerül szemben veled. Például, ha a két szomszédos sarok mindegyike tartalmaz pirosat, akkor a felső sávot forgasd addig, míg ez a két sarok a kocka piros oldalára nem kerül. Ne feledd, hogy a másik oldalon, a felső sáv másik két sarka szintén azt a színt tartalmazza majd, mint a hátsó oldal (a példánkban ez a narancssárga). [[Fájl:Piros_narancs.png]] |
− | #* Nézd meg, hogy az a két sarok, amelyik az elülső oldalon van, a megfelelő pozícióban vannak-e, és cseréld fel őket, ha szükséges. A mi példánkban a jobb oldal zöld, a bal oldal pedig kék. Ezért a az elülső jobb oldali sarok tartalmaz zöldet, míg az elülső bal oldali sarok kéket. Ha mégsem, akkor az alábbi algoritmust követve cseréld fel őket: 1es2escsere.png | + | #* Nézd meg, hogy az a két sarok, amelyik az elülső oldalon van, a megfelelő pozícióban vannak-e, és cseréld fel őket, ha szükséges. A mi példánkban a jobb oldal zöld, a bal oldal pedig kék. Ezért a az elülső jobb oldali sarok tartalmaz zöldet, míg az elülső bal oldali sarok kéket. Ha mégsem, akkor az alábbi algoritmust követve cseréld fel őket: [[Fájl:1es2escsere.png]] |
#* Tégy ugyanígy a hátsó két sarokkal. Forgasd a kockát úgy körbe, hogy a narancsos oldal legyen feléd, és ha szükséges, cseréld fel a két sarkot. | #* Tégy ugyanígy a hátsó két sarokkal. Forgasd a kockát úgy körbe, hogy a narancsos oldal legyen feléd, és ha szükséges, cseréld fel a két sarkot. | ||
− | #* Alternatívaként, ha látod, hogy mind az elülső, mind a hátulsó sarkok fel vannak cserélődve, egy algoritmussal felcserélheted őket: Mindent_cserel_Rubik.png | + | #* Alternatívaként, ha látod, hogy mind az elülső, mind a hátulsó sarkok fel vannak cserélődve, egy algoritmussal felcserélheted őket: [[Fájl:Mindent_cserel_Rubik.png]] |
− | # Helyezd a megfelelő irányba a sarkokat! Keresd meg az összes, a felső oldal színét tartalmazó sarkot (esetünkben sárgát)! Majd ezeket helyezd a megfelelő helyre: Sarga_sarkok.png | + | # Helyezd a megfelelő irányba a sarkokat! Keresd meg az összes, a felső oldal színét tartalmazó sarkot (esetünkben sárgát)! Majd ezeket helyezd a megfelelő helyre: [[Fájl:Sarga_sarkok.png]] |
− | Az algoritmus szerint 3 sarkot önmagába forgat át egyszer (oldalról a tetejére). A kék nyilak azt mutatják, hogy melyik 3 sarkot kell forgatni és melyik irányba (óramutató járásával megegyező irány). Ha a sárga lapocskák úgy helyezkednek el a kockán, mint a képen a pálcikák, akkor az algoritust egyszer kell alkalmazni, s ez esetben ezt az eredményt kapjuk: Sargak_helyre.png | + | Az algoritmus szerint 3 sarkot önmagába forgat át egyszer (oldalról a tetejére). A kék nyilak azt mutatják, hogy melyik 3 sarkot kell forgatni és melyik irányba (óramutató járásával megegyező irány). Ha a sárga lapocskák úgy helyezkednek el a kockán, mint a képen a pálcikák, akkor az algoritust egyszer kell alkalmazni, s ez esetben ezt az eredményt kapjuk: [[Fájl:Sargak_helyre.png]] |
− | Az is jó, ha a szimmetrikus algoritmust alkalmazod (a piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányt szemléltetnek: Masik_opcio.png | + | Az is jó, ha a szimmetrikus algoritmust alkalmazod (a piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányt szemléltetnek: [[Fájl:Masik_opcio.png]] |
(Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.) | (Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.) | ||
Néhány esetben az algoritmust egynél többször kell végrehajtani: Sok.png | Néhány esetben az algoritmust egynél többször kell végrehajtani: Sok.png | ||
# Cseréld fel a széleket! Ehhez a lépéshez csupán egyetlen algoritmusra lesz szükség. Ellenőrizd, hogy van-e már olyan szélső kis kocka, amelyik már a helyén van (az, hogy helyes állásban, ezen a ponton nem számít). | # Cseréld fel a széleket! Ehhez a lépéshez csupán egyetlen algoritmusra lesz szükség. Ellenőrizd, hogy van-e már olyan szélső kis kocka, amelyik már a helyén van (az, hogy helyes állásban, ezen a ponton nem számít). | ||
#* Ha az összes szélső kis kocka a helyén van, akkor ezt a lépést ki lehet hagyni. | #* Ha az összes szélső kis kocka a helyén van, akkor ezt a lépést ki lehet hagyni. | ||
− | #* Ha csak egy szélső kis kocka van a helyén, használd az alábbi algoritmust: 4a.png | + | #* Ha csak egy szélső kis kocka van a helyén, használd az alábbi algoritmust: [[Fájl:4a.png]] |
− | vagy ennek a szimmetrikus verziója: 4b.png | + | vagy ennek a szimmetrikus verziója: [[Fájl:4b.png]] |
(Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.) | (Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.) | ||
#* Ha egyik szélső kis kocka sincs a helyén, a fenti két algoritmus egyikét csináld meg az egyik oldalról. Ezt követően már az egyik szélső kis kocka a helyén van, így lehet innen folytatni. | #* Ha egyik szélső kis kocka sincs a helyén, a fenti két algoritmus egyikét csináld meg az egyik oldalról. Ezt követően már az egyik szélső kis kocka a helyén van, így lehet innen folytatni. | ||
# Forgasd be a megfelelő irányba a széleket! Két algoritmust kell ehhez tudni: | # Forgasd be a megfelelő irányba a széleket! Két algoritmust kell ehhez tudni: | ||
− | Utolso.png | + | [[Fájl:Utolso.png]] |
Ha mind a négy szélső kis kocka el van fordulva, bármelyik oldalról kezd el a H mintát, majd még egyszer. | Ha mind a négy szélső kis kocka el van fordulva, bármelyik oldalról kezd el a H mintát, majd még egyszer. | ||
# Gratulálunk, megoldottad! | # Gratulálunk, megoldottad! |
A lap 2012. augusztus 8., 12:41-kori változata
Hogyan kell kirakni a Rubik kockát?
Mint minden játéknak, a Rubik kockának is megvan a trükkje. Több megoldási mód is van, mi most ebben a cikkben azt mutatjuk meg, aminek a lényege, hogy előbb kirakjuk körbe az egyik sávot, aztán a középsőt, végül az utolsót.
Lépések
Először is ismerkedj meg a jelmagyarázattal
- A Rubik kocka kis kockákból áll, és a kockák látható, színezett oldalait lapocskáknak nevezzük, a kocka egy oldala 3*3 lapocskából épül fel. A kis kockáknak 3 típusa van:
- A középső kis kockák: a kocka minden oldalán a középső kocka, melyből összesen hat van, minden oldalon egy.
- A sarkok: ebből összesen 8 van.
- A szélek: a sarkok közötti kis kockák, ebből összesen 12 van, mindkettőnek két lapocskája látszik.
- Nem minden kockának egyezik a színsémája. Az ábrákon alkalmazott kockánál a színek így épülnek fel:
- a fehérrel szemben sárga van,
- a kékkel szemben van a zöld,
- a narancssárgával szemben a piros,
- A kék, a narancssárga és a sárga van az óramutató járásával megegyező sorrendben.
- A cikkben két különböző nézetet alkalmazunk:
- 3D nézet, mely a kocka három oldalát mutatja: a szemközti (piros), a felső (sárga) és a jobb oldali (zöld). A 4. lépésnél az algoritmus (1b) ez eltér, mert a bal oldalt mutatja (kék), a szemköztit (piros) és a felsőt (sárga).
- A felső nézet, mely a kockának csak a tetejét (sárga) mutatja. A 3D rajzon szemközti oldal, vagyis a piros ilyenkor az illusztráció alján van.
- A felső nézetnél a sávok azt mutatják, hogy hol helyezkednek el a fontos lapocskák. A képen a sárga lapocskák a felső oldal hátsó sarkaiban a hagyományosan felső oldal (sárga) sarkaiban vannak, míg a hagyományosan a felső oldal (sárga) elülső sarkaiban lévő sárga lapocskák ezúttal a szemközti oldalon vannak (ezt jelzik a sávok).
- Amikor a lapocska szürke, az azt jelenti, hogy az adott szituációban nem játszik szerepet, figyelmen kívül lehet hagyni ennél a lépésnél.
- A nyilak (kék vagy piros) azt mutatják, hogy milyen algoritmust kell követni. Ebben az esetben az algoritmus (3a) például a három sarkot magukba forgatja. Az algoritmus végére a rajzon jelölt sárga lapocskák a tetejére kerülnek.
- A forgástengely a kocka nagy átlója (az egyik saroktól a kocka teljesen ellentétes oldalán lévő sarokig).
- A kék nyilak az óramutató járásával megegyező irányba forgatást szimbolizálják (3a algoritmus).
- A piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányba forgatást mutatják (3b algoritmus, a 3a-val szimmetrikus).
- A felső nézetben a világoskékkel ábrázolt lapocskák azt jelzik, hogy egy szélső kis kocka nem megfelelő irányban van. A képen a bal és jobb oldali szélső kis kockák egyaránt rossz helyen vannak. Ez azt jelenti, hogy ha a felső oldal a sárga, akkor a két szélső sárga lapocskák nem a felső oldalon vannak, hanem oldalt.
- A mozgás jelmagyarázatánál fontos, hogy mindig a szemközti oldalról nézzük:
Első sáv
- Válassz egy oldalt! A példánkban az első oldal a fehér lesz.
- Oldd meg a keresztet! Helyezd a megfelelő pozícióba a négy fehéret tartalmazó szélső kis kockát. Ezt elvileg magadtól is meg tudod oldani legfeljebb 8 lépésből.
- Ha kész a kereszt, ezt az oldalt rakd át a kocka aljára.
- Oldd meg a négy sarkot az első oldalon egymás után. E lépésnek a végén az első oldalnak készen kell lennie. A fehér oldalt tegyük a kocka aljára. Még ezt a lépést is algoritmus nélkül kellene megoldani, ugyanakkor itt egy példa arra, hogy hogyan lehet megoldani:
- Ha elkészültél az első oldallal, akkor az alsó nézetből így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád:
Középső sáv
- Helyezd el a középső sáv négy szélső kis kockáját a helyére egymás után. A mi példánkban ezek a kis kockák nem tartalmaznak sárgát. Egyetlen algoritmust kell ismerni, hogy megoldd a középső sávot. A második algoritmus szimmetrikus az elsővel.
- Ha a szélső kis kockák az utolsó sávban vannak:
- Ha a szélső kis kockák a középső sávban vannak, de rossz helyen vagy rossz irányban, egyszerűen használd ugyanezt az algoritmust annak érdekében, hogy minden szélső kis kockát a megfelelő pozícióba helyezz. Ha a megfelelő pozícióba kerülnek, akkor átkerülnek az utolsó sávba, innen pedig már csak ismételni kell az algoritmust, hogy a megfelelő pozícióban a középső sávba kerüljenek.
- Most az alsó nézetból így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád:
Utolsó sáv
- Cseréld fel a sarkokat! Ennél a lépésnél az a cél, hogy az utolsó sáv sarkai a megfelelő helyre kerüljenek attól függetlenül, hogy merre fordulnak.
- Keresd meg azt a két szomszédos sarkat, amelyekben olyan szín van közös, ami a másik két saroknál nincs (a mi esetünkben a narancssárga).
- Forgasd a felső sávot addig, amíg ez a két sarok a megfelelő színű oldalra kerül szemben veled. Például, ha a két szomszédos sarok mindegyike tartalmaz pirosat, akkor a felső sávot forgasd addig, míg ez a két sarok a kocka piros oldalára nem kerül. Ne feledd, hogy a másik oldalon, a felső sáv másik két sarka szintén azt a színt tartalmazza majd, mint a hátsó oldal (a példánkban ez a narancssárga).
- Nézd meg, hogy az a két sarok, amelyik az elülső oldalon van, a megfelelő pozícióban vannak-e, és cseréld fel őket, ha szükséges. A mi példánkban a jobb oldal zöld, a bal oldal pedig kék. Ezért a az elülső jobb oldali sarok tartalmaz zöldet, míg az elülső bal oldali sarok kéket. Ha mégsem, akkor az alábbi algoritmust követve cseréld fel őket:
- Tégy ugyanígy a hátsó két sarokkal. Forgasd a kockát úgy körbe, hogy a narancsos oldal legyen feléd, és ha szükséges, cseréld fel a két sarkot.
- Alternatívaként, ha látod, hogy mind az elülső, mind a hátulsó sarkok fel vannak cserélődve, egy algoritmussal felcserélheted őket:
- Helyezd a megfelelő irányba a sarkokat! Keresd meg az összes, a felső oldal színét tartalmazó sarkot (esetünkben sárgát)! Majd ezeket helyezd a megfelelő helyre:
Az algoritmus szerint 3 sarkot önmagába forgat át egyszer (oldalról a tetejére). A kék nyilak azt mutatják, hogy melyik 3 sarkot kell forgatni és melyik irányba (óramutató járásával megegyező irány). Ha a sárga lapocskák úgy helyezkednek el a kockán, mint a képen a pálcikák, akkor az algoritust egyszer kell alkalmazni, s ez esetben ezt az eredményt kapjuk: Az is jó, ha a szimmetrikus algoritmust alkalmazod (a piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányt szemléltetnek: (Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.) Néhány esetben az algoritmust egynél többször kell végrehajtani: Sok.png
- Cseréld fel a széleket! Ehhez a lépéshez csupán egyetlen algoritmusra lesz szükség. Ellenőrizd, hogy van-e már olyan szélső kis kocka, amelyik már a helyén van (az, hogy helyes állásban, ezen a ponton nem számít).
vagy ennek a szimmetrikus verziója: (Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.)
- Ha egyik szélső kis kocka sincs a helyén, a fenti két algoritmus egyikét csináld meg az egyik oldalról. Ezt követően már az egyik szélső kis kocka a helyén van, így lehet innen folytatni.
- Forgasd be a megfelelő irányba a széleket! Két algoritmust kell ehhez tudni:
Ha mind a négy szélső kis kocka el van fordulva, bármelyik oldalról kezd el a H mintát, majd még egyszer.
- Gratulálunk, megoldottad!
Tippek
- Gyakorlat teszi a mestert!
Amire szükséged lehet
- Rubik kocka
- türelem
Figyelmeztetések
- Ha már azt gondolod, hogy túl jó vagy, ne feledd, vannak akik lábfejjel is kirakják! :-)