„Sajtóközleményt írni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(→Lépések) |
|||
(8 közbenső módosítás, amit 5 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell sajtóközleményt írni? == | == Hogyan kell sajtóközleményt írni? == | ||
− | A sajtóközlemény célja, hogy egy cég működésével, termékével, szolgáltatásával kapcsolatos hírt eljuttasson az újságírókhoz. Az alábbi útmutató csak az alapvető tudnivalók összefoglalására vállalkozhat, hiszen a pr szakemberek foglalkoznak hivatásszerűen a sajtóközlemény-írással. | + | [[Fájl:Sajtokozlemeny.jpg|right]]A sajtóközlemény célja, hogy egy cég működésével, termékével, szolgáltatásával kapcsolatos hírt eljuttasson az újságírókhoz. Az alábbi útmutató csak az alapvető tudnivalók összefoglalására vállalkozhat, hiszen a pr szakemberek foglalkoznak hivatásszerűen a sajtóközlemény-írással. |
== Lépések == | == Lépések == | ||
9. sor: | 9. sor: | ||
# '''Írj bevezetőt és címet!''' Ha már összeállt a sajtóközlemény, gondold át még egyszer, mi a lényeg, és próbáld ezt néhány tömör mondattal összefoglalni. Ez legyen a sajtóközlemény bevezető része (lead). A címnél szintén fontos, hogy kifejezze, miről szól a közlemény, ugyanakkor kellően figyelemfelkeltőnek is kell lennie. | # '''Írj bevezetőt és címet!''' Ha már összeállt a sajtóközlemény, gondold át még egyszer, mi a lényeg, és próbáld ezt néhány tömör mondattal összefoglalni. Ez legyen a sajtóközlemény bevezető része (lead). A címnél szintén fontos, hogy kifejezze, miről szól a közlemény, ugyanakkor kellően figyelemfelkeltőnek is kell lennie. | ||
# '''Csatolj kiegészítő anyagokat!''' Adj meg az újságíróknak olyan forrásokat, amelyeket használhatnak, ha esetleg bővebb információra lenne szükségük (például egy részletes ismertetőre mutató linket). A kapcsolódó fotókra, videókra, egyéb letölthető anyagokra szintén hívd fel az újságírók figyelmét a sajtóközlemény végén. Ezután következhet a „boiler plate” – a cégről szóló rövid ismertető. | # '''Csatolj kiegészítő anyagokat!''' Adj meg az újságíróknak olyan forrásokat, amelyeket használhatnak, ha esetleg bővebb információra lenne szükségük (például egy részletes ismertetőre mutató linket). A kapcsolódó fotókra, videókra, egyéb letölthető anyagokra szintén hívd fel az újságírók figyelmét a sajtóközlemény végén. Ezután következhet a „boiler plate” – a cégről szóló rövid ismertető. | ||
− | # '''Adj meg kontakt információkat!''' A sajtóközlemény végén – akár a bővebb információk előtt – add meg egy olyan személy elérhetőségét, aki a témával kapcsolatban tájékoztatni tudja az újságírókat, ha esetleg kérdéseket tennének fel. | + | # '''Adj meg kontakt információkat!''' A sajtóközlemény végén – akár a bővebb információk előtt – add meg egy olyan személy elérhetőségét, aki a témával kapcsolatban tájékoztatni tudja az újságírókat, ha esetleg kérdéseket tennének fel. |
== Tippek == | == Tippek == | ||
31. sor: | 31. sor: | ||
== Források, hivatkozások == | == Források, hivatkozások == | ||
* [http://www.sakkom.hu/blog/2010/09/21/sajtokozlemeny-minta-vagy-minta-sajtokozlemeny/ Letölthető sajtóközlemény minta tippekkel] | * [http://www.sakkom.hu/blog/2010/09/21/sajtokozlemeny-minta-vagy-minta-sajtokozlemeny/ Letölthető sajtóközlemény minta tippekkel] | ||
+ | * [http://www.sakkom.hu/hireink/255-sajtokutatas-2011-sakkom-pr-ugynokseg.html Gyors és korrekt tájékoztatást várnak az újságírók] | ||
* David Henderson: Making News (iUniverse Star, 2006) | * David Henderson: Making News (iUniverse Star, 2006) | ||
− | [[Kategória: | + | [[Kategória:Üzlet-jog]] |
A lap jelenlegi, 2024. december 3., 17:00-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell sajtóközleményt írni?
A sajtóközlemény célja, hogy egy cég működésével, termékével, szolgáltatásával kapcsolatos hírt eljuttasson az újságírókhoz. Az alábbi útmutató csak az alapvető tudnivalók összefoglalására vállalkozhat, hiszen a pr szakemberek foglalkoznak hivatásszerűen a sajtóközlemény-írással.
[szerkesztés] Lépések
- Mérlegeld a hírértéket! A sajtóközleménnyel csak akkor foglalkoznak az újságírók, ha van hírértéke. Gondold végig, mi érdekes az anyagban – ha több ilyen tényező is van, válaszd ki a legizgalmasabbat!
- Állíts fel fontossági sorrendet! A sajtóközleményben közölni kívánt információkat állítsd sorrendbe úgy, hogy az olvasók számára legfontosabb kerüljön előre.
- Írj cikket! Az összegyűjtött információkból a fontossági sorrend figyelembevételével állítsd össze a sajtóközleményt. Fogalmazz egyszerűen és közérthetően, mintha eleve egy újságcikket írnál, mert ezzel megkönnyíted a szerkesztők munkáját.
- Gyomláld ki a felesleget! Olvasd át a cikket és húzz ki minden szót, ami a megértés és a lényeg szempontjából nem feltétlenül szükséges. Kerüld például a bonyolult termékmegnevezéseket, a túlzó jelzőket, a szakszavakat. A cég nevét elég egy bekezdésben egyszer leírni. (A sajtóközlemény nem marketingszöveg!)
- Írj bevezetőt és címet! Ha már összeállt a sajtóközlemény, gondold át még egyszer, mi a lényeg, és próbáld ezt néhány tömör mondattal összefoglalni. Ez legyen a sajtóközlemény bevezető része (lead). A címnél szintén fontos, hogy kifejezze, miről szól a közlemény, ugyanakkor kellően figyelemfelkeltőnek is kell lennie.
- Csatolj kiegészítő anyagokat! Adj meg az újságíróknak olyan forrásokat, amelyeket használhatnak, ha esetleg bővebb információra lenne szükségük (például egy részletes ismertetőre mutató linket). A kapcsolódó fotókra, videókra, egyéb letölthető anyagokra szintén hívd fel az újságírók figyelmét a sajtóközlemény végén. Ezután következhet a „boiler plate” – a cégről szóló rövid ismertető.
- Adj meg kontakt információkat! A sajtóközlemény végén – akár a bővebb információk előtt – add meg egy olyan személy elérhetőségét, aki a témával kapcsolatban tájékoztatni tudja az újságírókat, ha esetleg kérdéseket tennének fel.
[szerkesztés] Tippek
- Mivel jól hangzó címet adni meglehetősen kreatív feladat, lehet, hogy a sajtóközlemény írása közben jön a legjobb ötlet. Ezeket mindig jegyezd fel – akár írd be a dokumentum elejére –, és a szerkesztés végén válaszd ki a legjobbat.
- Növelheted a változtatás nélküli megjelentetés esélyét azzal, ha rövid sajtóközleményt írsz. A szerkesztők többsége nem fog 5000 karakternél több helyet biztosítani számodra, ráadásul ilyen hosszú anyagokat már az esetleges érdeklődők egy része sem olvas végig.
- Ne csak a sajtóközlemény címére figyelj – írj egy rövid, de figyelemfelkeltő félmondatot az e-mail tárgyába is, amiben a sajtóközleményt kiküldöd.
- Kiküldés előtt kérd meg egy ismerősödet vagy kollégádat, hogy „friss szemmel” olvassa át a közleményt, nehogy gépelési vagy helyesírási hibák maradjanak benne.
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- A sajtóközleményt a médiumok többsége ingyenesen közli, ha megfelelőnek találja. Ezért ne kezdj el követelőzni, ha nem jelenik meg a sajtóközlemény! Inkább udvariasan érdeklődj ennek okairól, és javíts a hibákon vagy kérd szakember segítségét.
- A sajtóközleményt ne küldd el válogatás nélkül minden újságírónak! Így előbb-utóbb spamlistára kerülsz, és a híreid el sem jutnak a szerkesztőkhöz. Csak azoknak küldd el a közleményt, akiket valóban érdekelhet.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- Hírértékkel bíró információk.
- Objektivitás (pl. a marketingszavú szövegek elkerülésére).
- Helyesírás-ellenőrzőt is tartalmazó szövegszerkesztő program.
- Egy segítőkész kolléga vagy barát a teszteléshez.
- Adatbázis a téma iránt érdeklődő újságírók elérhetőségeivel.
- A sajtóközlemény csoportos kiküldését támogató szoftver.
[szerkesztés] Források, hivatkozások
- Letölthető sajtóközlemény minta tippekkel
- Gyors és korrekt tájékoztatást várnak az újságírók
- David Henderson: Making News (iUniverse Star, 2006)