935
szerkesztés
Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell visszavinni a boltba valamit? == Amikor megveszünk, valamit jobb esetben mindig reméljük, hogy a legjobb és legszebb dolgot sikerült beszereznünk. De …”
== Hogyan kell visszavinni a boltba valamit? ==
Amikor megveszünk, valamit jobb esetben mindig reméljük, hogy a legjobb és legszebb dolgot sikerült beszereznünk. De van, mikor fény derül egy-egy anyaghibára itt vagy ott, esetleg pár hónap elteltével mondja fel a szolgálatot az adott termék, vagy csak egyszerűen rájövünk, hogy mégsem tetszik annyira, amit választottunk. Kérdés, hogy ilyenkor mi a teendő? Sajnos a vevők többsége nem ismeri sem a jogait, sem pedig a kötelezettségeit egy ilyen esetben. Arra mindig érdemes odafigyelni, hogy az aktuális szabályok állandóan változnak, ezért mielőtt „akcióba lépsz”, nézz utána az aktualitásoknak!
== Lépések ==
# Azonnali csere: Ha a vásárlást követő 3 napon belül történik a meghibásodás, és a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a forgalmazó köteles az árut kicserélni. Érdemes tehát rögtön vásárlás után kipróbálni, ellenőrizni a terméket!
# Szavatosság: A fogyasztók a hiba felfedezése után minél hamarabb kötelesek érvényesíteni szavatossági igényeiket, illetve ha menthető okból erre nem képesek, legfeljebb két hónapon belül. Az általános szavatossági idő 6 hónap: ekkor a forgalmazó köteles bizonyítani, hogy a hiba a termékben vásárláskor is fennállt. Ettől általában a forgalmazók eltekintenek, és „szó nélkül” visszaveszik az árut. Általában cserét ajánlanak, a vételárat csak ritka esetben térítik vissza.
# A hat hónap leteltével azonban vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett. Ez nehéz feladat a vevő számára, mert a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, illetve más független, akkreditált intézmény – például a KERMI – által végzett vizsgálat költségeit a vevőnek kell állnia. Azonban, ha a kifogása alaposnak minősül, a forgalmazó köteles ezt megtéríteni.
# A vásárlástól számított két éven túl azonban nem érvényesíthető szavatossági igény.
# Jótállás: Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettséget jogszabály ír elő. Ez annyit jelent, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul fog működni.
# Egyes fogyasztási cikkekre vételártól függetlenül kötelező jótállás vonatkozik. Ilyenek pl: hűtő-, a mosógép, a tűzhely, a varrógép, a porszívó, a gépkocsi, a telefon vagy a mobiltelefon.
# A fogyasztási cikkek másik csoportjánál csak 10.000 Ft vételár felett van kötelező jótállás. Ezek pl: tévé, rádió, óra.
# Mi tehetünk internetes rendelés esetén? Az interneten rendelt termékekre a 17/1999-es kormányrendelet vonatkozik. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és visszakérje a vételárat. Azaz kell írnunk egy ajánlott levelet, melyben jelezzük igényünket, hogy elállunk a szerződéstől és a levél feladásával egy időben visszaküldjük magát a megrendelt terméket is! Természetesen ebben az esetben a visszaküldés díját a vevőnek kell állnia.
== Tippek ==
* A jótállás esetében a vásárlónak nem kell bizonyítania, hogy vétlen a termék meghibásodásában.
* Korábbi tapasztalat: Laptop részletre történő vásárlásakor érdemes a forgalmazónál érdeklődni, ugyanis egyes forgalmazóknál a havi törlesztő részlet minimális emelkedésével plusz 1 év jótállási időt lehet vásárolni.
* A szerződéstől való elállás lehetősége még az olyan „vásárlások” esetén is lehetséges, mint például az ügynökön keresztül kötött életbiztosítás. Ennek értelmében 30 napig a befektetési termékkel kombinált életbiztosításokra is vonatkozik a „visszavétel” kötelessége.
* Az akciós termékek kivételt képeznek az általános termék-visszavételi szabályok alól, ezért érdemes megvétel előtt rákérdezni, hogy az adott termékre milyen előírások vonatkoznak!
* Amennyiben reklamációra kerül a sor érdemes elkérni az arról készült jegyzőkönyvet, hogy ha esetleg a Fogyasztóvédelmi Hivatalhoz akarsz fordulni, legyen bizonyíték a kezedben.
* A javításra, cserére átadott áruról kérj elismervényt, mindig ellenőrizd, hogy helyesek-e az azon szereplő adataid!
* Ha bármilyen speciális esettel kapcsolatos kérdésed merülne fel, a Fogyasztóvédelmi Fórumon kérhetsz online segítséget! (LINK: http://www.fogyasztovedelem.com/ )
== Amire szükséged lehet ==
* A visszavinni kívánt árura kifogástalan állapotban.
* Az áru eredeti csomagolását képező dobozra: általában cipő esetében, de műszaki cikknél is kérhetik.
*Vásárlást igazoló blokkra (nyugtára) vagy számlára.
* Talpraesettségre, amikor megpróbálnak lerázni.
== Figyelmeztetések ==
* Általános szabály, hogy élelmiszert és fehérneműt egyetlen kereskedő sem cserél vissza.
* A blokkot vagy számlát mindig meg kell őrizni, annak hiányában a szavatosság nem érvényesíthető.
* A szavatossági idő a vásárlás napjával indul, a vásárlás idejét és tényét a blokk vagy a számla igazolja.
* A jótállás érvényesítéséhez mindig a forgalmazó pecsétjével ellátott jótállási jegyre van szükség.
* Ahhoz, hogy egy terméket visszavigyünk elengedhetetlen, hogy a termék kifogástalan állapotban legyen!
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
*[http://tudatosvasarlo.hu/cikk/jotallas-szavatossag-termekfelelosseg Jótállás- szavatosság]
* [http://csakakorrekt.blog.hu/2011/11/30/mit_vegyen_vissza_a_bolt Mit vegyen vissza a bolt?]
* [http://hiper.blog.hu/2009/12/25/ha_nem_jo_az_ajandek_2 Ha nem jó az ajándék]
[[Kategória:Otthon-kert]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
Amikor megveszünk, valamit jobb esetben mindig reméljük, hogy a legjobb és legszebb dolgot sikerült beszereznünk. De van, mikor fény derül egy-egy anyaghibára itt vagy ott, esetleg pár hónap elteltével mondja fel a szolgálatot az adott termék, vagy csak egyszerűen rájövünk, hogy mégsem tetszik annyira, amit választottunk. Kérdés, hogy ilyenkor mi a teendő? Sajnos a vevők többsége nem ismeri sem a jogait, sem pedig a kötelezettségeit egy ilyen esetben. Arra mindig érdemes odafigyelni, hogy az aktuális szabályok állandóan változnak, ezért mielőtt „akcióba lépsz”, nézz utána az aktualitásoknak!
== Lépések ==
# Azonnali csere: Ha a vásárlást követő 3 napon belül történik a meghibásodás, és a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a forgalmazó köteles az árut kicserélni. Érdemes tehát rögtön vásárlás után kipróbálni, ellenőrizni a terméket!
# Szavatosság: A fogyasztók a hiba felfedezése után minél hamarabb kötelesek érvényesíteni szavatossági igényeiket, illetve ha menthető okból erre nem képesek, legfeljebb két hónapon belül. Az általános szavatossági idő 6 hónap: ekkor a forgalmazó köteles bizonyítani, hogy a hiba a termékben vásárláskor is fennállt. Ettől általában a forgalmazók eltekintenek, és „szó nélkül” visszaveszik az árut. Általában cserét ajánlanak, a vételárat csak ritka esetben térítik vissza.
# A hat hónap leteltével azonban vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett. Ez nehéz feladat a vevő számára, mert a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, illetve más független, akkreditált intézmény – például a KERMI – által végzett vizsgálat költségeit a vevőnek kell állnia. Azonban, ha a kifogása alaposnak minősül, a forgalmazó köteles ezt megtéríteni.
# A vásárlástól számított két éven túl azonban nem érvényesíthető szavatossági igény.
# Jótállás: Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettséget jogszabály ír elő. Ez annyit jelent, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul fog működni.
# Egyes fogyasztási cikkekre vételártól függetlenül kötelező jótállás vonatkozik. Ilyenek pl: hűtő-, a mosógép, a tűzhely, a varrógép, a porszívó, a gépkocsi, a telefon vagy a mobiltelefon.
# A fogyasztási cikkek másik csoportjánál csak 10.000 Ft vételár felett van kötelező jótállás. Ezek pl: tévé, rádió, óra.
# Mi tehetünk internetes rendelés esetén? Az interneten rendelt termékekre a 17/1999-es kormányrendelet vonatkozik. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és visszakérje a vételárat. Azaz kell írnunk egy ajánlott levelet, melyben jelezzük igényünket, hogy elállunk a szerződéstől és a levél feladásával egy időben visszaküldjük magát a megrendelt terméket is! Természetesen ebben az esetben a visszaküldés díját a vevőnek kell állnia.
== Tippek ==
* A jótállás esetében a vásárlónak nem kell bizonyítania, hogy vétlen a termék meghibásodásában.
* Korábbi tapasztalat: Laptop részletre történő vásárlásakor érdemes a forgalmazónál érdeklődni, ugyanis egyes forgalmazóknál a havi törlesztő részlet minimális emelkedésével plusz 1 év jótállási időt lehet vásárolni.
* A szerződéstől való elállás lehetősége még az olyan „vásárlások” esetén is lehetséges, mint például az ügynökön keresztül kötött életbiztosítás. Ennek értelmében 30 napig a befektetési termékkel kombinált életbiztosításokra is vonatkozik a „visszavétel” kötelessége.
* Az akciós termékek kivételt képeznek az általános termék-visszavételi szabályok alól, ezért érdemes megvétel előtt rákérdezni, hogy az adott termékre milyen előírások vonatkoznak!
* Amennyiben reklamációra kerül a sor érdemes elkérni az arról készült jegyzőkönyvet, hogy ha esetleg a Fogyasztóvédelmi Hivatalhoz akarsz fordulni, legyen bizonyíték a kezedben.
* A javításra, cserére átadott áruról kérj elismervényt, mindig ellenőrizd, hogy helyesek-e az azon szereplő adataid!
* Ha bármilyen speciális esettel kapcsolatos kérdésed merülne fel, a Fogyasztóvédelmi Fórumon kérhetsz online segítséget! (LINK: http://www.fogyasztovedelem.com/ )
== Amire szükséged lehet ==
* A visszavinni kívánt árura kifogástalan állapotban.
* Az áru eredeti csomagolását képező dobozra: általában cipő esetében, de műszaki cikknél is kérhetik.
*Vásárlást igazoló blokkra (nyugtára) vagy számlára.
* Talpraesettségre, amikor megpróbálnak lerázni.
== Figyelmeztetések ==
* Általános szabály, hogy élelmiszert és fehérneműt egyetlen kereskedő sem cserél vissza.
* A blokkot vagy számlát mindig meg kell őrizni, annak hiányában a szavatosság nem érvényesíthető.
* A szavatossági idő a vásárlás napjával indul, a vásárlás idejét és tényét a blokk vagy a számla igazolja.
* A jótállás érvényesítéséhez mindig a forgalmazó pecsétjével ellátott jótállási jegyre van szükség.
* Ahhoz, hogy egy terméket visszavigyünk elengedhetetlen, hogy a termék kifogástalan állapotban legyen!
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
*[http://tudatosvasarlo.hu/cikk/jotallas-szavatossag-termekfelelosseg Jótállás- szavatosság]
* [http://csakakorrekt.blog.hu/2011/11/30/mit_vegyen_vissza_a_bolt Mit vegyen vissza a bolt?]
* [http://hiper.blog.hu/2009/12/25/ha_nem_jo_az_ajandek_2 Ha nem jó az ajándék]
[[Kategória:Otthon-kert]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]